mik Startet 17.November.2007 Link til dette innlegget Startet 17.November.2007 heisann noen som kan hjelpe meg litt....? jeg har en volvo penta md5b tenkte jeg skulle overhale den i vinter og lurer på om noen her hvet om noe som er typisk må byttes o.l for disse motorene.? jeg åpnet termostathuset og der var det ingen termostat, gjør det noe å kjøre uten termostat på denne motoren? går kjølevannet rett ut gjennom eksosslangen, eller går vannet gjennom motoren først? ser ikke helt vitsen med å ha termostat på denne motoren dersom kjølevannet går gjennom motren? noen meninger om dette??? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Hei, har tidligere eier hatt problemer med varmgang? Sitér dette innlegget Link to post
mik Svart 17.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 vet ikke om tidligere eier har hatt problemer ang varmgang, men det er vel mye som kan tyde på dette... tror jeg, jeg har brukt båten 1 sesong og har ikke hatt problemer med varmgang, lampe eller alarm har ikke blitt aktivert hverfall. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Hei Du fortel ikkje kor gamal pentaen er, men der er vel nokre år sidan Volvo slutta å laga desse. Tenk deg godt om før du brukar særleg tid og pengar på greiene. Har du først byrja er det ofte for seint og snu. Du bør kanskje vurdera å bytta heile motoren først som sist. (Og då sjølvsagt ikkje til VP.) Men det kjem jo sjølvsagt an på kva som er gale med motoren. Uansett, lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta Surf på denne siden.Her er mye md5 info. Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Hvis motoren har fungert bra hittil så er det ingen grunn til å bytte den ut. Jeg har MD7A og har heller ikke termostat. Så lenge man ikke har båten ute hele året er ikke dette noe problem. Motoren blir da ikke helt varm nok, men dagens oljer tåler dette allikevel. Hvis du ikke har ferskvannskjøling, så vil da saltvannet pumpes opp igjennom impeller, og rundt i systemet før det går ut via manifold og eksosen. Uten termostat er det ingen bypass slik at vannet hele tiden sirkulerer og ikke stoppes opp ved termostathuset for å vente på å bli sluppet igjennom. Høstkonservering for disse motorer er: - frostvæske, kjør motoren i ferskvann en stund før du tilsetter frostvæske og når du kjenner at det som kommer ut av eksosen er litt slimete (forstvæske) stopper du motoren (la den stå hele vinteren med denne konserveringen) - bytt olje + oljefilter (eller vent til våren) - bytt impeller (eller vent til våren) - sjekk drivreim fra dynastart til svinghjul (eller vent til våren) Mer enn dette trenger du ikke gjøre nå - til våren skal du sjekke oljen igjen + gearolje hvis du har gear. Du finner også intstrukjsonsbok her: http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md...-medium-res.pdf Denne er også litt kjekk å ha: http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5/md5-for-dummies Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Ikke hør på alle som sier at det ikke er vits i å fikse en gammel motor. MD5 er en bra motor som er laget spesielt for båt, ikke en marinisert småtraktormotor som du vil få om du kjøper en ny i dag. Etter å ha mekket endel på den, har jeg fått ny respekt for hvordan den er konstruert. Dette er enkelt og solid bygget. Min MD5 fikk "dødsdom" av flere "eksperter". Men det var faktisk verken vanskelig eller dyrt å overhale den. Jeg har skrevet om dette på hjemmesiden min: http://web.mac.com/stokvorsen/iWeb/MS20/Loggen/Arkiv.html Du må sjekke om termostathuset er OK. Det var det ikke på min. "Bypass"-hullet var rustet for stort, slik at vannet gikk rett ut i eksosen uten å kjøle motoren. Videre må du sjekke kjølekanalene i sylinderveggen. Hvis det ikke kommer vann ut av tappekranen, er det tett og må stakes/renses opp. Lykke til! Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
La Digue Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 (redigert) Dette svaret innehold visse ting som ikke stemmer for MD5b. 1) Det er like mye bypass med og uten termostat fordi det bare er et lite hull i termostathuset som er bypass. Altså ikke noen ventil i forbindelse med termostaten. Hvis man får varmgang med termostat montert, tyder det på tette kjølekanaler og/eller for stort bypasshull. 2) MD5b har vekselstrømsdynamo og separat starter med tannhjul, ikke dynastart. Drivreimen til dynamoen skal uansett sjekkes og evt justeres. 3) Forøvrig bør skifte av dieselfilter og tømming av vannutskiller legges til vedlikeholdstipsene - gjøres om høsten eller våren. Ellers er jeg helt enig at det ikke er noen grunn til å bytte den uten bare fordi den er blitt 25 år gammel. Redigert 17.November.2007 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
