bjoris Startet 16.November.2007 Link til dette innlegget Startet 16.November.2007 (redigert) Vi hadde en tråd om cockpitkalesje der det også var diskutert priser/leverandører, men jeg er ikke mann om å finne den igjen. Det er jo ofte slik at diskusjoner om noe kommer inni en tråd som startet om noe annet... Vel, jeg har nå fått tilbud fra leverandøren av slikt i Tyskland, men de skal ha 1890 Euro ex mva. Er jeg ærlig og fortoller vil den da fort havne på 18.000-20.000 alt etter kursen... Mye syns jeg. Det må vel være mulig å få det rimeligere i Norge? Tips til leverandører fra Stavanger til Bergen som klarer å lage slikt sikkelig bra utfra mål, det er jo få slike båter enda så jeg kan ikke regne med at de har lagd en slik før... Er litt fristet til å få den lagd i Tyskland da disse allerede har lagd flere og selvsagt blir mer proffe, passformen på deres kalesje skal være prima... iflg rykter... Men ikke hvis prisen er MYE høyere der. Jeg trodde slik kunne fås for 10-12.000, men det er kanskje lenge siden ??? Redigert 16.November.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
index Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Sjekk med Eteka i Mølstrevåg, Sveio. Ikke langt fra deg det, og de syr det meste! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SF Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Kan anbefale denne i Stavanger: Øyane Seil & Kalesjer as Roaldsøyv. 63 B, 4085 Hundvåg 51 86 33 36 Sjekk denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=26405&st=0 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Enzo Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Er den i tyskland med rustfrie rør med knekkledd , avtagbare sider + hekk så er vel ikke 18000.- så ille dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Husker ikke helt navnet nå men, komplett cockpitt kallesje til vår Bavaria 39 C koster ca 12000.- fra en kallesjemaker i Stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Eg fekk sydd kalesje og sprayhood av Øyane seil og kalesjer i 2005. Prisen totalt vart 15.500, inkludert bøylar i aluminium. Båten har ikkje spesielt stor cockpit, så eg trur ikkje sparte pengar er noko argument for å ikkje bestilla frå Hanse. Eg trur Øyane seil og kalesje liker å tilpassa kalesjen direkte på båten, i alle fall gjorde dei det med vår båt. Kvaliteten på kalesjen er god. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Om eg huskar rett så ventar du på ny båt. Då kan det kanskje vera lurt å venta til du har brukt båten eindel, og då veit meir om korleis du vil ha kalesja. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Det tror jeg også. Jeg gikk lenge og funderte på dette med cockpitkalesje. Jeg så etterhvert at en slik med faste bøyler felt opp langs akterstaget ville ikke få noe langt liv ombord hos meg. Bommen ville sannsynligvis feid den på sjøen i første slag. Så jeg handlet en slik iglootype kalesje. Jeg oppbevarer den i en pose på størrelse med fjelltelt nede i benken. Den er iallefall jeg svært fornøyd med. Eneste ankepunktet er at den er litt for tett. Jeg skal få satt inn et par ventilasjonsåpninger i den. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 17.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Er den i tyskland med rustfrie rør med knekkledd , avtagbare sider + hekk så er vel ikke 18000.- så ille dyrt. Her der det som er i tilbudet: cockpit tent incl. 1 890,00 € • stainless steel bars separable • bag with zipper • 2 side entrances with big window • entrance from transom side with big window • ventilation shafts • connected to sprayhood with a zipper • installation in Greifswald Ille, men det er iallefall mye penger... ;) Bavaria 39 C koster ca 12000.- fra en kallesjemaker i Stavanger. Det var rimelig for en så stor båt. Er rørene i aluminium da? Litt usikker på om det er så avgjørende med rustfrittstål i rørene, men det er kanskje viktig når denne står pakket, knyttet til akterstaget, den står jo noe utsatt til da...? Noen som vet ca hvor mye en betaler ekstra for at bøylene skal være i rustfritt? Om eg huskar rett så ventar du på ny båt. Då kan det kanskje vera lurt å venta til du har brukt båten eindel, og då veit meir om korleis du vil ha kalesja. Det er riktig, ja Nelson har også anbefalt meg å vente, men det er viktig for oss at mest mulig er klart når vi får båten så ikke det går med dagevis til å seile frem og tilbake til kalesjemaker, det må iallefall være noe å oppnå, enten mye rimeligere eller mye bedre. Det jeg er litt redd for på Tysker-kalesjen er at denne ikke er så høy som det går ann å få til, dvs at den er lagd slik at det er god klaring til f.eks blokker for skjøtepunktet til storen for de som har feste i cockpit, vi har det på hyttetaket og derfor er bommen "renere" bakover og dermed kan kalesjen antakelig være noe høyere... Husker ikke om det var ståhøyde under bommen eller ikke, men høyest mulig kalesje er ønskelig, hvis det ikke ser helt noldus ut som det gjør dessverre på enkelte båter... Har sendt dem mail med forespørsel om kalesjen er så høy som mulig eller om den går rett ut fra spray. Pt har de bare bilder av cockpitkalejse på de eldre båtene så det er noe uklart hvordan dette blir, men jeg har jo noe tid igjen også... Jeg så etterhvert at en slik med faste bøyler felt opp langs akterstaget ville ikke få noe langt liv ombord hos meg. Bommen ville sannsynligvis feid den på sjøen i første slag.Så jeg handlet en slik iglootype kalesje. Ble litt nyskjerrig på hva iglootypen er for noe. På Cirrusen hadde vi en sak fra Alf Hansen som vi også pakket helt ned. Det var som et telt med meget bøybare rør. Et makkverk å få opp, men deilig å ha i så liten båt... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mulligan Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Det er den fra Hansen. Røra er nå delt med en strikk inni. Jeg er svært så fornøyd med den. Ligger vanligvis ute av veien nede i benken, men fin å ha i drittvær. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Hei Bjoris, Min kalesje og min sprayhood er fra Seilmaker Helvig i Bergen. Han nekter å sy hvis han ikke får måle hver enkelt båt selv. Resultatet kan ses på bruktannonsen min her: https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=1356&cat=3 Jeg gikk for aluminiumsbøyler til kalesje og rustfritt stål til sprayhood. Tror kalesjen kostet 14000,- Ellers er Eteka i sunnhordalan nevnt. Det er dessuten en seilmaker i Fana som jeg tror er bra. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
