Jump to content

Nok er nok! Det koster formye å ha båt....

ola_dunk

Recommended Posts

Avskrivning er ingen utgift som må betales, så lenge man ikke tuller til økonomien så grundig at namsmannen kommer inn i bildet bestemmer man selv om man vil realisere tapet. Et regnestykke som kun tar for seg hva man faktisk må betale er da greit nok.

Så lenge ting går greit rundt, stikker jeg bevisst hodet i sanden og dropper ethvert båtregnskap. Både faktiske utgifter og eventuelle avskrivninger. Lystbåten skal være blot til lyst, og ikke besudles av stygge regnskapstall. Som sagt; så lenge det ellers går greit rundt.

Men skulle jeg først sette opp et ærlig og oppriktig regnskap, så ville avskrivning høre med i totalen for det å holde båt. Nå er min egen båt en 2005-modell og avskrivningene disse tre sesongene har i så måte ganske sikkert utgjort den største posten i regnskapet.

Helt uvitende om avskrivningene av nybåten forblir jeg ikke helt. Forsikringssummen har jeg jo redusert til antatt markedsverdi.

I de 15 gode årene vi nå har bak oss, har mange kunne selge båten til samme pris som kjøpesummen, inflasjonen ikke tatt i betraktning. Noen har gjort enda bedre varp. Gode bruktbåter har vært mangelvare. Det er ikke gitt at denne trenden fortsetter. Snarere tvert om.

Har man en eldre båt, blir avskrivning mindre interessant.

Ellers vet jeg av egen erfaring at det finnes mye kreativ regnskapsføring rundt om i de tusen hjem, når båtholdet skal forsvares. Og det er vel helt OK, så lenge man vet hva man gjør.

Morsomt å se hvordan dette temaet gang på gang trigger engasjementet. For noen år siden, mens jeg hadde vår forrige båt, la jeg ut et regnskap på hjemmesiden vår. Det var riktignok en herlig blanding av faste utgifter, driftsutgifter og investeringer i duppeditter - men sluttsummen var ikke pen. Kronene løp! :yesnod:

En her på forumet ba meg da innstendig: "Dette må du ikke gjøre mer. Tenk hvis våre koner skulle se det!" Da fjernet jeg det igjen. Og siden er båten byttet ut med ny og myye dyrere båt. Og det regnskapet kikker jeg bare på etter at vi har slukket alle lys om kvelden......

Men du verden for et deilig (sjø)liv!

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Båt er dyrt, ingen tvil om det. Jeg beregner kostnaden min til å ligge rundt 90000 per år, da har jeg ikke tatt med det jeg til stadighet bruker på forbedring og oppgraderinger, kikkerter med stabilisator osv. Men jeg synes jo det er verdt det.

Vil igjen trekke frem min egen løsning for å holde kostnadene nede, nemlig å leie ut båten på halv tid. Kort oppsummert har dette fungert utmerket, og jeg har altså spart 45000.... penger det også.

utleie halv tid

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det er mange dimensjoner med båt og kostnad til båt.

Da jeg vokste opp var det ikke uvanlig at en god andel av kameratene mine reiste til tok hyre og resite til sjøss. I ettertid har de fortalt at dette ga dem viktig livserfaring. Dene muligheten har mer eller mindre forsvunnet i vårt samfunn i dag.

I dag er det i Soon en seilerskole for elever som ikke fungerer spesielt god i skolen på land. Her lærer de ting ganske effektivt. Dersom det er for mye bråk ombord ute på fjorden har de valget om å svømme til land eller å følge reglene - dette gir visstnok effektiv læring.

Jeg begynner å nærme meg poenget!

Norge har et forholdsvis svært høyt nasjonalt budsjett knyttet til postene trygd og arbeid (NAV) - tenk om endel av dette kunne gå med til å dekke enkelte utgifter til båtliv for litt slitne kropper. Jeg tror at det samfunnsmessige regnskapet ved å ha endel personer til å pleie helsa si ombord i en liten båt er adskillig rimeligere enn kostnaden ved å ha dem til rehabilitering på dyre rehabiliteringssentra (ryggskoler o.a.).

Det ville ikke forundre meg om depressjoner hos endel båtinteresserte også ble mer effektivt behandet til sjøss enn inne i behandlingsrom på landjorda.

Poenget mitt er at det rent samfunnsmessig sikert ville være mye å tjene på å sponse båtutgiftene til eksempelvis minstepensjonister. Dette ville gi dem et rikere liv, samtidig som at det i det lange løp ville bli biligere for samfunnhet.

Hovedpoenget mitt er at den helsemessige gevisnten ved å ferdes på sjøen i fritidsbåt kanskje er undervurdert.

leie av båtplass her hvor jeg holder til: 14.000.- i året

leie av vinterlagring på land. 12000.- (6mnd.

