Jump to content

pris: Seil VS motorbåt


rover

Recommended Posts

Mitt inntrykk er at mange seilbåtverft selger båtene sine i store kvanta, det teller vel på produksjons kostnadene. De motorbåtene vi nordmenn liker er jo ofte bygget på relativt små verft. Det mener jeg er fordyrende. Verft som Bavaria og Beneteau har nok dessuten bedre priser på delene som er i seilbåtene sine, enn scand har på delene i båtene sine. De samme verftene har nok også god avanse på motorbåtene sine.

 

Bavaria lager da også motorbåter i store mengder. Og de er da like dyre/billige som andre motorbåter i samme størrelse, men nesten dobbelt så dyre som tilsvarene størrelse seilbåt.

 

Fra Finn: Bavaria 42 HT (motor) 3 800 000, og 42 cruiser (seil) 1 590 000 (seil båt 2006 mod, ,motor 2007 mod)

Link to post

Det er større krefter i sving på et planende skrog med skyvepunkt i eller på akterspeil, enn på et fortrengningsskrog med skyvepunkt dekk/kjøl eller kun kjøl. Oppstiving av mast er en relativt ukomplisert greie. Altså er snekke- og seilbåtskrog en enklere matematikk enn fullplanerskrog.

 

Samtidig forbruker motorbåter fossilt energi. Dermed er de eksponert for miljøavgifter og luksusskatt, mens ro- og seilbåter sikkert har en besparelse der. Tiltross for at mesteparten av alle seilbåter i bekjentskapskretsen går 90% for motor, minst.

 

Kan det være en årsak?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Altså er snekke- og seilbåtskrog en enklere matematikk enn fullplanerskrog.

 

Motorbåten er relativt enkel med påhenger eller drev. Stiv nok speile, og nok fordeling av kreftene forover langs bunnen.

 

Ved seilbåten har du voldsomme krefter i power diamond rundt kjøl/røstjern/kjøl.

Videre har du kreftene fra forstaget som trekker i forskjellige retninger. Og akterstag/lensetakler for å teite forstaget/krumme masta.

Og forskjellige skjøtepunkter rundt omkring i båten hvor krefter skal tas opp.

Motorbåter er helt enkelt voldsomt overpriset.

Link to post

Det har jo kommet en rekke mototrbåter produsert i Kina. Ingen av disse båtene er spesielt billig. Noe lavere pris en på båter produserrt i Europa er det, men at prisen gjenspeiler kostnadene, langt i fra. Dette sier meg at i hvert fall motorbåter er kunstig priset. Mulig de båtene som produseres i Norge kan rettferdiggjøre prisen sin, men det er jo snart ingen som produserer i Norge lengre. Jeg tror man vil se en sammenheng mellom pris og hva markedet er villig til å betale og at konkurransen nok er større når man kommer til seilbåt.

 

Når det er mulig å kjøpe halv-fabrikata og få den ferdig til en langt lavere pris enn hva tilsvarende båt koster ferdig produsert i Kina, ja da er det noen som tjener masse penger her....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Det har jo kommet en rekke mototrbåter produsert i Kina. Ingen av disse båtene er spesielt billig.

 

Råvarene til glassfiberbåtbygging er ikke spesielt dyrt i Norge. Heller ikke nødvendig energi til fremstillingsprosessen, ennå... Arbeidskrafta er derimot dyr, og der blir det billigere med Asia-produksjon.

 

Men endel av inntjeninga går bort i frakt. En ferdig båt tar plass, og må stroppes med tanke på bevaring av finish. Det beste ville vært å frakte båtene som halvfabrikat, da de kan stables mer effektivt. Samtidig får man da et behov for montasje hos lokal-grossist, og da er vi tilbake på norsk konkurransedyktighet... :rolleyes:

 

Til syvende og sist er det som oftest noen som har startet båtproduksjon i lavkostland, og det var vel neppe av egen godhet. De sørger for å legge produktet i et prisleie som sikrer salgbarhet, kombinert med max fortjeneste. Noe annet vil være naivt å tro.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

La nå ikke dette gli uti å bli en debatt om motor eller seil!! Det er utvilsomt at noe av forskjellen ligger i motorer. Hva koster en slik dobbeltinstallasjon, ferdig på plass i båten?

Litt tidligere i tråden var det en som sa at motoren i en seilbåt kostet 70' - det tror jeg nok er litt i minste laget, jeg tror ikke man kan få motoren på plass i f.eks. en Bavaria 33 for mindre enn 100-130'. Vel å merke ferdig på plass, ikke på en pall. så kommer riggen, la oss si 140' - pluss seil 35'. hva annet har man på en seilbåt som ikke er på motorbåten, noen vinsjer, og en del fall og skjøter..... La oss si at alt av motor, rigg, seil, spinnakerbom, +++ kommer på 300'. Dette tror jeg er edruelige tall. Hva koster en motorinstallasjon i en 33 cruiser?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
...., rett og rimelig, litt i avgifter for at du velger å være et miljøsvin....

