Nautic Startet 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2004 Jeg skal annskaffe meg en IL Ankervinsj. Er det noen som kan anbefale et sted å kjøpe denne. Gjerne et sted det går ann å få en bra pris. Jeg skal ha et komplett sett. Noen som vet om IL pleier å være på "Sjøen for alle"? Pleier det ellers å være gode kjøp på båtutstillingen? Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Jeg skal annskaffe meg en IL Ankervinsj. Er det noen som kan anbefale et sted å kjøpe denne. Gjerne et sted det går ann å få en bra pris. Jeg skal ha et komplett sett. Noen som vet om IL pleier å være på "Sjøen for alle"? Pleier det ellers å være gode kjøp på båtutstillingen? Hei De var der i hvert fall i fjor. Noen forhandlere av IL var også der. Jeg vil tro størst mulighet for %% er hos IL på båtmesse, hvis du ikke har noen kontakter som kan hjelpe deg. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Hallo Industri Lamberseter står i utstillerlista for Sjøen for alle 2004. (eller "sjøen for noen" som en kompis sier ) http://www.norwayboat.no/index.php?page_id=33 Jeg har en vinsj fra IL, Sailer 500W godt fornøyd med den men fjernkontrollen er kaputt etter mindre enn ett års bruk. Dette var vist ett problem slik at mange fjernkontroller byttes. Reklamasjon. Så vær obs! på det. Jeg har mailet med IL, og lovet tilbakemeld. når problemet er løst, men ikke hørt noe. Noen som vet noe om "nye" fjernkontroller?? Ser de bruker Nor Star 290 som reklame i brosjyra t.o.m. flott hææ.. http://ilas1-ilas.no.vanadis.no/uploads/ot...inekat_2002.pdf Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Amorosa Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Hei Maanestraale. Kjøpte meg selv en 1000w IL i fjor m/fjernkontroll. Snakket da med de om de problemene som hadde vært med fjernkontrollene og fikk da til svar at dette nå var iorden. Min har virket greit så lenge. Ingen problemer og meget godt fornøyd med min vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Hallo Industri Lamberseter står i utstillerlista for Sjøen for alle 2004. (eller "sjøen for noen" som en kompis sier ) http://www.norwayboat.no/index.php?page_id=33 Jeg har en vinsj fra IL, Sailer 500W godt fornøyd med den men fjernkontrollen er kaputt etter mindre enn ett års bruk. Dette var vist ett problem slik at mange fjernkontroller byttes. Reklamasjon. Så vær obs! på det. Jeg har mailet med IL, og lovet tilbakemeld. når problemet er løst, men ikke hørt noe. Noen som vet noe om "nye" fjernkontroller?? Ser de bruker Nor Star 290 som reklame i brosjyra t.o.m. flott hææ.. http://ilas1-ilas.no.vanadis.no/uploads/ot...inekat_2002.pdf Hei Jeg kjøpte min IL på siste båtmesse, og har ikke hatt noen problem med fjernkontrollen så langt. Kanskje bortsett fra en gang vi skulle legge til land og jeg sto oppe og ropte:"Gi meg fjernkontrollen", og hun kom med den til TV'n. Noe amper stemning ombord: "Hva f... skal jeg med den nå ??" Jeg kan vanskelig laste IL for dette. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Hei Maanestraale. Kjøpte meg selv en 1000w IL i fjor m/fjernkontroll. Snakket da med de om de problemene som hadde vært med fjernkontrollene og fikk da til svar at dette nå var iorden. Min har virket greit så lenge. Ingen problemer og meget godt fornøyd med min vinsj. Flott Da har de sikkert fått has på problemet, jeg må purre opp for å få ny. Flotte og informative hjemmesider du har forresten, du har jo t.o.m fått gjestehavna i Langesund til å se idylisk ut :lol: (langesund min hjemmehavn) Hei Jeg kjøpte min IL på siste båtmesse, og har ikke hatt noen problem med fjernkontrollen så langt. Kanskje bortsett fra en gang vi skulle legge til land og jeg sto oppe og ropte:"Gi meg fjernkontrollen", og hun kom med den til TV'n. Noe amper stemning ombord: "Hva f... skal jeg med den nå ??" Jeg kan vanskelig laste IL for dette. mvh giver :lol: TVfjernkontr virker nok dårlig Nei kontrollen til vinsjen bare plutselig kuttet helt for min del, ingen forvarsel. Men som Amorøsa sier så har de løst problemet. Oppstår det hos deg får du ny, reklamasjon. Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Kjelli Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Noen som har erfaringer med ankervinsj på 500w? Holder dette til båter på ca 30 fot, eller bør en satse på 1000w? mvh Kjelli som begynner å bli lei motorrom og polyester..... Har brukt opp ca 40 L polyester siden torsdag, bare i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Noen som har erfaringer med ankervinsj på 500w?Jeg har hatt min Lofrans Scorpion 500w siden 1991, virker upåklagelig i min Saga27 med 40m kjetting og 16kg Engbo anker. Men den er ganske langsom. Dersom det er bråttom å få dratt seg ut fra bryggen, - det blåser og en har båt med mye vindfang, ville jeg valgt en som orket å dra meg raskere ut. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Noen som har erfaringer med ankervinsj på 500w? Holder dette til båter på ca 30 fot, eller bør en satse på 1000w? mvh Kjelli som begynner å bli lei motorrom og polyester..... Har brukt opp ca 40 L polyester siden torsdag, bare i motorrommet. Hei Winsjen skal jo normalt ikke trekke båten, men tauet/kjettingen og selve ankeret. Større båt = større anker som regel, men lurer du på om effekten er stor nok så tror jeg vekten på ankeret bør oppgis. Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
BEG Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Hei Winsjen skal jo normalt ikke trekke båten, men tauet/kjettingen og selve ankeret. Større båt = større anker som regel, men lurer du på om effekten er stor nok så tror jeg vekten på ankeret bør oppgis. Det ble vel feil! Vinsjens største jobb kan være å trekke båten fram til det punktet hvor ankeret løsner fra bunnen. Med mye vind, kan det kreve mye kraft. Har ankeret fått satt seg godt i bunnen, kreves det mye kraft å løsne det. Selve innkjøringen av ankeret + tau er den lille jobben. 500W og 30 fot høres snaut ut synes jeg, selvfølgelig avhengig av båtens vekt og vindfang. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Lotus Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Jeg har hatt min Lofrans Scorpion 500w siden 1991, virker upåklagelig i min Saga27 med 40m kjetting og 16kg Engbo anker. Men den er ganske langsom. Dersom det er bråttom å få dratt seg ut fra bryggen, - det blåser og en har båt med mye vindfang, ville jeg valgt en som orket å dra meg raskere ut. Helt enig med deg der Lars. Valgte 1000w selv om 500 hadde virket utmerket. Selv på båter under 30 fot er det greit med en 1000-watter. Min 1000W IL har vel drøye 500 kg drakraft, men en 500-watter har ikke så mye mindre. Forskjellen ligger i utvekslingen. Med en 1000-watter kan jeg dra meg ut både kjapt og problemfritt. Motoren på tomgang og pekefingerens sikre grep på ankervinsj-fjernkontrollen. Full kontroll selv om det blåser. Slitsomt for vinsjen og mye strømforbruk ved å la vinsjen hale båten? Nei ikke i det hele tatt. Når båten er i sig, anstrenger ikke motoren seg over hode. Og strøm? 30 sekunder med 1000W mens dynamoen lader? En dråpe i havet. Dessuten bruker den bare 700W ved normal bruk. Om ankeret veier 5 kg eller femti, spiller ingen rolle før man har dratt seg ut. Klarer vinsjen å dra båten uten problem, så klarer den ankeret. Og skulle ankeret ha satt seg fast, er det intet problem å dra så hardt at badeplattformen står under vann. Men det har aldri skjedd. Noen som bakker båten med propellen? Noen som har fått ankertauet i propellen? Noen som har sluttet med å herje i revers med 50 meter ankertau ute? Lotus PS: 1000-watterern koster vel en drøy tusenlapp mer. Det er det absolutt verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Noen som bakker båten med propellen? Noen som har fått ankertauet i propellen?Jeg har! :smiley: Da bråstoppet motoren, dieselen altså! Men det var et uhell, jeg har aldri gjort det bevisst. Og det gikk bra med propellen. Og det var sommer og 24 grader i vannet. Kjetting er faktisk ganske lett å få løs fra en propell, - mye lettere enn tauverk som nærmest knytter seg fast. Lars H. :smiley: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lotus Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Hos meg var det tau og temperaturen var bare 15 grader. 