Jump to content

Elektronisk værstasjon

Allan E

Recommended Posts

Konfigurerte en slik en for en bekjent. Hadde den i huset noen dager. Det virker som at den tar trykk- og fuktighetsendringer ganske presist. Den kan også kobles opp med vindinstrument som er ekstrautstyr, mulig at dette ville gitt bedre varsling. Nå førte jeg ikke noen statistikk over profetiene, men utfra å ha levd med vær i 57 år fikser jeg det omtrent like godt selv. Eksempelvis finner den ut at hvis temp'en ute faller fra +5 grader til +0,5 grader i løpet av noen timer, så er det fare for frost. Det er nyttig. Når skyene kommer inn med hurtigtogsfart fra SV og barometeret faller, så varles den regn.

Har sett det har blitt avertert en del for slike elektroniske værstasjoner, er det noen som har erfaring med disse.

Er det bare bløff eller holder de hva som loves?

Hei.

Hvis dette er en værstasjon med trådløs utendørs "dataleverandør" så skal de være til å stole på. (De trenger litt vedlikehold i form av CRC på bevegelige deler) På min hjemmeside har jeg en link til været på Skjærhalden og dette blir levert av en nabo lenger nede i gata.

Har selv tenkt å installere en slik i båten med vindmåler, det kommer en mindre variant (av den som er på hjemmesiden) som kan brukes til dette.  :smiley::wink: Uff dette grenser vel til reklame så jeg gir meg :lol:

Vet ikke om vi snakker om samme saken. På den stasjonen som er avbildet var det kun en utendørs temp, trykk, og fuktighetsføler. Den "snakker" ikke med andre stasjoner enn den føleren man skrur opp på utsiden. I hvert fall ikke den jeg jeg satte opp i sommer og som er lik den som er avbildet. Men det er sikkert en rivende utvikling på dette området også.

I de innledende juleforberedelsene var jeg innom en lokal optiker, og kunne ikke dy meg for å ta med ei brosjyre. Produsenten heter TFA og lager noen titalls værstasjoner, alt fra digitale termometre til værstasjoner. Falt pladask for denne stasjonen  til 4000kr og det aller viktigste hvis man først legger ut noen lapper på ett slikt produkt er at den må ha PC tilkobling som denne har:

http://www.tfa-dostmann.de/produkte/frames...messgeraete.htm

Bilde

Hva måtte du gi for den Hulda, denne her forlanger de nesten 4  lapper for.

Men jeg ser de går på auksjon for en tusing.

Er det noe å ha i båten?

Jeg har ikke kjøpt den, bare konfig. for en som ikke fikk det til. Tror den kostet et par tusen, men da var det ikke med vindinstrument (ekstrautstyr). Kan godt tenke meg at den er ok i båten. Den vil da gi fuktighet, temp. og trykk inne og ute. Ufordringen er vel å få senderen ute til ikke å være i solen. Kan jo hende at den dukker opp. Signalene mellom sender og mottaker går trådløst. Signalene kan bli isolert/forstyrret slik at inneinstrumentet ikke fanger dem opp. Den stasjonen jeg satte opp var ny i august/september.

Jeg kjøpte en elektronisk værstasjon hos Clas Ohlson til kr.575. Viser trykkendringer (piler opp/ned), værprognose for kommende 12 timer, temp. inne med mulighet for å koble til 4 separate termometre med radiosendere, max-min. temp., hygrometer, klokke, dato og diverse alarmer pluss historikk. Skeptisk til å begynne med, med stasjonen synes å virke over all forventning

Jeg kjøpte en elektronisk værstasjon hos Clas Ohlson til kr.575. Viser trykkendringer (piler opp/ned), værprognose for kommende 12 timer, temp. inne med mulighet for å koble til 4 separate termometre med radiosendere, max-min. temp., hygrometer, klokke, dato og diverse alarmer. Skeptisk til å begynne med, med stasjonen synes å virke over all forventning

Jeg har en likedan og kan bekrefte erfaringene dine.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Takk, her var det mye snadder.  Er det noen som har erfaring med denne nettbutikken?

Kan vel svare på det. Det er min nabo og en kjekk og hyggelig kar :confused:. Startet med dette for ca 1.5 år siden og så har det "tatt av". Har hatt meget brukbare priser og er 100 % til å stole på.

Skal selv installere en i båten. Værstasjon m/utvendig vindmåler. Merkelig nok så koster den ikke noe mer enn en god håndholdt måler.   :confused:

Et lite hint. De av dere som var i Fredrikstad for en stund siden på et foredrag om langturseiling har møtt ham/henne.

Skal selv installere en i båten. Værstasjon m/utvendig vindmåler. Merkelig nok så koster den ikke noe mer enn en god håndholdt måler.   :confused:

Det hørtes interessant ut - i kategorien "kjekt å ha" men også nytteverdi. Har lenge tenkt på å kjøpe en av disse små og håndholdte vindmålerne, men har aldri kommet over dem i butikk eller messe. Kan du gi litt mer info om det du tenker å installere i båten, ev. på IM.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Clas Ohlson selger en værstasjon til 2800,-

Den har: Vindmåler, vindretning, temp, fuktighet, barometer, nedbørsmåler og software

for PC som sikkert kan legges på nett.

