Skvulpen Startet 7.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2004 Vet at det anbefales minimum 15 grader lufttemperatur for å påføre to-komponents epoxyprimer. Det jeg lurer på, er følgende: Er denne temperaturen påkrevd for at primeren i det hele tatt skal herde, eller betyr lavere temperatur KUN at herdeprosessen tar lengre tid? Spør fordi jeg har lyst til å tjuvstarte båtpussen (vil gjerne sjøsette båten før påske), og båten står ute i friluft. Skal grunne båtens trimflaps med to-komp epoxyprimer før påføring av bunnstoff. Kan jeg i det hele tatt gjøre denne jobben utendørs på denne tiden av året, la oss si hvis det en dag er ca 7 - 8 varmegrader i været? (Regner jo også med at selve blandingen vil bli litt tjuktflytende og vanskelig å påføre i så kaldt vær, men...) Har vært inne på tanken å rigge meg til med en arbeidslampe pekende mot arbeidsstedet, som avgir varme... Men hvis det er slik at herding skjer uansett, men tar bare lengre tid, så kan jeg alltids vente den ekstra tiden herdingen tar... Er her noen som har gjort denne jobben ute vinterstid? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2004 Den epoxyprimeren jeg bruker slutter å herde ved +5 grader C. På temp. under dette vil trolig bare løsemidlene dampe bort, mulig at man får dårligere resultat. Jo lavere temperaturen er, dess tykkere og seigere blir primeren å påføre. Det blir vanskelig å oppnå en glatt overflate. Men det er jo bare å tape opp litt byggplast (telt) og sette inn noe varme. Skal ikke mye til før man er oppe i 20 grader. Har fikset mange småjobber ved hjelp av vifteovn, tape og plast. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 8.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 OK, takk for svaret. Får prøve å tenke ut en måte å få oppvarmet arbeidsstedet lokalt, ved hjelp av stativ, plast / presenning, vifteovn, bærelampe, osv. Bare ikke plasten tar fyr, noe som skjedde for noen år siden da jeg stoffet båten ute under presenning, og et vindkast kom (selvsagt da jeg var en rask tur inne på do...) og rev løs presenningen og la den pent ned over bærelampa... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Nå vet ikke jeg hvilken primer du tenker på, men jeg har i stor grad holdt meg til Jotamastic fra Jotun. Denne har vært tilgjengelig i litt forskjellige varianter, bl.a. en "Winter grade" som skulle være anvendelig for bruk ved lavere temperatur og relativ fuktighet opp mot 100%. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Skvulpen Svart 8.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Nå vet ikke jeg hvilken primer du tenker på, men jeg har i stor grad holdt meg til Jotamastic fra Jotun. Denne har vært tilgjengelig i litt forskjellige varianter, bl.a. en "Winter grade" som skulle være anvendelig for bruk ved lavere temperatur og relativ fuktighet opp mot 100%. mvh Poseidon Jeg tenkte å bruke vanlig to-komponents epoxyprimer fra båtstoffprodusenter som enten Jotun, International, Hempel eller SeaJet, men jeg har også fått anbefalt Jotamastic (fra Jotun), men har hørt at den er beregnet for "proffmarkedet" (schvære Poseidon-båter ), og selges kun i kjempedigre forpakninger? Jeg finner ikke Jotamastic i "vanlige" båtutstyrsbutikker. Tips til hvor jeg kan få tak i Jotamastic i ev. mindre kvanta? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Så vidt jeg kan se leveres Jotamastic bare i "store pakker", altså ca 20 liters dunk - inklusive herderen. Hvor vanskelig det måtte være å få fra et engroslager vet jeg ikke, men det beste vil kanskje være om du finner en eller annen "kanal" inn i det miljøet. Jotamastic har ganske bra "shelf life" så om du kjøper en stor dunk kan du regne med å bruke den litt etter litt i flere år fremover. Lykke til! mvh Poseidon PS Du finner mer info, med datablader etc under www.jotun.no - og de andre anerkjente leverandørene har tilsvarende produkter. DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Vet ikke hvor du holder til hen Skvulpen, men International har kontor i Oslo hvor de tar imot bestillinger, penger og hvor de leverer ut varer. Jeg kjøpte all malingen til "Hulda" der. Tror primeren, som heter "Intertuf 262", kan leveres i 3 litere. Er ikke sikker, jeg har bare kjøpt 20 litere. Sitér dette innlegget Link to post
Roy Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Brukte Jotamastic ifjor på seilbåten vår. Ringte Jotun og fikk navnet på nærmeste grossist. Kjørte opp på lageret og hentet Jotamasticen i 2,5 l dunker. Ligger en tråd om dette inne i arkivet på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.