Jump to content

Nok er nok! Det koster formye å ha båt....

ola_dunk

Recommended Posts

Joda..vist har jeg seil, men med båten på vannet fra mars til nov. og 3-4 døgn ombord i store deler og 4-5 uker i strekk i ferie, og med familie/barn som ikke synes seil er så veldig morsomt (spesielt ikke på kryss) - da bruker vi gjerne endel motor. 280 timer motor i året er jo ikke all verden - er nok underveis det dobbelte i alle fall (uten at jeg har regnet på det). Mye av vår kos er å tusle rundt...inn og ut gjennom sund, rundt øyer, se på hyttepalassene som skvetter opp osv. osv..

Diesel koster vel også rundt 8-9 kroner her, og det gir jo rundt 210 liter / 2 liter i timen = 105 timer. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Joda..vist har jeg seil, men med båten på vannet fra mars til nov. og 3-4 døgn ombord i store deler og 4-5 uker i strekk i ferie, og med familie/barn som ikke synes seil er så veldig morsomt (spesielt ikke på kryss) - da bruker vi gjerne endel motor. 280 timer motor i året er jo ikke all verden - er nok underveis det dobbelte i alle fall (uten at jeg har regnet på det). Mye av vår kos er å tusle rundt...inn og ut gjennom sund, rundt øyer, se på hyttepalassene som skvetter opp osv. osv..

Diesel koster vel også rundt 8-9 kroner her, og det gir jo rundt 210 liter / 2 liter i timen = 105 timer. :)

Jeg tror regnestykket ditt er omtrent nøyaktig det samme som mitt.

Det er kr. 2.000,- i året til utrolig mye kos! :sailing:

Og vi som bor innaskjærs i Østfold, har like mye glede av småturene for motor som de turene vi har med laken oppe!

Det er så mye fint å se rundt seg også, det er halve gleden med båtlivet for oss! :yesnod: Minst!

Ja....du får ikke meg til å klage på dieselprisen. :nonod:

Mitt dieselforbruk er det samme som et par kvelder på byen med kona, og dieselen er nok bedre anvendte kroner..... (kona mener det samme altså.... :lol: )

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hvis jeg ikke skal gjøre noen spesielle investeringer så regner jeg med at båten koster ca 18.000 i året.

bliss X: Du har vel ikke med finanskostnader i dette regnestykket?

(Rente av kapitalen, og kapitalslit/avskrivning).

(Sistnevnte har tradisjonelt vært ubetydelig for kvalitetsseilbåter, da de gjerne kunne selges for mer enn de var anskffet for. Men dette har vel endret seg etter at bayersk plastikkindustri har gjort sitt inntog i seilerverdenen?)

Solgt båten??!?

Man kan regne frem og tilbake, med faktorer for renter,avskrivning, tap, og utgifter av diverse slag, drifts- og bruks utgifter. MEN det er som flere har har sagt. ALT kommer ann på hvor man legger lista.

Må man bare ha det, så må man bare ha det :smash:

Selger aldri sjela mi :nono: :sailing:

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

bliss X: Du har vel ikke med finanskostnader i dette regnestykket?

(Rente av kapitalen, og kapitalslit/avskrivning).

(Sistnevnte har tradisjonelt vært ubetydelig for kvalitetsseilbåter, da de gjerne kunne selges for mer enn de var anskffet for. Men dette har vel endret seg etter at bayersk plastikkindustri har gjort sitt inntog i seilerverdenen?)

Avskrivninger er ikke en kostnad før du selger. Finanskostnader må være med hvis en ikke vil lure seg selv. Er du gjeldfri må en se på tapte renteinntekter og har en boliglån f.eks i tillegg ville dette vært tilsvarende mindre om du solgte båten og ergo må en ta med rentekostnaden, netto vel og merke dvs 72% av kostnaden for å få et riktig bildet.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg flyttet utenlands i Januar blir ute et par års tid og tenkte da at båten like gjerne kunne selges! Var en av de heldige som fikk solgt en Baltic i April (til god pris).

Regnestykke ble da:

båt i 2 år. 600 000 med en rente på 5% tilsvarer 60 000

bryggeleie i 2 år 9 000

Opplagsutgifter 2 år 10 000

Altså nesten 80 000 kroner for å ha båten liggene til ingen nytte. Og er jeg riktig heldig så "stuper" markedet, slik at mine 680 000 (600+80) kan skaffe meg bedre båt om et par års tid. Samtidig er det veldig deilig å slippe å tenke på båten når vinter stormene setter inn, og en er på andre siden av kloden!

Uansett så koster båtholdet masse penger, men det er verdt hver eneste krone synes jeg da!

Jeg har funnet ut at det koster alt formye å ha båt....

