eysteind Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Er jo mulig å ha billig båt også. F.eks en ca 20 fots snekke med liten dieselmotor får du for ca 30000. På sagaen går det med ca 200kr i diesel i sesongen. Båten ligger på bøye om sommeren (gratis) og på traktorhenger på vinteren(gratis). ca 200kr i service (olje/filter div), og 500kr i forsikring. Så det er forsatt mulig å ha billig båthold... Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Skjønner godt du er skremt av kostnadene.. Du var ikke så dum at du holdt regnskap vel? På den annen side så er summen av lastene konstant. Du finner garantert noe å bruke pengene på.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
roaldbj Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Jeg er ikke informert om hvor "billig" det kan være å ha båt. Men jeg har registrert at enkelte pensjonister i kommunen som før koste seg nesten daglig i båten, i de senere 6 - 10 år gradvis har fått forverret båtlivet sitt. For det første måtte de flytte fra Sonskilen - for den skulle bygges ut. De mistet sitt gamle klubbhus - for der skulle det bygges nytt moderne bolig og butikkompleks. De fikk gradvis høyere leieutgifter. Alle små utgifter økte, og mange dråper lager en stor å. Jeg har medfølelse med disse, og har en flau smak i munnen når jeg ser at noen av dem sitter "på bryggekanten" - nesten som akterutseilte. Dette kan vel ikke være verken en fornuftig, verdig eller hensiktsmessig fremgangsmåte for å forvalte helsa til de som var med og bygge opp den velstanden vi lever av i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Det finnes alltid en båt for enhver lommebok, kjøp båt etter inntekten, så blir livet langt mer behagelig .... Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Du sier noe der Ida Marie III Hadde enorm båtglede i familiens første båt, det var en 8 fot med 2 eller 4 hester... Fantes ikke revers engang Hele familien med kastestang og fiska abbor Vi fikk det til for 20 år siden..... gleden var like stor den, om ikke større den gang ! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Ja det er fint å ha båt. De fleste her er sannsynligvis enige i det. Men det er da ikke problematisk at noen synes det begynner å koste mer enn det smaker. At det koster å ha båt, og ikke minst bruke den, er det ingen tvil om. Den dagen båtholdet gjør at vi føler vi må "ofre" andre ting, tror jeg båten forsvinner. Lystbåt skal være lystbetont, og da skal man ikke tenke på penger eller mangel på sådanne. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Ja,ja det koster å ha båt men det er som sagt tidligere i tråden det kommer an på hvor stor båt en ønsker eller vil ha.Jeg for min del har ei 21 fot snekke som ikke har kostet allverden,kjøpte et skrog med en gammel FM i. Jeg har renoveret hele båten skiftet motor til Yanmar 1gm10.Slutt regnskapet i penger på oppgraderingen ca 20000 kr. Vi her på innlandet har også moderate priser på båt plas,min plass koster kr 1000,-pr år. Så her er det båtglede uten store kostnader. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Badeland? Syns de bygger ut slikt på hver stein her sydpå Har ihvertfall 2 stk innen en dagsmarsj, og flere under bygging. Badeland, - hvor er det? Trenger man pass for å komme inn der? Nærmeste jeg vet om her i "nærheten" ligger i Finland! Går greit med knallhard sauna-fyring og springfart rett på havet... du blir ikke lenge uti, men fy det e godt! Og etterpå noen.. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 (redigert) Det heter i reklamen "Hva har pengene gjort for deg i det siste"... Hva annet finner du at den summen penger du bruker kan gjøre for at du har det bedre, det er dette det handler om. Slik jeg leser innlegget ditt så syns du det koster for mye... er det penger du har hva bruker du evt disse pengene til nå som du ikke har båt? Et par ganske så avgjørend spørsmål som jeg har stilt meg og min familie flere ganger. Vårt båliv koster ca kr. 5.000 pr mnd hver mnd hele året. I tillegg legger båten beslag på så mye kapital at vi ikke kan handel større ting som ny bil nr 2. hytte på fjellet (ved sjøen har vi gjennom familie). For oss er det altså slik at vi har disse pengene og vi ser ikke noe alternativ som er bedre å bruke dem på så dermed er saken klar... Jeg er av dem som syns det er meningsløst å droppe en lidenskap for å heller spare pengene i banken... Tenk om du dør om et år eller to... Så lenge du har rimelig god sikkerthet i huset, lønn som gjør at du kan betale alle regninger og ellers har det bra økonomisk så hvorfor spare dem i banken når du kan ha en hobby/lidenskap å bruke dem på... Redigert 20.November.