15 grader er ikke badetemperatur. T-skjorte og sokker i tillegg til badebukse og dykkermaske gjorde det ikke det spror varmere. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 8.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2004 Noen som bakker båten med propellen? Noen som har fått ankertauet i propellen? Noen som har sluttet med å herje i revers med 50 meter ankertau ute? Jeg har - se svar 43 her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...274057;start=40 Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Kanskje litt forskjellig praksis her. Selv pleier jeg å stramme vinsjtauet, slik at båten begynner å sige bakover. Det gjøres gjerne fra brygga når jeg lar gå forut (fjernkontroll) Etterhvert som tauet slakker, kjører jeg vinsjen for å ta inn slakken. Som regel er tyngden på blytauet nok til at båten har fint sig akterover. Er det voldsom vind rett inn i hekken hender det at jeg hjelper til med propellen. I sidevind kan det være litt kinkig, men baugpropell hjelper godt, så somregel går det helt greit også da. ...for ikke å glemme manskapet som også er til hjelp Har aldri hatt 500w, men sånn umiddelbart ville jeg tro at samme praksis ville la seg gjøre også på en 500watter. mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
jada Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 .... kjetting kabular.Har ikke vinsj selv, men det kommer nok med tiden. Det hadde vært interessant å høre med dere som har erfaring her, om dere bruker tau (blytau) eller kjetting. Det er et fryktelig spetakkel å høre kjettingen gå ut, og har tenkt at jeg aldri skal ha det. Men ser jo fordelen (?) med at en ikke er i tvil om at den er på vei ut. Det er vel kanskje smak og behag her også, som med så mye annet Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Har ikke vinsj selv, men det kommer nok med tiden. Det hadde vært interessant å høre med dere som har erfaring her, om dere bruker tau (blytau) eller kjetting. Det er et fryktelig spetakkel å høre kjettingen gå ut, og har tenkt at jeg aldri skal ha det. Men ser jo fordelen (?) med at en ikke er i tvil om at den er på vei ut. Det er vel kanskje smak og behag her også, som med så mye annet Har selv 1000W IL med blytau og i min båt (Nidelv 26) har jeg ingen problem med å se/høre at dreggen går. Den gir jo fra seg et plask i det den går, samtidig som en jo er opptatt av dette når man skal legge til. Ingen problemer og ingen grove lyder. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Engbo m/blytau. Ingen problemer med å observere/kjenne at dreggen er gått ut. Jeg har egen strømbryter i skap sammen med hovedbrytere, som må slås på før dreggen kan gå ut. Det hender jo at jeg glemmer det, og jeg marker da med en gang at dreggen ikke løsner når jeg løser den ut. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
ajk Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Hei Er ny på forumet her, men har fulgt med i diskusjonen her. Har også planer om ankervinsj og er i tvil om hvilken type som er best for min båt (Viksund 800 futura). Ser at mange tydeligvis har vinsjen montert akter, men jeg tenkte å montere den på baugspydet. I den forbindelse lurer jeg på hva som skjer når man har en vinsj med fritt fall og man ønsker å stoppe fallet. Vil det da være tverrstopp eller bremses fallet gradvis til stopp? I tilfelle tverrstopp, er dette en ulempe, kan noe skades? (16 kg Engbo-anker) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 .... men jeg tenkte å montere den på baugspydet. Som jeg skrev lenger oppe, så har jeg ikke selv vinsj, og kan vanskelig komme med noen råd om dette. Men jeg lurer likevel på hvorfor du vil ha vinsj i baugen?? Jeg skal vel ikke blande meg oppi dette, for du har vel noen tanker om det, og hvordan du bruker båten din. Men jeg kan liksom ikke helt se hvorfor vinsj/anker i baugen har så mye for seg. I alle fall ikke hvis det er den eneste du har. Ser jo at båter som ligger på svai, stort sett har dette