Selvsagt er det dyrt, men pengene har ingen verdi om de ikke sirkulerer..... :yesnod: Georg Best sa det med litt andre ord da han ble spurt om hva han brukte pengene sine på: Jeg bruker halvparten på alkohol og damer, resten sløser jeg bort. :drink: Dette kan omskrives til: jeg bruker masse på båt, resten sløser jeg bort. :rolleyes:

Redigert av knutza (see edit history)

BlissX; jeg mener at kapitalkostnadene er bør inkluderes når en skal vurdere hva båtholdet koster.

Jeg har i prinsippet finansiert min båt med lån, og hadde jeg solgt den ville jeg ikke hatt en rentekostnad på omlag 60.000 kr per år (hadde jeg vært gjeldfri kunne jeg investert tilsvarende beløp i noe som hadde gitt avkastning, feks. fast eiendom). Det som derimot er vanskelig å vurdere er kostnadene med avskrivning, men jeg f.eks at jeg må regne med en vesentlig avskrivning om jeg nå skulle selge båten jeg har hatt i et år. Mitt anslag på 90.000 for en båt verdt ca 1 mill. med båtplass i Oslofjorden er derfor et underestimat. Hvis en regner en båtsesong som varer ca. halve året blir det fort 20.000 kr per måned...Heldigvis er båthobbyen i seg selv en helårsaktivitet, og gir gleder også når båten ligger tildekket.

Men at det dyrt å ha en relativt kostbar båt er det ingen tvil om.

Heldigvis har jeg råd - og som flere andre har påpekt, det går an å ha båt med mindre kostnader i verditap/avskrivning, da blir regnestykket langt mer hyggelig.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ja nå har jeg solgt båten :nonod::cheers::nonod: er spent på hvordan det skal gå med meg når det nermer seg våren og en ny sesong begynner, det blir sikker ikke lett :seeya:

:rolleyes:

Finn.no har 6959 båter til salgs , Autodb.no 3265 og baatnett.no 2167 båter til salgs. Ingen dramatikk i at du velger å selge båten . Skulle du få abstineser kan du jo bare møte til dugnad i havna hehe

Kanskje du får tid til å nyte våren og sommeren på en mer rolig og avslappet måte .

Løkke tell

Man skal vel ikke se på båt som en kostnad vel?

Man skal se på det som en investering (mener jeg da).

Jeg investerer i muligheten for å komme meg (og familien) ut på sjøen, nyte varme sol dager (og dårligere vær-dager).. Bare å finne seg en plass enten blant andre eller for oss selv.

En helg med ro og fred.. en god frokost i solen om morgenen.. bading og høre bølgeskvulp under båten.. og avslutte med en dram eller no mens solen går ned i horisonten..

Hadde jeg ikke brukt pengene på båten, hadde de nok gått med på annet.. sikkert mer tullete ting også.. nei båtlivet koster, men man får igjen for det også da. :-)

:sailing:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Jeg tror at regnestykket med å ha båt kanskje er noe mer omfattende enn hva noen innlegg her legger opp til - i alle fall for mitt eget vedkommende. Det er selvfølgelig vanskelig å være bastant mht fremtiden, men jeg anser at jeg både har en greiere jobbtilværelse og sannsynligvis også kommer til å jobbe lengre og med mindre sykdom når jeg stadig kan oppleve rike og gode henelser knyttet til fritidsbåten. Overskuddet er også større med båt enn hva jeg kan forestille meg uten. Gitt den forutsetningen at jeg kan jobbe 3 år lengre med båt før jeg går av med pensjon, og jobbe ekstra overtid (inntektsgivende virksomhet) når jeg har en fritidsbåt å tenke på fra tid til annen (fotografi henger på kontoret sammen med kartblad 1, 2, 3 og 4 - Den norske kyst), sammenlignet med uten båt, ser regnestykket mitt ganske behagelig ut. Den ekstra inntekstgivende virksomheten utover fast lønn dekker mer enn de totale årlige utgiftene til båt (absolutt alle utgifter medregnet) - så ut fra denne betrakningen tjener jeg faktisk penger på å eie fritidsbåt. Men det er jo noen forutsetninger i dette "regnestykket" som jeg må se an fremover.

Roaldbj: jeg liker meg så godt på sjøen at jeg faktisk kunne tenke meg å pensjonere meg tidligere bare for å kunne være mer i båten....og da blir det vel enda dyrere?

En annen sak er vel at alternativet til båt også kan ha tilsvarende "gevinster". Mitt alternativ kunne være f.eks hytte ved sjeøn eller på fjellet, elle være mer på golfbanen - alt dette er ting som vil øke livskvaliteten.

K

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...