Jump to content

De " små" grønne har forlatt båten for overhaling :)


Hansa666

Recommended Posts

Det er bra jeg har RIB her som kan forklare litt bedre enn meg.... :cheers:

 

Om noen timer skal det siste barnet installeres, skal ta bilder og legge dem ut.

 

Har selvfølgelig polert båten, og fulgte i fjor RIB sitt forslag å bruke 3M sin fast Cut og NorPol. Var i Din Båtbutikk i helgen og så den Meguiar voksen dere her på BP har snakket så varmt om. klarte ikke å dy meg, så jeg kjøpte rubbing og den Canuba voksen, og FOR et resultat :yesnod:

Voksen var ultra drøy, 11 meters skroglengde på en boks :yesnod:

 

RIB venter bare til sesongen er slutt slik at vi kan sammenligne hva som holdt seg best, så tiden vi vise hva som er det beste produktet :cheers: .

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Rib.

Det var en flott forklaring du hadde og som tydeligvis kommer fra en erfaren fagmann.

Det har blitt diskutert en del oljekvaliteter på forumet, og jeg lurte på om du har noe syn på dette med viktige egenskaper og eventuelle variasjoner i kvaliteten på oljene som finnes i hyllene.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter;

Når det gjelder oljekvaliteter - typer og spesifikasjoner, er det for mye synsing og kreative tanker ute å går....

Min erfaring er enkel - følg produsentenes krav til spesifikasjoner til punkt og prikke :nono:

Jeg har en kompis som er ekspert på olje og oljefiltreringssystemer til skip og offshore/industribransjen. Han mener at for enkelte ( eldre og eller slitte ) motorer kan det være viktig å se på oljens egenskaper til å absorbere forurensninger uten at det går utover smøreegenskapene.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter;

Når det gjelder oljekvaliteter - typer og spesifikasjoner, er det for mye synsing og kreative tanker ute å går....

Jeg tror jeg vet hva du mener, og det er best å la den ballen ligge død. :wink:

Jeg har bare registrert at oljetypen har innvirkning på hvor ren motoren holder seg innvendig, og hvor jeg da kan garanere at forskjellen ikke har noe med service intervattene å gjøre.

Selv under like forhold så merket vi visuelle forskjeller, og i et tilfeller så kuttet vi også ut en oljetype på grunn av dette.

Link to post
Share on other sites

Hansa666, RIB

Takker for tilbakemeldinger. Ser at deleutskiftingene er ganske lik det vi har regnet med. Har enda ikke fått tilbakemelding fra VP pga. heligdager her i Thailand. Har snakket med dem om dette med fjerning av "all" oljen og håper på og være med før bunnpannen blir skrudd på slik at vi enten får en avtapping eller en justering av peilerøret som ser ut som det ligger vannrett med bunnpannen. Etter det jeg ser på hva vi putter på etter hvert oljeskift så har jeg alltid ca. 3-4 liter ekstra pr. motor. iforhold til det som skal på. Ellers så har jeg skiftet olje på 100 timer på både motor og drev. Regner med at det er litt ofte, men etter mange år med 200 hk utenbordsmotorer så har vi funnet ut at gearolje er en god ting å både sjekke og bytte. Når vi først bytter gearolje så tar vi resten i samme slengen. Motoroljen fra Volvo her i Thailand er veldig billig, men filtre er vel som i Norge.

Når det gjelder daglig vedlikehold på Comanchen så gå det fint å gjøre via en luke i dekket som gir tilgang til begge motorene. Det er derimot veldigt trangt og varmt :-) Den som kjører båten må sjekke oljen, sjøvannsfilter og evnt. lekkasjer hver dag. Har slitt med kjølingen siden vi fikk båten. Håper dette blir bedre nå når alt blir åpnet opp og sjekket. Her ligger sjø tempraturen ofte opp mot 25 - 30 grader og da må alt gå lett rundt omkring for at motorene skal holde vanlig tempratur. Har også en D6 350 og den er veldig behagelig på tempraturen med konstant 85 grader. Disse KAD motorene skifter med alt fra 85 til 100 grader. Skal skifte alle følere så vi er helt sikker når den skal testes. Skulle dere komme på flere detaljer så er jeg veldig glad for tilbakemeldinger. Ha ellers en strålende båtsesong.

Link to post
Share on other sites

Disse KAD motorene skifter med alt fra 85 til 100 grader. Skal skifte alle følere så vi er helt sikker når den skal testes. Skulle dere komme på flere detaljer så er jeg veldig glad for tilbakemeldinger. Ha ellers en strålende båtsesong.

 

Som jeg skrev tidligere så er kjøleproblemene ofte en mulig havariårsak på disse motorene. Dette skyldes marginalt dimensjonert inntak og impeller.( se på impelleren til f.eks Mercruiser ) Så lenge alt er i orden med kjølesystemet skal motoren holde 94 gr når den er driftsvarm - selv om sjøvannstemperaturen er over 30 gr.

