Jump to content

De " små" grønne har forlatt båten for overhaling :)


Hansa666

Recommended Posts

Jeg vil anbefalle deg og sjekke akterspeilet grundig også nå som alt er ute , det er også lurt og bytte lager/foring på styregaffel i bakplat når du først er i gang men dette er du sikkert klar over .

 

Har selv to 280DP drev som jeg bytter lager/foring på som du anbefaler. Hvar tatt dem ut og har nå bestilt nye, men hva er prosedyre ved montering? Tenker spesislt på hvordan man får det tett. Forstår at fett vil gjøre mye av jobben på flatene mellom foringene og styregaffelen, men hva med flatene mellom foringene og skjoldet? Andre kommentarer mottas med takk.

 

Vh

BL

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Hei BjornLie!

Kan desverre ikke hjelpe deg der, da det er en VP mekaniker som har tatt ut mine, og skal sette dem sammen igjen. Jeg har kun kjøpt inn delene og tror det er kun greas som tetter da dette skal presses inn via egen nippel. kanskje andre på forumet kan hjelpe til her??

Link to post
Share on other sites

Har selv to 280DP drev som jeg bytter lager/foring på som du anbefaler. Hvar tatt dem ut og har nå bestilt nye, men hva er prosedyre ved montering? Tenker spesislt på hvordan man får det tett. Forstår at fett vil gjøre mye av jobben på flatene mellom foringene og styregaffelen, men hva med flatene mellom foringene og skjoldet? Andre kommentarer mottas med takk.

 

Vh

BL

 

Foringene skyver du bare ut av skjoldet etter att du har tatt ut styregaffelen .

Flaten mellom sjold og gaffel holdes tett ved hjel av en V formet tettering som du til slutt fyller opp med fett via fettnippel som sitter på styrearmen .

 

 

Det begynner og ta form nå Hansa666 :yesnod:

 

25022008001.jpg

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ser jo kjempe fint ut ,kommer vel mere bilder ettervært . Foresten så beklager jeg hvis jeg utrykte meg litt klossete , men det var ikke vondt ment på noen måte. Etter at den ene etter den andre oppgraderer ,maler osv i kjeller.n så kommer jo lysten fram her også . Bare det at det er så mye som skal gjøres , så ønskeliste er lang nok den . Men det var di penga da ;) Lykke til videre .....

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei!

Helt i orden Tine III, det er lov å stille spørsmålstegn, det har fruen også gjort...... :cheers:

 

Det ser jo deilig ut :yesnod: , har først pusset, så Ferro-bet, så en meeengde lag med lakk.

 

28022008009.jpg

 

28022008010.jpg

 

28022008012.jpg

 

 

Nå er begge maskinene like strøkne, skal i testbenk i neste uke, så skal de tilbake der de hører hjemme :cheers:

 

Det verste var at jeg hadde installert ny Webasto og det elektriske til denne. Videre hadde jeg installert lader, stikk kontakt og diverse annet i motorrommet OG var sjefs fornøyd :yesnod:

Inntil en båt elektriker tok turen nedom og fjernet alt jeg hadde gjort og la det opp på nytt :headbang: MEN man lærer så lenge man lever, og NÅ ser det skikkelig strøkent ut.

Har også lagt en ny membran lensepumpe i kjølesvinet, ser den ikke på bilde da den ble tatt bort pga malingen. Skal nå montere lys, så nærmer det seg noe :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei!

Ja, nå er det sjøsetting på førstkommende lørdag og etter høyt arbeidspress på mekaniker er det kun satt i ( ikke installert) den ene maskinen. Resten skal monteres nå på onsdag. Så nå venter det en FEITA regning hos Bjordal & Madsen, samt en til VP mannen :wflag: Antar de kan ta ferie etterpå.... :cheers:

Legger ut et før og etter bilde av salongen, da jeg har skiftet til ulltepper i 3 kabiner.

 

09042008090.jpg

 

 

13042008099.jpg

 

Undervannshuset på det ene drevet har defekt, så dette er kjøpt inn, sylinderene er overhalt ( nye pakninger-DP-D), trimflaps motorene er plukker fra hverandre og satt sammen igjen ++++

 

MEN på lørdag skjedde det store... :headbang: Fruen skulle ned i båten for første gang siden vinterlagringen, med de to minste barna. Teppene skulle legges og jeg hadde gjort ALT klart for en trivelig stund i båten ( les DVD spillere snop ++++)

Tenkte så at minsten skulle få se på den integrerte tv`n i båten, og han var fornøyd med det, alt vel så langt.

MEN så kjenner jeg en svi lukt...... trakker ut av båten, sniffer i luften, ingen ting, går inn i båten igjen og der lukter det som fa....

