Jump to content

Europeisk båt fra USA.

RLWI

Recommended Posts

Hei.

Noe som mestedelen har fått med seg er at dollaren er billig opp i mot våre kroner.

I den fb kan noen svare meg på følgende:

Dersom jeg kjøper en båt i USA produsert i Europa (fortrinnsvis i UK), vil denne da ha den nødvendige CE merking slik at en slipper den "mølja" med godkjenning / CE merking ?

Dersom det er CE merket båt, er det da noen spesifikke dokumenter som må følge båten utenom kjøps kontrakter / shipping etc ?

Mvh

Olav.

Hei!

Importerte selv båten min fra Spania for 1 mnd siden, mens en venn av meg tok sin samtidig fra USA. Så lenge båten er produsert innenfor EU har du ingen problemer. Eks. Sunseeker som er laget i England, solgt til USA, importert til Norge = Ingen problemer :cheers:

Det eneste du må huske på er å få med builders sertifikatet som bekrefter opprinnelseslandet. Uten om dette trenger du kjøpekontrakten og tollpapirer. Tollpapirer får du fra transportselskapet.

Var dette svar godt nok?

Hei.

Noe som mestedelen har fått med seg er at dollaren er billig opp i mot våre kroner.

I den fb kan noen svare meg på følgende:

Dersom jeg kjøper en båt i USA produsert i Europa (fortrinnsvis i UK), vil denne da ha den nødvendige CE merking slik at en slipper den "mølja" med godkjenning / CE merking ?

Dersom det er CE merket båt, er det da noen spesifikke dokumenter som må følge båten utenom kjøps kontrakter / shipping etc ?

Mvh

Olav.

Hei Olav!

Hansa666 har helt rett dersom båtene oprinnelig er CE godkjente før inport til USA(les ikke EU land). Det er en helt annen sak der båten er produsert i eu før kravet om CE merking ble innført.

Se på paradokset under.

Loverket sier at for båter som er produsert før krav til CE merking i et eu land og som importeres fra et land utenfor EU er det krav til CE godkjenning.

Dersom samme båten importeres direkte fra et EU land er det ikke krav til CE godkjenning.

Handelsproteksjonisme på høyt plan spør du meg.

Dersom du er usikker ta på forhånd kontakt med toll og avgiftsdirektoratet eller tollvesenets servicetelefon. de vil kunne hjelpe deg ang din aktuelle import.

Helt rett Legend, regelen gjelder før og etter 1996 om jeg ikke husker feil. Båten min er fra 93, så der gikk vi klar.

Takker for svar på spørsmålene.

Dvs at dersom båten er produsert fra og med 1996 så SKAL den være CE-merket, og dersom det er en UK båt så er den det ?

Båter i USA, produsert i Europa, er det sansynlig at disse er utstyrt med 110 volts anlegg ?

mvh

Olav

Du må sjekke dette med årstallet hos tolldirektoratet, men mener det var i 96 eller 98 det kom krav om CE merking av båter. Det var noen overgangsregler, men dette får du svar på ved en tlf til tollvesenet.

Når det gjelder 110V anlegg, skal du ikke se bort i fra at det kan være 220V anlegg ombord med omformere til 110V. Da er det jo en grei sak :cheers: Verre er om de har produsert for USA markedet, da er det nok 110V Vet i hvertfall at Sunseeker som du kjøper i USA, er de jeg kjenner til, levert med 220V.

