Jump to content

Demontering av Engbo 32

Rormann

Recommended Posts

Ut fra det jeg har forstått, har du nå to "systemer" som kontrollerer ankervinsjen din. Det er høyst sannsynlig et manuelt system med brytere på førerposisjonen. Dette sender en kabel med minst tre ledninger til ankervinsjen. Det andre systemet er fjernkontrollen, hvor mottagerenheten er den du viser i øverste bilde, innlegg #22, og som også har en minst 3-ledet kabel til selve ankervinsjen. I utgangspunktet er det ikke så bra å ha relestyringen av vinsjen ute på plattformen i salt miljø. Det er nok derfor Engbo tilbyr en ombygging til billig penge.

Jeg anbefaler deg å jobbe litt med dette, da får du en mer behagelig sesong neste år. Dersom du gir noe info om området hvor båten ligger, er det sikkert medlemmer her på BP som hjelper deg mer.

Ut fra det jeg har forstått, har du nå to "systemer" som kontrollerer ankervinsjen din. Det er høyst sannsynlig et manuelt system med brytere på førerposisjonen. Dette sender en kabel med minst tre ledninger til ankervinsjen. Det andre systemet er fjernkontrollen, hvor mottagerenheten er den du viser i øverste bilde, innlegg #22, og som også har en minst 3-ledet kabel til selve ankervinsjen. I utgangspunktet er det ikke så bra å ha relestyringen av vinsjen ute på plattformen i salt miljø. Det er nok derfor Engbo tilbyr en ombygging til billig penge.

:yesnod::yesnod: Tror du har rett - det dreier seg om to systemer. Min erfaring er at det kan være fornuftig å ha begge systemer inntakt om fjernkontrollen skulle svikte. Høres også logisk årsak til at Engo tilbyr rimelig oppdatering, ja. Ville nok tatt denne om du først skal ha vinsjen ut.

Selvføgelig er det 2 systemer. Det ene er for fjernkontoll det andre er for "dashbord" opplegg. Hva som kommer i hvilken rekkefølge er ikke viktig i denne problem stillingen.

Forsvinner den grå ledningen fra vinsjen inn i den fotograferte svart boksen så er det bare å koble fra i boksen.

Kan ikke den grå ledningen spores direkte fra vinsjen til den sorte boksen så bør en tenke seg om litt før en gjør noe mere. Er det en boks til i nærheten av den sorte er den ikke langt unna ihvertfall. Vil sjekke koblings skjema i morgen.

Den svarte boksen er radiomottageren din. Det finnes en hvit boks i tillegg til denne hvor den grå kabelen fra radiomottageren er koblet sammen med kabelen fra vinsjen. Den hvite boksen sitter normalt nærme både radiomottageren og manøverpanelet ditt (dashbordbryterne). Manøverpanelet leveres med ca 1,5 meter kabel.

Når det gjelder ledningene i den grå kabelen kan du se skjema her

Releene sitter under dekselet til vinsjen den roaldbj . Den boksen det letes etter er elektronikk styringen og den vil jo tro er ikke så langt unna den svarte boksen ? Elektronikk styringen kan plasseres hvorsom helst på lengden av den grå kabelen fikk jeg opplyst av Engbo da de overhalte min vinsj. Et par år før elektromotoren brant så byttet jeg ut elektronikk styringen og da plasserte jeg den hvite boksen under dekselet til vinsjen for å unngå demontering av vinsjen. Den hvite boksen ble så flyttet en gang til da det ikke var noen annen utvei enn å demontere vinsjen.

Takk for skjemaet, det er sikkert nyttig for flere også !

Snakket med Engbo i dag som mener jeg har den hvite boksen inne og ikke på selve vinsjen. Skal ut å leite etter den i kveld. Overtok båten i høst og har ikke full oversikt over alt enda, dessverre !

Kan da kople av den grå kabelen på boksen, de to på batteriet og dra ut hele stasen sammen med vinsjen.

Engbo monterer vinsjen sammen igjen og justerer etter service og skifte av dekselet, og med denne metoden trenger jeg ikke åpne kassen igjen.

:smiley:

Redigert av Rormann (see edit history)

Hvorfor må jeg ha av dekselet da ?

Boltene skrus inn vinsjen fra undersiden. Det er ingen muttre som skal på inne i min vinsj ihverfall...

Tauenden løsner jeg vel bare fra festet nede i kassen og drar gjennom

Fikk dette rådet fra Engbo på mail i dag:

"Vi setter vinsjen helt sammen. Kutt eller koble fra kablene inne i båten og skjøt eller koble kable tilbake på plass når du får vinsjen fra oss. Ikke åpne vinsjen når den kommer fra oss, den er da justert og skal fungere".

Ellers fant jeg nettopp den hvite boksen like under roret.

Vinsjen er skrudd fast med 4 bolter. Du må ha av topp dekselet for å skru de av høyst sannsynlig (du må ha mothold), og du må entre boltene i kassa eller på båten når du setter vinsjen på igjen. Bare vent skal du se. :yesnod: (Og jeg sa ikke noe om å skru av dereggkasse e.l. bare for å gjort det klart. Ser du på hjemmesiden så ser du vinsjen ligge klar for montering etter overhaling ved siden av dreggkassa)

Redigert av Amorøsa (see edit history)

Beklager, men dette forstår jeg ikke helt ?

Jeg fikk jo boltene ut uten å ta av dekselet.

På min vinsj er det gjengehull i godset på undersiden av vinsjen som boltene ble skrudd ut av, og hvor de skal inn i igjen.

Dette gjorde jeg fra kassen på undersiden av vinsjen..(se bilde i #1)

Du ser forøvrig gjengehullene nederst på sidene i dette bildet...

dsc02901.jpg

Sikker på at du har samme løsning på din vinsj....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...