Jump to content

NMEA2000 interface D6-350 til Raymarine E120


Fantino

Recommended Posts

Båt med denne motoren er i bestilling. Båten er allerede ferdigprodusert så jeg er ikke 100% sikker på hvilken utgave av D6 det er, men jeg regner med at det er den som kalles D6-350B-B da A-A visstnok gikk ut av produksjon i 2004 iht. VP-sidene.

 

Ser at det er en del som leser triplogg, forbruk pr. nm og slik ut av EVC'en her. Mange har sikkert EVC-display i turtelleren, men noen har kanskje NMEA2000 interface mot kartplotter og leser det ut der?

 

Lurer på:

 

Hvilken EVC-utgave er det på denne motoren, C eller B2?

 

Hva koster et slikt interface, MÅ det bestilles fra VP-forhandler og hvilke data vil jeg kunne lese ut? (f.eks. vil feilkoder være tilgjengelige i tekst i stedet for i "morsekode" på lysdioder...)

Link to post
Share on other sites

Hei, vi har kjøpt en slik Nmea 2000 Gateway til vår båt, vi kjøpte den hos VP forhandleren her, prisen var like under 3000 Dkr. Boxen har et Part Nummer som er 3840289. Vi har er Raymarine C120, men er ikkje færdige med båten endnu.

Her er en Nmea 2000 gateway fra USA

Redigert av Brusi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du trenger vel trolig bare NMEA multiplexer fra Raymarine.
Har forstått det slik at motoren ikke "sender" noen NMEA fra Canbus'en uten at en slik "option" er innstallert, dvs. at jeg regner med at jeg uansett må ha en slik boks som Brusi har kjøpt (evt. den til USD400 som Brusi linket til)?

 

Trenger jeg multiplexer hvis jeg kun bruker E120'en som kartplotter foreløpig?

 

Er det noen som vet om feilkoder vil være tilgjengelige?

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du trenger NMEA2000 interface pakka til motoren din.

NMEA2000 multiplexer? Finnes ikke. Dette er tull og vrøvl !

NMEA2000 er et backbone/trunk nettverk med drop kabler til hver device.

 

Her blander folk isammen NMEA0183 NMEA2000 og SeatalkHS nettverk i ei smørje,

uten å ha peil på hva de snakker om. :crazy:

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix,

av hensyn til en gunstig utvikling av kommunikasjonsformen vi har her på BP er det greit at du spesifiserer hva du mener med

uten å ha peil på hva de snakker om .

Dersom du mener at det også gjelder mine uttalelser, må jeg vurdere å legge inn en klage på deg til Skipsraadet.

Vi er ikke tjent med å ha slike kommentarer på Båtplassen.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til elektrisk (NMEA) kobling mellom motor og kartplotter, trenger du ogsà en "tripcomputer" Softwareopsjon i motoren. Denne gjoer at motoren sender data for drivstoffforbruk. Har du ikke denne opsjonen fàr du heller ikke lest ut drifstoff forbruk mm. i displayet i turtelleren. SW opsjonen kan enkelt legges inn av en VP tekniker etter levering.

 

Jeg hadde D6-350 i min forrige bàt, og NMEA tilknytning til kartplotteren (Simrad CX44). Denne viste i starten kun noen fà motordata. Etter at jeg fikk lastet inn ovennevnte SW-opsjon var alt OK, og jeg kunne lese ut forbruk som l/h og l/nM

Link to post
Share on other sites

I tillegg til elektrisk (NMEA) kobling mellom motor og kartplotter, trenger du ogsà en "tripcomputer" Softwareopsjon i motoren. Denne gjoer at motoren sender data for drivstoffforbruk. Har du ikke denne opsjonen fàr du heller ikke lest ut drifstoff forbruk mm. i displayet i turtelleren. SW opsjonen kan enkelt legges inn av en VP tekniker etter levering.

 

Jeg hadde D6-350 i min forrige bàt, og NMEA tilknytning til kartplotteren (Simrad CX44). Denne viste i starten kun noen fà motordata. Etter at jeg fikk lastet inn ovennevnte SW-opsjon var alt OK, og jeg kunne lese ut forbruk som l/h og l/nM

Betyr dette at VP D6 har et flowmeter installert som er nøyaktig nok til å beregne drivstoff forbruket pr. kjørte distanse? Har du peiling på om det er nøyaktig sammenlignet med for eks. floscan?

