HaHa Startet 21.November.2007 Del på Facebook Startet 21.November.2007 Jeg vil anbefale denne lettleste oppsummeringen av 25 ulike ulykker med fritidsbåter: Leisure Craft Safety Digest Takk til britiske skattebetalere og MAIB - Marine Accident Investigation Branch. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 22.November.2007 Del på Facebook Svart 22.November.2007 Mye nyttig i denne publikasjonen, når man tar høyde for at forholdene i England er svært forskjellig fra de vi har i Norge. Men for all del den viktigste leksjonen gjelder overalt: Legg ikke ut under forhold du ikke er trygg på at du mestrer! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.November.2007 Del på Facebook Svart 22.November.2007 intressant.....tack för tipset Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Divemaster Svart 22.November.2007 Del på Facebook Svart 22.November.2007 (redigert) Takk til britiske skattebetalere og MAIB - Marine Accident Investigation Branch. Velbekomme!!! Denne reporten kommer ut hvert år og er til tider skremmende lesing. RNLI stasjonene rapporterer alle ulykker-personskade osc. til MAIB (spesielt hvor båtene er sertifisert for kommersielt bruk ... slik som fiskebåten), men ikke tilfeller hvor alle ombord er OK, og det er liten skade på båt. Disse blir som regel bare innført i loggboken. enkelte RNLI stasjoner publiser disse på nettet. Om en tror at foholdene her borte er annerledels enn i fjordnorge er en ting, men sett deg selv utenfor Jærens Rev, eller midt i Kattegat (hvor mange fartes), da kan en del av disse uhellene lett sammenlignes med Norge. Uansett.... Les, reflekter og husk at sjøen ikke altid er en koselig plass å være...... Noen dager er det bedre å ligge i havn. Redigert 22.November.2007 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Mini Svart 24.November.2007 Del på Facebook Svart 24.November.2007 Om en tror at foholdene her borte er annerledels enn i fjordnorge er en ting, men sett deg selv utenfor Jærens Rev, eller midt i Kattegat (hvor mange fartes), da kan en del av disse uhellene lett sammenlignes med Norge. Uansett.... Les, reflekter og husk at sjøen ikke altid er en koselig plass å være...... Noen dager er det bedre å ligge i havn. Jeg står på at forholdene er ganske anderledes i Norge enn de er i England, dog er forholdene i Kattegat ofte uberegnelige. Om forholdene utenfor Jærens Rev skal jeg ikke si noe om, da jeg ikke har seilt der ennå............................... Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Det er interessant å se fordelingen av de 25 ulykkene som rapporteres: - 16 er med seilbåt - 3 er med RIB - 3 er med åpne småbåter - 2 er spesielle tilfeller - 1 er med overbygget motorbåt Hvorfor så stor overvekt blant seilbåter? Kanskje fordi de har en naturlig tilbøyelighet til å legge utpå i ruskevær? Kanskje fordi seilbåter er mer utbredt i England? Det ene tilfellet med motorbåt (overbygget glassfiberbåt) skyldtes oppløst skroggjennomføring av messing. Med bakgrunn i tidligere diskusjoner her på Båtplassen om skroggjennomføringer, er det interessant å se hva rapporten skriver om messing: "Brass is not accepted for use in underwater, through-hull fittings, either by classification societies or by the MCA because of its susceptibility to de-zincification." "Always ensure that throughhull fittings and seacocks are of an approved material such as silicon bronze, gunmetal or dezincification resistant (DZR) brass. Be wary of purchasing fittings made from a material that is described by a trade name and not a recognisable metal alloy – ask for details of its constituent metals." Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Nyttig info.......... Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Det er interessant å se fordelingen av de 25 ulykkene som rapporteres: - 16 er med seilbåt - 3 er med RIB - 3 er med åpne småbåter - 2 er spesielle tilfeller - 1 er med overbygget motorbåt Hvorfor så stor overvekt blant seilbåter? Kanskje fordi de har en naturlig tilbøyelighet til å legge utpå i ruskevær? Kanskje fordi seilbåter er mer utbredt i England? Et par ting observert fra en som bor "her borte".. Seilbåter er mer utbredt i Skottland og lenger nordover, men rundt den Engelske kanalen er det vel rundt 50/50... n[r en ser i marinaene rundt Solent, Porthsmouth osv. Dette har noe med rekkevidde å gjøre, og at når en setter ut, så har vi ikke så mye av en øygård til å beskytte oss. Dette gjør at vi er ganske avhengige av god værmelding.... Uansett, så er det desverre et faktum at seilbåter ofte befinner seg i vanskelige situasjoner, da det er lett å bli overrasket av små endringer i værforholdene. En liten endring i vindretning og, eller styrke, kan ha sterk innvirkning på tiden for en overfart. Dette koplet sammen med større tidevannsfoskjeller, gjør at en til tider kan få vanskelige bølger (ganske lik de krappe og vonde rundt Jærens Rev...)... men muligens mer intens hvor en går inn i et elveinnløp .. (Chichester, Humber osv.). Sett dette sammen ned seilas som var begynt i frisk bris til liten kuling med blandet erfaring fra mannskap, så seiler en fort mer "på kanten" av hva båt og mannskap kan håndtere. Hva med motorbåter da .... vel strekket som en seilbåt prøver å dekke i F5, kan vel fort dekkes på halve tiden med de fleste motorbåtene som ville tenke på å legge ut på samme tiden, noe som gjør at marginen i værvinduet blir større ... men for all del, vi blir også tatt på senga i ny og ne ... men vi sitter som regel "inne" eller høyere oppe, med mer beskyttelse enn hva en gjør i en seilbåt, noe som betyr at vi ikke (og ofte et fundamentalt medlem av mannskapet) så lett blir skylt overbord (sikkerhetssropp eller ikke). Mine observasjoner har ikke noe med sjødyktighet (motorbåt eller seilbåt) å gjøre ... kun det som jeg har observert, og lest i ulykkesrapporter. Jeg erkjenner at en havseiler er "tryggere" i en storm enn en tilsvarende størrelse motorbåt ... men dette har jog også visse provisio, slik som erfarent mannskap osv. Den siste ulykken her borte (tre drept) var sist uke hvor en 22 for motorbåt la ut fra Whitby .... Press Notice No: 377/.07 Friday, November 23, 2007 Posted 14:01 GMT CABIN CRUISER OVERTURNS IN HORRENDOUS CONDITIONS Humber Coastguard are currently co-ordinating assistance to an overturned cabin cruiser Last Call which left Whitby Harbour earlier this morning in horrendous sea conditions. A call was received at just after 12.15 am which reported concerns by Whitby lifeboat personnel that the small cabin cruiser with three people on board was leaving the harbour in rough sea conditions producing waves of 20 to 30 foot just outside the harbour wall. Shortly afterwards, and around 50 to 100 foot out from the harbour wall, the vessel was overturned in those rough seas. An emergency call was made to the Coastguard by a female on board. From a visual sighting from the harbour wall a person was seen struggling in the water who was wearing a lifejacket. .... og her går livbåten ut ... så hva i ¤%### hadde en 22 fots motorbåt der å gjøre.... galskap ...muligens.... ingen får vite nå da alle omkom.. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.