BjornLie Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Jeg vil anbefalle deg og sjekke akterspeilet grundig også nå som alt er ute , det er også lurt og bytte lager/foring på styregaffel i bakplat når du først er i gang men dette er du sikkert klar over . Har selv to 280DP drev som jeg bytter lager/foring på som du anbefaler. Hvar tatt dem ut og har nå bestilt nye, men hva er prosedyre ved montering? Tenker spesislt på hvordan man får det tett. Forstår at fett vil gjøre mye av jobben på flatene mellom foringene og styregaffelen, men hva med flatene mellom foringene og skjoldet? Andre kommentarer mottas med takk. Vh BL Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Hei BjornLie! Kan desverre ikke hjelpe deg der, da det er en VP mekaniker som har tatt ut mine, og skal sette dem sammen igjen. Jeg har kun kjøpt inn delene og tror det er kun greas som tetter da dette skal presses inn via egen nippel. kanskje andre på forumet kan hjelpe til her?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 (redigert) Har selv to 280DP drev som jeg bytter lager/foring på som du anbefaler. Hvar tatt dem ut og har nå bestilt nye, men hva er prosedyre ved montering? Tenker spesislt på hvordan man får det tett. Forstår at fett vil gjøre mye av jobben på flatene mellom foringene og styregaffelen, men hva med flatene mellom foringene og skjoldet? Andre kommentarer mottas med takk. Vh BL Foringene skyver du bare ut av skjoldet etter att du har tatt ut styregaffelen . Flaten mellom sjold og gaffel holdes tett ved hjel av en V formet tettering som du til slutt fyller opp med fett via fettnippel som sitter på styrearmen . Det begynner og ta form nå Hansa666 Redigert 28.Februar.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Dette ser jo kjempe fint ut ,kommer vel mere bilder ettervært . Foresten så beklager jeg hvis jeg utrykte meg litt klossete , men det var ikke vondt ment på noen måte. Etter at den ene etter den andre oppgraderer ,maler osv i kjeller.n så kommer jo lysten fram her også . Bare det at det er så mye som skal gjøres , så ønskeliste er lang nok den . Men det var di penga da ;) Lykke til videre ..... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Hei! Helt i orden Tine III, det er lov å stille spørsmålstegn, det har fruen også gjort...... Det ser jo deilig ut , har først pusset, så Ferro-bet, så en meeengde lag med lakk. Nå er begge maskinene like strøkne, skal i testbenk i neste uke, så skal de tilbake der de hører hjemme Det verste var at jeg hadde installert ny Webasto og det elektriske til denne. Videre hadde jeg installert lader, stikk kontakt og diverse annet i motorrommet OG var sjefs fornøyd Inntil en båt elektriker tok turen nedom og fjernet alt jeg hadde gjort og la det opp på nytt MEN man lærer så lenge man lever, og NÅ ser det skikkelig strøkent ut. Har også lagt en ny membran lensepumpe i kjølesvinet, ser den ikke på bilde da den ble tatt bort pga malingen. Skal nå montere lys, så nærmer det seg noe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Har du fått dem på plass igjen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rui lui Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 hei ser dere har diskutert malin av motor rom,..går det ikke ann å bruke bengalakk der? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 (redigert) På slike steder bør man bruke to-komp maling som denne Hvit 36-537 189,00 kr fra BT ikke den beste men den tåler diesel og bensin også tørker den raskt . Du kan også bruke to-komp. maling fra evt Jotun ,hempel osv som har litt mere glans i seg. Redigert 5.April.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rui lui Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 ok 2 komponet blir d da:-)men fant ingenting på det nr der? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Sorry -Blå 36-532 189,00 kr -Rød 36-533 189,00 kr -Grønn 36-534 189,00 kr -Grå 36-535 189,00 kr -Offwhite 36-536 189,00 kr -Hvit 36-537 189,00 kr -Sort 36-538 189,00 kr Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rui lui Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 ok takk..slipper å velge farge ut fra pris iallefall Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 (redigert) Maritim selger HEMPEL POLYBEST 10001 ( JOTUN 2000 ) til 389.- for 0,7L ikke så billig men bra Produktdatablad finner du her Redigert 5.April.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rui lui Svart 6.April.2008 Del på Facebook Svart 6.April.2008 hva er forskjellen på bt sine og maritim?glansen? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 6.April.2008 Del på Facebook Svart 6.April.2008 Hempel har : -Bedre glans -lettere og stryke ut -Dekker bedre -Styrke er bedre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rui lui Svart 6.April.2008 Del på Facebook Svart 6.April.2008 ok.så du vil anbefale maritim sin da tross prisen til bt? Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 6.April.2008 Del på Facebook Svart 6.April.2008 Ja helt klart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rui lui Svart 6.April.2008 Del på Facebook Svart 6.April.2008 ok.da følger jeg ditt råd:-) Sitér dette innlegget ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 14.