Link to post
Share on other sites

Ole Petter, jeg husker ikke hvordan VP motorene màler flow. Utkjoert distanse tar jo kartplotteren "fra seg selv". Har ingen erfaring med dedikert flowmàling, eks. floscan, men skulle vel anta at dette blir enda mere noeyaktig. Men, jeg plottet forbruk via kartplotterutlesningen i sommer, og det sà ut til à vaere temmelig noeyaktig. Har dog ikke dataene her jeg nà sitter (Pà ferie i Puerto Mogan :cool: )

Link to post
Share on other sites

Ole Petter, jeg husker ikke hvordan VP motorene màler flow. Utkjoert distanse tar jo kartplotteren "fra seg selv". Har ingen erfaring med dedikert flowmàling, eks. floscan, men skulle vel anta at dette blir enda mere noeyaktig. Men, jeg plottet forbruk via kartplotterutlesningen i sommer, og det sà ut til à vaere temmelig noeyaktig. Har dog ikke dataene her jeg nà sitter (Pà ferie i Puerto Mogan :cool: )

Spørsmåler er da om du fikk en bedre drivstoff økonomi etter at informasjonen om forbruk ble gjort synlig for deg? Fortsatt god ferie i varmen.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... SW opsjonen kan enkelt legges inn av en VP tekniker etter levering...

....Jeg hadde D6-350 i min forrige bàt, og NMEA tilknytning til kartplotteren (Simrad CX44). Denne viste i starten kun noen fà motordata. Etter at jeg fikk lastet inn ovennevnte SW-opsjon var alt OK, og jeg kunne lese ut forbruk som l/h og l/nM...

Det var interessant info. Merkelig at VP ikke skriver sånt på sidene sine... Hva med feilkoder? Vises teksten på disse slik som jeg har forstått at de vises i turtelleren med EVC-display?
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en liten innføring i NMEA som et sidesprang under et kurs for lenge siden. se info:

http://www.nmea.org/

 

Slik jeg oppfatter NMEA så er det et forsøk på å etablere en standard. Hvis en studerer listen over godkjente NMEA produkter, så tror jeg den gjenspeiler firmaer som satser på USA markedet.

Man kan vel konkludere med at VP og andre kanskje ikke aktiviserer alle funksjonene når varen leveres i for eks. Europa. Motivet kan kanskje være komersiellt motivert???

Kan være jeg er på dypt vann nå, for dette har jeg ikke så mye greie på.

Link to post
Share on other sites

På denne linken finner man en link til den rette personen hos VP og som sannsynlighvis kan svare på spørsmålet til trådstarter. Jeg traff Per Nestvall for et år siden på Mets utstillingen, og har snakket med ham flere ganger på telefonen etter dette. En grei kar.

Jeg kan godt ringe ham, eneste problemet er at jeg ikke helt vet hva jeg skal spør om i denne sammenhengen. Kanskje noen andre skal forsøke linken først?

http://www.nmea.org/do/profile/475

Link to post
Share on other sites

Det er nok helt sikkert EVC-C på motoren. Jeg har bestillt NMEA 2000 konverter til min båt. Du får den helt sikkert billigere direkte i fra produsenten. Den koster fort det dobbelte senere.

 

Det kan være en fordel og ha forbrukssoftwarepakken også.

Har du fått en pris på NMEA 2000 konverteren, eller er den med i "pakkeprisen"? Hva med forbrukssoftwarepakken - har du bestilt den også?
Link to post
Share on other sites

Spørsmåler er da om du fikk en bedre drivstoff økonomi etter at informasjonen om forbruk ble gjort synlig for deg? Fortsatt god ferie i varmen.

Ja Ole Petter, det tror jeg nok at jeg gjorde. Pà den màten at jeg plottet forbrukskurven gjennom alle fartsomràder temmelig detaljert. Jeg visste da hvor jeg kunne legge meg for optimalt forbruk; pr. time eller pr. utkjort distanse.

 

Takk for hilsen, en liten sky foran solen akkurat nà, derfor Bàtplassen :cool:

Link to post
Share on other sites

... Hva med feilkoder? Vises teksten på disse slik som jeg har forstått at de vises i turtelleren med EVC-display?

Ikke pà Simrad CX44 ihvertfall. De er jo tilgjengelig pà EVC-busen, men det er nok opp til kartplotterprodusenten om de har utviklet og implementert egen SW for à vise disse koder. Har ikke sett noen plotter enda som har det ....

 

Men du fàr den jo fram pà turtellerdisplayet som du nevner .... (Helst ikke ...)

Link to post
Share on other sites

Har lest en del i Raymarine E120-manualene, men greier ikke å finne ut om feilkoder fra NMEA2000 kan vises. Så vidt jeg kan finne ut er NMEA2000-protokollen heller ikke tilgjengelig på nett slik at jeg ikke vet om den kan overføre "feilmeldingssetninger" konvertert fra CAN eller om Volvo Penta bare bruker noen ledige koder i CAN-protokollen til å trigge feilmeldinger i tekst i turtellerdisplayet?

 

Kanskje like greit å investere i turtellerdisplayet og ikke blande kartplotteren inn i dette surret i det hele tatt? Dropper en mail til han der svensken så får vi se om han svarer...

Link to post
Share on other sites

Ser du har en ny båt "på vei inn ...". Sjekk om turteller med EVC-display er standard, jeg tror det er det på de fleste nye(re) installasjoner.

 

Det var standard på vår Nidelv 300 (2007 mod), og er det også på vår bestilte Windy Scirocco. Forøvrig med E120 kartplotter.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...