Jump to content

Prissetting ved salg av båt

Enzo

Recommended Posts

Vet det er endel som legger ut båten på finn.no nå på høsten til en pris som nok er noe optimistisk og tenker at blir den solgt så greit nok og ikke så farlig med det , de satser da igjen på å få solgt til våren eller beholder båten noen år til.

Dere som legger ut båtene for salg men ikke har spesielt voldsomme ønsker om å selge , hvor lavt setter dere prisen i forhold til det dere betalte ?

Redigert av Enzo (see edit history)

Kjøpte en Askeladden 525 Exell med 90 hk henger og kartpltter i 2004. Den kostet 210.000,- Satte den på Finn våren 2007 til 205.000,- da jeg ønsket større båt...

Dette føltes helt greit, men da jeg pluttselig fant den båten jeg selv ville ha, ringte jeg selgeren og fortalte at jeg også hadde en båt liggende for salg som jg var avhengig av å bli kvitt før jeg kunne kjøpe hans. Jeg spurte hvor mye han var villig til å redusere prisen og reduserte prisen nesten tilsvarende på min. Jeg gikk opp til en 2,5 ganger så dyr båt, så det skal sies at jeg reduserte prisen på min i % tilsvarende hva jeg selv fik i avslag. Båten min ble solgt uka etter for 185.000,- og jeg kjøpte min "nye" dagen etter jeg leverte den gamle.

Dette var selvfølgelig en sjangs å ta, men jeg lærte at å redusere prisen til hva man faktisk kan forvente å få er smart. Det hadde vært få henvendelser på annonsen min tidligere, men når den ble annonsert til 185.000,- ringte telefonen hyppig og ingen skulle lengre prute.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg solgte min Yamarin 7440 for 550.000,-, 10.000 mer en jeg gav. La den ut for 575.000 og tror de 25.000 jeg "la" på bordet gjorde at salget gikk enkelt og greit...

Du kunne jo lagd en poll om dette så hadde vi fått litt statisikk. Hvis en skal synse litt så ser det ut til at mange båter er priset etter noenlunde det de har kjøpt dem for, da tenker jeg på nyere båter som en vet hva har kostet fra ny og til nå... Så dukker det opp noen 50.000/100.000 under andre og de ser ut til å bli solgt fort. Det er kjøpere der, men de er meget prisbevisste og det blir jo ikke bedre at av Seilas og andre skriver at nå er det altfor mange båter i markedet... og en venter prisfall...

Slik jeg ser det må markedet være gunstig for de som skal kjøpe seg opp til større båt og holder seg i bruktmarkedet...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg tror at en relativt stor andel av båtene som ligger ute for salg er av akkurat denne katogorien, nemlig "får jeg solgt til den prisen jeg vil ha, er det greit, hvis ikke beholder jeg den".

Derfor er det en del kjøpere som har overdrevne forventninger av hvilke prisavslag som gis. Noen er selvsagt nødt til å selge, men jeg tror at den økonomiske situasjonen generelt gjør at det er færre og færre som må selge. Hver høst dukker det opp en del diskusjoner som har til hensikt å påvirke prisene og skape panikk blant selgerne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...