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ben Sin Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 (redigert) Vårt båliv koster ca kr. 5.000 pr mnd hver mnd hele året. Har ikke regnet så nøye på det, og kommer heller ikke til å gjøre det, men den summen synes jeg var lav. Har du regnet nøye på det bjoris? Ben Sin Redigert 20.November.2007 av Ben Sin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 (redigert) Har ikke regnet så nøye på det, og kommer heller ikke til å gjøre det, men den summen synes jeg var lav. Har du regnet nøye på det bjoris? Ja, dette har jeg regnet nøye på. Det er viktig å ha i mente min måte å regne på, jeg tar ikke med oppgradering av båten i dette regnestykket da dette er et valg som en ikke MÅ gjøre. I finanskostanden ligger en ganske så komplett utrustet båt, dvs at det er ikke noe behov for å oppgradere, bare "kjekt å ha ting". Videre har jeg ikke tatt med avskrivninger. Dette bildet har endret seg noe i det siste, det blir stadig vanskeligere å selge bruktbåter så det er godt mulig at dette regnetstykket ville sett helt annerledes ut om en skulle selge båten etter, si 3 år. Men jeg ser for meg at jeg alltid skal ha båt så taper jeg på Hansen så kjøper jeg også tilsvarende rimeligere båt brukt så det kommer ann på øyet som ser, er jo klar over at det strengt tatt blir feil å ikke ha med avskrivninger/avdrag, men så snakket jeg også om likviditet og vi har fleksilån, ergo ikke nødvendig å betale avdrag når en har god sikkerhet i bolig og gjeldfri båt. Dessuten har vi til nå fått tilbake 250.000 mer i kroner og ører på de 5 båtene vi har eid enn vi gav, men dette er ikke med i regnestykke selvsagt, men rent investeringsmessig er det ikke krise om båten taper seg i verdi... Mndl kostnad, eier kostnader årlige kostnader fordelt utover 12 mnd: 2700 Netto rentekostnad (5% rente på 900.000, etter skatt) Jepp, jeg har subsidiert rente gjennom jobb... 208 Båtplass 417 Forsikring 250 Service 417 Opptak/vårklargjøring 500 Diesel for 200 timer 500 Øvrig vedlikehold 4992 SUM Redigert 20.November.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
wave Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 (redigert) Hva med avskrivningen? Med ny båt på beddingen blir det en pen sum årlig, ikke minst de første to-tre. Obs! Ser du har valgt å utelate den. Redigert 20.November.2007 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Er summen i form av 10-ere eller 100-lapper? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Jeg har heller ikke regnet på hva båten koster. Ingen tvil om at det er mye penger, og flere ganger har jeg tenkt hvordan økonomien hadde sett ut uten båt. ER jo det som sluker alt av casha, men et liv uten båt er ikke noe jeg kan se for meg. Har vært noen sesonger jeg ikke har hatt båt, en sesong hvor jeg kun hadde firmabåt, et bra alternativ, men det ble ikke det samme, selv om vi kunne bruke den som vi ville og slapp å betale kostnadene med den. Båt er også en investering. Den forrige båten hadde jeg i to år og solgte for det jeg ga for den to år tidligere. Uten tvil den beste investeringen jeg noen gang har gjort, har utallige gode minner fra turer og opplevelser jeg har hatt med den båten. vedlikehold og eiekostnadene har jeg ingen planer om å å regne på, de var uansett verdt det, men det er ingen tvil om at det er dyrt å ha båt. Båten jeg har nå har sikkert kostet meg ca. 10000 i måneden i varme, batterier, dynamo, regulatorer osv., men jeg lever i håpet om at de største påkostningene nå er gjort. Like greit å gjøre så fort man har anledning og dermed få glede av sakene med en gang. JEg tror at jeg sparte et par hundringser på å importere den, dessuten er det også gode muligheter for å leie ut båten hvis man har lyst til å få dekket inn noe av kostnadene, så alt i alt tror jeg ikke denne båten jeg har nå blir noe dyrere enn den gamle 33-fotern selv om den nye er 48". Mest sannsynlig noe rimligere de nærmeste fem årene. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Er summen i form av 10-ere eller 100-lapper? Tenkte du på ditt regnskap? Jeg sier at båtutgiftene er tilnærmet lik en god sydentur for hele familien. Men det er et sted vi ikke reiser, eller er det 2 sydenturer som er vanlig for folk pr år? Uten båt har også pengene en tendens til å forsvinne, fort og uten motstand. Noe går av seg selv..... Pr nå er båtpenger veldig godt investerte penger, masse fine opplevelser, avkobling fra det daglige osv. Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 ....Båten jeg har nå har sikkert kostet meg ca. 10000 i måneden.... Hmm... Det må jeg si! 120.000 NOK pr. år. Det er vel omtrent en gjennomsnittlig årslønn for en Finnmarking Må si folket her på forumet har godt med penger, æ e søkkforfær...! Hva jobber dere med, og hvor mye penger får dere for det...? Sitér dette innlegget Link to post
Wingman Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Det koster å ha båt ja, men det er verdt hver krone etter mitt syn... fritiden er det mest dyrebare jeg har, den skal nytes og da spør jeg ikke hvor mye det koster..... Men du har jo vært så fornuftig at du har kjøpt en båt som gir mest for pengene. Det har de fleste andre ikke gjort ...eller?. By the way; Skal man regne flest fot for pengene eller størst glede for pengene? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Hmm... Det må jeg si! 120.000 NOK pr. år. Det er vel omtrent en gjennomsnittlig årslønn for en Finnmarking Må si folket her på forumet har godt med penger, æ e søkkforfær...! Hva jobber dere med, og hvor mye penger får dere for det...? Nei, den har blitt påkostet ca. 10000 i måneden i snitt siden jeg kjøpte den, men det er bare 4-5 måneder siden. Nå er alle store investeringer tatt i en jafs, båten har alt utstyr, nye AGM-batterier som holder i ti år og skikkelig ladeopplegg til det, nytt vannbårent varmesystem osv. Nå skal det ikke oppgraderes noe mer, kun normalt vedlikehold og masse seiling. Jeg har ikke noe leilighet, ikke spesielt flott bil, ikke hytte osv., Båten dekker alle disse behovene og mye mer, og da går det an å legge noen kroner i den (når man har de). Men folk som investerer millioner på båt og hundre og titusner i utstyr til en båt de bruker en helg i året, DE lurer jeg også på hva jobber med, men det bra for sånne som meg, som lever av det. Eller kanskje enda bedre for båten min som trossalt får de fleste kronene til slutt Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Jeg har ikke båt, men det koster mye det også. Man må jo fylle fritiden med noe, og man blir jo lei av å hugge ved på hytta hele tiden bare for utsiktens del. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Lengre oppe i tråden nevnes "Tæring etter næring"... Well, hvis man gjør DET, er det ikke sikkert båt behøver å være så dyrt. Litt avhengig av hvor i landet du bor selvsagt. MITT regnestykke ser slik ut: De 150 lappene jeg gav for båt OG motor, regner jeg ikke, fordi jeg mest sannsynlig får pengene igjen den dagen jeg selger. Dessuten ble det meste betalt fra salg av forrige båt... 1800 Båtplass+ medlemsskap 2100 Forsikring inkl. tilhenger 1000 Service 1000 Opptak/vårklargjøring 3000 Bensin for 150 timer 5000 Øvrig vedlikehold + duppedittkjøp 13900 SUM Som gir vel en båtlapp i mnd. i utgifter. Og hva fikk jeg igjen? Vel, foruten de over 40 middagene (for to) jeg dro opp fra sjøen og 5 turer med godt fornøyde GLADE barnebarn, inklusive over 200 timer med den beste avslapping jeg kan tenke meg, tror jeg det er BILLIG fornøyelse. (Skal du KJØPE fisken jeg drar opp, koster den fort 100kr/kg i butikken...) Forøvrig har kostnad på båt vært tatt opp ...tidligere Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Penny Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Hva med avskrivningen? Med ny båt på beddingen blir det en pen sum årlig, ikke minst de første to-tre. Avskrivning er ingen utgift som må betales, så lenge man ikke tuller til økonomien så grundig at namsmannen kommer inn i bildet bestemmer man selv om man vil realisere tapet. Et regnestykke som kun tar for seg hva man faktisk må betale er da greit nok. Ellers vil jeg tro det finnes et greit utvalg av båter med ubetydelig avskrivning, i første rekke enklere seilbåter av eldre årgang. