Rormann Startet 18.November.2007 Del på Facebook Startet 18.November.2007 Pga av sprekker øverst i kanten på underdekselet til min Engbo 32 rådet selskapet meg til å skifte deksel, (som jeg forøvrig fikk helt gratis). Spørsmålet er hvordan jeg gjør dette ? Har nå løsnet skruvene på overdekselet (fire små), og de fire boltene som fester underdekselet i badeplattformen innenfra. Men fremdeles får jeg ikke løs overdekselet. Må jeg også løsne på" svinghjulet" som drar tauen opp, eller skal dekselet være mulig å få opp uten ? Dette er kun festet på selve lokket (se bildet) Det er strømledninger som holder kassen fast nedi og jeg må løsne disse innenfra kassa før jeg kan ta ut vinsjen antar jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Du må ta av kabelaret (svinghjulet som du kaller det) og den saken som guider tauverket også. Når du har fått av dette så har du tilgang til strømledninger og kontroll kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 18.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2007 Heisann, takk for svar ! Hvordan tar jeg av kabelaret da ? Er det fjører og lignende som vil sprette ut ? Er det lett å løsne strømledningene på innsiden slik at jeg kan dra underdekselet av ? Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Heisann, takk for svar ! Hvordan tar jeg av kabelaret da ? Er det fjører og lignende som vil sprette ut ? Er det lett å løsne strømledningene på innsiden slik at jeg kan dra underdekselet av ? Om det er likt mitt gamle ILAS-kabular består det av ulike skiver, som må settes på i riktig rekkefølge. Du begynner med det ytterste blanke hjulet og tar av del for del og legger det i rekkefølge. Men mulig noen med Engo kan gi deg mer eksakt info. Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Såvidt jeg husker er denne tau guiden skrudd fast med 3 unbraco skruer, de pleier å være greie. Kabelaret er skrudd fast i center med 1 stor unbraco. Det er ingen fjærer og skiver som vil gi deg bry. Begynn med å fjerne blytauet Skru unbracoen ut. Fjern den blanke yttre pynte skiva. Kabelaret er bare 2 sorte plast dubbedingser som er montert sammen med guidepinner(dårlig forklaring) men det vil se ut som ett svært plasthjul antagelig. Drei kakabelaret rundt og kakk lett fra baksiden med hammer,bruk en plankebit som motlegg. Frustrasjonen vil ta deg for det sitter noe helt j¤vlig fast. Pøs på med rustløser fra alle steder du kan komme til. Så tar du motlegg og hammer og splitter kabelaret i to. En gammel malingskrape kan være grei å kile nedi når det deler seg. Den innerste delen av kabelaret kan sitte ille godt fast i rust på akselen. Det er ikke mye en kan ødelegge akkurat i denne fasen. Når du har fått av den innerste delen av kabelaret så slå all rust av akselen og pust ut. Nå er det tauguidens tur til å bli demontert. Når det gjelder elektriske ledninger så er de 2 store, + og - greie. Av bildene dine er jeg litt i tvil om hvor du har elektronikk boksen til bryter panelet. Det skal, på siste versjon, sitte inne i båten. I så fall noter ned koblinger/farger og skru ledningene av. Sitter boksen under dekslet så kutt den grå ledningen så nær vinsjen som mulig. Går ikke lange tiden før elektronikken er gåen uansett så det er bare å ta kostnaden med å oppgradere når du er i gang-kostnad ca 1100 - 1500 kr. Engbo gjør dette for deg. Har du elektronikk styring inni båten er du vel off-koble av de små ledningene på siden mot vinsjen. Nå kan du løfte vinsjen av og gjøre hva du måtte ønske med den. Total overhaling av 32 vinsj, inkludert ny elektromotor og elektronikkboks samt nytt utvendig hus, det betalte jeg under 4000 kr for i fjor. Den prisen syntes jeg var helt ok sett mot kostnaden ved å kjøpe helt ny vinsj. Merk: Det kan være at det er greiest å kutte de 2 store kablene innvendig for å få vinsjen av. Sender deg en privat link så du kan se hvordan jeg gikk fram.(Merk 2 : Jeg hadde ikke noe annet valg enn å kutte kabeler inne i båten) Ikke vær redd for å spørre Engbo om råd hvis du lurer på noe. Kostnaden på noe under 4000 inkluderte ny elektronikkboks(modifisert) og ny elektro motor. Nye kabeler,+ og -. Testing på verkstedet. En zillion dumme spørsmål på tlf kostet ikke annet enn tellerskritt. Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Om det er likt mitt gamle ILAS-kabular består det av ulike skiver, som må settes på i riktig rekkefølge. Du begynner med det ytterste blanke hjulet og tar av del for del og legger det i rekkefølge. Slik er det ikke på denne vinsjen bortsett fra at en begynner som du beskriver med det ytterste blanke hjulet. Hjulet i anførselstegn. Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 25.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2007 (redigert) Demonteringa av engbovinsjen har så langt gått som en drøm. Boltene i underkassen var veldig vanskelig å komme til, men med forlengere og god tolmodighet gikk det sakte men sikkert. De svarte skivene på kabelaret gikk lett fra hverandre ved hjelp av tipset med hammer/planke og rustløser. Men ingen jobb uten problemer ! Det er to umbrakoskruver som fester "strammeren", og den ene sitter som spikret fast. Har brukt rustløser og prøvd med mye kraft, men jeg ser at gjengene svekkes.. Noen ideer om hva man gjør for å få løs dennne ? Finnes det bedre verktøy..... Den skruven jeg løsner på bildet gikk greit, men det er den på andre siden (akkurat maken) som sitter fast... Redigert 25.November.2007 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Vise Grip tang utvendig(viss der er plass) og samtidig umbrako innvendig så kan det vere ett håp. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Har du latt rustløseren stått å virket over natta? Er det mulig å komme til å få sprayet på innsiden? Om det er mutter på innsiden som kan erstattes, kan du satse på en umbrakonøkkel med mer moment og ta sjansen på å bruke mer kraft. Knekker skrue eller mutter kan de kanskje ersattes. Men det er kanskje gjenger i godset på selve braketten til vinsjen også? Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 25.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2007 (redigert) Har sprayet på baksiden også, men den har ikke virket over natta enda. Lett å komme til. Ingen mutter på baksiden, skruven går rett inn i godset. Skal kjøpe nøkkel med høyere moment for mer kraft. Ellers må den kanskje borres ut, men det vil vel kunne ødelegge gjengene.... Redigert 25.November.2007 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 (redigert) Hei Prøv å dreie taufingeren mot klokka mens du skrur på unbracoen, den sitter bare i disse to skruene. Taufingeren MÅ ikke nødvendivis tas helt av, men den må evt dreies så mye at du får av den indre kabularskiva. Når du har fått av indre kabularskive gjenstår det kun 4 unbraco skruer som fester taufingerholderen før du kan ta av lokket. Redigert 26.November.2007 av Cato (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 26.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2007 Ok, bra tips ! Skal prøve å vri taufingeren forsiktig. Har også kjøpt nøkkel med større moment. Har du peiling på hvordan de tre elektriske kablene på innsiden er festet ? Er det kabelsko på slik at jeg slipper å kutte ? Er de festet i øvre delen av vinsjen ? Har nemlig ikke mye kabel å gå på bunnen på kassen, så jeg får ikke vinsjen opp med mindre kablene kan løsnes oppe, hvis du forstår hva jeg mener. Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 30.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2007 Fikk av skruven med bedre verktøy, men fikk litt hetta da jeg endelig fikk av dekselet og så "spagettien"med el.kabler på innsiden. Det er tre kabler jeg må ha av som går inn i båten. Svart og rød strømkabel er greie, men den hvite kabelen til elektronikken deler seg i mange ulike småledninger som forsvinner inn på ulike steder. Utrolig tungvindt !! Her er det lett å trå feil ! Hva bør jeg gjøre for å få ut vinsjen ?? Skal ha den inn til ENGBO som skal ha service på den og skifte dekslene som det er sprekker i. De monterer også på kabelaret , og da er det vel best å slippe å åpne dekslene igjen for så å feste på kablene. Bør jeg da kappe kablene på innsiden av båten og skjøte disse senere igjen ? Er det noen problemer med dette ? (dårlig spenning etc ) Må alle småkablene i den hvite ledningen skjøtes, eller det bare