Skal båten på slipp koster det kr.6000.- (minste pris) tidligere kunne man spyle den selv, men i dag skal de ha 4000 kr. for å spyle den under. (30 minutters jobb )

Dette koster kr.36.000.-

Man får snart ikke ta av fortøyningen på båten selv, de vil ta over alt og det skal de tjene penger på. (de får aldrig nok)

Snart legger de ut en rød løper og begynner med båthotel.

Båtlivet har forandret seg de siste årene: Mange kan ikke reparere sin egen båt lenger, de kjører rundt med hvite hansker og setter fra seg båten på båthotell etter bruk.. Der er en del "snobber" som ødelegger !!

Hva blir det neste !?

ps. klart jeg kommer til å savne båtlivet...

"snobber" fordi de ikke dyrker båtlivet etter dine kriterier?

der datt jeg av lasset.

Ett eksempel.

Når disse "snobbene" for eksempel skal ha båtplass så overbyr de hverandre på de få plassene som er igjen.

Dermed blir den vanlige mann presset ut.

Når det samme skjer på opplag og verksted vil de som driver prioritere de som betaler mest og den vanlige mann blir pent nødt til å betale det samme for å få disse tjenestene.

Kan det være slik?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Ok, slik å forstå.

Vel, forstå det gjør jeg vel ikke.

Er det virkelig så ille at det ikke er mulig å finne en bøye til en billig penge, ikke mulig å finne et verksted med normale priser eller et sted å ha båten i vinteropplag til en fornuftig pris?

Har vanskelig for å forstå og sette meg inn i dette når jeg ser så mye sjø, holmer, viker og muligheter rett utenfor stuedøren.

Ett eksempel.

Når disse "snobbene" for eksempel skal ha båtplass så overbyr de hverandre på de få plassene som er igjen.

Dermed blir den vanlige mann presset ut.

Når det samme skjer på opplag og verksted vil de som driver prioritere de som betaler mest og den vanlige mann blir pent nødt til å betale det samme for å få disse tjenestene.

Kan det være slik?

daffy du har skjønt det du :wink: Ja slik er det desverre blitt her hvor jeg hører hjemme .

Redigert av ola_dunk (see edit history)
I dag er det i Soon en seilerskole for elever som ikke fungerer spesielt god i skolen på land. Her lærer de ting ganske effektivt. Dersom det er for mye bråk ombord ute på fjorden har de valget om å svømme til land eller å følge reglene - dette gir visstnok effektiv læring.

Et flott tilbud som de, gudskjelov, ikke er alene om;

En praktisk skole

Sjøskolen gir et tilbud til 9. og 10. klassinger som

ønsker et skoleår med mer arbeid og aktivitet.

Vi arbeider ved sjøen med bygging og vedlikehold av hus og båt.

Sjøskolens målsetting er:

å gi elevene en praktisk opplæring.

å lage en arena for mestring gjennom varierte og tilpassede utfordringer.

å gi elevene positive fellesopplevelser.

å formidle sjøvett og naturopplevelse i Oslofjorden.

Dette er et av Asker kommunes tilbud for elever som trenger et alternativ til den (for mange alt for) teoretiske skolen!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har heldigvis ikke de summene, som nevnes her, i mitt budsjett.

Mitt ser slik ut:

Båtplass (helårs) 1500,- i fellesutgifter pr år (betalte 15 000,- for plassen i fjor) = 3 000,- pr år (nedskriving)

Vinterlagring nærmere hjemmet med kranløft opp og ned ...............................= 5 000,- pr år

Vedlikeholdsprodukter for høst/vårpuss (olje, filter, vask, lakk, olje etc..)..........= 5 000,- pr år

Forsikring (kasko) med fullverdi 700 000,- .....................................................= 5 800,- pr år

Dieseilbruk gjennom året (liten 18 hk. Yanmar)...............................................= 2 000,- pr år

Ankerdram innkjøp (gjerne taxfreevarer gjennom året)...................................= 2 000,- pr år

Totalbudsjett båthold 38 fot treseiler er på kr. ................................................= 22 800,- / 12 = under 2000,- / mnd.

Seil/tauverk etc....vil komme som tillegg, men foreløpig er det helt ny seilgarderobe og tauverk etc. etc.., så det er nok noen år til dette skiftes ut.

En spiselig "kostnad" synes jeg... :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

leie av båtplass her hvor jeg holder til: 14.000.- i året

leie av vinterlagring på land. 12000.- (6mnd.

Skal båten på slipp koster det kr.6000.- (minste pris) tidligere kunne man spyle den selv, men i dag skal de ha 4000 kr. for å spyle den under. (30 minutters jobb )

Dette koster kr.36.000.-

Man får snart ikke ta av fortøyningen på båten selv, de vil ta over alt og det skal de tjene penger på. (de får aldrig nok)

Snart legger de ut en rød løper og begynner med båthotel.

Båtlivet har forandret seg de siste årene: Mange kan ikke reparere sin egen båt lenger, de kjører rundt med hvite hansker og setter fra seg båten på båthotell etter bruk.. Der er en del "snobber" som ødelegger !!

Hva blir det neste !?

ps. klart jeg kommer til å savne båtlivet...

