Jump to content

Cockpitkalesje - priser og leverandører på vestlandet


bjoris

Recommended Posts

Vi hadde en tråd om cockpitkalesje der det også var diskutert priser/leverandører, men jeg er ikke mann om å finne den igjen. Det er jo ofte slik at diskusjoner om noe kommer inni en tråd som startet om noe annet...

 

Vel, jeg har nå fått tilbud fra leverandøren av slikt i Tyskland, men de skal ha 1890 Euro ex mva. Er jeg ærlig og fortoller vil den da fort havne på 18.000-20.000 alt etter kursen... Mye syns jeg. Det må vel være mulig å få det rimeligere i Norge? Tips til leverandører fra Stavanger til Bergen som klarer å lage slikt sikkelig bra utfra mål, det er jo få slike båter enda så jeg kan ikke regne med at de har lagd en slik før... Er litt fristet til å få den lagd i Tyskland da disse allerede har lagd flere og selvsagt blir mer proffe, passformen på deres kalesje skal være prima... iflg rykter... Men ikke hvis prisen er MYE høyere der. Jeg trodde slik kunne fås for 10-12.000, men det er kanskje lenge siden ???

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Eg fekk sydd kalesje og sprayhood av Øyane seil og kalesjer i 2005. Prisen totalt vart 15.500, inkludert bøylar i aluminium. Båten har ikkje spesielt stor cockpit, så eg trur ikkje sparte pengar er noko argument for å ikkje bestilla frå Hanse.

 

Eg trur Øyane seil og kalesje liker å tilpassa kalesjen direkte på båten, i alle fall gjorde dei det med vår båt. Kvaliteten på kalesjen er god.

Link to post

Det tror jeg også.

Jeg gikk lenge og funderte på dette med cockpitkalesje.

Jeg så etterhvert at en slik med faste bøyler felt opp langs akterstaget ville ikke få noe langt liv ombord hos meg. Bommen ville sannsynligvis feid den på sjøen i første slag.

Så jeg handlet en slik iglootype kalesje. Jeg oppbevarer den i en pose på størrelse med fjelltelt nede i benken.

Den er iallefall jeg svært fornøyd med. Eneste ankepunktet er at den er litt for tett. Jeg skal få satt inn et par ventilasjonsåpninger i den.

Link to post
Er den i tyskland med rustfrie rør med knekkledd , avtagbare sider + hekk så er vel ikke 18000.- så ille dyrt.

 

Her der det som er i tilbudet:

 

cockpit tent incl. 1 890,00 €

• stainless steel bars separable

• bag with zipper

• 2 side entrances with big window

• entrance from transom side with big window

• ventilation shafts

• connected to sprayhood with a zipper

• installation in Greifswald

 

Ille, men det er iallefall mye penger... ;)

 

Bavaria 39 C koster ca 12000.- fra en kallesjemaker i Stavanger.

 

Det var rimelig for en så stor båt. Er rørene i aluminium da? Litt usikker på om det er så avgjørende med rustfrittstål i rørene, men det er kanskje viktig når denne står pakket, knyttet til akterstaget, den står jo noe utsatt til da...? Noen som vet ca hvor mye en betaler ekstra for at bøylene skal være i rustfritt?

 

Om eg huskar rett så ventar du på ny båt. Då kan det kanskje vera lurt å venta til du har brukt båten eindel, og då veit meir om korleis du vil ha kalesja.

 

Det er riktig, ja Nelson har også anbefalt meg å vente, men det er viktig for oss at mest mulig er klart når vi får båten så ikke det går med dagevis til å seile frem og tilbake til kalesjemaker, det må iallefall være noe å oppnå, enten mye rimeligere eller mye bedre. Det jeg er litt redd for på Tysker-kalesjen er at denne ikke er så høy som det går ann å få til, dvs at den er lagd slik at det er god klaring til f.eks blokker for skjøtepunktet til storen for de som har feste i cockpit, vi har det på hyttetaket og derfor er bommen "renere" bakover og dermed kan kalesjen antakelig være noe høyere... Husker ikke om det var ståhøyde under bommen eller ikke, men høyest mulig kalesje er ønskelig, hvis det ikke ser helt noldus ut som det gjør dessverre på enkelte båter... Har sendt dem mail med forespørsel om kalesjen er så høy som mulig eller om den går rett ut fra spray. Pt har de bare bilder av cockpitkalejse på de eldre båtene så det er noe uklart hvordan dette blir, men jeg har jo noe tid igjen også...

 

Jeg så etterhvert at en slik med faste bøyler felt opp langs akterstaget ville ikke få noe langt liv ombord hos meg. Bommen ville sannsynligvis feid den på sjøen i første slag.