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Nei, den har blitt påkostet ca. 10000 i måneden i snitt siden jeg kjøpte den, men det er bare 4-5 måneder siden. Det har jeg også erfart. De første hunde tusen får bein å gå på rett etter man har kjøpt båt. Tror det er viktig å ta høyde for det når man kjøper båt. Selv om den er i forholdsvis god stand fra før. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 (redigert) Avskrivning er ingen utgift som må betales, så lenge man ikke tuller til økonomien så grundig at namsmannen kommer inn i bildet bestemmer man selv om man vil realisere tapet. Et regnestykke som kun tar for seg hva man faktisk må betale er da greit nok. Veldig forenklet kan man i et regnskap bytte ut avskrivninger med avdrag å få frem likviditeten. Nå er jeg ikke så dum at jeg ikke ser at jeg antakelig kommer til å bruke ganske mye på ekstra utstyr og selvsagt få et saftig verditap hvis vi finner på å selge herligheten ganske raskt... Skal en vurdere om en skal holde på båten eller la den gå er dette selvsagt noe som bør være med i vurderingen. Hvor mye faller båten i verdi/utstyrs foringelse mv i perioden du ikke får brukt den nok. Det kan nok fort være smart å selge båten og sette disse sparte pengene på konto eller i fond og heller handle igjen når båtlivet har tatt seg opp igjen. Det er jo mange som dropper båt noen år og så får gløden tilbake. Det kan være bedre enn å ha en båt som en konstant går rundt med dårlig samvittighet for og ikke får brukt... Kr. 5.000 pr mnd argumentet bruker jeg til alle som lurer på hvordan vi i allverden kan ha råd til å kjøpe ny, fin båt, men sannheten er jo selvsagt ikke slik. Men vi KAN komme unna å bruke 5.000 pr mnd hvis det tærer på og vi ikke kan bruke mer... Dette med avskrivninger er jo også vesentlig i forhold til om båten er lånt til pipa eller ikke belånt... Taper en bankens penger ved et evt salg syns jeg det blir feil å ikke ha med avdrag i regnestykket selv om en ganske har en avtale som gjør ta en ikke må (fleksilån har jo gitt folk en fantastisk kjøpeevne på 1, 2, 3 uten at de har mer penger å rutte med...), men det er en annen skål... Redigert 21.November.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mulligan Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Jeg synes ikke det er spesiellt dyrt å ha båt. Men jeg har et prinsipp som er ufravikelig. Det er min båt, ikke bankens. Hvorvidt dette "markedet" skulle stige eller synke, er jeg immun mot. Skulle bunnen ramle fullstendig ut av torget for slike båter i morgen, så ligger båten min ved brygga som noe jeg har betalt for lenge, lenge siden gjennom andre båter. Om den er verdt 40k eller 400k så bryr jeg meg ikke. Jeg kjøper aldri noe til båten jeg ikke kan betale rett ut av lommeboka. Så får jeg tåle å få høre om utrangerte Orustbåter. Den største utgiften jeg har i året er faktisk transport. Men det er fordi jeg velger å ha båten stående bak hushjørnet om vinteren. Jeg gjør alt av utbedringer, vedlikehold og reparasjoner selv. Det er bare gøy. Så båten er ikke noen stor post i husholdningen. Når våren kommer, hiver jeg golfbagen i akterplikten og seiler avgårde. Til markedspris. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 For det første måtte de flytte fra Sonskilen - for den skulle bygges ut. De mistet sitt gamle klubbhus - for der skulle det bygges nytt moderne bolig og butikkompleks. De fikk gradvis høyere leieutgifter. Alle små utgifter økte, og mange dråper lager en stor å. Jeg har medfølelse med disse, og har en flau smak i munnen når jeg ser at noen av dem sitter "på bryggekanten" - nesten som akterutseilte. Her er du inne på noe vesentlig roaldbj. I dag skal alt være så flott og fint. Det skal bygges leiligheter i strandsonene(gud vet hvordan de får tilatelse når strandsonen er værnet) og andre aktiviteter blir skjøvet bort. Båtforreninger skal ha store nye kubbhus og det site innen brygger med vann og strøm og alskens luksus. Noen kjøper kjempebåter og kanskje Klubben vedtar at det skal kjøpes ny stoor truck.. Dette må selvfølgelig noen betale. Resultatet kan bli at en del utestenges fra muligheten til å ha båt. Det er alle dråper små som til slutt blir en stor å.... (snart kommer sikket også avgiftsfrtaket på diesel til å bortfalle) Kanskje noe var bedre før da ikke kaikanten så ut som en "Rød Løper". Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.