adanedehl Startet 17.November.2007 Link til dette innlegget Startet 17.November.2007 (redigert) I et litt ubetenksomt øyeblikk, har jeg lovet torsk til middag 1. juledag. Etter å ha tenkt meg litt om, begynner jeg å bli usikker på om jeg klarer å levere varene og må krype til korset (hvilket i dette tilfelle vil si fiskedisken på Middelton på Tasta). Synes det har vært lite torsk å få de siste årene. Har torsken rømt og satt kursen mot kaldere farvann? Siden jeg ikke har anledning til å fiske med garn, el ruse har jeg en del spørsmål: - Hvilke fiskemetoder er mest effektive for å få torsk? - I hvilke farvann er det mest effektivt å fiske etter torsk (dypt? grunt? stenbund? tang? osv) - Flo/fjære har det noe å si for torskefiske? Hvordan tilbrede den med best mulig resultat? Hvor lang tid på forhånd kan jeg fiske den? (hvor lenge holder den seg) neppe populært om jeg drar ut å fisker på julaften... Sikkert heller ikke populært om jeg stiller med frossen torsk... PS! blir heller ikke lei meg om jeg får tips om gode fiskeplasser i Stavanger området Redigert 17.November.2007 av adanedehl (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
lano2 Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Synes det har vært lite torsk å få de siste årene. Har torsken rømt og satt kursen mot kaldere farvann? Nei, den siste tiden (uker) har det vært mye torsk å få rundt sørlandskysten.Siden jeg ikke har anledning til å fiske med garn, el ruse har jeg en del spørsmål: - Hvilke fiskemetoder er mest effektive for å få torsk? Trollgarn - I hvilke farvann er det mest effektivt å fiske etter torsk (dypt? grunt? stenbund? tang? osv) Torsken går grundt. ( 2-3 meter) nå på denne tiden, og skal du unngå krabber, så må du sette grundt. - Flo/fjøre har det noe å si for torskefiske? Nei, ikke det jeg vet... Hvor lang tid på forhånd kan jeg fiske den? (hvor lenge holder den seg) neppe populært om jeg drar ut å fisker på julaften... Sikkert heller ikke populært om jeg stiller med frossen torsk... Den kan gå 3-4 uker i kiste, hvis vannet er kaldt...men finner og hale slites, siden den går og stanger i mot vegger i kisten... PS! Juletorsken skal være FERSK ! Dvs: Drept samme dag som den spises. PS! blir heller ikke lei meg om jeg får tips om gode fiskeplasser i Stavanger området Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Juletorsken skulle vel fra gammelt av fiskes på morgenen på juleaften. Men det var vel på den tiden det var mer torsk å få tak i enn nå. Nå er vel torsken bortimot utrydningstruet, i alle fall langs kysten. Når jeg er ute og fisker får jeg svært skjelden annet enn lyr, pigghå og makrell! Lyren er meget god til tørrfisk, men til julemiddag blir det nok litt feil... Det beste hadde vel vært om du hadde kontaktet et fiskemottak i nærheten, og høre om mulighetene der! Ideelt sett bør du vel få tak i en passe stor torsk som er fisket lille juleaften, da skulle den være fersk og fin også dagen etter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lano2 Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Vi trekker alltid garn på julaften. "Fersk og fin dagen etter" eksisterer ikke i Mandal. FY FY !!!! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 (redigert) I det minste bedre enn dagligvarehandelens "fersk og fin etter to uker" . Det er klart den aller helst burde være dagsfersk, men så var det den risikoen for å bli stående uten julemiddag da... Man bør i det minste ha en backup-plan... Redigert 17.November.2007 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ThorU Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Hos oss så setter pappa ut et par hundre meter garn i uka før jul og får fisk. Fisken holdes levende i en stor pose av garn som kan se ut som ei stor Ruse uten ledegarn. Fisken kan også holdes levende i kiste som nevnt... Sitér dette innlegget Link to post
adanedehl Svart 17.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 før dette utvikler seg til å ble en debatt om hva som er fersk fisk og ikke, hvordan fange den? Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
index Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Du ender nok opp med fiskepinner, skal du se... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Mest effektivt er trollgarn, morsomst er pilking. Torsken kan gjerne fiskes og renses dagen før tilberedelse og da legger man denne i f.eks et stort fat fullt av kaldt vann og lar kranen stå litt på slik at det blir frisk tilførsel av kaldt vann over natten. På denne måten "setter"kjøttet seg slik at det blir litt fastere. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
