Hansa666 Startet 19.November.2007 Del på Facebook Startet 19.November.2007 (redigert) Ja, dagen var kommet for å ta de to små grønne ut av deres trygge hjem... for å få en nødvendig oppgradering. Har 2 X KAD42 som skal oppgraderes til KAD43. Jada, er klar over at det er mange Volvo hatere her på BP, men jeg for min del er jeg kjempefornøyd Maskinene har gått i 750 timer og går som en klokke i dag. Hvorfor bygge dem om?? Jo, for de som kjenner en som kjenner en som.... har jo litt rett , det har vært en del knask med enkelte versjoner av kad42, men mye av dette kan tilbakeføres til manglende vedlikehold . Men ettersom man ikke vet hvordan de tidligere har vært behandlet, er det best å være på den sikre siden... Kan IKKE risikere haveri med frue og 4 barn ombord . Når denne jobben er gjort, vet jeg i hvertfall hva som er under dørken. Skal skifte oljefordeler, dyser, ++++++ og ellers det som mekanikeren måtte finne av slitasje, som er greit å ta når motoren først er ute. Turboene ble skiftet i år, den ene maskinen er strøken men ikke oppgradert, den andre trenger mer jobb. Begge maskinene er oppgradert med tanke på reimer, men ikke resten. Kostnader..... Har ikke peiling Dyrt, helt sikkert Glede når våren kommer og alt er ferdig Har fått kjempehjelp av et ivrig BP medlem, R.I.B. Han har nesten vært like mye nedi båten min som jeg selv har. Det var forresten han som fikk meg til å kjøpe denne båten. Veldig greit med en som har samme båttype og motor, slik at en kan få svar når det er noe en lurer på Båten er klargjort for løfte av motor De "små" grønne er endelig ute OOOOG dette motorrommet trenger en grundig vask. R.I.B mener jeg skal male, men fruen krever min oppmerksomhet til det forstående bryllup, så vi får se hva det blir til Kommer tilbake med flere bilder under oppgraderingen. Redigert 20.November.2007 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Ja bilder mange bilde vil vi ha fra jobben og utover nu , men hvorfor ? Sier dem har gått 750 timer , er det ikke galskap eller har du for mye penger ? Eller er 42'ane så dårlige ? Det var et kinderegg det . Lykke til videre . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Turboene ble skiftet i år, den ene maskinen er strøken men ikke oppgradert, den andre trenger mer jobb. Hva var grunnen til at du byttet turboer? Du hadde vel den gamle typen kanskje, og ønsket mer trykk i mellomregisteret? Hjalp det? Vurderer det samme på mine TAMD41B maskiner for å forbedre forbrenning i høy marsjfart. 3200RPM Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 20.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2007 Hei! Skal prøve så godt jeg kan å svare på spørsmålene Tine III : Galskap å ta dem ut? Mulig, men som jeg skrev er det veldig greit å vite hva som er under dørken... Maskinene er 14 år gamle og det trengtes en oppgraderin/gjennomgang. Det går helt greit å skifte oljefordeler mens motorene står i, men det er inn i det svarte trangt da.... OG så er det greit den dagen båten skal selges, at jeg kan gå god for at maskinene er overhalte. På den ene maskinen må jeg skifte topp pakning, da denne er begynt å lekke. Ellers var det ikke en millimeter med oljelekasjer noen steder Tror ikke KAD42 er dårligere enn andre maskiner, kommer vel mye ann på vedlikeholdet. Har flere av mine båtvenner som har denne maskinen, og felles for dem alle er at de er stoooorfornøyde Rem : Kjøpte båten på Mallorca av en steinrik tysker som brukte den som vannskibåt Han mente det var for lite "trøkk" i maskinene og byttet turboene ut. Har kvittteringer for utført arbeid på båt og motor for ca 230.000 siste året..... han tok hele skroget i fjord + en masse andre ting til 160.000, så tok han ut den ene maskinen og overhalte denne. Den andre er det ikke gjort så mye med, derfor tar jeg denne nå samtidig som jeg oppgraderer den som er strøken. Turboene ble skiftet i mai 2007 og den har et skikkelig trykk. Var dette gode nok svar? Kanskje ikke for deg rem.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Spennende "prosjekt" dette. Kan tenke meg du ser frem til sommeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Turboene ble skiftet i mai 2007 og den har et skikkelig trykk. Var dette gode nok svar? Kanskje ikke for deg rem.... Så da kan du ikke si så mye om erfaringene før og etter? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 20.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2007 (redigert) Desverre rem, har ikke peiling på hvordan det virket før jeg overtok båten. Målte ladetrykket før vi tok opp båten, var litt lavere på den ene maskinen enn den andre. Fant feilen da maskinene ble tatt ut, en skrue manglet på det ene inntaket.... SÅ det var enda en positiv ting ved at de ble tatt ut Gleder meg til sommern.... JA kan nesten ikke vente til den skal komme, bare så synd det er så leeeenge til Hver gang jeg passerer et sted hvor sjøen er synlig, holder jeg på å kjøre av veien, da blikket er limt til vannflaten Redigert 20.November.2007 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Støtter deg i din avgjørelse på å bygge om til 43, føles godt å ha noe man kan stole på under luken. Kjørte selv forrige sommer med gammel bensinmotor i båten og gjorde ikke annet enn å vente på et smell. I år har jeg hatt gleden av helt ny Steyr diesel under luken og båtlivet føltes trygt. Har ikke tenkt tanken på å måtte bli slept til land. Ønsker deg lykke til med prosjektet men legger til en ting. Mal det maskinrommet ellers vil det plage deg i all ettertid at du ikke gjorde det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 20.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2007 Er klar over den malerjobben hydrox.... får se hva det blir til... R.I.B truet med malerkosten i går, at han selv ville gjøre det om jeg ikke fikk ut fingeren..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Sørg i hvert fall på å bruke en maling som ikke driten setter seg fast i. Jeg fikk ny topcoat i maskinrommet mitt før jeg monterte motoren. De som gjorde jobben for meg har bommet med innblanding av voks i topcoaten og da tørker den aldri helt, er klissette i overflaten ennå. Resultetet er at det hvite fine maskinrommet mitt bare ser skittent ut nå og lar seg ikke vaske rent... skal snakke med verkstedet som gjorde jobben for meg. Løsningen er jo å gjøre jobben på nytt. Men da må maskinen ut for at det skal bli bra. Mulig jeg får tilbake penger og maler med vanlig maling selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ptt Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 (redigert) Da har verkstedet ditt brukt gelcoat og ikke toppcoat hydrox, prøv og vask lett over det med aceton , det pleier og få det til og herde Redigert 20.November.2007 av ptt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Blander man inn 3% voks i gelcoaten så blir det topcoat, mulig de har glemt å blande i voks. Skal uansett snakke med dem om det for jeg har jo tross alt betalt dem for å male maskinrommet mitt med topcoat. Er greie folk så jeg regner med det blir en løsning på det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Jeg vil anbefale grå topcoat i motorrom. Hvitt blir altfor fort stygt, ser jo selvsagt fint ut når det er nymalt, men blir fort skittent og vanskelig å holde rent. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 20.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2007 Mitt maskinrom ser forsåvidt greit ut ( mener jeg i hvert fall), ja det er grått, men etter en grundig omgang med Zalo og kraftvask skal det til og med gå ann å ha en omg..... der nede Hvit er sikker bra det også, men det var dette med TID da.... har en masse prosjekter på gang, maskinene kommer tilbake om ikke så alt for lenge og da må jo alt være ferdig........ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kritrov Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Hei. Skiftet i sommer motor i båten vår, det eneste jeg angrer på nå er at jeg ike tok meg tid til å male "maskinrommet" dette irriterer meg grundig, men skal prøve å få malt litt der jeg kommer til når våren kommer. Så vil anbefale deg å male maskinrommer før du monterer motorene igjen, alt ser mye bedre ut med en gang, i tilleg til at det er lettere å gjøre det når motorene er på land. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RIB Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Maskinrommet kommer til å bli malt med Jotun Hardtopp enten Hansa666 vil det eller ei Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
