Jump to content

Faste vinduer i sprayhood?

Framtia

Recommended Posts

Det er to ting jeg gjerne skulle ha endret på min båt, og det er i grunnen en og samme sak; Sprayhood og cockpit kalesje har ikke stor nok høyde til å kunne rette seg opp, og plastikken i Sprayhoodvinduet begrenser synet en god del.

Jeg har sett på HR, Najad, Bavaria og andre som leveres med faste vinduer, og er ganske fristet til å bygge om til en slik løsning forutsatt at jeg klarer å få gjort det på en fagmessig proff måte, og at det estetisk harmoniserer med båtens linjer. Regner med at prisen blir høy, både for selve vinduene, samt for ny cockpit kalesje, den må jo spesiallages (den jeg har er jo også strøken så det føles litt tungt....).

Ser at det i Vetus-katalogen tilbys løsninger for vinduer etter mål.

Andre som har tenkt på slikt eller har synspunkter...?

Båten er en Jeanneau SO35.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hadde en Granada 31 tidligere der forrige eier hadde begynt på et slikt prosjekt.

Beholdt 'basen' til vinduene - laget i tre og relativt pent utført/tilpasset - men byttet ut vinduene da jeg ikke likte vinkelen på dem ift. linjene på båten.

Brukte kraftige aluminiumsprofiler og tykt polykarbonat (a la plexiglass men hardere (?)) . Fordelen med dette er at man kan sage, bore og skru i polykarbonat. Men - det er nå ikke like fint som herdet glass da, men ikke så værst.

Sprayhooden var den originale som var klippet av på strategisk sted. Hvis du lager linjen på toppen av vinduene sånn at den stemmer med en linje som går gjennom din eksisterende sprayhood, og som også 'treffer' sprayhoodbøylene 'på veien' nå de legges framover så kan du få til en rimelig DIY løsning uten å bestille ny sprayhood.

S/Y Surprise

De lager fine flott vinduer nede ved Gjøteborg.

skal se om jeg finner nettadr.

til min båt skulle skulle de ha 16000.-svkr.

De ville ha båten til sin kai og tilpasse det hele.

:seeya:

her er den ene, http://www.batrutor.se/

men det var en til der nede som laget vinduer.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Det var ertec som jeg var i kontakt med. De selger ikke profiler men kan selge oss ferdige vinduer. For mitt vedkommende så måtte jeg komme ned med båten og det var desverre alt for dyrt.

Men jeg har fremdeles lyst på faste vinduer. Jeg har leitet etter en mail i dag fra et svensk firma som hadde profiler som lignet disse som brukes på Hallber Rassy, men desverre så fant jeg den ikke.

Hönö Båtvindrutor AB lager nok til de "fleste" seilbåter... kunne gjerne tenkt meg noe slikt jeg da.... siden båten også brukes på den kalde årstiden kan det være greit med gode vinduer og kallesjen...

9632.jpg

(Til medlemmet som fotfølger mine innlegg, jeg har ikke skrevet alt jeg vurderte, slik du kan slippe å kommentere dette innlegget)

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvilke fordeler og ulemper er det med sprayhood?

Er den bare i veien?

Bortsett fra at det er uttelling av kroner, er det ingen ulemper.

På dager med fint vær seiler jeg med den sammenrulla. Fin naturkontakt.

På bankekryss i drittvær sitter jeg bak sprayhooden og styrer med forlengern.

Ville ikke vært foruten sprayhood.

Pølsebod kommer det aldri på min båt.

Ser for meg at jeg må flytte på vinsjen og alt det der.. Er litt skeptisk, samtidlig som jeg ser fordelene. Har litt uoffisielle langturplaner, så da er det jo greit å ha litt utstyr... :rolleyes:

har to wincher jag med, inne i pölseboden.... :lol::wink:

revar både storsejl o genua fra cockpit......

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Hvilke fordeler og ulemper er det med sprayhood?

Er den bare i veien?

Seilaren. På Junkeren er sprayhooden både veldig fin å ha og litt i veien. Fordi vi sitter relativt lavt over vannet er det fint med noe som tar unna evt. store bølger som slår inn over dekk og cockpit. Dessuten synes jeg det er fint å kunne sitte i ly av sprayhooden når det regner eller hvis vinden er litt sur (så fremt jeg ikke seiler i medvind). Så ja den er veldig kjekk å ha.

Sprayhooden kan også være litt i veien for utsikten i og med at rufftaket i utgangspunktet er litt høyt, men jeg kunne ikke tenkt meg en Junker uten.

Hvis du skal sy din egen kalsesje er det bare å tilpasse for gjennomføringer for tauverk.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Er det noen som vet om en slik verkstedlaget vindskjerm (som bildet til Sydvesten) er flatpakket og kan transporteres hjem i bagasjerommet på bil, for så å monteres sammen hjemme? (Spør for min nabo som har jeanneau 34).

de sa , at de ville ha båten ved deres kai for tilpassing,

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hvor i Sverige ligger dette Hönö Båtvindrutor AB, formoder det er i nærheten av Gøteborg, men er slett ikke sikker... Kunne tenke meg en tur innom til sommeren og fått montert en slik vindskjerm, eller pølsebod som andre kaller det... Blir sommeren 2008 like bra i sør som 2007 så blir det mere nytte av denne vindskjermen enn av solkrem.. sprayhooden må nok modifiseres litt den også... men det går vel bra formoder jeg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 1 år senere...

Da er det på tide å løfte denne tråden, har byttet båt siden den startet, men drømmen om fast rute i sprayhood har ikke blitt glemt.

I feiren tok jeg kontakt med Calle som driver Hönö Båtvindrutor som på en dags varsel la om sin ferie for å kunne møte meg i Uddevalla for å ta mål av min båt. Det er første gang han lager slike ruter til en Dufour 385 (for enkelt Bavariamodeller har han laget seg en modell av sargen slik at han produserer på bestilling). Han tok da mål som ble benyttet til å lage bunnprofilen i vindusrammen. Denne hadde han med seg til Storsand i dag, og denne ble så endelig tilpasset formen på dekket. Deretter tilpasset vi pappmaler som vinduene skal støpes etter. Han fullfører så rammen som elokseres og settes sammen med vinduene til en enhet. Dette skal etter planen være ferdig til begynnelsen av september.

Jeg valgte en relativt høy rute (ca 55 cm midt på) og denne ble videre vinklet så bratt at man unngår å dunke hodet i glasset når man kommer opp fra salongen (er jo litt hardere enn den gamle sprayhooden, og så er det greit å unngå fettflekker fra sjømannssveisen...).

Dessverre klarte vi ikke å få til en god løsning mhp å få benyttet eksisterende sprayhood, så her må en kalesjemaker inn etter glasset er montert.

En siste utfordring blir å få tilpasset en tetting mellom bunnlista og dekket der fallene kommer inn. Her vet jeg enda ikke om jeg skal lage noe i teak eller om jeg skal støpe i plast (se siste bilde). Vil gjerne ha tips fra de som har erfaring fra tilsvarende utfordringer.

Under er noen bilder fra dagens økt:

vindu1.jpg

vindu2.jpg

vindu3.jpg

vindu4.jpg

Calle tar ca 20.000 alt i alt for en slik vindrute, og det mener jeg er en god bruk av penger.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...