mik Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 heisann, her var deet tydeligvis mange som har peiling på md5b ettersom jeg har forstått i innleggene her så går det fint å kjøre uten termostat, vannet går gjennom systemet før det går ut i eksos. har jeg fostått det riktig da?? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Det gjør det, men motoren går altfor kald. Har hatt en sånn i ei årrekke. Riktignok en MD5C. Dette er Mandals svar på SABB. Uten SABB'ens ulemper med bråk og risting. Omtrent evigvarende. Dess hardere du kjører den, dess stillere går den. Men, den er kilen på kjøling. Ny impeller og ny termostat må til annethvert år. Jeg bygde min om til ferskvannskjøling. Deretter var det ikke ett eneste problem med den. Redigert 18.November.2007 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Hei - jeg har hatt både md5b og md7. Begge to var saltvannskjølte motorer mellom 20 og 30 år gamle som etter mange forståsegpåere skulle vært døde for lenge siden. De funket relativt greit for meg. Dette med kjølingen er en gjennganger, som det sies må du sjekke bypass hullet. Og termostaten må også sjekkes - jeg ble lurt av det på en av mine, gjorde masse jobb med rens o.a. før jeg byttet termostaten, da var plutselig alt ok :-) Maritim har noe lurium som heter systemrens. Har brukt dette med sånn passelig resultat, det kom masse guffe ut når systemrens hadde stått i motoren et døgn, men jeg tror ikke det er det beste du kan få tak på. Om du skal ha rust og likn ut av kjølekanalene er vel saltsyre tingen, det tar i alle fall kalk (rur) og rustflekker. Men om pakninger o.l. er glad i saltsyre det kan sikkert noen andre svare deg på. Lykke til ! Hv slags båt står VP'en i? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
svaberget Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Dette svaret innehold visse ting som ikke stemmer for MD5b.1) Det er like mye bypass med og uten termostat fordi det bare er et lite hull i termostathuset som er bypass. Altså ikke noen ventil i forbindelse med termostaten. Hvis man får varmgang med termostat montert, tyder det på tette kjølekanaler og/eller for stort bypasshull. 2) MD5b har vekselstrømsdynamo og separat starter med tannhjul, ikke dynastart. Drivreimen til dynamoen skal uansett sjekkes og evt justeres. 3) Forøvrig bør skifte av dieselfilter og tømming av vannutskiller legges til vedlikeholdstipsene - gjøres om høsten eller våren. Ellers er jeg helt enig at det ikke er noen grunn til å bytte den uten bare fordi den er blitt 25 år gammel. ja, selvfølgelig - jeg var litt i ørske i går - drivreima er for lading, ikke start - altså til dynamoen. På min MD7 er alt i termostathuset sveiset igjen slik at bypass-slangen over manifold aldri får vann, men det funker greit det :) Jeg har hatt min nå i 6 år og har aldri gjort noe med dieselfilter o.l. - kanskje på tide......eller "fungerer det, ikke rør det...." hehe Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 "...Jeg har hatt min nå i 6 år og har aldri gjort noe med dieselfilter o.l. - kanskje på tide......eller "fungerer det, ikke rør det...." hehe". Det funker til det plutselig ikke funker en dag. Og den dagen er det skikkelig dårlig vær, båten husker på seg og svineriet tetter dieseltilførselen. Bare spør Kystpatruljen. Mange blir flakkende i blikket når de leser om lufting av dieselsystemet etc. men det er ganske greit. Årlig bytte av filter er kanskje overkill, men jeg gjør det hvert annet år. Kommer litt an på hvor mye diesel som renner gjennom også. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
svaberget Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) "...Jeg har hatt min nå i 6 år og har aldri gjort noe med dieselfilter o.l. - kanskje på tide......eller "fungerer det, ikke rør det...." hehe". Det funker til det plutselig ikke funker en dag. Og den dagen er det skikkelig dårlig vær, båten husker på seg og svineriet tetter dieseltilførselen. Bare spør Kystpatruljen. Mange blir flakkende i blikket når de leser om lufting av dieselsystemet etc. men det er ganske greit. Årlig bytte av filter er kanskje overkill, men jeg gjør det hvert annet år. Kommer litt an på hvor mye diesel som renner gjennom også. Sist jeg fylte diesel var i 2005 - ja, riktig, for 2 år siden! Det forteller om hvor langt jeg kjører. Når man har båten nær sagt liggende fast i skjærgården og ikke vil eller har behov for lange turer, da går det ikke mye diesel gitt............. :) "Er man i paradis så ønsker man seg ikke bort........" Men for all del - planen er å skifte filter og sjekke vannutskiller til våren uansett. Redigert 18.November.2007 av svaberget (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
62seiler Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Hei. Er det noen som vet dim på simmering som er på veivaksel (bak svinghjul)på en md 5 volvo penta ? Odd Inge Furu Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.