Jump to content

Kan en båt bli for bred ?


lano2

Recommended Posts

Noen som vil tippe ?

 

Hull Length

 

12.6m

Full Length

 

N/A

Length Overall

 

12.60m

Length Waterline

11.20m

Beam Overall

4.40m

Beam Waterline 4.99m

Headroom (approx) 2.12m

Freeboard Height 1.7m

Displacement 12.6t

Ballast 4.0t

Freeboard Height 1.70m

Draft 1.95m

Freshwater Tank 570 L

Holding Tank 60 L

Fuel Tank 300 L

Sail Area 98.7m²

Mainsail 37m²

Genoa 61.7m²

Spinnaker 140m²

Link to post

Beam Overall 4.40m, Beam Waterline 4.99m ??

 

Hvordan kan hun være bredere (59Cm :eek:) ved vannlinjen enn høyere oppe?

 

Vedr. fasit, så kommer hydrodynamikken inn ..... Når du seiler, så vil som regel mer av skutesiden legges ned i vannet, now som vil tilsi at du får en lengre vannlinje, og dermed en høyere displasement fart. De fleste seilbåter benytter seg av dette.

 

Når det gjelder den på bildet, så er den i utgansgpunktet ganske bred i forhold til skroglengden, noe som sikkert er et kompromiss for å øke innvendig boplass, mot fart, sjøegenskaper og alt det tekniske som har med seiling å gjøre.

 

En som jeg, uten kjennskap til seilbåter, ville sammenligne denne med, er en turseiler ...en Fantasi 44, som kun er 4.04 meter bred, hvor skroglengden er 13.7 og 11.35M respektiv, noe som bekrefter mine tanker om at boplass her har hatt en stor innvirkning på utformingen.

 

Om den er for bred er en helt annen sak, som du self, og andre får subjektivt bestemme selv.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Tja, Colin Archer konstruerte ganske brede båter. Typisk var lengden over stevner tre ganger bredden. Slik sett brde denne båten vært omlag 15 meter lang. Hulda er ikke veldig bred: Snaue 13 meter lang og fire meter bred.

 

Stor bredde i forhold til lengde øker ikke egenskapene på kryss. Egenskapene kommer bedre til sin rett når båten ligger med hekken mot land ved en marina.

Link to post

Dette er vel tilnærmet samme bredde som RM1200 som også er godt 4 meter... men så lenge det er "kvalitesmerke" så går det nok bra at båten er litt oppblåst rundt midjen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Bredde gir masse plass, men også en vanskeligere båt å navigere i trange havner og smale kanaler (men, den som er avbildet er nok allikevel for stor for Blindleia). Stor bredde gir også en tyngre og tregere båt (ikke alltid, men vanligvis spesielt på kryss). Er målet mest mulig plass ombord, så er det vel strengt tatt ikke grenser for hvor bred en båt kan bli.

 

Finnes det en grense for når 3-fots syken gir seg? Noen liker den intime "trange" kosen, mens andre vil ha leilighet til sjøs. Jeg heller til det første, Admiralen til det siste helt til hun skal hoppe iland og fortøye :lol:

Redigert av Stillheden (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Jeg møtte en skrue i sommer som mente at båter skulle være formet som en hval :crazy:

 

Hvalen har nok sin form for en grunn... Vanndråpen likeså. Mercedes gjorde en del fantastisk forskning på 30-tallet som er like gyldig i dag, blant annet oppnådde de på sine eksperimentbiler en toppfart som moderne familiestasjonsvogner ikke er i nærheten av, med moderat effekt (ca 150 hk, om jeg ikke husker feil). Man fant ut at desto lengre hale man hengte på bilene, desto høyere ble toppfarten, største halene var vel opp mot 10 meter lange.

 

Nå har det seg slik at disse bilene, i likhet med vanndråpen, er formet for minst mulig motstand gjennom luft, så det kan tenkes skruen du møtte ikke helt hadde fulgt med i timen.

Link to post
Trodde vi var enige. :lol::lol:

:lol: Jeg sa det for en grunn.. :wink:

Men jeg er vant med å sammenligne båter og biler med komler. Må være en Stavanger greie...

 

 

Nå har det seg slik at disse bilene, i likhet med vanndråpen, er formet for minst mulig motstand gjennom luft, så det kan tenkes skruen du møtte ikke helt hadde fulgt med i timen.

Ja, jeg reagerte også litt på det. Men han skal få leve med sine teorier....

Han mente at båten fikk best høyde på kryss sånn.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Dette er vel tilnærmet samme bredde som RM1200 som også er godt 4 meter... men så lenge det er "kvalitesmerke" så går det nok bra at båten er litt oppblåst rundt midjen..

 

Nå bynær jeg å lure igjen....

 

Sydvesten, kjære deg! Hittil har jeg egentlig trodd og håpet at disse "tilleggene" i hvert innlegg var en god humor!

Men, er det virkelig slik at sarkasmer har blitt en tvangstanke ? :smiley:

 

Forøvrig, har stor sans for kvaliteten i innleggene dine, men det er nok min opplevelse at i hvert eneste innlegg så blir jeg litt beskjemmet av å eie en Bavaria, men med feil grunn... :cheers:

 

Når vi tilogmed begynner et innlegg som egentlig gjelder en positiv sak, med et spark til kritikerne, ja da mister jeg litt av gleden over innlegget. :wflag: Ikke vondt ment asså!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...