 

Dette var jo ikke en diskusjon om hvor miløvennlige båtene er ... od de som tror at en flunkende ny seilbåt er miljøvennlig, så bør de tenke om igjen ... uansett MB eller SB, så er det utrolig mye energi som blir brukt i fremstillingsprosessen ... mest sansynlig mer enn hva som brukes i de første 10 årene av båtens levetid, samt at mesteparten av materialene som blir brukt ombord er eller har petroleumsprodukter involvert i fremstillingsprosessen (alt fra puter til kabler) ... så noen miljø engler er ingen av oss ... med mindre du har en karbonnøytral båt (tre).

 

Okke som .... du kan regne med at en motorbåt (hel eller halvplaner) har mer stivhet byget inn i lengderettningen, samt at den har tilsvarende styrke som en seilbåt for påvirkninger fra siden. Dette da den får hardere medfart enn en seilbåt når en går mot sjøen. Dette sammen med større krav til motorfester osv., vil sette øke produksjonskostnaden for skroget. En Seilbåt har vel kreftene fra riggen overført til kjøl og stringer langs kjøllinjen pluss noe til hoved spant, mens en motorbåt har dem overført til hekk eller motorfester. En SB med spissere baug vil drives lettere (mindre motstand) gjennom bølger enn et relativt mer avrundet baugparti til en MB.

 

Deretter så kommer overbygget, som også skal motstå de ovenfornevnte krefter (som også blir overført til skroget). En MB har som kjent et litt annerledels overbygg enn en seilbåt ... og noen av dem har faktisk nesten to etasjer... dette gjør at fremstillingsprosessen fort blir annerledels... med mer glassfiber og vinduflater med strukturell styrke, flybridge osv., som skal stå i mot alle kreftene som havet kan kaste i mot båten, overbygg og overheng. Alt dette koster mer enn en hva et dekk med et lavt overbygg (ofte bare en bue for ståhøyde ... pluss noe ... litt forenklet kanskje), med små vindusflater.

 

Material koster penger, samme gjør arbeidskraft, og en 32 ft motorbåt krever mer av begge enn en 32 ft seilbåt. Jeg vet at styrken som en seilbåt må ha for å overføre de utrolig store kreftene fra riggen til fremdrift er essensiell for en seilbåt, og har stor respekt for dette kravet ombord i en SB )fra mastfot til strekkstag. Jeg regner også med at en enkel installasjon stor maskin er kostnadsmessig tilsvarende som en seilbåts motor, rigg og seil.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Det er vel en god del som produserer båt enda. Bare en kort båttur fra her jeg sitter nå ha vi Joda, Skand, Windy, Nidelv, Spornes, Skilsø++ Men om volumet til noen av disse er så stort at de kan hevde seg mot store produsenter, det har jeg ingen formening om. Og det er mange timer som skal til før en båt er ferdig, I norge er disse timene dyre, nedover på kontinentet er de nok noe rimeligere, og i østen er de vel mye rimeligere.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Hvor mange seilbåtprodusenter er det? :rolleyes:

 

:rolleyes: Lite tradisjoner for det dessverre. Men det var ikke det jeg kommenterte, utgangspunktet var motorbåtproduksjon.

Du har bestilt ny båt av en norsk motorbåtprodusent, en av de mange i Arendals-distriktet. Hvorfor? Mulig fordi de var konkuransedyktige, oppfylte best dine krav?

Det er mange momenter som avgjør om en produsent er konkurransedyktig, men en fordel de norske har er nærhet til markedet. Kan tilpasse til ønsker kundene har. Utstyr (motorer/navigasjon mv) som brukes i båtene er tilnærmet lik fra merke til merke. Timer brukes i hovedsak i støp og sette sammen/ tilpasse utstyr/ innredning..

 

Ex Ibiza, Skipsplast, NB; Viksund, Viknes, Scand, Nidelv, Windy, Joda, Skilsø mfl..

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post

Tilbake til topic.

 

Dersom noen skulle greie å presse priser måtte det vel være Bavaria med sine industrielle-produksjonsmetoder.

 

Etter det jeg har fått med meg har de gjort det på seilbåtfronten, men det sitter vel litt lenger inne på motorbåtfronten. Eller er prissettigen i Norge blitt tilpasset konkurransen i Norge. Er det mer å hente på prisene i Norge på motorbåtene?

Link to post
Siden det er så få/ ingen kan du kanskje nevne de som er igjen?

 

Mulig jeg lever i villfarelse, men jeg trodde det var mange båtprodusenter i Norge....

 

Selvfølgelig er det en del produsenter igjen i Norge, men mange av disse har også flagget ut produksjonen sin. Eks. Skorgenes, Viksund(noen modeller)

 

Av de som utelukkende produserer i Norge har jeg ingen fomening, men jeg vil tro f. eks. Viknes-NB-Skibsplast-Scand-Askeladden(805 Comuter tror jeg er Østblokk)-Hydrolift-Windy-Nidelv....det er slevfølgelig flere, men en del av de Norske produsentene får støpt mange av sine skrog/overbygg i Østblokken.

Jeg tror faktisk mange ville blitt overrasket over hvor mange av de "Norske" båtene som faktisk støpes i Østblokken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...