roesok Startet 17.November.2007 Link til dette innlegget Startet 17.November.2007 Tok dette bilde av "Hegre i solnedgang" på Romsdals-kysten her i sommer. Har merket meg at det er mye hegre å se, mye mer enn jeg kan huske fra noen år tilbake. Er det andre rundt om i landet som har samme opplevelsen av at hegrebestanden øker? Leste litt om hegre på http://no.wikipedia.org/wiki/Hegre#Utbredelse_og_biotop Iflg. denne artikkelen bor jeg (Møre og Romsdal) i skjæringspunket for hvor hegre overvintrer. Lenger sør i landet er det vel en vanlig vintergjest, men er det noen fra Midt-Norge og nordover som har observert hegre på vinterstid; og i tilfelle hvor langt nord? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Høvdingen Svart 17.November.2007 Link til dette innlegget Svart 17.November.2007 Så i Bodø sist torsdag Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Er det andre rundt om i landet som har samme opplevelsen av at hegrebestanden øker? Ja. Da jeg var gutt regnet vi det som en nærmest Sensasjon å se Hegre i Rogaland, men det var ett område inne med Fister der det holdt til en 'gjeng' så vi fikk da sett det hvert år. De senere årene 'kryr det' av dem synes jeg, helt inn mot bykjernen i Stavanger. Når jeg paddler til jobb i Sentrum, skremmer jeg opp minst 2-3 stk hver morgen (for de er veldig vare). Jeg har luftet dette for andre, men de har ikke nødvendigvis gjort samme observasjon, så jeg har vurdert om det kunne være selve paddlingen (lydløst, og langs land, og i relativt stor fart) som har gjort at jeg ser så mange flere nå, men artig at andre gjør samme observasjoner da. Noen teori om hva det kan skyldes ? Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
rogeri Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Hegra er blitt et vanlig syn her i Nordland. Den har et gyselig målføre og har skremt meg mer en en gang ved inspekson av båten i mørkret! Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Bestanden virker stor rundt Sotra også. Om den er større en før har jeg ingen forutsetninger for å mene noe om, men at den kan gjøre noen og enhver mørkredd står jeg inne for Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 I løpet av en kjøretur med båten inne i Lysefjorden Os kommune utenfor Bergen mistet vi tellingen over hegrer. Dette var i holmene rundt lysøen, huset til Ole bull. Flotte fugler men pokker til skrik på dem da..!!! Kan jo skremme vettet av de fleste i skumringen.. Kan de spises/ lovlig å jakte på dem? Om de kan spises, er de god på smak? Skyter ikke fugl bare for gøy. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 I løpet av en kjøretur med båten inne i Lysefjorden Os kommune utenfor Bergen mistet vi tellingen over hegrer. Dette var i holmene rundt lysøen, huset til Ole bull. Flotte fugler men pokker til skrik på dem da..!!! Kan jo skremme vettet av de fleste i skumringen.. Kan de spises/ lovlig å jakte på dem? Om de kan spises, er de god på smak? Skyter ikke fugl bare for gøy. Mye hegre i oslofjorden også. Den er forøvrig FREDET... Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
trikkern Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Ja. Kan bekrefte at bestanden har tatt seg kraftig opp også her i Sunnhordland. Jeg husker at i min ungsdom var det sjelden vi så hegren nært bebyggelse. I høst har vi sett to hegrepar på en stein inne i båthavna. Lurer på hvorfor det er så mye nå. Noen vil sikkert skylde på klimaendringene. Så da er det vel vår skyld dette også? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Ja. Jeg har luftet dette for andre, men de har ikke nødvendigvis gjort samme observasjon, så jeg har vurdert om det kunne være selve paddlingen (lydløst, og langs land, og i relativt stor fart) som har gjort at jeg ser så mange flere nå, Erik. Har båten i Lundsvågen, og der blir de flere. Tidligere var det kun i skumringen man kunne få øye på dem - det var kun ett par som hekket i nærheten. Nå er det flere, og de spaserer på bryggene i fullt dagslys. Padler du forbi Usken? Sett havørna som bor der? Har ikke fått sett den på nært hold ennå, men den har hatt noen 'high altitude' overflyvninger av onsdagsregattaene i høst, sånn i 7-8 tiden kommer den vestfra og går inn for landing på Usken. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Hasla 26 Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Har de siste 25 årene begynt og øke noe veldig med hegre her i østfold.Husker for mange år siden jeg så en hegre første gang,var bilde i avisen denne var merket fra danmark.Mye hegre her nå,for og ikke glemme skarven den er over alt i ferskvann og saltvann.