Jump to content

Hegre

roesok

Recommended Posts

kopi_av_juli_046.jpg

Tok dette bilde av "Hegre i solnedgang" på Romsdals-kysten her i sommer. Har merket meg at det er mye hegre å se, mye mer enn jeg kan huske fra noen år tilbake. Er det andre rundt om i landet som har samme opplevelsen av at hegrebestanden øker? Leste litt om hegre på http://no.wikipedia.org/wiki/Hegre#Utbredelse_og_biotop

Iflg. denne artikkelen bor jeg (Møre og Romsdal) i skjæringspunket for hvor hegre overvintrer. Lenger sør i landet er det vel en vanlig vintergjest, men er det noen fra Midt-Norge og nordover som har observert hegre på vinterstid; og i tilfelle hvor langt nord?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Er det andre rundt om i landet som har samme opplevelsen av at hegrebestanden øker?

Ja.

Da jeg var gutt regnet vi det som en nærmest Sensasjon å se Hegre i Rogaland, men det var ett område inne med Fister der det holdt til en 'gjeng' så vi fikk da sett det hvert år.

De senere årene 'kryr det' av dem synes jeg, helt inn mot bykjernen i Stavanger. Når jeg paddler til jobb i Sentrum, skremmer jeg opp minst 2-3 stk hver morgen (for de er veldig vare).

Jeg har luftet dette for andre, men de har ikke nødvendigvis gjort samme observasjon, så jeg har vurdert om det kunne være selve paddlingen (lydløst, og langs land, og i relativt stor fart) som har gjort at jeg ser så mange flere nå, men artig at andre gjør samme observasjoner da.

Noen teori om hva det kan skyldes ?

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

I løpet av en kjøretur med båten inne i Lysefjorden Os kommune utenfor Bergen mistet vi tellingen over hegrer. Dette var i holmene rundt lysøen, huset til Ole bull. Flotte fugler men pokker til skrik på dem da..!!! Kan jo skremme vettet av de fleste i skumringen.. :lol:

Kan de spises/ lovlig å jakte på dem? Om de kan spises, er de god på smak? Skyter ikke fugl bare for gøy.

I løpet av en kjøretur med båten inne i Lysefjorden Os kommune utenfor Bergen mistet vi tellingen over hegrer. Dette var i holmene rundt lysøen, huset til Ole bull. Flotte fugler men pokker til skrik på dem da..!!! Kan jo skremme vettet av de fleste i skumringen.. :lol:

Kan de spises/ lovlig å jakte på dem? Om de kan spises, er de god på smak? Skyter ikke fugl bare for gøy.

Mye hegre i oslofjorden også.

Den er forøvrig FREDET...

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Ja.

Jeg har luftet dette for andre, men de har ikke nødvendigvis gjort samme observasjon, så jeg har vurdert om det kunne være selve paddlingen (lydløst, og langs land, og i relativt stor fart) som har gjort at jeg ser så mange flere nå,

Erik.

Har båten i Lundsvågen, og der blir de flere.

Tidligere var det kun i skumringen man kunne få øye på dem - det var kun ett par som hekket i nærheten.

Nå er det flere, og de spaserer på bryggene i fullt dagslys.

Padler du forbi Usken? Sett havørna som bor der? Har ikke fått sett den på nært hold ennå, men den har hatt noen 'high altitude' overflyvninger av onsdagsregattaene i høst, sånn i 7-8 tiden kommer den vestfra og går inn for landing på Usken.

S/Y Surprise

Padler du forbi Usken? Sett havørna som bor der? Har ikke fått sett den på nært hold ennå, men den har hatt noen 'high altitude' overflyvninger av onsdagsregattaene i høst, sånn i 7-8 tiden kommer den vestfra og går inn for landing på Usken.

Nei, ikke paddlet rundt usken enda desverre.

Lå og lurte på en ørn som drev og fisket en tidlig morgen rett ved Line-holmene i fjor høst , men har ikke sett noen i år (ikke vært like mye ute og paddlet heller i år da).

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Husker godt i min barndom at det var meget spesielt å se en Hegre, så den aldri om dagen kun i skumringen. Dette var i Ryfylket i Rogaland. Nå ser jeg normalt Hegre hver gang jeg er på båttur, og midt på lyse dagen.

Så jeg tror jeg vil skrive under på at det er mye mer Hegre nå enn for 25-30 år siden da jeg så min første.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

:smiley: Slapp av, slapp av, det er bare en fugl :smiley:

Hegre ser også ut som en noe forhistorisk fugl:

hegre.jpg

Desverre er det så mange av de, at de har begynt å okkupere de faste tørkeplassene til skarven. :headbang:

skarv11.jpg

Men, heldigvis har antallet skarv økt så mye, at det er alikevel relativt greit å jakte de.

Forøvrig vært på jakt i dag et par timers tid :wink:

Fangst: 3 ærfugl hunn, og 2 skarv! Sjøfugljakt er en artig "greie"!

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Jeg bor rett over sundet fra Ole Bulls hus (jf Hydrox lenger oppe). Har bare ti års observasjonstid her, men vi har hele tiden vi har bodd her satt stor pris på hegreflokken, som i alle fall ikke ser ut til å minke. Vi kom flyttende hit fra Kalahari, og oppe i Okavangodeltaet er det også store forekomster av hegre, faktisk hele året. Så for oss bidro dette til at vi føler at vi ikke har flyttet så langt likevel.....

Laholm

Jeg har observet at antall hegre har vokst de siste årene i Trøndelag. Har lagt merke til at det er en del hegre langs elva Namsen i nærheten av Namskogan! Det har jeg ikke sett før, hegre i innlandet ved ferskvann.

Nei hallooooooooo.Hvem er du som er kjent fra de traktene.Er selv fra Namdalen.. :flag:

Redigert av m/s draugen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...