lano2 Startet 22.November.2007 Link til dette innlegget Startet 22.November.2007 Finnes det ingen grenser for hvor brede båter vi vil ha ? Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Ikke godt å se hvor lang denne båten er. Tar man et bilde av danskeferja, så ser den også litt bred ut rett forfra. Hva slags båt er dette? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 22.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Noen som vil tippe ? Hull Length 12.6m Full Length N/A Length Overall 12.60m Length Waterline 11.20m Beam Overall 4.40m Beam Waterline 4.99m Headroom (approx) 2.12m Freeboard Height 1.7m Displacement 12.6t Ballast 4.0t Freeboard Height 1.70m Draft 1.95m Freshwater Tank 570 L Holding Tank 60 L Fuel Tank 300 L Sail Area 98.7m² Mainsail 37m² Genoa 61.7m² Spinnaker 140m² Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Sunbeam Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 22.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Synes du den er for bred ? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 (redigert) Synes du den er for bred ? Neida .... den er for kort !! Redigert 22.November.2007 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Seiljåtten Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Synes du den er for bred ? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 22.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Men finnes det egentlig en fasit ? Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Nei, men på et tidspunkt må den nok defineres som lekter Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 (redigert) Beam Overall 4.40m, Beam Waterline 4.99m ?? Hvordan kan hun være bredere (59Cm ) ved vannlinjen enn høyere oppe? Vedr. fasit, så kommer hydrodynamikken inn ..... Når du seiler, så vil som regel mer av skutesiden legges ned i vannet, now som vil tilsi at du får en lengre vannlinje, og dermed en høyere displasement fart. De fleste seilbåter benytter seg av dette. Når det gjelder den på bildet, så er den i utgansgpunktet ganske bred i forhold til skroglengden, noe som sikkert er et kompromiss for å øke innvendig boplass, mot fart, sjøegenskaper og alt det tekniske som har med seiling å gjøre. En som jeg, uten kjennskap til seilbåter, ville sammenligne denne med, er en turseiler ...en Fantasi 44, som kun er 4.04 meter bred, hvor skroglengden er 13.7 og 11.35M respektiv, noe som bekrefter mine tanker om at boplass her har hatt en stor innvirkning på utformingen. Om den er for bred er en helt annen sak, som du self, og andre får subjektivt bestemme selv. Redigert 22.November.2007 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
giver Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Hei Den får jo mye volum (god plass. ofte omtalt som mye båt for pengene). Den blir jo "stiv" på bidevind (krenger ikke så mye). Vakkert skue. :nono: mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Tja, Colin Archer konstruerte ganske brede båter. Typisk var lengden over stevner tre ganger bredden. Slik sett brde denne båten vært omlag 15 meter lang. Hulda er ikke veldig bred: Snaue 13 meter lang og fire meter bred. Stor bredde i forhold til lengde øker ikke egenskapene på kryss. Egenskapene kommer bedre til sin rett når båten ligger med hekken mot land ved en marina. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Jeg møtte en skrue i sommer som mente at båter skulle være formet som en hval Båten hans var deretter. Baugen var som en komle/kompe/raspeball og hekken lang og spiss..... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sydvesten Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Dette er vel tilnærmet samme bredde som RM1200 som også er godt 4 meter... men så lenge det er "kvalitesmerke" så går det nok bra at båten er litt oppblåst rundt midjen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
wave Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 RM 1200 har maks bredde på 4,22. Voldsomt det også. Men med knekkspant er bredden i vannlinjen kun 3,30. Så her er konstruksjonen en helt annen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 (redigert) Bredde gir masse plass, men også en vanskeligere båt å navigere i trange havner og smale kanaler (men, den som er avbildet er nok allikevel for stor for Blindleia). Stor bredde gir også en tyngre og tregere båt (ikke alltid, men vanligvis spesielt på kryss). Er målet mest mulig plass ombord, så er det vel strengt tatt ikke grenser for hvor bred en båt kan bli. Finnes det en grense for når 3-fots syken gir seg? Noen liker den intime "trange" kosen, mens andre vil ha leilighet til sjøs. Jeg heller til det første, Admiralen til det siste helt til hun skal hoppe iland og fortøye Redigert 22.November.2007 av Stillheden (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Enzo Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 (redigert) ********edited******** Redigert 22.November.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Jeg møtte en skrue i sommer som mente at båter skulle være formet som en hval Hvalen har nok sin form for en grunn... Vanndråpen likeså. Mercedes gjorde en del fantastisk forskning på 30-tallet som er like gyldig i dag, blant annet oppnådde de på sine eksperimentbiler en toppfart som moderne familiestasjonsvogner ikke er i nærheten av, med moderat effekt (ca 150 hk, om jeg ikke husker feil). Man fant ut at desto lengre hale man hengte på bilene, desto høyere ble toppfarten, største halene var vel opp mot 10 meter lange. Nå har det seg slik at disse bilene, i likhet med vanndråpen, er formet for minst mulig motstand gjennom luft, så det kan tenkes skruen du møtte ikke helt hadde fulgt med i timen. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Baugen var som en komle/kompe/raspeball Trodde vi var enige. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Seilaren Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Trodde vi var enige. Jeg sa det for en grunn.. Men jeg er vant med å sammenligne båter og biler med komler. Må være en Stavanger greie... Nå har det seg slik at disse bilene, i likhet med vanndråpen, er formet for minst mulig motstand gjennom luft, så det kan tenkes skruen du møtte ikke helt hadde fulgt med i timen. Ja, jeg reagerte også litt på det. Men han skal få leve med sine teorier.... Han mente at båten fikk best høyde på kryss sånn. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Frivakten Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Båten er utvilsomt gravid. Kanskje med en kjekk Bavaria. Blir sikkert ei velskapt lita jolle. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Miss Amalie Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Dette er vel tilnærmet samme bredde som RM1200 som også er godt 4 meter... men så lenge det er "kvalitesmerke" så går det nok bra at båten er litt oppblåst rundt midjen.. Nå bynær jeg å lure igjen.... Sydvesten, kjære deg! Hittil har jeg egentlig trodd og håpet at disse "tilleggene" i hvert innlegg var en god humor! Men, er det virkelig slik at sarkasmer har blitt en tvangstanke ? Forøvrig, har stor sans for kvaliteten i innleggene dine, men det er nok min opplevelse at i hvert eneste innlegg så blir jeg litt beskjemmet av å eie en Bavaria, men med feil grunn... Når vi tilogmed begynner et innlegg som egentlig gjelder en positiv sak, med et spark til kritikerne, ja da mister jeg litt av gleden over innlegget. Ikke vondt ment asså! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.