Jump to content

Handle fra utlandet

Båtvant

Recommended Posts

Det er uhyre få ting der er toll på (sjekk www.toll.no) og det ikke toll på båtutstyr. Tillegg er kun frakt og moms (moms beregnes på totalbeløpet inkl frakt) + evt. momsgebyr på en hundrelapp eller to avhengig av hvem som ordner med momsbehandlingen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Hvordan fungerer garantien i praksis, og hvordan er ev. senere service fra norsk forhandler ved kjøp fra utlandet?

Har et ekkolodd kjøpt fra statene som ikke virker. Seatronic (som er norsk impotør) har git meg fantastisk oppfølging, men selve garantireperasjonen ville de ikke ha noe med å gjøre (forståelig nok). Tok kontakt med utsalgssted (Marine.com) som henviste meg til fabrikken, og der har jeg i dag sendt ekkoloddet til.

Sjekk mao hvilke garantiordninger fabrikken har, og det går nok å få garantireperasjoner fra USA og, men du verden hvor mye arbeid det er.

Har en kjenning som handler mye billig elektronikk (RC-utstyr) fra Kina men det går gjennom nettbutikker på Ebay. Vet ikke hvordan der er med båtutstyr fra Kina. Har er storlig imponert over både priser, fraktpriser og leveringstid.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  • 9 måneder senere...

Har bestilt en portlight fra "Sea Tech" i England. Pris inkl frakt meget tilfredsstillende. Så langt alt vel. Men så er det fortolling, eller betaling av mva i Norge. Her er det flere "firma" som påtar seg å gjøre jobben, alt etter hvilken befrakter det utenlandske firma har avtale med. I denne saken er det "Norsk Spedisjon" som tar seg av saken. Pakken ankom Norge for to og en halv uke siden. Mva og gebyr på 250 kroner(!) betalt den 18. august. Så har lite skjedd, pakken er ikke mottatt. Tre e-poster til Norsk Spedisjon uten respons. Har sendt info til Sea Tech som lovet å sjekke opp saken, og det er jo bra. Men hva med Norsk Spedisjon, noen som har erfaringer med dette firma?

Fra USA: bli bruker hos jetcarrier.com, som har lokal adresse i USA, og sjøl står for frakt til Norge samt fortolling, og ekspedisjon videre til kunden.

Fra EU: bor du nær grensa, kan varen sendes poste restante til et svensk postkontor nær grensa. Du kan følge pakka gjennom sporingstjenesten (posten.se) og vite når den er i f eks Strömstad. Fortolling må du stå for sjøl, men fribeløpet er mye høyere enn for pakker som sendes til Norge.

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Grensene i Sverige for import utenfor EU er ikke så mye høyere desverre:

eksempel från tullen:

-"Om försändelsens sammanlagda värde är högst 300 svenska kronor (22 euro), och

inte innehåller parfym, luktvatten eller tobak, behöver du inte betala

någon tull.

Däremot måste du alltid betala moms och speditionsavgift.

Exempel: musik CD-skivor från USA

Pris på Internet, 400 kronor

Frakt och försäkring 50 kr

Tull, 3,5 procent (450 X 3,5%=15) 15 kr

Moms, 25 procent [(450 + 15) X 25%=116] 116 kr

Postens speditionsavgift, inklusive moms 100 kr

Att betala, minst 681 kr."

Men bestilling fra et EU land er uten kostnad:

- "Internethandel med ett EU-land

Varor som beställs från ett EU-land räknas, i de flesta fall, som inrikeshandel. Du

behöver inte betala någon tullavgift och Posten tar inte ut någon speditionsavgift.

• Fraktkostnad tillkommer.

• Momsen betalar du i avsändarlandet. Hur stor momsen blir beror på land och vara."

Redigert av atletico1 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...