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Erik Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Padler du forbi Usken? Sett havørna som bor der? Har ikke fått sett den på nært hold ennå, men den har hatt noen 'high altitude' overflyvninger av onsdagsregattaene i høst, sånn i 7-8 tiden kommer den vestfra og går inn for landing på Usken. Nei, ikke paddlet rundt usken enda desverre. Lå og lurte på en ørn som drev og fisket en tidlig morgen rett ved Line-holmene i fjor høst , men har ikke sett noen i år (ikke vært like mye ute og paddlet heller i år da). Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Boywonder Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Her på Sørlandet virker det også som om bestanden har økt. Den sykeste hegreopplevelsen min hadde jeg ifjor. Da rundet jeg en odde og plutselig lettet det minst 30 hegrer. Det må ha vært noe spesielt, for jeg har aldri sett dem i større flokker en 2-4 stk. før og siden. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
kritrov Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Her i hordaland er det rikelig med hegre. ved hytten er det en holme der hegrene har reir det er utrolig mange hegrer der. enkelte sommerdager så kommer det mink iland i holmen så man kan jo tenke seg hvilket bråk dette blir når man skal sove. hele holmen høres ut som et sagbruk.. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 De senere årene 'kryr det' av dem synes jeg, helt inn mot bykjernen i Stavanger. Når jeg paddler til jobb i Sentrum, skremmer jeg opp minst 2-3 stk hver morgen (for de er veldig vare). Det er alltid en i Jåttåvågen også som holder til på moloen... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
tebi Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Jeg synes også jeg ser mye mer hegre nå enn før. Faktisk ser jeg mer ørn enn før også. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Her i Sunnhordland er det mye Hegre, har vært det så lenge jeg huske. På filuftsområdet, og båtparadiset "Romsa" er det en egen kristtornskog, og der er det også en hegrekoloni. Vanlig med 40- 50 hegre på ett sted:-) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Husker godt i min barndom at det var meget spesielt å se en Hegre, så den aldri om dagen kun i skumringen. Dette var i Ryfylket i Rogaland. Nå ser jeg normalt Hegre hver gang jeg er på båttur, og midt på lyse dagen. Så jeg tror jeg vil skrive under på at det er mye mer Hegre nå enn for 25-30 år siden da jeg så min første. Redigert 19.November.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 19.November.2007 Link til dette innlegget Svart 19.November.2007 Det er et par hegrer som holder til under gangveien til flytebrygga jeg ligger på, midt i byen! Har skremt meg mer enn en gang når jeg er nede for å se til båten litt sent på kvelden.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Viking. Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 (redigert) Slapp av, slapp av, det er bare en fugl Hegre ser også ut som en noe forhistorisk fugl: Desverre er det så mange av de, at de har begynt å okkupere de faste tørkeplassene til skarven. Men, heldigvis har antallet skarv økt så mye, at det er alikevel relativt greit å jakte de. Forøvrig vært på jakt i dag et par timers tid Fangst: 3 ærfugl hunn, og 2 skarv! Sjøfugljakt er en artig "greie"! Redigert 22.November.2007 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Laholm Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Jeg bor rett over sundet fra Ole Bulls hus (jf Hydrox lenger oppe). Har bare ti års observasjonstid her, men vi har hele tiden vi har bodd her satt stor pris på hegreflokken, som i alle fall ikke ser ut til å minke. Vi kom flyttende hit fra Kalahari, og oppe i Okavangodeltaet er det også store forekomster av hegre, faktisk hele året. Så for oss bidro dette til at vi føler at vi ikke har flyttet så langt likevel..... Sitér dette innlegget Laholm Link to post
arkmarin Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Jeg har observet at antall hegre har vokst de siste årene i Trøndelag. Har lagt merke til at det er en del hegre langs elva Namsen i nærheten av Namskogan! Det har jeg ikke sett før, hegre i innlandet ved ferskvann. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hansi Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Har gjort samme erfaring på Telemarkskysten også. Virker som bestanden av hegre er på vei opp. Så faktisk en i går da vi kjørte hjem fra Stråholmen. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 (redigert) Jeg har observet at antall hegre har vokst de siste årene i Trøndelag. Har lagt merke til at det er en del hegre langs elva Namsen i nærheten av Namskogan! Det har jeg ikke sett før, hegre i innlandet ved ferskvann. Nei hallooooooooo.Hvem er du som er kjent fra de traktene.Er selv fra Namdalen.. Redigert 26.November.2007 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.