Jump to content

volvo penta md5

mik

Recommended Posts

heisann noen som kan hjelpe meg litt....? :confused:

jeg har en volvo penta md5b tenkte jeg skulle overhale den i vinter og lurer på om noen her hvet om noe som er typisk må byttes o.l for disse motorene.?

jeg åpnet termostathuset og der var det ingen termostat, gjør det noe å kjøre uten termostat på denne motoren? går kjølevannet rett ut gjennom eksosslangen, eller går vannet gjennom motoren først? ser ikke helt vitsen med å ha termostat på denne motoren dersom kjølevannet går gjennom motren? noen meninger om dette???

Hei

Du fortel ikkje kor gamal pentaen er, men der er vel nokre år sidan Volvo slutta å laga desse. Tenk deg godt om

før du brukar særleg tid og pengar på greiene. Har du først byrja er det ofte for seint og snu. Du bør kanskje vurdera å bytta heile motoren først som sist. (Og då sjølvsagt ikkje til VP.)

Men det kjem jo sjølvsagt an på kva som er gale med motoren.

Uansett, lykke til.

Ask

Hvis motoren har fungert bra hittil så er det ingen grunn til å bytte den ut.

Jeg har MD7A og har heller ikke termostat. Så lenge man ikke har båten ute hele året er ikke dette noe problem.

Motoren blir da ikke helt varm nok, men dagens oljer tåler dette allikevel.

Hvis du ikke har ferskvannskjøling, så vil da saltvannet pumpes opp igjennom impeller, og rundt i systemet før det går ut via manifold og eksosen.

Uten termostat er det ingen bypass slik at vannet hele tiden sirkulerer og ikke stoppes opp ved termostathuset for å vente på å bli sluppet igjennom.

Høstkonservering for disse motorer er:

- frostvæske, kjør motoren i ferskvann en stund før du tilsetter frostvæske og når du kjenner at det som kommer ut av eksosen er litt slimete (forstvæske) stopper du motoren

(la den stå hele vinteren med denne konserveringen)

- bytt olje + oljefilter (eller vent til våren)

- bytt impeller (eller vent til våren)

- sjekk drivreim fra dynastart til svinghjul (eller vent til våren)

Mer enn dette trenger du ikke gjøre nå - til våren skal du sjekke oljen igjen + gearolje hvis du har gear.

Du finner også intstrukjsonsbok her:

http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md...-medium-res.pdf

Denne er også litt kjekk å ha:

http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5/md5-for-dummies

Ikke hør på alle som sier at det ikke er vits i å fikse en gammel motor. MD5 er en bra motor som er laget spesielt for båt, ikke en marinisert småtraktormotor som du vil få om du kjøper en ny i dag. Etter å ha mekket endel på den, har jeg fått ny respekt for hvordan den er konstruert. Dette er enkelt og solid bygget.

Min MD5 fikk "dødsdom" av flere "eksperter". Men det var faktisk verken vanskelig eller dyrt å overhale den. Jeg har skrevet om dette på hjemmesiden min:

http://web.mac.com/stokvorsen/iWeb/MS20/Loggen/Arkiv.html

Du må sjekke om termostathuset er OK. Det var det ikke på min. "Bypass"-hullet var rustet for stort, slik at vannet gikk rett ut i eksosen uten å kjøle motoren. Videre må du sjekke kjølekanalene i sylinderveggen. Hvis det ikke kommer vann ut av tappekranen, er det tett og må stakes/renses opp.

Lykke til!

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Dette svaret innehold visse ting som ikke stemmer for MD5b.

1) Det er like mye bypass med og uten termostat fordi det bare er et lite hull i termostathuset som er bypass. Altså ikke noen ventil i forbindelse med termostaten. Hvis man får varmgang med termostat montert, tyder det på tette kjølekanaler og/eller for stort bypasshull.

2) MD5b har vekselstrømsdynamo og separat starter med tannhjul, ikke dynastart. Drivreimen til dynamoen skal uansett sjekkes og evt justeres.

3) Forøvrig bør skifte av dieselfilter og tømming av vannutskiller legges til vedlikeholdstipsene - gjøres om høsten eller våren.

Ellers er jeg helt enig at det ikke er noen grunn til å bytte den uten bare fordi den er blitt 25 år gammel.

Redigert av Ingar (see edit history)

Det gjør det, men motoren går altfor kald.