barentz Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Ja enig..mal. Om du ikke har tid selv, hyr inn en båt maler. Eller overtal en venn/uvenn.. eller tving noen Du kommer garantert til å angre om du ikke får det gjort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 20.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2007 Vel, har tapt en del diskusjoner med RIB, og når en ser hva han har postet her, så slipper jeg nok ikke unna denne gangen heller.... Svarte heller, det betyr en runde med aceton det RIB.... Hvor kjøpes dette da??? fargehandel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kritrov Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Aceton kjøpes hos de fleste fargehandlerne og hos div. jernvarebutiker. koster rundt 100,- for en flaske på en liter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 20.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2007 Humfr.... Da er det vel bare å labbe til butikken å kjøpe noen liter, ELLER hale det ut så lenge at RIB blir desperat Hva sier du RIB, etter all den dieselen du tappet rett i dørken så må jeg vel kjøpe halve lageret til aceton produsenten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Ja bilder mange bilde vil vi ha fra jobben og utover nu , men hvorfor ? Sier dem har gått 750 timer , er det ikke galskap eller har du for mye penger ? Eller er 42'ane så dårlige ? Det var et kinderegg det . Lykke til videre . Tine III Hvis hansa 666 har så mye penger så er vel det bra for han ................... Dette høres ut som ett fornuftig prosjekt med tanke på ryke til Kad 32 . Kommer du til og plukke motoren helt ned og bygge den opp igjen med nye lager og ringer osv ? Jeg vil anbefalle deg og sjekke akterspeilet grundig også nå som alt er ute , det er også lurt og bytte lager/foring på styregaffel i bakplat når du først er i gang men dette er du sikkert klar over . Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 20.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2007 Ettersom maskinene fungerer som de skal, er det ikke snakk om en total "make over". Men ja, skal ta diverse lagre, toppen, ventilsjekk, oljefordelere, reimer ++++ Mekanikeren har fått beskjed om å gjøre motoren i en slik stand at jeg ikke skal bekymre meg over den de neste årene. Akterspeilet er bra, så den delen er krysset ut Bedre å legge litt kroner i dette nå enn å måtte ta det opp igjen om 1 år........ Mye penger, neida, men nok en gang er det snakk om prioriteringer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 20.November.2007 Del på Facebook Svart 20.November.2007 Mye penger, neida, men nok en gang er det snakk om prioriteringer Som jeg skulle ha sagt det selv Du får legge ut litt info når ting skrider fram da Dette er jo en båt som holder seg godt i pris så pengene vil du nok få igjen den dagen du selger . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 20.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2007 Enig med deg Power ang. at båten holder seg i pris, men det vil nok tiden vise MEN er fanatisk opptatt på å ha alt på stell, så den blir i hvertfall vesentlig bedre enn den er i dag Spørsmål, er det noen som har peiling på om det er svakheter på ventilene på KAD42? I så fall hvilke svakheter er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 (redigert) Hei! Ja jobben med oppgradering av motor / motorrom +++++ ble større enn antatt... Men nå er faktisk det meste plukket ned og det er ikke fordi det var ødelagt, men heller tanken at når motoren først er ute, så kan en jo smøre opp alt som eller er vanskelig å rekke....... Dt er blitt maaaaaange seeeeeene kvelder nå, og det gjenstår en haug til før jeg blir ferdig.... Trøster meg med at arbeidet er en kjærkommen avkobling fra jobb, stress og mas OG at resultatet blir strålende Ettersom dere her på BP og ikke minst min eminente medhjelper RIBB krevde at jeg skulle male motorrommet, ble dette gjort her forleden av RIBB og meg. Under kan dere se resultatet 2 kompnent Jotun maling Med ny isolasjon¨ Og til slutt, slik det så ut dagen maskinene ble tatt ut... Redigert 27.Februar.2008 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.