Jump to content

"Kort" referat fra motorbåttur Norge-Hellas-Norge


PelleFant

Recommended Posts

Joda, vi sitter å leser og tar til oss hvert eneste ord. Fin båt du har forresten.

Hvordan taklet den sjøen nedover?

 

En perfekt bo og reisebåt ser det ut til å være.

 

Takk for en fin reisebeskrivelse.

 

 

Lagt til: Kanskje et BP-treff på en av kanalene hadde vært noe? I år 2020?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takk for en flott skildring som ble til en kjempeopplevelse av det sjeldne! Utrolig tur!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. :smiley:

Skal komme tilbake med litt mer detaljer og ta turen litt mer "bit-for-bit"senere....

 

Men, for å kort ta de temaene (som jeg har fått med meg) fra innleggene deres:

 

Maks seilingshøyde er 3,5 meter (offisielt). Vi var 3,28 opp til øverst på lanternebrettene. Jeg ville ikke ha forsøkt

å gå igjennom med noe som var høyere enn 3,4 meter.

 

Maks dypgående er offisielt 1,8 meter, men dette er ofte MIDT I leia. Vi var nedpå en del ganger, og hadde sjelden

mulighet til å komme oss helt inn til elvebredden (bortsett fra der det var anlagt kaier; der var det som regel

"god" dybde). En trøst i dette er at bunnen ofte består av hardt mudder.

 

Merk at alt dette er på de minste kanalene i Frankrike. "De fleste" vil kunne gå på tyske og mange nederlandske kanaler.

Høyden og seilingsdybden er vesentlig høyere her. Jeg skal komme tilbake med fakta senere.

M/S Balder, listaskøyten, gikk en del av ruten "innaskjærs" i Nederland.

 

For dem som uten mast kan komme seg igjennom:

Mastene tar man ned/ setter opp i hver ende av kanalturen. Dette er helt vanlig, og koster ikke allverden.

Noen vil også få sendt masten(e) med bil til endestoppet....

 

Kostnadsnivået er anstendig de fleste stedene (på kanalene). Noen steder er det sågar gratis.

I Verdun, f.eks, var det gratis ligge med gratis strøm. Angivelig var de plaget med bl.a. gnitne nederlendere

som kom dit og lå der i ukesvis.... he-he-he

 

Når det gjelder størrelse på båt, så kunne jeg ha klart meg fint med en Skilsø 23 (min guttedrøm), f.eks, som feriebåt

der. Det eneste "problemet" måtte være på de større kanalene/slusene med sjø/drag fra store passerende lektere.

På de mindre kanalene med lite trafikk er det selvfølgelig ikke noe problem. Mye av den kommersielle trafikken

er forsvunnet fra de minste kanalene. Det sier seg selv at hvis du skal passere f.eks 30 sluser på 40 km, så blir

det dårlig økonomi av det....

 

pp_019.jpg

Verdun, en by med mye historie fra begge verdenskrigene. Her lå vi gratis og godt i noen dager.

2 båter foran M/B Dreggen finner vi Kalypso, en Bavaria 27 fra Danmark med Søren Sømand, Gitte og

deres 2 barn. De tok denne båten fra Danmark og til Balearene. Deretter til Barcelona hvor båten ble sendt med

trailer tilbake til Danmark. Dette er også en måte å gjøre det hele på.

VHF brukte vi utrolig mye på kanalene; både til å klarere inn i sluser (duplex kanaler som ble "annonsert" på

skilt og i kartbøkene), og for å avtale (kanal 10) forbikjøring av lektere.

 

VHF er også uvurderlig for å motta værmeldinger i Middelhavet. Spesielt den italienske "maskinopplesingen" var

suveren, og så fikk man jo lært seg litt italiensk i samme slengen....

 

Ellers ble VHF brukt ved f.eks passering av broen i Patrasgulfen (her var de voldsomt omstendelig, men også proffe,

noe som gledet en gammel sambandsmann.......)

Brukte også VHF med vekslende hell for å spørre om kaiplass i Middelhavet.

Siden vi er fra "annerledeslandet" Norge (altså: utenfor EU), så var myndighetene over gjennomsnitt interessert i oss.

Vel; alt dette kommer jeg forhåpentligvis tilbake til.

Forslag til seilingsrute, kartmateriell og diverse blir nok også belyst.

M/B Dreggen er en god sjøbåt. Allikevel gjør rullingen det ganske slitsomt å være ombord tidvis. Vi var også

ute i ganske hardt vær på returen (mellom Hellas og Italia), og også dette kommer jeg tilbake til....

Vi la ikke båten igjen noe sted.(Altså, var ikke i Norge så lenge båten var i utlandet.)

 

Ok, da skal jeg om noe tid ta for meg de tyske kanalene. Regner med å starte en ny tråd da.

Link to post
Share on other sites

Når man snakker om bøker.........

 

Jeg har tidligere slått et slag for Gabriel Hjønnevågs "Over grønne sletter og blått hav". Boken omtaler selvbygging av båt som så blir brukt til kanaltur

gjennom Europa, før kursen settes over Atlanteren og senere tilbake til Norge.

 

Selv om Herr Hjønnevåg har laaang fartstid på alle verdenshav, så er det en ganske imponerende tur han og fruen gjennomførte: faktisk

er jeg ennå mer imponert nå etter den (forholdsvis) korte turen VI hadde.

 

Hjønnevågs er for øvrig fra øya Fedje like nord for min fødeby Bergen......

 

Vi brukte boken som en slags Hakkespett-bok på kanalene. Vi dro nesten den samme ruten som dem, og kunne følge boken (og

stedene vi passerte) side for side....

 

Link til noen som selger den her: Gabriel Hjønnevågs eminente bok....

 

Det finnes sikkert andre......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...