Ungene med fruen blir skysset ut av båten, alt av strøm slåes av, jeg tenker SATAN :headbang:

 

Det viste seg at den gamle TV`n hadde tatt kvelden, for mye støv som ble svidd av under start, og røyk/lukt oppstod.

Så jeg måtte først overbevise fruen om at DET var feilen, ( demonterte ganske mye for å sjekke at alt var ok av ledninger), så var det bare å hive seg på nettet etter en ny tv, men denne gang en LCD.

 

Fortsettelse følger når maskinen er på plass :cheers:

 

Maling, 2 komponent fra Jotun :yesnod:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ALDRI :cheers:

Men en "normal" person hadde ikke tatt ALT på en gang..... men nå er da det meste ferdig og det meste som nytt :yesnod:

Det finnes noen normale folk som har båt, men det finnes ikke normale båtfolk sies det.

Du har lagt ned så mye bra arbeid i dette prosjektet at du hører nok til kategorien båtfolk ja.

Litt flaks at kona var med når du fikset deg flatsjerm, hvordan fikset du det egentlig? :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei Hansa666 Har nettopp tatt ut tilsvarende motorer med faktisk samme gangtid. Hadde derimot haveri på den ene motoren og ønsker nå å oppgradere begge til KAD 43. Her hvor jeg bor har de ikke solgt så mange KAD 42 (Thailand) Venter på svar på hva de mener bør skiftes. Håper du ligger inn hva din VP menkanikker mener bør skiftes for at motoren skal bli en KAD 43 og hvilken deler som bør byttes uten at de er direkte utslitt.

Har ellers funnet mye bra stoff om temaet på båtplassen, men ser at vi har ganske like "problemer" så da kan det være ok med ny info. Ønsker deg ellers en fin båtsommer. Er selv veldig fornøyd med Sunseeker.

Link to post
Share on other sites

Hei Samui.

Jeg er jo ikke en VP mekaniker, men det som er skiftet må mine maskiner er ( med forbehold at jeg har husket alt...)

 

KAD 42 til 43. Oljefordeleren og drivreimer. Det er nok en del ting til, men i hovedsak er det disse to tingene.

I tillegg har jeg tatt

Ventiler, topp pakning, dyser, ladeluftkjøler, sjekk at hoved sylindere ( honing ol.) lakkert maskiner, nye turboer, bunnpanne pakinger, trimmotor, trimsylindere, nye pakninger på drev,

++++++++

 

Selve jobben med å skifte oljefordeleren er en kurant sak, og gjøres mens motoren står i. Det er denne delen som er den viktigste og som har forårsaket flest haverier på denne maskinen.

Link to post
Share on other sites

Samui;

Jeg gjorde denne jobben med to KAD 42 maskiner i 2005 og motorene har gått innpå 500 timer etter dette uten noen som helst problemer.

To momenter å være obs på:

 

1. Kjøling.

Havari kan skyldes manglende kjøling grunnet gjenngrodde og eller tærete vekslere og eksoskne, eller problemer med S-slange i inntak fra drev, impeller.

I sydligere farvann er det også mye "kalkorm" som gror heftig i drevet og begrenser vanngjennomstrømingen.

 

2. Olje - Stempelkjøling.

Spesielt når Kompressorene kobler inn er det behov for kjøling av stemplene.

Dette er ivaretatt av stempelkjølingsdysene som underspyler stempene.

Problemet relatert til havari her er at disse dysene går tett.

Dette henger sammen med to mulige årsaker:

1) Vanskelig å få ut all olje ifm oljeskift - løses ved å suge ut så mye olje som mulig fra peilepinnen for deretter bruke vacuum suger med tyn slange helt ned i bunnpanne. Fordel med varm olje.

Alternativt kan bunnplugg skiftes ut med rørstuss og doble stengeventiler for enklere tømming av gammel olje.

2) De opprinelige oljefordelingshusene var utformet slik at olje til stempelkjøling ble tilført i slutten av oljedistribusjonsprosessen.

Nytt oljefordelingshus ( KAD 43 ) dirstribuerer oljen til stempelkjølingsdysene direkte etter at oljen er filtrert.

Kvalitet på oljefilter og skifteintervall er viktig.

 

Modifikasjon av reimer er en forbedring fra 42 til 43 men har ingen betydning mhp havariårsaker.

( Kjekt å ha, men ikke kritisk )

 

Sunseeker Comanche er en flott båt men hvordan er mulighetene for service og daglig inspeksjon av motorene?

Må hangar åpnes eller er det tilkomst via stikklugar?

( Indikerer her at havari ofte kan skyldes mangel på nødvendig vedlikehold og hyppig inspeksjon )

 

Sunnseekere er fantastiske båter - kvalitet i støp, gelcoat/coating, elektrisk opplegg og sammenføningsmetoder er meget bra.

Når det gjelder sjøegenskaper er båtene uten sidestykke :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...