Hadde omtrent samme regnestykke som nybakt båteier i Asker først med en båt til 100 K, så med en til 200 K, deretter med en til 800 K. Nå har jeg kjøpt båt igjen og endelig kommet til et fornuftig regnestykke hva angår drifts- og investeringskostander. Mao. er løsningen å kjøpe (mye) dyrere båt slik at utgifter til båtplass og opplag ikke utgjør en så stor del av budsjettet :wink: .

Det er faktisk mulig å få seg båtplass ikk langt unna Asker til en helt overkommelig pris BårdK.

Hvis du kunne vurdere Holmen Motorbåtforening i Drammen så kan jeg hjelpe deg å bruke opp mellomlegget :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det blir nok bare dyrere og dyrere å ha båt vil jeg tro... siden tilveksten nok er noe større enn frafallet... og det er trangt om saligheten både i marinaer, gjestehvaner osv...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er faktisk mulig å få seg båtplass ikk langt unna Asker til en helt overkommelig pris BårdK.

Hvis du kunne vurdere Holmen Motorbåtforening i Drammen så kan jeg hjelpe deg å bruke opp mellomlegget :yesnod:

Det må jeg jammen vurdere, men er det mulig å få plass da? Hvordan er det å komme seg ut til fine badeplasser for korte ettermiddagsturer i området? PS: takk for omtanken hva angår mellomlegget, men det finner jeg nok en løsning på :wink: .

Jeg synes ikke det er spesiellt dyrt å ha båt.

Men jeg har et prinsipp som er ufravikelig.

Det er min båt, ikke bankens. Hvorvidt dette "markedet" skulle stige eller synke, er jeg immun mot. Skulle bunnen ramle fullstendig ut av torget for slike båter i morgen, så ligger båten min ved brygga som noe jeg har betalt for lenge, lenge siden gjennom andre båter. Om den er verdt 40k eller 400k så bryr jeg meg ikke.

Jeg kjøper aldri noe til båten jeg ikke kan betale rett ut av lommeboka.

Enig her,, Jeg prøver å holde båthold på et minimum.. Jeg kjøpte bruktbåt for oppsparte middler, pusset opp gradvis hele båten, uten at jeg måtte ut med store summer.. Resultatet er blitt veldig bra uten at det har kostet meg skjorta. Betaler 2000,- i året for båtplassen + 1500 for vinteropplag. Vår båtforening er liten og baserer seg mye på dugnadsarbeid, derfor så billig. :wflag:

Ingen ting er dyrt, alt er relativt. :yesnod:

De som sier ting er dyrt har ikee råd - det er et ord mange ikke vil høre.

man får arbeide mer hvis man skal ha mer.

Båtlivet forandrer seg akkuratt som verden rundt oss, blir ting billigre???? Våkn opp :sleep:

Måtte bare skrive her for dette temaet liker jeg for det er mange her som ikke har råd til båt. :cheers:

Å HA RÅD = Jobbe mer. :smash:

Ikke si att det er dyrt, heller bedre å si jeg har ikke råd. :smash:

Dette er en plass hvor. :discuss: ????

:flag:

Ingen ting er dyrt, alt er relativt. :yesnod:

De som sier ting er dyrt har ikee råd - det er et ord mange ikke vil høre.

man får arbeide mer hvis man skal ha mer.

Båtlivet forandrer seg akkuratt som verden rundt oss, blir ting billigre???? Våkn opp :sleep:

Måtte bare skrive her for dette temaet liker jeg for det er mange her som ikke har råd til båt. :cheers:

Å HA RÅD = Jobbe mer. :smash:

Ikke si att det er dyrt, heller bedre å si jeg har ikke råd. :smash:

Dette er en plass hvor. :discuss: ????

:flag:

Fikk du råd til ny kalesje :wink: :nono:

ps.er det lenge siden du sluttet med å gå med bleier :seeya: Beklager, jeg måtte bare :sleep:

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Det må jeg jammen vurdere, men er det mulig å få plass da? Hvordan er det å komme seg ut til fine badeplasser for korte ettermiddagsturer i området? PS: takk for omtanken hva angår mellomlegget, men det finner jeg nok en løsning på :wink: .

Du må melde deg inn i klubben(2000,- engangsbeløp) og stå på venteliste(medlemskap 300,- pr.år.)

Opplagsplass kan jeg garantere deg( det er plass og jeg er opplagssjef) til kr. 38,- pr. kvadratmeter.

Bryggeplass vet jeg det er venteliste på, men om du er litt tolmodig så får du nok plass i løpet av et par år.

Badeplasser i Drammensfjorden. Vel det er vel ikke den mest spennende plassen på jord, men det finnes en flott bukt like ved Engersand på østsiden hvor mange liker å ligge på kveldene. Vannkvaliteten er heller ikke så dårlig lengre etter renseanlegget på Solumstrand kom.

Det er også fult mulig å bruke 1 time til Holmsbu ( 16 knops fart) hvor det er flott gjestehavn og servering hele sommeren.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...