Så jeg handlet en slik iglootype kalesje.

 

Ble litt nyskjerrig på hva iglootypen er for noe. På Cirrusen hadde vi en sak fra Alf Hansen som vi også pakket helt ned. Det var som et telt med meget bøybare rør. Et makkverk å få opp, men deilig å ha i så liten båt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hei Bjoris,

 

Min kalesje og min sprayhood er fra Seilmaker Helvig i Bergen. Han nekter å sy hvis han ikke får måle hver enkelt båt selv. Resultatet kan ses på bruktannonsen min her: https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=1356&cat=3

 

Jeg gikk for aluminiumsbøyler til kalesje og rustfritt stål til sprayhood. Tror kalesjen kostet 14000,-

Ellers er Eteka i sunnhordalan nevnt. Det er dessuten en seilmaker i Fana som jeg tror er bra.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
  • 2 måneder senere...

Her har jeg fått bilder frå Wendel & Rados i Tyskland ved fabrikken (de hadde ikke av 350, dette er en 320). Frister litt å få den levert før jeg henter båten så er den enda mer klar til tur noe som er viktig for oss. Ulempen er at den muligens kunne vært noe høyere og jeg syns også at vinduene burde gått lengre ned, mulig jeg kan få dette tilpasset. Har pt ikke spurt. Andre ting som ikke ser bra ut? Velger lys, tilsvarende sprayhood, da blir det lysere inne. Har fundert litt på grått, da må jeg isåfall få endret på bestillingen av sprayhood, så et bilde av spray i grått og det var drittøft, i tillegg matcher det stripene og putene innvendig... Men det blir noen kroner ekstra ja...

 

cockpitkalesje_1.jpg

cockpitkalesje_2.jpg

cockpitkalesje_4.jpg

cockpitkalesje_3.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Synes det er alt for lite vinduer på denne kallesjen samt at den er for lav(blir for mye tunnel følelse), men det er vel her som ellers at smaken er som baken

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Kan vel tenkes vi fortsatt er enig jeanneau :lol: ... men noe slikt har jeg sansen for... da er det full ståhøyde og rikelig med vinduer

 

j42ds1.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Synes det er alt for lite vinduer på denne kallesjen samt at den er for lav(blir for mye tunnel følelse), men det er vel her som ellers at smaken er som baken

 

Ja, det er et spørsmål om smak og det blir vanskelig å kjøpe usett og uten å ha båten slik at en kan se hva som er mulig å få til... Tror nok generelt at bommene er lavere på Hanse enn på Bav slik at det nok er vanskeligere å få laget "forhøyet" versjon, men dette er jo vanskelig å vite. Veksler mellom å ta sjansen og å vente til jeg får den hjem. Det er mye som skal skje når den kommer hjem og så rett på 10 uker ferie så jeg er redd vi kommer til å angre om den ikke er på plass først som sist...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Enig med sydvesten (faktisk!). For få vinduer, for lav, og mangler utgang gjennom hekken. Kjøp hjemme heller. Det blir hyggelig tur selv uten denne den første måneden.

 

Det er jo utgang i hekken, men du må åpne hele hekken, det er det du tenker på? Ja, jeg ser den har sine svakheter. Joda vi klarer oss nok greit uten, men med småbarn på tur på vestlandet så er det nesten et must. Den bør være slik at vi kan forflytte oss for motor med denne oppe, da er det jo en fordel at den ikke er så høy, dvs at jeg kan stå på akterbenken og se godt over...

 

Vel, vi får finne ut hvilke endringer jeg kan få gjort på denne i Tyskland, det blir nok ikke noe av det hvis jeg ikke kan få flere/større vinduer iallefall...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Høyt innslag av "Drivhus" her !!

Det er utrolig kjekt når man virkelig trenger kallesjen.. da er det vanligvis kjølig ute eller regn og kan man da nyttigjøre seg drivhuseffekt så er det kjempe flott.... og jeg tar i mot all den varmen solen kan gi.... Er det så varmt at det blir et problem så trenger jeg ikke har kallesjen oppe en gang...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Få laget kallesjen så høy du kan - altså innenfor rimelighetens grense, da. Dersom du kan få til ståhøyde så gå for dette. Har hatt flere båter med kallesje uten ståhøyde og det blir som natt og dag når du løfter denne. Blir en helt annen romfølelse. Lys kallesje føles heller ikke så knugende som en mørk en. Det med vinduer er jo et litt tveegget sverd. Fint å ha mange for å se ut, men så kan jo også alle se inn. Blir vel en avveining dette.

 

mvh tuffff

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...