Hvorfor ikke kjøpe båt innen for EU da? Det gjorde jeg, kjøpte den på Mallorca og fikk den transportert til Bergen. :flag:

PS! Har du spørsmål ang. fremgangsmåte for import fra EU, må du bare spørre i vei :cheers:

Redigert av Hansa666 (see edit history)

Har akkurat tatt hjem en Cranchi fra USA, det er 1997 model og jeg trengte ingen ting av papirer, kun kjøpskontrakt, og frakt kvittering, båten er ikke CE merket og trenger det heller ikke siden båten er produsert i Italia før 1998. Båten er nå ferdig fortollet og jeg fikk beskjed at siden båten hadde et EU HIN nummer var det ikke noe problem. Produksjonsland og dato fremgår av HIN nummeret. Hvis båten ikke har et EU HIN nummer så får man garantert problemer. Motorene mine var heller ikke noe problem, 2 stk KAD 42 som er orginale. Båten var bygd for 110V men dette løser jeg lett med en trafo fra 220v til 110v og kan da benytte alt utstyr ombord. Generatoren ombord er for både 220 og 110 volt men jeg tror det er like greit å bruke den på 110v og slipper da å bytte ut AC, ladere og annet utsyr. Jeg brukte et Spedisjonsfirma til å fortolle for meg, slapp å ha noe med ufordragelige og kverrulerende tollere å gjøre, kosta meg 5-600 kroner men det var det verdt, slapp da også å betale transit i sverige siden speditør står som garantist for toll og mva i Norge. Transit i Sverige utgør nemlig 25% av kjøpssum og frakt og kan ta 3-6 uker før man får tilbake pengene etter ankomst i Norge.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Hvorfor ikke kjøpe båt innen for EU da? Det gjorde jeg, kjøpte den på Mallorca og fikk den transportert til Bergen.

Det kan se ut som en kommer bedre ut av det ved å ta inn fra USA, men en må surfe markedet. Fordelen er at jeg har en god del av familien som er bosatt der borte som kan se på båt i "nær" området før en eventuellt reiser over dammen selv for besiktigelse. Tar ikke sjansen på å kjøpe usett igjennom meglere, i så tilfelle må de ha meget gode referanser.

Å kjøpe innen EU er heller ikke noe problem bare båten først og fremst er bra og at kjøpet er bra. Er det ikke nokk å spare på det så er hele vitsen borte. Hvilken frakt pris var det for båten hjem fra Spania ?

Hvilke frakt / speditører er å anbefale for befrakting av båt fra USA, og hvilke frakt rater snakker en om for båt rundt 40 fot ?

RLWI

Du må nok regne rundt 100.000 - 120.000 NOK for en 40 fot, ink. alt, fra marinaen den ligger i til den er i Gøteborg.

Besiktigelse av båten overlot jeg til en SAMS agent, http://www.marinesurvey.org/ Fikk en 20 siders rapport pluss en 20-30 bilder. Har desverre ingen speditør å anbefale da de som tok hånd om min båt lagde hull i kjølen når de heiste den opp på krybben sin. (heldigvis tegnet jeg transportforsikring hos IF her i Norge som dekket det)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Hei

Fraktet båter fra Barcelona til Amsterdam med bil, videre til Bergen med båt. Brukte Seacargo for hele jobben, men måtte følge opp en del selv. Båten ble nemlig kjørt fra Mallorca til Barcelona av tidligere eier, måtte dermed avtale med marinaen om leie av båtplass og løft til trailer i Barcelona. MEN dette var en enkel affere. Hele transporten kostet 80.000 Nok + mva.

Skulle jeg ha gjort dette igjen, hadde jeg sørget for å kjøpe båten MED frakt til eks. Amsterdam ( om du henter den innen for EU). Videre hadde jeg fått den fraktet enten til Norge, Amsterdam eller Danmark om jeg hadde hentet den fra USA.

Grunnen til dette er at selger i det hvesentlige har bedre kontakter enn deg for å kunne sende den, samt at du betalet ett beløp og har bedre kontroll over frakten. Som regel kjøper man en båt via en megler, og de har utført slike fraktjobber mange ganger, samt får dette rimeligere enn deg.

Jeg reiste selv til Mallorca med en mekaniker for å sjekke båten, flere jeg kjenner har stolt på meglere men det ville ikke jeg... + at det var glimrende med en tur til varmere breddegrader og billig øl :cheers:

OG da var det 1998 regelen om CE merking kom... :nonod:

Lykke til :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...