jonsverre Startet 8.Februar.2004 Del på Facebook Startet 8.Februar.2004 Hei, skal kjøpe brukt seilbåt og trenger råd m.h.t. diesel-motorens timeantall. Typisk motor for de båtene jeg ser på er volvo / yanmar 15 - 30 hk. Motorene er som regel like gamle som båtene, 5 - 20 år, og varierer i timetall fra 50 - 2000 timer, både saltvann og ferskvannskjølte. Er f.eks. 2000 timer på en ferskvannskjølt 10 år gammel motor mye? mvh GG Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 2000 timer på 10 år = 200 timer pr. år. Dermed har vel ikke seilene vært mye i bruk? Eiere av motorbåter i Østlandsområdet bruker vel sine båter 80 - 150 timer pr. år. Hår hørt at Volvo Penta regner med 2500 timer på fritidsbåter før man må regne med en større motoroverhaling. (Vandrehistorie vs sannhet???) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Den gangen jeg hadde "Sylfiden", 38 fot hurtigseiler, gikk motoren ca. 50 timer i året. Da jeg solgte den var den ca. 11 år gammel, hvorav jeg hadde hatt den i 9 år. Det er helt klart at den motoren vil dø av korrosjon og generell alderdomssvaket før den vil nå timetall for heloverhaling. Motoren var en 15 hk Yanmar med S-drev. Sånn ut fra magefølelsen vil jeg si at det motoren ville kunne bli borti 20 år gammel, med stil. Deretter ville det bare være å rive ut motor og S-drev å sette inn en ny "pakke" med ca. 30 hk motor. 15 hk var altfor lite. Vær oppmerksom på at veldig mange seilere har blitt/blir utstyrt med "minimumsmotorer". "Sylfiden" var en typisk representant for den sjangeren. Det man vel ser som en trend er at disse mindre motorene ofte blir dumpet av eierene i stedet for at de blir overhalt. Det koster også penger å overhale. Det virker som om mange anser de originale motorene for å være for gammeldagse, bråkete og svake til at de er verd overhaling. Jeg har en bekjent som er "Volvo-mann". Fra tidligere omtrent kun å selge påhengere, selger han nå innenbordsmotorer så det hagler. Og dette er typisk til 10 år gamle- og eldre båter. Overhalinger av slitte motorer er typisk litt større motorer fra 80 hk og opp. Kan vel i grunnen konkludere med at det er vel ikke i første rekke timetallet som tar knekken på en seilbåtmotor, det er alderen. Hvis motoren har vært passet på med anoder og konservering på land, så er det ikke rusten som skiller særlig mellom sjøvann/ferskvannkjøling heller. Noen motorer blir kjørt til vrak fordi motor og seil blir brukt samtidig. Sjekk om motoren starter lett. Yanmar'n min kakket igang uansett temperatur. Disse motorene er kjent som meget lettstartet. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Om det er sannhet eller vandrehistorie med at Volvo anbefaler overhaling etter 2500 timer, veit jeg ikke, men jeg har var ombord i en yrkessjark med 150 hk. Volvo som hadde 15000 timer på telleren, det er 5 år siden og den går enda. Det eneste der er skiftet på den er turboen. Den brukte LITT olie, så stempelfjerene burde kanske ha været skiftet. Jeg veit ikke om man kan sammenligne med en bil, men da ville 2500 timer vel utgjøre ca. 150000 km. ( 60 km. i snitt ) og 150000 er jo "ingenting" for en dieselmotor. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
OdinIII Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Volvo sa i sine brosjyrer en gang (Ca midt på 80 tallet) Deisel motorer inndeles i 3 kategorier: Fritidsbruk: her hadde motoren høyere max turtall og flere hk og beregnet levetid 2500 Timer Lett yrkes bruk: Her hadde motoren litt lavere tutall og litt færre Hk ber.levetid opptil 25000 T. Tung yrkes bruk: Her hadde motoren lavt turtall lite hk og beregnet levetid over 25000 Timer. Jeg husker ikke turtall og hk fordelingen men kan lage et ca utgangspunkt TAMD 40B var oppgitt til 158 Hk for fritidsbruk og kansje 120 hk for lettyreks bruk og kun 90hk for tung yrkesbruk, turtallet var også en faktor som ble senket i henhold til Hk antallet. (kan ikke gå god for at hk antallene er riktig, men prinsippet var slik) Men det største problemet på en