noen få som er i bruk ?? hvordan skjøte dette ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Jeg tror ikke du skal ta dette så tungt. For det første kunne det vært greit med et bilde tatt litt mer nedenifra. Du kan høyst sannsynlig benytte de samme kablene og ledningen etter at du har montert nytt deksel. Dersom vi først ser på de tynne ledningene antar jeg dette er ledninger til to stykk fjernkontroller av vinsjen. Du har kanskje en kontroll ved rattposisjon og en annen akterut? Det kan virke som det er minst tre ledninger i hver kabel, hhv hvit, blå og gul? Dette er i så fall tilstrekkelig til fjernkontroll av vinsjen. Det kan være mulighet også for annen kobling av disse ledningene. Jeg kan ikke se noen sikring på disse ledningene. Normalt skal det også være sikringer på styreledningene til releet. Så til de tykke kablene. Det synes som det er fire som går opp til vinsjen. Det første du må gjøre er å fjerne pluss og minus fra batteriene. Jeg regner med at kabelen helt til høyre (SB) er minus 12 volt. Det er litt uklart hvor sikringen sitter på fremføringen av pluss 12 volt, kan du titte litt på innsiden av akterspeilet, og ta noen bilder derfra. Uansett hva du gjør nå, må du merke alle ledningene og lage en nøyaktig skisse av tilkoblingene, så kommer dette til å gå bra. Stripsene kan du fjerne med en gang, da er det lettere å se ledningstilkoblingene. Ikke tenk på å kutte kablene enda. Avventer flere bilder og beskrivelse av hvor mange fjernkontroller du har. Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Du er i lykke land nå ! Nå kan du modifisere og få elektronikk boksen inne i båten og ikke under dekselet ute. Kapp den grå kabelen inne i båten og lever vinsjen hos Engbo. Sjekk hvor du vil ha elektronikk boksen så kommer den med riktig lengde på ledningen. Koblingsskjema får du på Engbo sammen med telefon nummer du kan ringe hvis du lurer på noe. Dette kommer til å bli så bra ! Nye elektronikk boks (den er modifisert ifht den som står på vinsjen nå) koster noe over 1000 kr pluss en hundrelapp i kabel så er den jobben gjort og du har ikke problemer i nye 10 til 15 år. Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 30.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2007 (redigert) Ok, takk for gode innspill ! Prøver med et nye bilder. Det er trangt mellom vinsjen og akterspeilet og vanskelig å komme til for å ta bilde ! Har en kontroll ved rattet og en løs fjernkontroll, det er alt. Kan ikke se at jeg har noen eletronikkboks på selve vinsjen. Vinsjen er fra 2001. Kjøpte båten i sommer, men jeg trodde at boksen lå inne (skal sjekke i morgen) Snakket med Engbo i dag som trolig vil gå gjennomk vinsjen og skifte og oppdatere de delene som er slitt. Merkelig at plastdekslene har sprukket i kantene egentlig. Engbo mente den måtte ha stått med snø direkte på kassen, noe jeg tviler på om har skjedd med denne båten. Redigert 30.November.2007 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Snø på vinsjen er ikke noe problem. Etter å ha studert bildene dine vil jeg anbefale deg å ta bryderiet med å trace den grå kabelen inne i båten. Et eller annet sted kan du finne en hvit boks. Har du boksen inne i båten har du siste utgave- koble fra ledningene på den hvite boksen og dra kabelen ut ved vinsjen. Finner du ingen hvit boks inne i båten så har du den orginale gamle elektronikk boksen. Den orginale 1ste utgave boksen sitter under plastdekselet på vinsjen og ser helt anderledes ut enn den hvite nye boksen. Jeg kan ikke huske disse koblingene du viser bilde av. Såvidt jeg erindrer så finner du orginal boksen i nærheten av releene hvor du kan tvangskjøre vinsjen manuellt. En måte å finne elektronikk boksen på er å følge ledningene til ankerstopperen. Ny boks=kablene går direkte til den grå kabelen. Orginal 1ste generasjons elektronikk=kablene forsvinner inn i vinsjen mørke indre. Det er et panel som må fjernes og bak der finner du resten av tilkoblingene fra den grå kabelen også. Uansett ville jeg ikke ha tuklet med vanskelig tilgjengelige koblinger som du viser bilde av. Kapp heller den grå kabelen inne i båten-værste som kan skje er at du må spleise kabelen etterpå. Det