Jump to content

Elektronisk værstasjon

Allan E

Recommended Posts

• 10 måneder senere...

Har lett litt etter slike "Værstasjoner" som legger ut vindmålinger og slikt direkte på nettet, men har

bare funnet èn ...

Værstasjon på NHH

Noen som har funnet andre?

mvh

harBayliner

En lokal en fra Paulen på Flekkerøy ved Kristiansand

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg har en værstasjon som viser i rekkefølge ovenfra og ned: "Weather forcast", temperatur inne og ute med angivelse av trend (C eller F etter valg), relativ luftfuktighet (RH) i prosent (variasjonen er nøyaktig, men den har et konstant avvik fra sann verdi, og jeg har ikke funnet mulighet for å kalibrere), maksimun og minimum temparatur og RH siden nullstilling, barometertrykkets utvikling de siste 24 timer (mbar eller inHg), historie for de siste 24 målinger av temperatur, RH og baromertrykk, månefase nå samt klokke med dato og årstall oppdatert over radio fra Frankfurt seks ganger i døgnet. Klokken avviker to sekunder fra den på TV, så den er vel OK. Klokken har alarmfunksjon. I tillegg har jeg en slave som kan ligge i eller utenfor huset eller i kjøleskapet, og det er bare å trykke en knapp på værstasjonen for å veksle mellom temperaturavlesing inne og ved slaven. Det hele ble kjøpt i Andorra for noen år siden til knapt 1000 kr. Jeg har skiftet de fire penlightbatteriene et par ganger i året, men ellers har jeg ikke gjort noe vedlikehold på den. Kanskje den nærmer seg badekarkurvens høyre del?

Før jeg fikk tak i denne stasjonen måtte jeg nøye meg med den gamle, tradisjonelle indianske værstasjonen: En stein som henger i en tråd. "Hvis den vaier, blåser det. Hvis den er våt, regner det. Hvis den er hvit, snør det".

(Off topic: Jeg er kommet et stykke på vei med varmekraftmaskinens historie, og ble fort ferdig med perioden 100 år f.Kr. til 1600-tallet. Nå er jeg i gang med 1700-tallet, men som Gro sa: "Alt avhenger av alt". Jeg vil forberede mer før jeg legger ut noe. Derved sparer jeg mye redigering senere).

Redigert av Motordoktoren (see edit history)

Fikk tillslag på DENNE på www.netthandelen.no for kr.200,- :smash:

KW5089W Værstasjon med radiostyrt klokke, kalender og trådløs utesensor. Med værmeldingssymboler. NOK 161.29 1 24% NOK 200.00

EKSP Ekspedisjonsgebyr NOK 52.42 1 24% NOK 65.00 :rolleyes:

FRAKTEN Frakt NOK 53.23 1 24% NOK 66.00

SUM inkl. mva NOK 331.00

så får vi se om den holder mål :santcheers:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

:eek:  :eek:

Opplevde 60m/s i Nordsjøen en gang. Og det var kraftig vind... :rolleyes:

Yepp, det uler godt der ute da. Det tilsvarer jo å stikke hodet ut av bilvinduet i over 200km/t! Leste vel av drøye 120miles/h (53-54 m/s) i min tid på boreplattform i Nordsjøen for 35 år siden. Og da var bølgene helt oppe i 20 meter! Måtte stadig stramme opp 4 av de 8 ankkerkjettingene så vi kunne holde posisjonen og fortsette å bore. Det var ikke fritt for at vi dregget litt. Da det stilnet måtte forsyningsbåtene til med å legge de ut igjen, 1000 - 1200 meter ute.

Lars H. Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...