I områder hvor man er plaget med mye skjellgroe eller rur/kalk, eller for dem som ønsker større sikkerhet, installeres ekstra sjøvannsinntak med silhus. Dette kobles inn med en T mot eksisterende sjøvannsinntakslange ( sugesiden av impelleren. ) Min anbefaling er også å installere stenge/strupeventiler ( ikke kuleventil ) på begge slangene for å kunne "innregulere" vannmengden slik at kjøling av drev oppretholdes. ( ved stor hastighet vil det bli et positivt vanntrykk som "hjelper" impelleren så det er mulig at ventilene er overflødige men... )

 

Dersom man skulle få en plastpose i drevet og ikke oppdage dette, unngår man overoppheting av motor samt at max kjølevannsflow oppretholdes dersom drevet gror til.

 

P.S hvis du har en D6 350, kjøp en til og sett begge i Comanchen - da blir det en livlig båt :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Når det gjelder dette med ekstra kjøling, lagde vi to nye kjøleinntak på maskinene mine i går, for nå er de på plass :cheers:

Det som her ble gjort, var at vi borret ett hull under hver av maskinene. Videre monterte VP en stenge ventil ( kule) med håndtak, her går vanninntaket opp til en T. Inn på den andre siden av T kommer inntaket fra drevet. Videre går det fra den siste T til det eksisterende sjøvannsfilteret.

 

Jeg skal legge ut bilder av denne løsningen straks den er ferdig :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har tenkt samme tanken ang. ekstra sjøvannsinntak. VP Asia har vært på besøk her og de har også anbefalt det samme. Dette var mest tenkt på D6 da vi har problemer med at vi får sand i varmeveksleren. Båtene våre kjører daglig og parkerer på strender. I siste sesongen ser jeg at de som kjører er blitt flinkere å få stoppet motoren før båten kommer på grunnt vann. Det kan derimot være vanskelig på enkelte steder.

Ser også at 2 D6 på Comanchen hadde vært en god løsning. Den vi har står derimot i en 37 fots taxibåt. Er ikke så imponert over kvaliteten på denne motoren. Når den fungerer så er den en god motor med lavt diesel forbruk og veldig bra "power", men når jeg ser på alle delene som er skiftet og derav en stor regningsbunke så angrer jeg på at vi ikke puttet på 2 x 225 Honda. Denne båten bygget vi om fra utenboardsmotorer til D6 med drev. Tror nok den neste båten blir med Yanmar og overflate drev. Om Yanmar er bedre har jeg ingen ide om. Føler derimot at D6 hadde hatt det bedre på soverommet hjemme der den kunne stå tørt og trygt :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke kuttet ut kjølevannsinntak gjennom drevet helt. Kjølevann gjennom drevet bidrar også til kjølingen av selve drevet.

 

En T-kobling inn på sjøvannsfilter med en slange ned til egen skrog gjennomføring og en til inntaket i drevet er en bedre løsning. Du vil da ha to parallelle inntak som ikke bare gir bedre kjøling men også reduserer risiko for tett sjøvannsintakt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei!

Han VP mekanikeren jeg har, har vel en 30 års fartstid med kun Volvo. I følge han, var det viktig med kjøling også via drevet som Blue_Dragon også sier. Dette fordi drevet trenger kjøling. Grunnen til at vi har gjort denne jobben, er at Båten ligger i Nordåsvannet i Bergen hvor det er MEGET gode vekstforhold for skjell og groe. Onkelen til RIB ødela en del topper før samme VP mann som jeg har, kom inn i bildet å satte inn ekstra inntak, og etter dette var problemet med overopphetning løst.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Vel, da er det på tide å legge inn de siste bilder på denne tråden :cheers:

Båten er på vannet men det gjenstår en del ting før den er ferdig. Har litt arbeid med den ene maskinen, en bunnpakning som må ettertrekkes, samt en trimplan motor som må skiftes... Skulle selvfølgelig skryte uhemmet til min nevø over det FANTASTISKE motorrommet...... Da motorlokket gikk opp, så jeg til min STORE ergelse at trimplan motoren hadde gått til de evige jaktmarker, med det resultat at all oljen hadde rent ut i bunn av båten :headbang:

MEN dette er nå renset ut, dog ikke tatt den "siste" vasken enda, og ny motor er bestilt. Det er alltid noe å henge fingrene i.....

 

 

Her er i hvertfall bilder av et av de nye vanninntakene som vi la inn, + litt til :yesnod:

 

21042008128.jpg

 

21042008129.jpg

 

Til slutt det ferdige resultatet liggende til kai i Bergen sentrum :cheers:

 

19042008125.jpg

 

19042008126.jpg

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...