fritidsdiesel er mange starter, mye stå stille tid, korrosjon, og få gangtimer i året, dette regner jeg som de største slitasje punktene. En motor som går i yrkesdrift har det motsatte få starter, lange perioder med drift = driftstemperatur i lange perioder. Derfor kan 2000 timer på en fritidsmotor være mye, men når det sagt har vedlikehold og stell stor innvirkning på levetiden også. Cato Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 BRUKTPRISENE PÅ SEILBÅT ER KUNSTIG HØYE NÅ!! Jeg ser også mye på bruktannonsene på seilbåt, og har fulgt med et års tid. Det som slår meg er at mange av båtene har originalmotoren ombord, og at ikke så rent få er saltvannskjølte. En 15-20 år gammel liten (sliten), saltvannskjølt motor ville jeg regnet med å måtte skifte iløpet av de nærmeste årene. Hvis seilene i tillegg er gamle kan du regne med en betydelig investering i den nærmeste fremtid. I tillegg er prisene på brukte seilbåter kunstig høye akkurat nå, pga stor etterspørsel som igjen skyldes lave renter og stort nybåtsalg - som igjen fører til at mange skifter ut sine eldre båter. Når man skal kjøpe brukt, så bør man alltid holde hodet kaldt, og vurdere den aktuelle verdien/prisen som forlanges for objektet opp mot det du må regne med å kjøpe skifte til nytt iløpet av nærmeste fremtid. Det er et tankekors at du får en ny båt i størrelsen 32-34 fot for 700 000 kroner ( f.eks Bavaria 32 AC for 625 000) , mens en 32 fot Comfortina som er 21 år gammel idagens FINN averteres for 425 000. Jeg fatter ikke at noen vil betale så mye for så gammelt, selv om den eldre båten har både tau, fendere, autopilot og GPS inkludert!! Skift motor og seil og så kan du legge på prisen med 100 000 kroner! Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Ja, også kan jeg få en Seat eller en Skoda veldig billig. Men jeg vil heller ha SAAB. Ikke sammenlign en AWB med ordentlige båter. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Festina_Lente har noen bra poenger. En seilbåt har naturligvis 2 motorer, en for vind og en for diesel. Jeg har nettopp kjøpt vindmotor til "Hulda". Storseil 44 kvm SEK 29944 og rullegenoa 59 kvm SEK 33500. Og så kommer norsk mva i tillegg. Dette er imidlertid topp kvalitet, som jeg sa til UK Syversen: Hva jeg må betale til dere er en kort pine (relativt sett), resultatet må jeg leve med. Så kom det annen duk "på bordet", og jeg prutet på prisen i etterkant. Jeg kom vel ut med drøyt omregnet NOK 65000. Motor med gear og propell kom på ca. NOK 100000. Men det er en renovert og marinisert bilmotor som er dratt ned fra maks. 4000 rpm til 2000 rpm. Se betraktningene over lystbåt kontra yrkesbruk. Tror ikke dette vil ha noe å si for deg. En liten marinediesel på 25- til 30 hk tror jeg fort kommer opp i kr. 100000 med installasjon. En motor i en båt har det nødvendigvis ikke "godt", de sliter som om man skulle kjøre bil med brekket på hele tiden. Båtmotoren går alltid i "oppoverbakke". Små motorer i for store båter har det naturligvis verre, altid pint mot topp turtall. Finn Cato har også et betydelig poeng i lange perioder med stillstand. Den korrosjonen jeg har sett på som mest skadlig er ikke i kjølesystemet, men innvendig i sylindervegger, ventilsyringer og ventilseter. Med tanke på dette skrev jeg "vil dø av korrosjon og generell alderdomssvakhet". For å unngå "fregner" på sylindervegggene og alt dette andre, har jeg nå varme i motorrummet slik at motoren hele tiden ligger over duggpunktet (Joul/Thompson-effekten hvis man skal være snobbete). Men nå skal jeg ut i kjeller'n å snekre skyveluke til "Hulda", i norsk eik. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Hva er en AWB?? Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 AWB = Average white boat. Samlebetgnelse for tyske og franske båter som selges i 13 på dusinet. Humoristisk ment fra min side. Ikke et vondt ord om noen av dem. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Barsk IV Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Det er et tankekors at du får en ny båt i størrelsen 32-34 fot for 700 000 kroner ( f.eks Bavaria 32 AC for 625 000) , mens en 32 fot Comfortina som er 21 år gammel idagens FINN averteres for 425 000. Selv er jeg relativt ny eier av en Comfortina, og du provoserer meg når du sammenligner den med en Bavaria 32. Du er velkommen til å besiktige min Comfortina etter at jeg har oljet den noen strøk innvendig nå i vinter. Da kan det være at du skjønner hvorfor noen båter holder seg bedre i pris enn andre. Dessuten kan du få være med på en seiltur i vekslende vær til sommeren. Dvs.: Bidevind, slør lens, lite vind, mye vind, små bølger, SVÆÆRE bølger osv...osv... Også kan jeg spørre min kamerat om han vil delta med sin Bavaria 32 ac, slik at du kan prøve begge. Kan hende han er lei av å være med meg, for selv med min gamle Comfort ble han også seilt ifra. For å sammenligne litt OT: biler er som religion, men allikevel: 15 år gamle Mercedes`er finnes det flust av til høye priser, 15 år gamle Citroen`er, Fiat`er ol. finnes det få av og hvis de finnes får du de nesten gratis.. Dessuten er en Bavaria 32 laaaangt ifra seilklar til 625,- Spør Lasse om hvorfor ikke han kjøper seg en Bavaria, Hanse e.l. istedenfor sin kjempedyre "halvgamle" Rassy. Kunne jo fått flere fot da. Nei gull og gråstein kan ikke sammenlignes... Mener nå jeg da. Mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Det er absolutt ikke meningen å fornærme noen , Comfortinaen ble valgt fordi den sto i dagens FINN. Men når det er sagt så er det ikke komme til å komme forbi at både SEAT og SKODA bygger relativt bra saker idag sammenlignet med for 5-10 år tilbake. Ei heller er det mulig å komme forbi det faktum at en eldre motor har en kortere rest-levetid en en ny ( med garanti), og at det samme gjelder for seil. Mitt nøkkelspørsmål blir egentlig: er det andre enn meg som mener at bruktprisen for 15-20 år gamle seilbåter er kunstig høye? Min egen drømmebåt ligner nok ganske mye på Lasses HR 312 , og jeg ser at kvaliteten er udiskutabel, men jeg vil nok prøve å få tak i et eksemplar der motor og seil er skiftet relativt nylig. Jeg tror på et "krakk" i bruktprisene når renta begynner å ta seg opp igjen, og at vi da får prisene på et nivå der de hører hjemme i forhold til nybåter. Når det har skjedd er det vel sannsynlig at de beste båtene kommer til å falle relativit lite i pris , mens det blir mye AWB å få for en rimelig penge. Men det frister ikke så mye å kjøpe nå! Da er det bedre å bruke pengene på et område med priskrig f.eks:cheers: Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Blir ærlig talt ganske provosert av all denne hetsen av Bavaria. Er det sånn seilere ønsker nye seilere velkommen? Ikke rart at seilere blir oppfattet som snobbete! Dere burde heller glede dere over at folk bytter ut motorbåten med en seilbåt og ønske dem velkommen. Istede er det hets over dårlig båt eller over at man foretrekker motor selv om det blåser godt. Folk må få gjøre som de vil. Synes det står respekt av å gå fot motor hvis det blåser kuling og man føler seg usikker. Skjønner godt at folk foretrekker en nesten ny båt til samme pris som en med 25 år gammel motor og gamle seil. Så får det helle være at det ikke er en halv regnskog under dekk. Når det er sagt ville jeg selv aldri kjøpt Bavaria. Hadde jeg hatt 600 000 å bruke på båt hadde det sikkert blitt en eldre, staselig skute som en HR. Men jeg skjønner godt at noen velger annerledes og respekterer dem for det. Husk at Maxi i sin tid var det Bavaria er i dag. Mange som har hatt flotte seilopplevelser i en Maxi eller hva? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Blir ærlig talt ganske provosert av all denne hetsen av Bavaria. Er det sånn seilere ønsker nye seilere velkommen? Ikke rart at seilere blir oppfattet som snobbete! Husk at Maxi i sin tid var det Bavaria er i dag. Mange som har hatt flotte seilopplevelser i en Maxi eller hva? Enig, men som motorbåtmann som (ennå) ikke har konvertert, er jeg kanskje ikke meningsberettiget? Jeg har kamerater som er erfarne båtfolk, og som seiler både Bavaria, Jenneau og Beneteau, ja som har hatt flere av dem også, og selv seilt nybåten hjem fra Frankrike. Noen av dem hadde nok hatt råd til å kjøpe en dyrere (les: svensk) seilbåt hvis de mente a det var en riktig prioritering. Men de har altså prioritert annerledes. Jeg tror de er like lykkelige for det. Hver mann (og kvinne) - sin båt. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Guest oceancraft Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Blir faktisk utrolig provosert av denne tråden! Disponeren en to år gammel Bavaria 44, har i løpet av to sesonger seilt nærmere 5000 nm, og burde derfor ha noe erfaring med bavaria båtene. Først noe om prisen, Bavaria er klart billigere enn konkurrentene. En viktig årsak til dette er produksjonsvolum og effektivitet. Sier seg selv at du får bedre avtaler med underleverandører når du produserer 3000 båter i året, sammenlignet med f.eks HR som produserer omtrent 50!!!! Bavaria verftet har et av verdens mest moderene produksjonanlegg for båter, dette gjør at det produserer båtene SVÆRT MYE billigeren enn andre verft. Kvalitet: I løpet av den tiden jeg har seilt Bavaria har det kun vært bagatellmessige feil. Tenker da på små ting som har løsnet osv (kan også komme av hard seiling), har enda ikke oppdaget noen store feil som så mange advarer mot! Bruktprisene: det nevnes at Comfortina holder seg så mye bedre i pris en Bavaria, hvis man sjekker bruktbåt markedet så holder Bavaria båtene seg overraskende godt i pris ( skyldes stor etterspørsel), minst like godt som mange av de svenske i forhold til kostpris! Svært fornøyd Bavaria seiler Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Trodde dette gjaldt motor til seiler. Ikke hvorvidt den ene "tupperware'n" var bedre enn den andre. I hvert fall ikke hva som er best: Comfortina, HR eller Bavaria. Man skal tydeligvis ikke slenge mye med leppa før en eller annen føler seg svært så tråkka på mansjetten. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Generellt er det vel å si at langt flere motorer (særlig i seilere) står seg ihjel enn som blir utslitt. Lavt antall gangtimer er vanligvis ikke noe godt tegn i fritidsbåtsammenheng. Langt viktigere enn antall timer er tilstand på motor, vedlikehold osv. Jeg vil mene at en motor bør være som ny etter 2000 timer. Regner motorprodusenten levetiden før overhaling til 2500 timer hadde jeg holdt meg milelangt unna den produsenten. Kluet når det gjelder brukte motorer i deplasementsbåter er vel å finne en motor med mye volum og høy vekt i forhold til antall hk. Gjerne en modell bygd for yrkesbruk og ikke noe dritt som trenger full overhaling etter 1000 timer. Syssler med tanken på med tiden å kjøpe en kraftig motorseiler (type Viksund goldfish eller fisher) og ruste denne opp med ny motor. Da vil jeg tråle markedet etter en solid, tung yrkesbåtmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 ..... å kjøpe en kraftig motorseiler (type Viksund goldfish eller fisher ) ............. Litt OffTopic (i forhold til tema her) Men, helt enig med deg her, Baat-Guru! ....Fisher 34 - en av mine favoritter - bortsett fra Fjord MS33 da .....forresten, det er en Northeaster 30 til salgs på Finn.no: http://www.finn.no/finn/boat/object?id=417...928&pos=7&rub=7 Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Barsk IV Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Blir ærlig talt ganske provosert av all denne hetsen av Bavaria. Er det sånn seilere ønsker nye seilere velkommen? Ikke rart at seilere blir oppfattet som snobbete! Var ikke ment som hets, jeg ønsker selvfølgelig nye seilere velkommen. Selv har jeg eiet en Albin Viggen (74 mod.), en Comfort 30 (78) og nå sist en Comfortina 32 (83). Ikke så snobbete det vel. Å IKKE bli oppfattet som snobbete er så mye mer: -Gi andre en hjelpende hånd ved tillegging ol. uansett båt str./type/alder osv. Det værste snobberi er når jeg ser garvede båtfolk sitte og humre seg over uerfarne som sliter, i stedet for å på en diskre måte prøve å hjelpe de. -Ikke for en vær pris seile på "retten sin" i smale/trange sund ol. -Alltid rydde opp etter seg. -Tilby andre å ligge utenpå når det er vanskelig å finne ledige plasser. osv..osv.. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Blir faktisk utrolig provosert av denne tråden! Disponeren en to år gammel Bavaria 44, har i løpet av to sesonger seilt nærmere 5000 nm, og burde derfor ha noe erfaring med bavaria båtene. Svært fornøyd Bavaria seiler Gjør oppmerksom på at jeg uttalte meg om seilegenskapene til Bavaria 32 ac. Du får mye for pengene, men sånn jeg ser det er bokomfort og plassutnyttelse prioritert i første rekke. Hver sitt valg Har også vært med å seile en Bavaria 42, og den synes jeg seilte mye bedre. Har noe med at det er mer "naturlig" for en båt på 42-44 fot med relativt flat bunn å oppnå f.eks. ønsket ståhøyde. Relativt sett er fribord/dekk/ståhøyde/tyngdepunkt mye høyere på de små Bavaria`ene enn på de store. Helt enig at det virker som Bavaria har få feil. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 ...Fisher 34 - en av mine favoritter - bortsett fra Fjord MS33 da Den er også en favoritt! Ligger faktisk en til salgs her: http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/detail.pl?nr=259236 Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.Februar.2004 Del på Facebook Svart 9.Februar.2004 Hva som er vanlig levetid mhp timer har jeg ikke peiling på, men jeg kjenner en god del som har seilbåter/seilbåtmotorer fra midten av 80 tallet. De fleste går bra, og det er relativt sjelden jeg hører om alvorlige motorporblemer, men noen er det. Flere jeg vet om har da valgt å bytte hele motoren framfor å koste på den store beløp. Synes kanskje også at prisdifferansen mellom en 80 tallsbåt med original motor og en som har nyere motor kan virke lav. Det samme gjelder for seil. Det virker ikke som slike store utskiftninger gir den helt store uttellingen på prisen. Å bruke Bavaria 32 og prisen på en ny Bavaria 32 som utgangspunkt for å vurdere pris på bruktbåt synes jeg blir feil. Skal man sammenligne bør man bruke ny båt av samme eller tilsvarende type (hvis det finnes). Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 9.Februar.2004 Del på Facebook Svart 9.Februar.2004 " ...... Da kan det være at du skjønner hvorfor noen båter holder seg bedre i pris enn andre. 15 år gamle Mercedes`er finnes det flust av til høye priser, 15 år gamle Citroen`er, Fiat`er ol. finnes det få av og hvis de finnes får du de nesten gratis..... " Mvh Barsk II Tull og tøys, Bavaria har langt høyere kvalitet og levetid enn en Mercedes, for ikke å snakke om Citroen og Fiat etc. Hva, konkret er det du tror vil gå i stykker og slites raskere på en Bavaria i forhold til en gammel Comfortina ? Vent og se, om noen år er differansen mellom en 2004 modell Bavaria og en typisk svensk 80 talls båt, større enn den er idag... tror nå jeg. Den lille pris differanse mellom en nye Bavaria og en 80 tallsbåter fra Sverige gjør at prisene på gamle svenske båter sannsynligvis kommer til å falle drastisk. Selv nye Hallberg Rassy etc. kommer til å bli billigere. Trenger ikke krystallkule for å se det. Sammenlign utviklingen fra Hallberg Rassy Rasmus, HR 352, HR 36 og frem til den nye HR 37 og du vil se at også de kommer etter også med tanke på skrogdesign. Snart er alle båter mer eller mindre like moderne og "ingen" vil ha "veteranbåter" fra 80 tallet. Den som lever får se! Sitér dette innlegget TMS Link to post
bliss X Svart 9.Februar.2004 Del på Facebook Svart 9.Februar.2004 Kan like gjerne gå den andre veien. Markedet blir vel etterhvert mettet av masseproduserte bavariaer, og når alle skal selge om noen år ... Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 9.Februar.2004 Del på Facebook Svart 9.Februar.2004 Forsiden av Seilmagasinet IDAG: bruktpriser på stedet hvil, nye båter øker 10 %, dyre båter øker mest. D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.