montert i baugen, men er ikke dette ofte seilbåter. Har inntrykk av at de fleste fortøyer i land, og da er vel et anker montert akter å foretrekke Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Hei Er ny på forumet her, men har fulgt med i diskusjonen her. Har også planer om ankervinsj og er i tvil om hvilken type som er best for min båt (Viksund 800 futura). Ser at mange tydeligvis har vinsjen montert akter, men jeg tenkte å montere den på baugspydet. I den forbindelse lurer jeg på hva som skjer når man har en vinsj med fritt fall og man ønsker å stoppe fallet. Vil det da være tverrstopp eller bremses fallet gradvis til stopp? I tilfelle tverrstopp, er dette en ulempe, kan noe skades? (16 kg Engbo-anker) De fleste baugvinsjene jeg har sett (inkl. min egen) er ikke fritt fall (i motsetning til aktervinsjer). Det innebærer at du rolig kjører ankeret ned i stedet for å slippe det. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, mulig du er inne på noe mht. belastning, for ulempen med en vinsj uten fritt fall er jo at du ikke så lett vet om du har nok kjetting/tau ute. Men i og med at de fleste aktervinsjer er fritt fall holder vel ikke den teorien? Fritt fall-vinsjer med blytau (som min) stopper opp av seg selv, slik at jeg bare kan stramme den opp. Tidligere hadde jeg en fritt fall-vinsj akter med kjetting. Den drar mye raskere avgårde med kjettingen og stopper ikke så lett opp. Denne måtte jeg derfor i større grad stoppe, uten at det skjedde noe galt av den grunn. Du har sikkert tenkt igjennom behovet ditt for vinsj, siden du sier du skal ha vinsj foran. Men måtte jeg velge ville jeg valgt vinsj bak. Vi ligger mye oftere mot land enn på svai. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
bliss X Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Hei Er ny på forumet her, men har fulgt med i diskusjonen her. Har også planer om ankervinsj og er i tvil om hvilken type som er best for min båt (Viksund 800 futura). Ser at mange tydeligvis har vinsjen montert akter, men jeg tenkte å montere den på baugspydet. I den forbindelse lurer jeg på hva som skjer når man har en vinsj med fritt fall og man ønsker å stoppe fallet. Vil det da være tverrstopp eller bremses fallet gradvis til stopp? I tilfelle tverrstopp, er dette en ulempe, kan noe skades? (16 kg Engbo-anker) Har IL vinsj på baugen med kjetting og 15kg bruce. Synes det fungerer greit med frittfall. Det er ikke mulig å bremse. Her er det skikkelig bråstopp. Ankret opp i kostersundet i Sommer og her var det skikkelig strøm. Måtte gjøre en tre fire forsøk før ankeret satt, flere andre ga opp ( bedre plass for meg ). Skulle jeg hatt en vinsj der jeg måtte kjøre ut kjettingen tror jeg det hadde gått for tregt. Mulig det var årsaken til at flere måtte gi opp. Man drev veldig fort av. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Har IL vinsj på baugen med kjetting og 15kg bruce. Synes det fungerer greit med frittfall. Det er ikke mulig å bremse. Her er det skikkelig bråstopp. Ankret opp i kostersundet i Sommer og her var det skikkelig strøm. Måtte gjøre en tre fire forsøk før ankeret satt, flere andre ga opp ( bedre plass for meg ). Skulle jeg hatt en vinsj der jeg måtte kjøre ut kjettingen tror jeg det hadde gått for tregt. Mulig det var årsaken til at flere måtte gi opp. Man drev veldig fort av. Hei Dregge opp i Kostersund bør du ikke gjøre i år. De har tatt bort bøyene og satt opp skilt med ankring forbudt i sundet i sommerperioden. (Husker ikke datoene). Sist sommer ble jeg jaget bort av politiet med beskjed om at neste år vanker det bot. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Dette var i juli i fjor, og bøyene var borte. Flust med båter som hadde ankret opp. Tror de hadde gitt opp å håndheve forbudet mod ankring. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Ankringsforbudet er vel sikkert pga at ferjene skal slippe til. Samt at kabelfergen mellom nord og sør koster ikke skal begynne å dra seg bortover et ankertau istedetfor langs den fastsatte ruta Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.