Jump to content

Son Marina på Tv2 hjelper deg!


Baatlaus

Recommended Posts

Håper det var flere som så dagens episode av TV2 hjelper deg!?

Hvordan Son Marina håndterte saken der en av deres kunde ble frasjålet en båtmotor mens denne var på service.

Son Marina fraskrev seg alt ansvar men betalte ut beløpet tilsvarende ny motor. Dette i følge daglig leder kun for å ungå oppslag på tv, selv om en kjent regelrytter hardnakket hevder at reglene sier at tyveri er verkstedets ansvar...

 

Skremmende hvor dårlig mange forretnings drivende håndterer slike problemer og det får i hvertfall meg til å sjekke både en, to og kanskje også tre ganger før jeg kommer til å levere noe som helst på service...

 

Dette gjelder både bil og båt men kanskje spessielt båt da det virker som om marinaer rundt om tror de har eget lovverk.

Link to post

Syntes vedkommende daglig leder gjorde en ynkelig figur på intervjuet.

Det verste var vel da han fortalte at han hadde tatt kontakt med kundens advokat.

Fakta var at kunden ikke hadde noen advokat. Ville nok betenkt meg ,før jeg overhodet ville ha noe med et slikt firma å gjøre. Konklusjon: Ta kontakt med TV 2 hjelper deg , når du får problemer. :yesnod:

Link to post

Hei

Har ikke sett dette på TV men må si jeg er noe usikker på at dette er verkstedets ansvar. Trodde det var slik at det var mitt ansvar som eier, selv om jeg leverte bil/båt på verksted.

La oss si en lignende sak.

En mann har ett lokale som han leier ut for båter i vinteropplag. Hele stasen brenner ned. I dette tilfelle ville vel også hver enkelbåteier måtte bruke sinn forsikring.

 

Hilsen Smaapala

Link to post

se reprisen på programmet dere :wink:

 

Ellers kan dere se her

 

Tror kanskje det blir annerledes i ditt eksempel Hilmar

 

Men han var jo ærlig da :smiley:

Han innrømte at han kun betalte for å unngå diskusjon med tv2 :lol:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Når det gjelder båt i opplag hos andre og brann, såvel som skade påført mens gjenstand har vært i verkstedets varetekt, så har jo "husadvokaten" skrevet en god del om dette her:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...57&hl=brann

 

Den tråden dekker vel det som er å si om saken og ingen tvil om at Son Marina tar feil?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Tilfellet gjelder ike båt,men det juridiske blir vel det samme.Bilen som stod på verksted,ute vel og merke,hadde blitt utsatt for innbrudd.Verkstedet slapp å være ansvarlig,DA bilen ikke stod ute i ett inngjerdet område.Hadde det vært gjerde,hadde saken fortonet seg annerledes iflg.verkstedets advokat.

Men jeg nektet å godta dette,og lot bilen stå til skadene var ordnet.Det ironiske var at de gikk konkurs.Møtte da opp til deres samme jurist for å få bilnøklene som de hadde tatt,skulle inngå i boet.Ble så forbannet og sa at bilen stod på tomten ute da konkursen ble begjært,og ikke deres eiendom.

Enden på visa var at han til slutt åpnet skuffen og motvillig ga meg nøklene til bilen MIN.

Så jeg ble meget forundret da jeg så programmet og konklusjonen på dette.

Uansett,ang.denne saken burde de lagt seg flate og beklaget,det er dette som gjør av kundene svartlister de.Det er dårlig reklame for de :smash:

Link to post
Son Marina må reklamere og annonsere for en god del tusener , kanskje hundretusener for å rette opp denne blemma.

 

Tror jeg ingen ting på. Ingen glemmer så lett som forbrukerne og jeg tror båtkjøpere som forelsker seg i en båt er spesielt glemsomme. Glemsomme er nok også de som skal levere båt/motor til service og er heldige å få time i et presset marked.

 

Reportasjen overrasket meg ikke. Den bekreftet vel heller mitt inntrykk av cowboytilstander i båtbransjen.

Link to post

der må man vel betale for å se?

 

Her går det unna :smiley:

Denne var til tom-ass

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Jeg har lest linken til "Daffy" ovenfor. Men her synses det mye, både fra forståsegpåere, fra Forbrukerrådet/-utvalget og ulike advokater tror jeg.

Bilbransjen har så lenge jeg kan huske forholdt seg til det faktum at det er den enkelte bileier som selv må dekke tyveri av sin bil fra verkstedets eiendom. Noe annet er nytt fr de fleste i den bransjen. Så også må det gjelde fr båt, g andre verdigjenstander andre "oppbevarer" eller har stående på sin eiendom.

 

Noe annet vil være situasjonen dersom verkstedet har opptrådt uaktsomt og påført bilen skade ved f.eks. prøvekjøring, latt nøklene stå i inne på et ulåst verksted etc. Da trer normalt verksedets "tabbeforsikring" inn dersom slik finnes. Hvis ikke, tror jeg likevel at bilens forsikring brukes, og at verktedet betaler egenandel....

 

Hva med en bil som står parkert inne på en parekringsplass som eies av et firma, og eieren har betalt for å stå der? Eller ikke betalt for å stå der? Hvis denne blir påført skade, eller blir stjålet hvem har ansvaret her? En kan ramse opp ulike og lignende situasjoner.......

