Jorg-1 Startet 16.November.2007 Link til dette innlegget Startet 16.November.2007 Har kjøpt en båt som har noe frynsete puter og polstring etter et uhell. Har innehentet noen priser og havner fort opp med 12-15.000,- i reparasjon og omtrekking. Tenkte å gjøre det hele arbeidet selv og etterhvert dele erfaringer her på BP. Putene har fått noen skrubbsår og noe søl på seg som har trukket inn i overflaten og jeg har prøvd alt fra Jif,klorin,rødsprit,aceton til kaustisk soda uten at det hjalp. Sååååå derfor hiver jeg inn et par glass rødvin på en fredagskveld og gyver løs på operasjon "Sømsprett". 5 meter med hvit skai i bredde 135cm er kjøpt inn på Stoff & Stil til kr. 55,- pr. meter. Bjørnetråd pluss nåler til symaskinen i riktig format til tykke stoffer er også "håndbåren" hjem. Hvordan vil dette gå??????? Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Arvid_A Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Hei! Jeg har aldri "satt mine ben" i slike gjøremål, som Øistein Sunde sikkert ville ha uttrykt det, og kan derfor ikke gi noen råd. Ut fra bildet ser det jo også ut som i hvertfall et par av putene er ganske avanserte i formen. MEN - ved å sprette opp de gamle putene og bruke disse som mal, tilføre en god porsjon praktisk sans og dertil passende syutsyr, så skulle det ikke forundre meg om du kommer fra dette med æren i behold. Ut fra den relativt overkommelige investeringen du har gjort, så er jeg enig i at det absolutt er verdt forsøket! Dette blir spennende - vi ser frem til bilder og beskrivelser fra prosjektet! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 (redigert) Hei! Det går nok bra skal du se :-) Vi gjorde det med min båt med gode resultater. Sprett opp, bruk som mal, vær tolmodig og VELDIG NØYE så blir det nok fint skal du se. Bruk skikkelige stifter til stiftingen under. Påfør gjerne litt klar lakk der også for å hindre korrosjon. Lykke til! Redigert 16.November.2007 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Wandalen Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Hei dette klarer du nok ! Jeg gjorde det samme med mine puter i lugaren i 06 . De så til og begynne med ganske avanserte ut men da jeg fikk plukket det i biter og brukte de som mal var det en smal sak. Husk og se hvordan de er festet og brettet i sømmene før du tar det av. Jeg for min del synes det var vanskeligst og sy helt rett. Det er da kansje greit og begynne og sy der det er minst synlig. Fikk skryt av dem i ettertid så det ble nok ikke så galt.. humm mulig de ville trøste meg? Ble også gjort til latter et par ganger Kona fikk besøk og de fikk se kællen satt på kjøkkenet og sydde Svogeren frydet seg av synet og kallte meg "pute finn" . Men du vet, den som ler sist ler best fin båt ! oppdater oss gjerne med bilder etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 17.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Da er vi igang... riv av alt gammelt og fjern stifter. De gamle stiftene er magnetiske og dermed ikke helt A4 syrefaste. Har investert en Bosch oppladbar stiftepistol til kr. 695,- pluss 150 kr for ei pakke med "Rustfrie" stifter fra Jernia. Tror timeprisen her vil bli sånn omtrent 2,500,- kroner....da jeg nå etter kun 3 timer er godt igang...ca 60% ferdig. Regnestykket blir 845,- (stifter og maskin) pluss 300 kr i skai og sytråd. TOTALT 1.145,-. Rødvin kommer i tillegg. Her ser det ut til at man kan spare opptil 10.000,-. Bruk av sunn fornuft og evnen til å tenke "dette har jo tidligere blitt satt sammen av vanlige mennesker" så hvorfor kan ikke jeg også? Riv av dt gamle stoffet. Ser ikke mye bra ut med skader. Fjern stifter med en skrutrekker el.lign. Ta mål av de gamle oppå det nye.Tegn rundt og klipp deretter. Sy i hjørnene på vranga. Stift skai rundt det gamle skumplateputene. Ha litt lengde slik at man får strammet opp skaien godt.Skjær av overskytende skai slutt. Det begynner å ligne noe. Søkket på midten er et håndtak som skal felles inn. Dette begynner å bli moro. Flere bilder kommer. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
adanedehl Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 dette blir spennede ... kommer du ut med en positiv erfaring skal jeg jammen prøve meg på mine puter. Lykke til! Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
Jorg-1 Svart 20.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Ja da var solsengen/motorluken ferdig. Stifter av "rustfri" kvalitet finnes på Jernia. Skaien kunne godt vært en smule tykkere og kanksje også litt mer tøyelig....men ellers var jeg svært fornøyd med resultat. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
johnson Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 nice! Hva brukte du for og få den teksten på den midterste puten? malte du bare på eller kjøpte du en annen farge skai? Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Wicma Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 nice! Hva brukte du for og få den teksten på den midterste puten? malte du bare på eller kjøpte du en annen farge skai? Tipper det er gjennbruk av det gamle. For å få skaien mer tøyelig kan den varmes forsiktig med varmepistol. Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Ja det er bra du ikke kjeder deg har pågangsmot og lyst. jeg for min del har aldri satt mine ben i en symaskin. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Symaskin er vel snart det eneste man ikke trenger førerkort for å kjøre??? Ja...teksten og det beige stykket var faktisk det lille stykket som fikk gå ei runde til. Alt det hvite var jo "karnøfla". Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
TB2855 Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Ja hvordan har det gått? Er du fornøyd etter eit års bruk? Er det noe du burde gjordt annerledes? Eit litt dyrere/bedre skai kanskje? Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Jorg-1 Svart 6.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Etter ett år så er fortsatt ikke båten ferdig. Har litt mange jern i ilden for tiden....og dette skal bare bli en badebåt når sola skinner. Av kvalitet på skai så bør man velge en type som er lett vaskbar og kanskje noe mer tøyelig. (At den kan strekkes litt). Kommer tilbake med fler bilder når båten begynner å bli ferdig utover vinteren. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.