Jump to content

trenger hjelp, Marna L2


Ole K. Netland

Recommended Posts

hei, jeg fikk for 2 dager siden hjem en gammel båt jeg har fått, selve båten er "OK" (bra skrog resten skal rives og bygges nytt), men problemet er motoren, det er en Marna L2 fant jeg ut i dag fra 1968, den er med seperat starter og dynamo så det skal vist være av de siste modellene... noen her som kjenner den motoern som sin egen bukselomme og kan være litt "fadder" når jeg skal til å skru på den? motoren har ikke vært startet på 15 år, men det er litt olje på motor og på gir, ekspansjonstanken var tom. dersom det finnes en digital bruksanvisning hadde det vært helt topp. hvordan i heiteste hulsete skal jeg få start på fanten? kan jeg bare fylle diesel, lufte på pumpa (ja for det er vel bare der enn lufter disse?) og vri på nøkkelen`? prøvde meg på sveiva i går, men den får jeg ikke satt langt nok inn til at den tar noe. sånn ellers om teknisk stand så kan jeg fint velge for og akter over men frikoblingen står fast, det er så at den skal bakover for å fri ut? når jeg trør på propellbladene kan jeg se akslingen bevege seg men ellers står den fast så den er vel innkobla da... har hørt rykter om noe kald start knapp, hva og hvor er den? tror jeg har funnet stoppknappen, den sitter på styrbord side og peker bakover (fordel å klare å stoppe den om jeg får den på gang.) er det farlig å starte den uten å ha kjøling på eksos? klart skal jeg ha den til å stå og gå her i lange tider så er det vel den, men tenker sånn for å ha den til å gå ett par min....

 

all hjelp tas i mot med stor takk. skal få ut bilder etter hvert så er det kanskje lettere å si noe.

Link to post

Hei og velkommen til forumet,

Kjenner godt til den motoren.

Sveiva stopper mot en hendel som løfter ventilene på den ene sylinderen slik at den kan sveives rundt. Den andre ventilen dekompremeres ved hjelp av en messing vinkel som står på toppen.

For å starte denne fyller du opp til merket med olje, skru ned peilepinne ved peiling av oljen. Bytt dieselfilter, fyll diesel, løsne mutter på dysene slik at du ser den spytter diesel når du sveiver rundt.

Da begynner du å nærme deg start. Gi full gass og trykk ned kaldstart knappen ( messing knapp nede på pumpa). Hvis du har flaks nå starter den. Stoppknappen står langt nede på pumpa og har en sort plastknapp på seg, mener at det også er en fjær på akselen.

Vi hadde motor uten gir men med frikobling.

 

Hvis du bor i grenlanddistriket så kunne jeg ha tatt en kikk og sett om jeg kunne ha hjulpet deg litt.

Lykke til.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post

Hvis det er så at motoren står i båten, så ville jeg ha tatt den ut før startforsøket! En tørr trebåt som står på land kan ta betydelig skade av at motoren startes, og kan vise seg bortimot umulig å få tett etterpå! Det er ikke uten grunn at trebåteiere pleier å la båten likke å trutne en ukes tid etter utsetting før de starter motoren for første gang!!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

båten er ikke tørr, den ble tatt opp fra sjøen på mandag.... hmm... får koble til batteriet og se om den vil dra rundt i det hele.... 15 år uten å ha vært brukt så kan ett og annet sitte fast... se til mandag om jeg fyller diesel og gir den ett forsøk, eller, sette strøm på den og gi den ett forsøk og de om den drar rundt en omdreining eller om alt er rusta fast.

 

bor i flekkefjord.

Link to post

Jeg ville uansett ikke startet den mens båten står på land!

 

Hvis den ikke har vært startet på 15 år ville jeg også ha sjekket at regulatoren fungerer som den skal før startforsøk. Hvis denne henger risikerer du at den ruser opp mer enn både båt og motor har godt av...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 4 måneder senere...
Det er ikke uten grunn at trebåteiere pleier å la båten likke å trutne en ukes tid etter utsetting før de starter motoren for første gang!!!

 

Så lenge!

Vi lar båten ligge i 20 timer, eller til den er trutna. Etter 20 timer er den heilt tett. Vi må jostarte den for å kjøre heim frå naustet!

 

Hei Ole K.Netland, Ring Marna!!!!!!!!!!!!!

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
  • 4 uker senere...

Det er lite info om L2 på nettet. Kjøpte selv båt med L2 16-18hk for endel år siden. Fikk da med hefte instruksjon og delenummer. Motoren står nå i garasje, stemplene har "satt" seg. Gies vekk mot avhenting hvis du er interesert. har også ny friksjonsfjær til koblingen. Hvis du fremdeles har behov kan jeg muligens maile sider fra instuksjonsheftet til deg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...