Ranalunden Startet 20.November.2007 Link til dette innlegget Startet 20.November.2007 (redigert) Hei! har nettopp kjøpt en fin gammel 82mod. Jeannau Fantasia Rush77 med Yanmar 1GM. Problemet er at den lekker ca 1 drypp hvert 1,5 sekund ifra denne pakkboksen hvis det er det det heter. Har hørt snakk om en talgpakning som kan skiftes, men da må vel båten på land? Er det noe jeg kan gjøre i mellomtiden, eller må jeg dra ut til båten annenhver dag og pumpe ut vann? Prøver å legge ved et bilde av dingsen. MVH HØ Lunde https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9452/pakkboks.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9452/bilde051.jpg Redigert 21.November.2007 av Ranalunden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Kan du prøve å laste opp det øverste bildet en gang til. Det nederste bildet kan tyde på at du ikke har så mye mer å stramme på for å dempe lekkasjen. De to metallplatene synes å være strammet ganske mye mot hverandre. Men du kan forsøke: 1) Å skru boltene enda mer sammen dersom det er gjenger å gå på. 2) Sette inn bolter med mer gjengeparti å skru på. 3) Jeg tror ikke det skulle være forbundet med overhengende fare å løsne de to boltene og forsiktig dra den nedre delen av pakkboksen helt ut, dvs den sitter enda på selve akslingen. På forhånd må du ha fått tak i nye pakningsringer, eksempelvis fra Sleipner Motor. Disse kan være slik at de går tre ganger omkring akslingen.Oppgi diameteren på akslingen når du bestiller pakningene. Jeg tror du kan få taglpakninger i denne dimensjonen. Når du trekker den nedre delen av pakkboksen helt ut, skyver du fort inn de nye pakningsringene og skrur på plass tiltetningsstykket. Du vil nok få endel vanninntregning under denne operasjonen, men dersom du utstyrer deg med elektrisk pumpe i forkant burde dette kunne gå. Men ikke gjør det alene. Sørg for at en annen kan stå klar til å seile båten slik at den ikke havarerer om det skulle gå verre enn det jeg forespeiler. Jeg anbefaler det 3. alternativet. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
SiA Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Er redd du må på land. Ser ut som om det allerede er fullt i pakkboksen, glanden, (det som presser på pakningen) er bøyd, da er nok pakningen stein hard og må skiftes. Faren er at det også er slitt spor i akselen, da må den skiftes eller dreies, i begge tilfeller må den ut Det er også en j***i jobb å få ut en steinhard pakning med akselen i. Med sympatisk hilsen, Sindre Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 SiA, det var nok også min første tanke. Båten er en 82-modell, og det har vel aldri vært skiftet pakninger i pakkboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Kort og godt: Vannslangen mellom stevnrør og pakkboks er ut til å være heller tvilsom Glanden (den skeive saken som boltene går gjennom) er overtrukket og ødelagt Konklusjon: Hele greia bør byttes og akslingen bør sjekkes for slitasje. Sannsynligvis bør aksling og pakkboks byttes til et bedre system. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Så ikke pent ut dette nei. Er nok landjobb. Tvilsom kvalitet på den røde slangen og?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.