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2008 (redigert) Hei! Ja, nå er det sjøsetting på førstkommende lørdag og etter høyt arbeidspress på mekaniker er det kun satt i ( ikke installert) den ene maskinen. Resten skal monteres nå på onsdag. Så nå venter det en FEITA regning hos Bjordal & Madsen, samt en til VP mannen Antar de kan ta ferie etterpå.... Legger ut et før og etter bilde av salongen, da jeg har skiftet til ulltepper i 3 kabiner. Undervannshuset på det ene drevet har defekt, så dette er kjøpt inn, sylinderene er overhalt ( nye pakninger-DP-D), trimflaps motorene er plukker fra hverandre og satt sammen igjen ++++ MEN på lørdag skjedde det store... Fruen skulle ned i båten for første gang siden vinterlagringen, med de to minste barna. Teppene skulle legges og jeg hadde gjort ALT klart for en trivelig stund i båten ( les DVD spillere snop ++++) Tenkte så at minsten skulle få se på den integrerte tv`n i båten, og han var fornøyd med det, alt vel så langt. MEN så kjenner jeg en svi lukt...... trakker ut av båten, sniffer i luften, ingen ting, går inn i båten igjen og der lukter det som fa.... Ungene med fruen blir skysset ut av båten, alt av strøm slåes av, jeg tenker SATAN Det viste seg at den gamle TV`n hadde tatt kvelden, for mye støv som ble svidd av under start, og røyk/lukt oppstod. Så jeg måtte først overbevise fruen om at DET var feilen, ( demonterte ganske mye for å sjekke at alt var ok av ledninger), så var det bare å hive seg på nettet etter en ny tv, men denne gang en LCD. Fortsettelse følger når maskinen er på plass Maling, 2 komponent fra Jotun Redigert 14.April.2008 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 14.April.2008 Del på Facebook Svart 14.April.2008 Tenker det skal bli kjekt å få båten på sjøen. Angrer du kjøpet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 14.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2008 ALDRI Men en "normal" person hadde ikke tatt ALT på en gang..... men nå er da det meste ferdig og det meste som nytt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 14.April.2008 Del på Facebook Svart 14.April.2008 Det er bra. Lykke til videre. Blir jo en kjempebra båt dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 14.April.2008 Del på Facebook Svart 14.April.2008 ALDRI Men en "normal" person hadde ikke tatt ALT på en gang..... men nå er da det meste ferdig og det meste som nytt Det finnes noen normale folk som har båt, men det finnes ikke normale båtfolk sies det. Du har lagt ned så mye bra arbeid i dette prosjektet at du hører nok til kategorien båtfolk ja. Litt flaks at kona var med når du fikset deg flatsjerm, hvordan fikset du det egentlig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Samui Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Hei Hansa666 Har nettopp tatt ut tilsvarende motorer med faktisk samme gangtid. Hadde derimot haveri på den ene motoren og ønsker nå å oppgradere begge til KAD 43. Her hvor jeg bor har de ikke solgt så mange KAD 42 (Thailand) Venter på svar på hva de mener bør skiftes. Håper du ligger inn hva din VP menkanikker mener bør skiftes for at motoren skal bli en KAD 43 og hvilken deler som bør byttes uten at de er direkte utslitt. Har ellers funnet mye bra stoff om temaet på båtplassen, men ser at vi har ganske like "problemer" så da kan det være ok med ny info. Ønsker deg ellers en fin båtsommer. Er selv veldig fornøyd med Sunseeker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 15.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2008 Hei Samui. Jeg er jo ikke en VP mekaniker, men det som er skiftet må mine maskiner er ( med forbehold at jeg har husket alt...) KAD 42 til 43. Oljefordeleren og drivreimer. Det er nok en del ting til, men i hovedsak er det disse to tingene. I tillegg har jeg tatt Ventiler, topp pakning, dyser, ladeluftkjøler, sjekk at hoved sylindere ( honing ol.) lakkert maskiner, nye turboer, bunnpanne pakinger, trimmotor, trimsylindere, nye pakninger på drev, ++++++++ Selve jobben med å skifte oljefordeleren er en kurant sak, og gjøres mens motoren står i. Det er denne delen som er den viktigste og som har forårsaket flest haverier på denne maskinen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RIB Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Samui; Jeg gjorde denne jobben med to KAD 42 maskiner i 2005 og motorene har gått innpå 500 timer etter dette uten noen som helst problemer. To momenter å være obs på: 1. Kjøling. Havari kan skyldes manglende kjøling grunnet gjenngrodde og eller tærete vekslere og eksoskne, eller problemer med S-slange i inntak fra drev, impeller. I sydligere farvann er det også mye "kalkorm" som gror heftig i drevet og begrenser vanngjennomstrømingen. 2. Olje - Stempelkjøling. Spesielt når Kompressorene kobler inn er det behov for kjøling av stemplene. Dette er ivaretatt av stempelkjølingsdysene som underspyler stempene. Problemet relatert til havari her er at disse dysene går tett. Dette henger sammen med to mulige årsaker: 1) Vanskelig å få ut all olje ifm oljeskift - løses ved å suge ut så mye olje som mulig fra peilepinnen for deretter bruke vacuum suger med tyn slange helt ned i bunnpanne. Fordel med varm olje. Alternativt kan bunnplugg skiftes ut med rørstuss og doble stengeventiler for enklere tømming av gammel olje. 2) De opprinelige oljefordelingshusene var utformet slik at olje til stempelkjøling ble tilført i slutten av oljedistribusjonsprosessen. Nytt oljefordelingshus ( KAD 43 ) dirstribuerer oljen til stempelkjølingsdysene direkte etter at oljen er filtrert. Kvalitet på oljefilter og skifteintervall er viktig. Modifikasjon av reimer er en forbedring fra 42 til 43 men har ingen betydning mhp havariårsaker. ( Kjekt å ha, men ikke kritisk ) Sunseeker Comanche er en flott båt men hvordan er mulighetene for service og daglig inspeksjon av motorene? Må hangar åpnes eller er det tilkomst via stikklugar? ( Indikerer her at havari ofte kan skyldes mangel på nødvendig vedlikehold og hyppig inspeksjon ) Sunnseekere er fantastiske båter - kvalitet i støp, gelcoat/coating, elektrisk opplegg og sammenføningsmetoder er meget bra. Når det gjelder sjøegenskaper er båtene uten sidestykke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.