Verrie Startet 22.November.2007 Link til dette innlegget Startet 22.November.2007 I motorrommet har jeg ei sensor/klokke, med skilt under kolsyrelarm/kullsyrealarm. Der er egen sensor rett over motor i tillegg. Dette ligger i skjult anlegg hvor jeg så langt ikke har klart å "tegne" hele anlegget. Det er også skjult anlegg mot ledning/kontroll ved styrposisjon. Der er allikevel grunn til å tro at jeg har funnet korrekt alarmanlegg ved styrposisjon som heter "Dafø" med typebetegnelse EM-USK 24V "drift". På alarm ved styrposisjon er der egen knapp for alarmtest, bråker bra. På klokke/sensor i motorrom er intet leverandør angitt. Så til saken : -ved googling finner jeg ikke opplysninger om Dafø, jeg søker sikkert feil/tips og forslag til å finne dem ? -for å teste om sensorene faktisk virker, så har jeg ikke lyst til å fordre skjebnen med å la fri eksos flomme i motorrom, men hvordan ellers teste ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Det er nok ingen sensor, men en alarm på at CO2 skapet er åpnet og at det klargjøres for utløsning. DAFO tror jeg holder til i Gbg. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Her har du DAFO. Har brukt dem på et par prosjekt. Svært kompetente. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 22.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 (redigert) Mulligan, takk. Jeg har nå funnet følgende nettside : Dafo Brand Jeg ser nå i papirene for båten at anlegget er montert i 1992. Da under annet navn (dette var årsak til at jeg ikke fant det). Men for meg ser det vitterlig ut at der kun er 3 komponenter : -alarmdisplay ved styrposisjon -sensor i tak, detektor -alarmhøyttaler i motorrom. Utover dette ser jeg ingen komponenter. Kan dette stemme ? Redigert. ser at Mulligan igjen er rask til å finne nettside innen jeg rekker å poste........ Redigert 22.November.2007 av Verrie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Står det 3-4 grå flasker noe sted? I et skap? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 22.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Nei, har så langt ikke funnet noe slikt, men må få legge til at jeg oppdager stadig noe underveis i saumfaringa av skuta. Hvor store skal disse flaskene være ? Skal disse nødvendigvis være lokalisert til motorrom ? Jeg har nemlig et rom jeg til nå ikke har fått kommet til enda........ (hadde forresten en sjekk på septiktanken i ettermiddag da jeg ønsket å få rede på hvor lensepumpe er lokalisert i tank samt nivåbryter. Selv om dusjvann, oppvaskvann etc etc havner i samme tank og derav minsker bommelomm etc., så kan jeg forsikre alle om at jeg fortsatt ikke har spist middag, og heller ikke akter å gjøre dette på de første timer...... Å være båteier kan fra tid til annen by på utfordringer....) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Dersom du har CO2 beskytelse, vil jeg anslå 20 liter på en eller fler flasker. De skal IKKE stå i maskinrommet. Jeg vil tro de står i overbygget et sted. Det er vanligvis sånn at når du åpner utløsningskapet, så går alarmen slik at folk i maskinrommet kan evakuere. Det er IKKE tillatt med automatisk utløsning. Se om du finner noen dyser som peker ut i maskinrommet. Finner du noen, så følg rørene. Har du CO2, så er det svært skumle greier dersom anlegget ikke betjenes korrekt. Dette bør du finne ut av. Har DAFO levert anlegget, så finnes det i arkivene deres. Dette vil være et sertifisert anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 22.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Mulligan, dette er til stor hjelp. Jeg har nå funnet dysene som du omtaler, som går ned under dusjen i tilstøtende rom. Jeg må til med større nedrigging for å komme til ordentlig. Jeg skal ta kontakt med Dafo når jeg en dag får tid. All den tid anlegget ble montert i 92, og jeg ikke kan finne kontrolljournaler vil jeg tro det er på høy tid med kontroll. Skal undersøke om vi finnes i arkivet dems fortsatt. Kontroll av anlegg antar jeg kan utføres av mere lokale agenter enn at de må hentes fra Sverige ? (båten befant seg i Sverige på den tiden det ble innstallert). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Ring det lokale brannvesenet. De vet hvem som kan resertifisere. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 22.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Takk. Jeg må også komme med korreksjon. Jeg undersøkte dysene, men det er etter gammelt anlegg. (der er også annen alarm lik den omtalte ved styrposisjon, men som er frakoblet) Det kan se ut til at flaskene befinner seg bak varmeisolasjon i tak. Jeg har tilsammen 2 dyser til dette. Jeg undersøker Dafo i morgen, samt brannstasjon en dag jeg har litt tid..... (jammen fordel og ta med pc/internet i båten om kveldene/lett å lete mens svar kommer fortløpende) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.