Fantino Startet 17.November.2007 Del på Facebook Startet 17.November.2007 Båt med denne motoren er i bestilling. Båten er allerede ferdigprodusert så jeg er ikke 100% sikker på hvilken utgave av D6 det er, men jeg regner med at det er den som kalles D6-350B-B da A-A visstnok gikk ut av produksjon i 2004 iht. VP-sidene. Ser at det er en del som leser triplogg, forbruk pr. nm og slik ut av EVC'en her. Mange har sikkert EVC-display i turtelleren, men noen har kanskje NMEA2000 interface mot kartplotter og leser det ut der? Lurer på: Hvilken EVC-utgave er det på denne motoren, C eller B2? Hva koster et slikt interface, MÅ det bestilles fra VP-forhandler og hvilke data vil jeg kunne lese ut? (f.eks. vil feilkoder være tilgjengelige i tekst i stedet for i "morsekode" på lysdioder...) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Anbefaler deg å lese litt i denne tråden: http://www.raymarine.com/Default.aspx?site...2&page=1011 Du trenger vel trolig bare NMEA multiplexer fra Raymarine. Sitér dette innlegget Link to post
Jandus Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 (redigert) Hei, vi har kjøpt en slik Nmea 2000 Gateway til vår båt, vi kjøpte den hos VP forhandleren her, prisen var like under 3000 Dkr. Boxen har et Part Nummer som er 3840289. Vi har er Raymarine C120, men er ikkje færdige med båten endnu. Her er en Nmea 2000 gateway fra USA Redigert 17.November.2007 av Brusi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2007 (redigert) Du trenger vel trolig bare NMEA multiplexer fra Raymarine.Har forstått det slik at motoren ikke "sender" noen NMEA fra Canbus'en uten at en slik "option" er innstallert, dvs. at jeg regner med at jeg uansett må ha en slik boks som Brusi har kjøpt (evt. den til USD400 som Brusi linket til)? Trenger jeg multiplexer hvis jeg kun bruker E120'en som kartplotter foreløpig? Er det noen som vet om feilkoder vil være tilgjengelige? Redigert 18.November.2007 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 (redigert) Du trenger NMEA2000 interface pakka til motoren din. NMEA2000 multiplexer? Finnes ikke. Dette er tull og vrøvl ! NMEA2000 er et backbone/trunk nettverk med drop kabler til hver device. Her blander folk isammen NMEA0183 NMEA2000 og SeatalkHS nettverk i ei smørje, uten å ha peil på hva de snakker om. Redigert 18.November.2007 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Mix, av hensyn til en gunstig utvikling av kommunikasjonsformen vi har her på BP er det greit at du spesifiserer hva du mener med uten å ha peil på hva de snakker om . Dersom du mener at det også gjelder mine uttalelser, må jeg vurdere å legge inn en klage på deg til Skipsraadet. Vi er ikke tjent med å ha slike kommentarer på Båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Jeg mener akkurat det jeg sier. Her uttaler folk seg uten å ha peil på hva de snakker om. Jeg nevner ikke navn. At noen personer ikke tåler å bli korrigert på åpenbare feil, er meg revnende likegyldig. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 må jeg vurdere å legge inn en klage på deg til Skipsraadet.Vi er ikke tjent med å ha slike kommentarer på Båtplassen. Gjør det. Vi har jo allerede sett deg misbruke autoriteten din i skipsrådet før, så kjør i vei. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 I tillegg til elektrisk (NMEA) kobling mellom motor og kartplotter, trenger du ogsà en "tripcomputer" Softwareopsjon i motoren. Denne gjoer at motoren sender data for drivstoffforbruk. Har du ikke denne opsjonen fàr du heller ikke lest ut drifstoff forbruk mm. i displayet i turtelleren. SW opsjonen kan enkelt legges inn av en VP tekniker etter levering. Jeg hadde D6-350 i min forrige bàt, og NMEA tilknytning til kartplotteren (Simrad CX44). Denne viste i starten kun noen fà motordata. Etter at jeg fikk lastet inn ovennevnte SW-opsjon var alt OK, og jeg kunne lese ut forbruk som l/h og l/nM Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 I tillegg til elektrisk (NMEA) kobling mellom motor og kartplotter, trenger du ogsà en "tripcomputer" Softwareopsjon i motoren. Denne gjoer at motoren sender data for drivstoffforbruk. Har du ikke denne opsjonen fàr du heller ikke lest ut drifstoff forbruk mm. i displayet i turtelleren. SW opsjonen kan enkelt legges inn av en VP tekniker etter levering. Jeg hadde D6-350 i min forrige bàt, og NMEA tilknytning til kartplotteren (Simrad CX44). Denne viste i starten kun noen fà motordata. Etter at jeg fikk lastet inn ovennevnte SW-opsjon var alt OK, og jeg kunne lese ut forbruk som l/h og l/nM Betyr dette at VP D6 har et flowmeter installert som er nøyaktig nok til å beregne drivstoff forbruket pr. kjørte distanse? Har du peiling på om det er nøyaktig sammenlignet med for eks. floscan? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Ole Petter, jeg husker ikke hvordan VP motorene màler flow. Utkjoert distanse tar jo kartplotteren "fra seg selv". Har ingen erfaring med dedikert flowmàling, eks. floscan, men skulle vel anta at dette blir enda mere noeyaktig. Men, jeg plottet forbruk via kartplotterutlesningen i sommer, og det sà ut til à vaere temmelig noeyaktig. Har dog ikke dataene her jeg nà sitter (Pà ferie i Puerto Mogan ) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 (redigert) Ole Petter, jeg husker ikke hvordan VP motorene màler flow. Utkjoert distanse tar jo kartplotteren "fra seg selv". Har ingen erfaring med dedikert flowmàling, eks. floscan, men skulle vel anta at dette blir enda mere noeyaktig. Men, jeg plottet forbruk via kartplotterutlesningen i sommer, og det sà ut til à vaere temmelig noeyaktig. Har dog ikke dataene her jeg nà sitter (Pà ferie i Puerto Mogan ) Spørsmåler er da om du fikk en bedre drivstoff økonomi etter at informasjonen om forbruk ble gjort synlig for deg? Fortsatt god ferie i varmen. Redigert 18.November.