Har hatt en sånn i ei årrekke. Riktignok en MD5C.

Dette er Mandals svar på SABB. Uten SABB'ens ulemper med bråk og risting. Omtrent evigvarende.

Dess hardere du kjører den, dess stillere går den.

Men, den er kilen på kjøling. Ny impeller og ny termostat må til annethvert år.

Jeg bygde min om til ferskvannskjøling. Deretter var det ikke ett eneste problem med den.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Hei - jeg har hatt både md5b og md7. Begge to var saltvannskjølte motorer mellom 20 og 30 år gamle som etter mange forståsegpåere skulle vært døde for lenge siden. De funket relativt greit for meg. Dette med kjølingen er en gjennganger, som det sies må du sjekke bypass hullet. Og termostaten må også sjekkes - jeg ble lurt av det på en av mine, gjorde masse jobb med rens o.a. før jeg byttet termostaten, da var plutselig alt ok :-) Maritim har noe lurium som heter systemrens. Har brukt dette med sånn passelig resultat, det kom masse guffe ut når systemrens hadde stått i motoren et døgn, men jeg tror ikke det er det beste du kan få tak på. Om du skal ha rust og likn ut av kjølekanalene er vel saltsyre tingen, det tar i alle fall kalk (rur) og rustflekker. Men om pakninger o.l. er glad i saltsyre det kan sikkert noen andre svare deg på. Lykke til ! Hv slags båt står VP'en i?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Dette svaret innehold visse ting som ikke stemmer for MD5b.

1) Det er like mye bypass med og uten termostat fordi det bare er et lite hull i termostathuset som er bypass. Altså ikke noen ventil i forbindelse med termostaten. Hvis man får varmgang med termostat montert, tyder det på tette kjølekanaler og/eller for stort bypasshull.

2) MD5b har vekselstrømsdynamo og separat starter med tannhjul, ikke dynastart. Drivreimen til dynamoen skal uansett sjekkes og evt justeres.

3) Forøvrig bør skifte av dieselfilter og tømming av vannutskiller legges til vedlikeholdstipsene - gjøres om høsten eller våren.

Ellers er jeg helt enig at det ikke er noen grunn til å bytte den uten bare fordi den er blitt 25 år gammel.

ja, selvfølgelig - jeg var litt i ørske i går - drivreima er for lading, ikke start - altså til dynamoen.

På min MD7 er alt i termostathuset sveiset igjen slik at bypass-slangen over manifold aldri får vann, men det funker greit det :)

Jeg har hatt min nå i 6 år og har aldri gjort noe med dieselfilter o.l. - kanskje på tide......eller "fungerer det, ikke rør det...." hehe

"...Jeg har hatt min nå i 6 år og har aldri gjort noe med dieselfilter o.l. - kanskje på tide......eller "fungerer det, ikke rør det...." hehe".

Det funker til det plutselig ikke funker en dag. Og den dagen er det skikkelig dårlig vær, båten husker på seg og svineriet tetter dieseltilførselen. Bare spør Kystpatruljen. Mange blir flakkende i blikket når de leser om lufting av dieselsystemet etc. men det er ganske greit. Årlig bytte av filter er kanskje overkill, men jeg gjør det hvert annet år. Kommer litt an på hvor mye diesel som renner gjennom også.

"...Jeg har hatt min nå i 6 år og har aldri gjort noe med dieselfilter o.l. - kanskje på tide......eller "fungerer det, ikke rør det...." hehe".

Det funker til det plutselig ikke funker en dag. Og den dagen er det skikkelig dårlig vær, båten husker på seg og svineriet tetter dieseltilførselen. Bare spør Kystpatruljen. Mange blir flakkende i blikket når de leser om lufting av dieselsystemet etc. men det er ganske greit. Årlig bytte av filter er kanskje overkill, men jeg gjør det hvert annet år. Kommer litt an på hvor mye diesel som renner gjennom også.

Sist jeg fylte diesel var i 2005 - ja, riktig, for 2 år siden! Det forteller om hvor langt jeg kjører. Når man har båten nær sagt liggende fast i skjærgården og ikke vil eller har behov for lange turer, da går det ikke mye diesel gitt............. :)

"Er man i paradis så ønsker man seg ikke bort........"

Men for all del - planen er å skifte filter og sjekke vannutskiller til våren uansett. :cool:

Redigert av svaberget (see edit history)
  • 8 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...