 

Etter min oppfatning har Son Marina intet ansvar i iutgangspunktet, dersom de ikke har opptrådt uaktsomt. Eller tar jeg feil likevel? Det at noen aktører på dette området uttaler seg, behøver nødvendigvis ikke bety at de har rett? Spørsmålet er vel heller hva bileier/båteier har skrevet under på,....

 

Jeg har leid plass til båten til opplag under tak i vinter, i båthavna og her er hva som står skrevet i betingelsene:

 

"Leietakers båt er ufrsikret av utleier såvel i opplag som på vannet. Utleier er bare erstatningsansvarlig innenfor dekning av utleiers ansvarsforsikring for skader som skyldes forsømmelser eller uaktsomhet fra utleiers side i forbindlese med opptak, bortsetting, flytting og utsetting av båt. Skader som måtte inntreffe utover dette må dekkes av båteiers forsikring".

Link to post

Ting stiller seg kanskje litt annerledes når det er kontraktsfestet at eier ikke står til ansvar, kontra om jeg leverer noe fra meg til et verksted?

 

Hvis jeg leverer vaskemaskinen min til rep. og den blir stjålet på verkstedet... hva da? Ser ikke forskjellen om det er hvitevarer, båtmotor eller hva nå det måtte være.

 

Men ingen expert på juss eller lover, men ikke tvil om at uansett sin feil har noen stemplet seg selv men et dårlig PR.

 

 

 

Men det blir nevnt cowboy tilstander i båtbransjen.... er båtbransjen noe værre en andre da?

Link to post

Uansett,`nimbuster`, hva du mener om forsikringsansvaret her, så opptrådte daglig leder for Son Marina lite tillitvekkende. Han fortalte til reporteren fra TV2, at hadde betalt dagen i forveien for intervjuet for å slippe noen diskusjon. Videre sa han at kundens advokat hadde blitt kontaktet!? Han fikk da til svar at kunden ikke hadde noen advokat ! Det er tydelig det hjelper å kontakte" TV2 hjelper deg", når man treffer på firmaer av denne type.

Tror jeg villle betenkt meg med å ha noe med dette firmaet å gjøre i fremtiden.

Link to post

Hei.

 

Jeg kjøpte faktisk båten min hos dette firmaet for 20 år siden, uten noen problemer, - heldigvis. Har senere hørt at de hadde flere konkurser både før og etter at jeg kjøpte båten!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå har ikke jeg sett nevnte tv program men husk nå på før vi dømmer noen at tv2 driver en jornulastikk som skal få folk andre en den de tar opp saken for til å fremstå dumme. Skulle likt å se den av oss som de ikke greide å fremstille som dumme. Klipt og redigert blir det også. Handtverkere ynder de jo å ta og mange med rette men om det ikke er rett så tar de saken allikevel og greier å fremstille det som om deres part har rett.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Jeg har lest linken til "Daffy" ovenfor. Men her synses det mye, både fra forståsegpåere, fra Forbrukerrådet/-utvalget og ulike advokater tror jeg.

Bilbransjen har så lenge jeg kan huske forholdt seg til det faktum at det er den enkelte bileier som selv må dekke tyveri av sin bil fra verkstedets eiendom. Noe annet er nytt fr de fleste i den bransjen. Så også må det gjelde fr båt, g andre verdigjenstander andre "oppbevarer" eller har stående på sin eiendom.

Så du mener (i likhet med daglig leder i Son Marina) at Trygve Bergsåker, amanuensis ved Juridisk fakultet i Oslo tar feil og synser?

Jeg har lest flere steder om personer som har hatt bilen sin på verksted og blitt frastjålet verktøy og annet uten å få det dekket på forsikringen. Men hvem som synser kan man jo sikkert lure litt på :rolleyes:

Forsikringsselskapene er i alle fall veldig flinke til det.

 

Jon-Kåre:

jeg har sett mange utgaver av TV2 hjelper deg som jeg har vært kjempeflau på journalistens vegne.

Men dette var ikke et av de

 

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Så programmet selv.. makan til løgn og bortforklaringer..

Påstå en ting, og komme med "husker ikke" etterpå, det er sånn vi gjorde i barnehagen..

Evig eies kun et dårlig rykte sies det vel..

bra jeg ikke har hatt noe med dem å gjøre, og kommer ikke til å kontakte de heller, det er helt klart..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Chagall:

Jeg har ikke sett det intervjuet, men lest kommentarene og utsagnene hans her inne....og jeg er selvfølgelig enig med deg i at hans utsagn er lite profesjonelt. Nå trengte han helt sikkert ikke å stille opp, men det bare ble sånn. At han betalte for noe han strengt tatt kanskje ikke trengte ,er en annen sak og også veldig uprofesjonelt.

 

Til Lars H:

Son Maringa har som du sier vært båtforhandler i 20-30 år, og solgte på den tiden svært mange båter.....les Saga 27. Jeg kjenner ikke til at Son Marina har gått konkurs mer enn 1 gang, i kjølevannet at 1986-tiden....men det kan jo likevel være tilfelle. Tror i så fall det har mer med makroøkonomiske forhold, så som kollaps i markedet å gjøre. Svært mange aktører i de fleste bransjen gikk dukker i det kjølevannet.

Link to post

Nimbuster - jeg henleder din oppmerksomhet til denne tråden; https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...=brann&st=0

 

Legg merke til de svarene som kommer fra Skipper Worse i denne tråden. Mener å huske at han besitter noe kompetanse på området jus og synes å inneha en del erfaring med saker relatert til båt!

 

Mulig du oppfatter det som "bare synsning", men kan også tenkes å være "kvalifisert synsing"? :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...