jandrea Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Du kan jo sjekke med "Kapell & Annat" i sverige. Du seiler forbi dem på veien fra tyskland og hjem. http://www.kapell-annat.nu/ Det er jo også en viss sum man har lov til å handle for uten å fortolle. Tror den er 6000 kr. så med 4 -5 voksne i båte......... Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
bjoris Svart 4.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Her har jeg fått bilder frå Wendel & Rados i Tyskland ved fabrikken (de hadde ikke av 350, dette er en 320). Frister litt å få den levert før jeg henter båten så er den enda mer klar til tur noe som er viktig for oss. Ulempen er at den muligens kunne vært noe høyere og jeg syns også at vinduene burde gått lengre ned, mulig jeg kan få dette tilpasset. Har pt ikke spurt. Andre ting som ikke ser bra ut? Velger lys, tilsvarende sprayhood, da blir det lysere inne. Har fundert litt på grått, da må jeg isåfall få endret på bestillingen av sprayhood, så et bilde av spray i grått og det var drittøft, i tillegg matcher det stripene og putene innvendig... Men det blir noen kroner ekstra ja... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sydvesten Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Synes det er alt for lite vinduer på denne kallesjen samt at den er for lav(blir for mye tunnel følelse), men det er vel her som ellers at smaken er som baken Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Enig med sydvesten (faktisk!). For få vinduer, for lav, og mangler utgang gjennom hekken. Kjøp hjemme heller. Det blir hyggelig tur selv uten denne den første måneden. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sydvesten Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Kan vel tenkes vi fortsatt er enig jeanneau ... men noe slikt har jeg sansen for... da er det full ståhøyde og rikelig med vinduer Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bjoris Svart 4.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Synes det er alt for lite vinduer på denne kallesjen samt at den er for lav(blir for mye tunnel følelse), men det er vel her som ellers at smaken er som baken Ja, det er et spørsmål om smak og det blir vanskelig å kjøpe usett og uten å ha båten slik at en kan se hva som er mulig å få til... Tror nok generelt at bommene er lavere på Hanse enn på Bav slik at det nok er vanskeligere å få laget "forhøyet" versjon, men dette er jo vanskelig å vite. Veksler mellom å ta sjansen og å vente til jeg får den hjem. Det er mye som skal skje når den kommer hjem og så rett på 10 uker ferie så jeg er redd vi kommer til å angre om den ikke er på plass først som sist... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 4.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 (redigert) Enig med sydvesten (faktisk!). For få vinduer, for lav, og mangler utgang gjennom hekken. Kjøp hjemme heller. Det blir hyggelig tur selv uten denne den første måneden. Det er jo utgang i hekken, men du må åpne hele hekken, det er det du tenker på? Ja, jeg ser den har sine svakheter. Joda vi klarer oss nok greit uten, men med småbarn på tur på vestlandet så er det nesten et must. Den bør være slik at vi kan forflytte oss for motor med denne oppe, da er det jo en fordel at den ikke er så høy, dvs at jeg kan stå på akterbenken og se godt over... Vel, vi får finne ut hvilke endringer jeg kan få gjort på denne i Tyskland, det blir nok ikke noe av det hvis jeg ikke kan få flere/større vinduer iallefall... Redigert 4.Februar.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
GeirT Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Kan vel tenkes vi fortsatt er enig jeanneau ... men noe slikt har jeg sansen for... da er det full ståhøyde og rikelig med vinduer Høyt innslag av "Drivhus" her !! Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sydvesten Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Høyt innslag av "Drivhus" her !! Det er utrolig kjekt når man virkelig trenger kallesjen.. da er det vanligvis kjølig ute eller regn og kan man da nyttigjøre seg drivhuseffekt så er det kjempe flott.... og jeg tar i mot all den varmen solen kan gi.... Er det så varmt at det blir et problem så trenger jeg ikke har kallesjen oppe en gang... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tuffff Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Få laget kallesjen så høy du kan - altså innenfor rimelighetens grense, da. Dersom du kan få til ståhøyde så gå for dette. Har hatt flere båter med kallesje uten ståhøyde og det blir som natt og dag når du løfter denne. Blir en helt annen romfølelse. Lys kallesje føles heller ikke så knugende som en mørk en. Det med vinduer er jo et litt tveegget sverd. Fint å ha mange for å se ut, men så kan jo også alle se inn. Blir vel en avveining dette. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Jeg så også på kalesjer hos mange leverandører. Dette med lys inn var viktig for meg, men også utsynet selvfølgelig. "Dør" bak er også praktisk detalj. Fasongen er det kanskje noen som ikke er helt enig i Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
oddgeir Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Jeg ser det er noen som mener at for høy kalesje er uestetisk. Tøys, en cockpitkalesje skal nytes fra innsiden og ikke fra utsiden. Ståhøyde er det eneste som gjelder. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
jandrea Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Amalie 36 glemte å fortelle at han sydde sin selv. Du kan se det her: Kalesje. Sy selv du også. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
bjorngb Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Jeg kan anbefale Øyane Seil og kalesje - bra jobb og veldig bra service. Jeg sender deg IM Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.