er også mulig du må kappe disse metall dingsene på hovedkabelen for å fjerne vinsjen lett fra kassa. Jeg valgte å følge Engbos råd og kuttet alle kabeler inne i båten ved demontering. Det var et godt råd viste det seg . Alt materiell og spesial verktøy som trengs for å skjøte kabeler og presse på koblinger etc får du i lanken når du henter vinsjen etter overhaling. (Be spesiellt om å få sjekket elektro motoren. Orginal 32 motor er ute av produksjon og den erstattes isåfall med en midre motor, og det er liten vits i montere vinsjen igjen med en sliten motor som kanskje må byttes om et år eller to. I værste fall ender du opp med ny elektronikkboks, ny elektromotor og en utgift på rundt 4000 kroner. Da er vinsjen like god som ny. Ring Engbo og spør etter Harald eller Morten så får du bekreftet at det er OK å kutte kablene og har du vinsjens produksjonsår eller serienr så får du også vite om dette er en modell med all elektronikk ute under plast dekselet eller om den ble levert med elektronikk boks til å ha inne i båten.) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Har ikke erfaring med Engbo, men med andre vinsjer. Ut i fra bildene er jeg 90% sikker på at elektronikken sitter i selve vinsjen (en vannvittig løsning etter min mening så lenge det enkelt kunne vært lagt tørt i egen boks inne i båten slik de vinsjene jeg kjenner har) Uansett - tror at du er best tjent med å kutte kabler inne i båten. Får du skjøtesett av Engbo slik en antyder er jo problemet lite. Ble jo en litt større jobb dette. Sikker på at sprekkene i dekselet fører vann inn og at alt dette er nødvendig? Men når det er sagt vil en rensing og overhaling selvsagt gjøre at du i prinsippet skal slippe problemer på mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Engbo modifiserte opplegg sitt for de all elektronikken ute under dekselet erfaringsmessig gav problemer etter en stund. Kostnaden ved å ta denne modifikasjonen er liten sett i lys av at vinsjen skal av båten allikevel. Jeg har også litt vanskelig å se at huset kan sprekke men sier eieren at så har skjedd så tror jeg på det selv om jeg heller vil tro at fuktighet kommer fra tauet. Min vinsj ble modifisert etter 12 år. Bortsett fra elektromoren som ble byttet var alt annet i stand som nytt sa Engbo som gikk over absolutt alt. Det er ikke så værst for utstyr som får minimalt tilsyn og lever utsatt til mht sjøsprøyt og sur diesel røyk år etter år. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Kan det være belastning under bruk som har påført sprekken på underdekslet? Dersom du har anledning, ville jeg anbefale å gå for modifikasjonen som Engbo tilbyr. Da får du en vinsj som vil vare i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Dette er ikke en del som tilbys i ordets rette forstand. Orginal elektronikk del til å ha under dekselet finnes ikke i produksjon lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 (redigert) Denne Engbo-boksen sitter inne i båten, og da er vel elektronikken på innsida vel ? Ellers er sprekkene som dere ser i kanten av underdekselet, og det vitner ikke om all verdens bra kvalitet. Selve dekslene koster jo bare noen hundrelapper, men det er jo arbeidet som er problemet. Engbo har sett bildene av dekselet og mener jeg bør skifte. Det har helt klart kommet saltvann inn her. Redigert 1.Desember.2007 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 (redigert) Forsvinner hele grå ledningen i den svarte boksen så er det bare å åpne den og koble av. Siden jeg ikke har radio fjern kontroll så er det følgelig null erfaring med sånn svart boks som du har. Tror du har en boks til, en gråhvit en. Redigert 1.Desember.2007 av Amorøsa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 (redigert) Finner ikke flere bokser. Men den grå ledningen forsvinner rett inn i den svarte boksen. Skal ellers sjekke nærmere med Engbo på mandag om hvor elektronikken sitter før jeg starter å kappe noe..... Redigert 1.Desember.2007 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Hvis du følger den grå ledningen inn til den svarte boksen fra vinsjen er det bare å koble av i den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.