rover Startet 18.November.2007 Link til dette innlegget Startet 18.November.2007 Lurer på...... Hvorfor er en motorbåt dobbelt så dyr som en seilbåt? Hvis vi tar antall fot i betraktning........ Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Motoren? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
rover Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Hm.... Nei... holder ikke... Motor i seilbåt +seil og rigg mener jeg koster det samme som en "motorbåtmotor" Redigert 18.November.2007 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Hmmm.... Da vet jeg egentlig ikke. Kanskje det går på popularitet da? Vanskelig å si, for seilbåter er jo også populært. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 I en 30-35 fot seilbåt koster Motoren: 50-70 kNOK Riggen: 50 kNOK Seilene: 30-150 kNOK det blir en 150 - 200 kNOK med litt slinger hit og dit. Hvor mye motorbåtmotor får man for det? Og koster drivverket ekstra? Tenker at på seilbåt får man hele pakka inkl drev/aksling/propell for 70. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Kjøl 20 kNOK Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Jepp, enig med deg Men det var ikke svar på spørsmålet. Vi sitter fremdeles igjen med "omtrent" dobbel pris for motorbåten....... Er vi motorbåteiere så "dumme" at vi betaler dobbel pris? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Hvorfor er en motorbåt dobbelt så dyr som en seilbåt?Hvis vi tar antall fot i betraktning........ Er utsagnet riktig da? Har ikke peiling på båtpriser men har du noen eksempler? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Jeg har lært på skolen at det er markedet som bestemmer.. Men nå tror jeg økonomilæreren min har lest mer i bøker enn hun har har vært inne på finn ol.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Kjapt søk på finn gir nye motorbåter mellom 34 og 36 fot: Priser fra 1.5 til 2.9 MNOK Flesteparten synes å ligge 1.9 - 2.3 MNOK Samme søk men for seilbåter: Priser fra 0,725 til 1,8 MNOK Flesteparten koster ca 1 MNOK. Så - påstanden synes korrekt etter 'overslagsstatistikk' Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
rover Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Yess. utsagnet er riktig.... Stilte spørsmålet til en representant for Bavaria på "sjøen for alle" i vår. Der lå seil og motor side om side. Selgeren så ut som et ? Hadde ikke svar.....:-) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Er vi motorbåteiere så "dumme" at vi betaler dobbel pris? TJaa tjoo det er vel øyet som ser vel En motorbåt på 34 fot som koster 2,5mill kontra en seilebåt på 34fot som koster 1,25mill , hva er forskjellene. ***Redigert bort for å tekkes nimbuster*** fred ! Sånn ser min liste ut , skulle ASTOR sette opp en lignende liste så ville den sikkert vært totalt annerledes så det er vel smak og behag inne i bildet her som med så mye annet. Redigert 18.November.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Halloen:-) Feil svar..... Spørsmålet var, OM PRIS... Ikke bruksmåte:-) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Rover. Beklager men jeg prøvde å svare på spørsmålet om "vi motorbåt eiere er ......... Om du lurer på om prisen er feil så tror jeg den er det ja 1stk båtskrog 700 000.- Motorbåt: Motor og drivverk 300 000.- sluttsum 1mill Seilebåt: Motor og driv 100 000.- Rigg og seil 180 000.- Kjøl 30 000.- sluttsum 1mill Båtpris på finn.no seilebåt 1mill , motorbåt 2mill , hva er det egentlig jeg som ikke har peiling på motorbåter glemmer her ? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Mener det tradisjonelt har vært vanlig å trekke fra ca 2 fot på lengden for motorbåt ifht seilbåt når man sammenligner størrelse, dvs at en 37 fots seilbåt er sammenlignbar med en 35 fots motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 tja...sammenlikn en Viknes 1030 eller en Scand Baltic med seilbåt til samme pris. Får jo en langt, langt større seilbåt. Men var dette med bruksområde da... Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 18.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Ja, der har vi det....... Bruksområde? Betyr det noe for byggekostnadene, materialprisen...osv.....? Vi er tilbake der vi begynte:-) Hvorfor er motorbåt dobbel så dyr som seilbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 En cabincruiser med en eller to relativt store motor må forsterkes mye. Vil anta at konstruksjonen blir mye dyrere. Det er store deler av båten som utsettes for store krefter. HK avgift utgjør en del. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Hvorfor en motorbåt er dyrere er vel ikke så godt å si... om den er kraftigere bygget vet jeg ikke. Min lille båt som i følge ekspertene her på battplassen er meget dårlig bygget og med meget tynnt laminat.. Båten veier 8,5 tonn, tar jeg ut motoren og masten som antatt å veie rundt 500 kg til sammen, og fjerner vekten i den jerndigsen som henger under båten og veier 2,5 tonn så er jeg nede i 5,5 tonn som er selve skroget og innredningen.. ikke vet jeg hva en liten 39 foter av en motorbåt vil veie... bør vel se på på en åpen kallesje båt siden er mest sammenlignbar vil jeg tro... Så kan en finne ut hvor mye mere "glassifber" og innredning det er i båtene.. og vurdere det derfra.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
nimbuster Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Disse tiradene enzo her lirer av seg, er jo helt fullstendig på jordet (eller på land...hvis du skjønner).... Les de en gang til så skjønner du...tror du enzo tydeligvis har mange rare oppfatninger av så mangt. Hvor i all verden tar du dette fra? Hør bare: "Motorbåten: Kommer raskere fram til bestemmelsesstedet. Mulighet for å sitte i slippersene og Tskjorte inne i varmen når det er kaldt og regner. Koster mer i innkjøp og koster mer å bruke. Ofte er bestemmelsesstedet målet. Tåler mindre uvær enn seilebåten. Livet i motorbåt er mer vugging Seilebåten: Større bolig. Billigere å bruke og billigere i innkjøp. Ofte er turen målet. Tåler mer uvær og er tryggere enn motorbåten. Livet i seilebåt er mer stabilt (mindre vugging)" Redigert 18.November.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Min lille båt som i følge ekspertene her på battplassen er meget dårlig bygget og med meget tynnt laminat.. Tør jeg spørre om du kan linke til denne påstanden ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Tør jeg spørre om du kan linke til denne påstanden ? Finner ikke noe link og har ei eller søkt etter det, men det var i allefall en herremann som mente at nye Bavaria (etter slutten av 90 tallet) var betydelig dårligere og tynnere laminatet i en eller annen tråd her for litt siden og for litt lengere enn litt siden om jeg ikke husker helt feil... Temaet om dårlig konstruksjon har vært oppe i flere tråder som dreier seg om Bavaria og kjøl blant annet de siste årene.. Men dette har lite å gjøre i denne tråden og er kun ment som en innledning om min egen lille båt Redigert 18.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Håp Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Ikke begynn å krangle på denne tråden også gutter. Trådstarter hadde et nøytralt spørsmål: Lurer på......Hvorfor er en motorbåt dobbelt så dyr som en seilbåt? Hvis vi tar antall fot i betraktning........ Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Mitt inntrykk er at mange seilbåtverft selger båtene sine i store kvanta, det teller vel på produksjons kostnadene. De motorbåtene vi nordmenn liker er jo ofte bygget på relativt små verft. Det mener jeg er fordyrende. Verft som Bavaria og Beneteau har nok dessuten bedre priser på delene som er i seilbåtene sine, enn scand har på delene i båtene sine. De samme verftene har nok også god avanse på motorbåtene sine. At seilbåtmotor, rigg, seil koster de store leverandørne like mye som en eller to Volvo Penta i feks. 35 fots båter er tvilsomt. Motorene og tankene i motorbåter tar mye plass, og derfor vil en egentlig mindre seilbåt på like mange fot virke større enn den egentlig er. En motorbåt og en seilbåt på 35 fot er like lange, men seilbåten mangler mye volum i forskipet, som den tar igjen ved å bruke lite plass på motor og dieseltanker. Når det gjelder flybridge båter har disse utvilsomt mye mer volum enn seilbåter med tilsvarende lengde. Ofte har de også mye mer utstyr, men ingen regel uten unntak. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Disse tiradene enzo her lirer av seg, er jo helt fullstendig på jordet (eller på land...hvis du skjønner).... Les de en gang til så skjønner du...tror du enzo tydeligvis har mange rare oppfatninger av så mangt. Hvor i all verden tar du dette fra? Mulig jeg misforsto spørsmålet litt men jeg prøvde å forklare forskjellem mellom motor og seilebåt sett fra mitt ståsted og så kan du lese siste linjen i innlegget mitt. Har jeg fornærmet deg på noenslags måte ved å legge inn et innlegg som tydeligvis ikke traff midt i blinken pågrunn av misfortstått spørsmål så er det veldig leit men det var ikke meningen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.