avsluttet Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 - Hvilke fiskemetoder er mest effektive for å få torsk?- I hvilke farvann er det mest effektivt å fiske etter torsk (dypt? grunt? stenbund? tang? osv) - Flo/fjære har det noe å si for torskefiske? Jeg fisker nesten bare med juksa, på ca 60- 150 meter. Hvis du finner en grunne på under 100 meter kan du prøve å fiske i "bakken" på den. Gjerne på fremsiden i forhold til strømmen. Er det mye strøm bør du ha en skikkelig tung svenskpilk, som når bunnen hurtig. Ovenfor der kan du ha 2-3 gummimakk. Slipp ned til bunnen, og dra halveis opp, gjentagende. Det er nå iallefall min teori om det, mulig fordi den fiskeplassen jeg liker best er akkurat slik som dette. Når det gjelder høy og lavvann vet jeg ikke beste tidspunktet på torsk. Men tror ihvertfall på at det ikke skal være fullt dagslys, slik at det beste er en tur ut på ettermiddagen og utover til det blir mørkt. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 ... Hvilke fiskemetoder er mest effektive for å få torsk... Vel, akkurat nå på denne årstiden går torsken, på Østlandet, inn på grunnenen og gomler småkrabbe. Beste måten å få torsk på er derfor "å blangse" etter den. Blangse er et Østfold-uttrykk for dorge (?) på grundt vann - 1 til 2 meter - langsmed holmer og skær, inn og ut av viker, osv. Er det strøm i vannet, så "blangser" du motstrøms. Det sier seg selv at slik blangsing bør foregå fra en jolle for å komme langt nok inn mot land. Her i Fredrikstad-område sverger gamlegutta til fortom (5 - 10 meter) av kobbertråd (!) med en passe SPINNER... ...på slep - men, spinneren MÅ ha trevler av rød ullgarn på kroken, ikke noen av de "moderne" syntetiske fjærene (tant og fras!) som i bildet over. ;o) ...flo sjø er alltid bedre enn fjær... ...du kan oppbevare levende torsk ihvertfall opptil 3 uker i mær, sålenge det er såpass kald i sjøen som det er nå. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
adanedehl Svart 17.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 mmmh.. dorging på grunt vann høres ut som noe som kan være verdt et forsøk. Forslag til sluker/spinnere til dette? 2-3 gummimakker som opphengere? Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
abbor Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Har fått en god del torsk som "bifangst" under dorgefiske etter sjøørret og havabbor. Wobblere i sort og sølv på ca 10cm har fungert bra. Rapala orginal og Stike Pro er to av typene jeg har brukt. Det mest effektive nå torsken går inn på grunna for å beite på småkrabber er jigg. Jigg fiskes best fra land. Glefs jigg Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Skal du ha torsken levende kan du ikke fiske med garn Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Det er ikke noe problem å få levende torsk i garn, man må bare sette ut garnet på ettermiddag/kvelden og trekke det neste morgen... Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Ja, ja dette høres ut som du har kjempeerfaring med Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Prøv vassøy fisk, eller fiskehandleren nede i vågen. Eventuelt kan du prøve reketrålerne som ligger nede ved oljemusset om de har Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Seilaren Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Då kan han liga godt gå på Helgø... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
mavi Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Ja, ja dette høres ut som du har kjempeerfaring med Er godt mulig å få levende torsk i garn. Spesielt når det er kaldt i vannet overlever torsken oftere. Men en kan aldri garantere at torsken blir levende når du fisker med garn, men det gjelder jo også når du fisker med pilker også. Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Fisken dør etter kort tid i garnene! Finner du levende fisk når du drar garn, er det fordi den nylig har gått i garnet! Har aldri opplevd å få dau fisk på pilken, dette er med respekt å melde tullprat! Dette er noe alle vet som har fisket en del! (Og det har både jeg og Høvdingen gjort!) Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Skal du få en død fisk når du pilker må du først slå den i hel med en 500 grams svenskepilk for deretter å røkke den med kroken. Men at fisken er så skadet etter en har fått ut kroken at jeg ikke ville hatt samvittighet til å la den gå levende fangenskap er en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Ja her ble det en "liten" avsporing gitt..... Når du ikke kan bruke ruse eller garn, er vel pilking det mest effektive. Gå der det er marebakke, utfra nes og berg. Slipp til bunnen og sveiv opp 0,5-1meter. Står det torsk der, biter den som oftest med en gang. Om du ikke har muligheten til å oppbevare den levende i kiste eller ruse, tåler den en dag i kaldt rennende vann før koking. Du må uansett la den ligge i rennende kaldt vann en stund etter slakting, da blir den krispi og fin i kjøttet. Husk å fjerne alle blodrenner og uhumskheter fra fiskestykkene før koking. Min favoritt er kokt torsk med poteter, gulerøtter og smeltet smør med løk i. Fisken skal trekke i godt saltet vann (en god neve salt pr. liter) til den løsner fra beinet. Skjær løken i to, og kutt i tynne skiver, kok løken god og mør i smøret. Bon apeti't, og skitt fiske.... Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Miranda Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Då kan han liga godt gå på Helgø... Kutt ut, ingen fiskehandel på Helgø's. Trur ikje eg handla noge på helgø's då eg holdt mg i Stavanger. Handla mer ner i vågen i form av brunt, skummande og kaldt drikka Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
skibsplast ohoi Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Her får du en del tips om hvordan du lettere får fisk. Ellers vil jeg påpeke hvor viktig det er med godt hall når du skal ut å fiske Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.