Aner ikke kvaliteten, men den ligner fælt på noe av det dere har avbildet tidligere i denne tråden.

For noen år siden jobbet jeg et sted hvor de tok meterologoske observasjoner.  

Der hadde de en barograf.  Det var et instrument som tegnet barometerstanden på en rull med papir.  Papiret varte en uke.

Dette instrumentet var noe av det mest interessante jeg noen gang har vært borti.  Med et lite blikk på denne kunne man med rimelig sikkerhet anslå været for neste dag.

Jeg lurer på om noen av disse elektroniske værstasjonene lagrer dataene de måler slik at man kan se på de grafisk?

Jeg håper det for barografer er svindyre om ikke noen her vet av noen som ikke er det.

Hilsen Ørjan Berg

Clas Ohlson selger en værstasjon til 2800,-

Den har: Vindmåler, vindretning, temp, fuktighet, barometer, nedbørsmåler og software

for PC som sikkert kan legges på nett.

Aner ikke kvaliteten, men den ligner fælt på noe av det dere har avbildet tidligere i denne tråden.

Er det denne du mener?

Likner vel forøvrig svært mye på den du så Arne Lian, bare at du sparer en tusenlapp på et Clas Ohlson besøk?  :sailing:

Bilde

Her er produktlink http://www.clasohlson.no/WAG.asp?0q535q739...22&ic=N&sw=8625

Jeg håper det for barografer er svindyre om ikke noen her vet av noen som ikke er det.

Casio hadde iallfall tidligere flere modeller som gir en grafisk fremstilling av lufttrykket de siste 24 timer.

Denne klokka har jeg hatt i 14år.

Viser også trykket numerisk i mbar, men det er jo trenden som er viktig. (øvre halvdel av displayet)

Ingen problem å holde styr på frontpassasjene..... :sailing:

Bilde

Ser at man kan måle vindretning også. Men skal den monteres i båt blir det vel nordavind fra alle kanter alt etter kompasskursen?   :sailing:

Et flott messing barometer, et like flott termometer, 2 optiske sensorer i skallen, værvarsel på VHF, NRK? Alternativene er mange i forhold til en elektronisk plastduppeditt som forteller deg det du allerede vet: At etter regn kommer sol  og aften rød gjør morgen blød   :smiley:

Min favoritt til å få 4000 spenn er neppe denne værstasjonen. Mine pengher vokser ikke på treet i hagen.

Lotus

. . . og aften rød gjør morgen blød

Stemmer det da? På vestlandet ja, himmelen blir rød når solen går ned i vest og det er fuktighet i luften i den retning.

Men på østlandet blir dat vanligvis pent vær under slike forhold. Da har det regnet seg tomt på vestlandet. Så: Aften rød, gir morgen sød!  :nonod:

PS. Ikke faglig begrunnet!  :wink::smiley:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Riktig observert der Lars. Gikk visst litt kjapt.  Fasiten uten værstasjon er:

Aften rød morgen sød

alternativet

morgen rød aften blød

Når solnedgangen i vest farvet himmelen rød, skulle neste dag bli fin, men startet dagen med rød østhimmel, ble det dårlig vær.

Rødfarvningen av morgenhimmelen henger sammen med mye fuktighet i luften.

Hvis det er en varmfront på vei, vil det være høje skyer, og sammen med dem vil det være mye vanndamp til stede i atmosfæren. Sannsynligvis vil fronten nærme seg i løpet av dagen med regn og mest sannsynlig også vind.

Fant noen flere på nettet:

Går sola ned i en sekk, er den neste dag vekk  :smiley:

Fredagsvejr er søndagsvejr.

Tirsdag giver vejr til torsdag.

Mandagsregn er torsdagsregn.

De beskriver alle det samme, nemlig at regnvejr har det med at komme igen efter et par dage. Det skyldes at frontsystemer og tilhørende regnområder ofte kommer i serier (familier). Typisk er der en eller to dage mellem systemerne, så hvis der passerer et system om fredagen kommer det næste om søndagen. Lørdagen vil typisk være kold luft med mulighed for enkelte byger.

Selvfølgelig passer det ikke alltid, men nå er det snart noen som har spart inn 4000.....

Lotus

Og hvis man slipper å kjøpe DAB radio også er det ytterlige spart inn ca 3.000  :smiley:

Disse værstasjonene vil etter det jeg fant ut fra en monteringsanvisning ikke kunne gi riktig vindretning i en båt, da de er avhengig av retningsbestemt montering.

Trodde forøvrig at rød solnedgang stort sett kom av forurensning men ...

Disse værstasjonene vil etter det jeg fant ut fra en monteringsanvisning ikke kunne gi riktig vindretning i en båt, da de er avhengig av retningsbestemt montering

Helt riktig, skal det bli riktig, må avlest verdi (både for retning og vindstyrke) korrigeres for båtens hastighet og retning. Har selv en vindmåler som roterer i horisontalplanet uten vindfløy. For å kunne lese riktig vindstyrke har jeg en tabell til hjelp med forskjellige båthastigheter og vinkelen på en tråd i en antenne i forhold til båtens retning. Det fungerer. Kunne selvfølgelig mekket litt elektronikk som matet vindmåleren med disse dataene automatisk, men det har havnet i sekken for gode elektronikprosjekter.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...