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2007 ... SW opsjonen kan enkelt legges inn av en VP tekniker etter levering.......Jeg hadde D6-350 i min forrige bàt, og NMEA tilknytning til kartplotteren (Simrad CX44). Denne viste i starten kun noen fà motordata. Etter at jeg fikk lastet inn ovennevnte SW-opsjon var alt OK, og jeg kunne lese ut forbruk som l/h og l/nM... Det var interessant info. Merkelig at VP ikke skriver sånt på sidene sine... Hva med feilkoder? Vises teksten på disse slik som jeg har forstått at de vises i turtelleren med EVC-display? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Jeg fikk en liten innføring i NMEA som et sidesprang under et kurs for lenge siden. se info: http://www.nmea.org/ Slik jeg oppfatter NMEA så er det et forsøk på å etablere en standard. Hvis en studerer listen over godkjente NMEA produkter, så tror jeg den gjenspeiler firmaer som satser på USA markedet. Man kan vel konkludere med at VP og andre kanskje ikke aktiviserer alle funksjonene når varen leveres i for eks. Europa. Motivet kan kanskje være komersiellt motivert??? Kan være jeg er på dypt vann nå, for dette har jeg ikke så mye greie på. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 NMEA er en bransjeorganisasjon. National Marine Electronics Association. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 På denne linken finner man en link til den rette personen hos VP og som sannsynlighvis kan svare på spørsmålet til trådstarter. Jeg traff Per Nestvall for et år siden på Mets utstillingen, og har snakket med ham flere ganger på telefonen etter dette. En grei kar. Jeg kan godt ringe ham, eneste problemet er at jeg ikke helt vet hva jeg skal spør om i denne sammenhengen. Kanskje noen andre skal forsøke linken først? http://www.nmea.org/do/profile/475 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2007 Tror jeg dropper han en mail etterhvert. Kan ikke skade... Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Betyr dette at VP D6 har et flowmeter installert Er nok ikke noe flowmeter som sådant installert vil jeg tro. Data taes fra innsprøytingsystemet. Akkurat som i bil. Svært nøyaktig forbruksmåling fordi innsprøytingsystemet vet helt nøyaktig hvor mye fuel som forbrennes pr. tenningsyklus. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Det er nok helt sikkert EVC-C på motoren. Jeg har bestillt NMEA 2000 konverter til min båt. Du får den helt sikkert billigere direkte i fra produsenten. Den koster fort det dobbelte senere. Det kan være en fordel og ha forbrukssoftwarepakken også. Sitér dette innlegget Link to post
AustAgder8000 Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Hva koster det å få installert denne EVC-C sw pakken? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2007 Det er nok helt sikkert EVC-C på motoren. Jeg har bestillt NMEA 2000 konverter til min båt. Du får den helt sikkert billigere direkte i fra produsenten. Den koster fort det dobbelte senere. Det kan være en fordel og ha forbrukssoftwarepakken også. Har du fått en pris på NMEA 2000 konverteren, eller er den med i "pakkeprisen"? Hva med forbrukssoftwarepakken - har du bestilt den også? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Spørsmåler er da om du fikk en bedre drivstoff økonomi etter at informasjonen om forbruk ble gjort synlig for deg? Fortsatt god ferie i varmen. Ja Ole Petter, det tror jeg nok at jeg gjorde. Pà den màten at jeg plottet forbrukskurven gjennom alle fartsomràder temmelig detaljert. Jeg visste da hvor jeg kunne legge meg for optimalt forbruk; pr. time eller pr. utkjort distanse. Takk for hilsen, en liten sky foran solen akkurat nà, derfor Bàtplassen Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 ... Hva med feilkoder? Vises teksten på disse slik som jeg har forstått at de vises i turtelleren med EVC-display? Ikke pà Simrad CX44 ihvertfall. De er jo tilgjengelig pà EVC-busen, men det er nok opp til kartplotterprodusenten om de har utviklet og implementert egen SW for à vise disse koder. Har ikke sett noen plotter enda som har det .... Men du fàr den jo fram pà turtellerdisplayet som du nevner .... (Helst ikke ...) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2007 Har lest en del i Raymarine E120-manualene, men greier ikke å finne ut om feilkoder fra NMEA2000 kan vises. Så vidt jeg kan finne ut er NMEA2000-protokollen heller ikke tilgjengelig på nett slik at jeg ikke vet om den kan overføre "feilmeldingssetninger" konvertert fra CAN eller om Volvo Penta bare bruker noen ledige koder i CAN-protokollen til å trigge feilmeldinger i tekst i turtellerdisplayet? Kanskje like greit å investere i turtellerdisplayet og ikke blande kartplotteren inn i dette surret i det hele tatt? Dropper en mail til han der svensken så får vi se om han svarer... Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 (redigert) Ser du har en ny båt "på vei inn ...". Sjekk om turteller med EVC-display er standard, jeg tror det er det på de fleste nye(re) installasjoner. Det var standard på vår Nidelv 300 (2007 mod), og er det også på vår bestilte Windy Scirocco. Forøvrig med E120 kartplotter. Redigert 25.November.2007 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.