Jump to content

Effekten av stålpropell


John Martin

Recommended Posts

Hei JM.

 

Av tidligere innlegg på båtplassen, har vi sett at å gå over til stålpropell kan ha den effekten som både "BoyWonder" og "tompa2" nevner. MEN, det er også de som har erfart ingen forbedring i akselerasjon og et ørlite tap av toppfart...

 

Mener å huske at noen har anbefalt å gå et hakk ned på diameter (eller var det pitch?) ved bytte til stålpropell. Anbefaler deg å bruke søkefunksjonen her på båtplassen og lese igjennom de inlegg som omfatter stålpropell.

 

Her er en av flere tråder om stålpropell: LINK

 

MEN, uansett hva du velger, så hør med forhandler (hvis det er en lokal en) om du kan teste propellen en tur før du evt bestemmer deg, da kan du sikkert prøve deg litt frem med forskjellige valg. :yesnod:

 

Husk da å ha med stoppeklokke og gps for å klokke tidene, sek opp i plan - sek opp til marsjfart - sek opp til toppfart og toppfarten (gps).

 

Viking.

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
På min Rana 520 SL med 90 Suzuki 4takt økte jeg toppfarten med ca 2 knop, ikke så veldig mye å hente på toppfarten.

Men du verden hvor gått den sitter i vannet, kan tilte nesten helt max nå, og slipper aldri på sving.

Har en Ballistic XL Prop. Virkelig å anbefale

 

Jeg har også en Rana 520 SL, dog med en Honda BF 75. Min gjør ca. 32-33 knop på topp. Hvor mye gjør din? Jeg skiftet fra Propulse (justerbar 4 bladet kompositt) som stod på til en Ballistic 13,5x17 men merket ikke særlig stor forskjell. Kanskje 1 knop mere på toppfart. Syntes faktisk Propulse-propellen var OK også. Den hadde faktisk bedre akselrasjon en stålpropellen men kunne ikke trimmes så langt ut.

Link to post
Jeg har også en Rana 520 SL, dog med en Honda BF 75. Min gjør ca. 32-33 knop på topp. Hvor mye gjør din? Jeg skiftet fra Propulse (justerbar 4 bladet kompositt) som stod på til en Ballistic 13,5x17 men merket ikke særlig stor forskjell. Kanskje 1 knop mere på toppfart. Syntes faktisk Propulse-propellen var OK også. Den hadde faktisk bedre akselrasjon en stålpropellen men kunne ikke trimmes så langt ut.

 

Hei, gjør 39 knop med helt opptimale forhold. hadde 14x21 på orginal propell. hadde da litt for mye turtall på max.

Gikk da til 13,5x23 på ballistic propellen og fikk da ca 150-200 omdr mindre. (akkurat passelig).

På min båt syns jeg faktisk akselrasjonen ble bedre. Og nå slipper jeg og tilte før jeg ska akselere.

Før måtte jeg ha motoren tiltet under halv på tiltmåleren for at den ikke skulle spinne løs i vannet. Nå er ikke det så nøye lenger hvordan den er tiltet når jeg akselerer, den spinner skjelden løs. Da må jeg nesten provosere det fram.

Jeg er som sagt veldig fornøyd med Ballistic.

Har du det turtallet motoren skal ha på max?

Link to post

Din Rana går da 6-7 knop raskere med kun 15 hk mere. Litt stor forskjell synes jeg men Honda'en har i tester fått kommentarer på at den ikke oppnår like høy toppfart sammenlignet med tilsvarende motorer på samme type båt. Den lå ofte 2-3 knop lavere. Honda'en er også en forholdsvis tung motor med sine drøye 170 kg. Hvor tung er din Suzuki?

 

Turtallet på motoren er oppgitt til mellom 5000 - 6000 rpm og med tom båt ligger turtallet på 5700 og 5500 med noen flere personer ombord, så propellen passer vel sånn ganske bra.

 

Jeg har montert trimplan, såkalte smarttabs, på båten da jeg syntes den steilte ganske mye ved akselrasjon og ved kjøring på lavere fart. Det hjalp utrolig og nå er båten like plan hele tiden og også mere stødig sideveis. Mulig at disse trimplanene kan bremse litt på full fart da de er selvjusterende og fjærbelastet slik at de hele tiden vil ha et press ned mot sjøen. Når båten ligger stille så peker de ganske skrått ned i sjøen og ved akselrasjon så presses de opp i tilnærmet vannrett posisjon av vanntrykket.

Link to post
Din Rana går da 6-7 knop raskere med kun 15 hk mere. Litt stor forskjell synes jeg men Honda'en har i tester fått kommentarer på at den ikke oppnår like høy toppfart sammenlignet med tilsvarende motorer på samme type båt. Den lå ofte 2-3 knop lavere. Honda'en er også en forholdsvis tung motor med sine drøye 170 kg. Hvor tung er din Suzuki?

 

Turtallet på motoren er oppgitt til mellom 5000 - 6000 rpm og med tom båt ligger turtallet på 5700 og 5500 med noen flere personer ombord, så propellen passer vel sånn ganske bra.

 

Jeg har montert trimplan, såkalte smarttabs, på båten da jeg syntes den steilte ganske mye ved akselrasjon og ved kjøring på lavere fart. Det hjalp utrolig og nå er båten like plan hele tiden og også mere stødig sideveis. Mulig at disse trimplanene kan bremse litt på full fart da de er selvjusterende og fjærbelastet slik at de hele tiden vil ha et press ned mot sjøen. Når båten ligger stille så peker de ganske skrått ned i sjøen og ved akselrasjon så presses de opp i tilnærmet vannrett posisjon av vanntrykket.

 

Min Suzuki veier 198kr. Ganske tung, men har samme blokk som Suzuki 115 og 140. Vet ikke om det er derfor den er såpass tung. Farten min er rett, har plåtter selv ombord, og har målt med andre båter og. Så det stemmer.

 

Angående de trimflapsa du har montert, funker de bra når du får vind i fra siden av? (skrått side og front)

Min båt har en tedens å legge seg ganske mye på siden da, og resulterer i mye slåing på mot bølger da.

Noe jeg ikke syns noe om.

Link to post
Angående de trimflapsa du har montert, funker de bra når du får vind i fra siden av? (skrått side og front)

Min båt har en tedens å legge seg ganske mye på siden da, og resulterer i mye slåing på mot bølger da.

Noe jeg ikke syns noe om.

 

De fungerer til en viss grad men blir på langt nær like effektive som el/hydrauliske trimplan som du manuelt kan justere. Har hatt slike på en større båt tidligere og der var de uunværlige. På en liten båt så synes jeg det, med slike trimplan, blir mye justering for å få båten til å gå optimalt da den er mye mer følsom for vekt, vind og motorpådrag og dermed må det justeres oftere på trimplanene. I tillegg er prisen 4-5 ganger så høy og monteringstiden/kostnadene mye høyere.

 

For meg så fungerer disse smarttabs helt utmerket. Hverken kona eller ungene likte seg noe særlig før jeg monterte disse da båten ved akselrasjon og i lavere fart reiste seg veldig mye og ødela for sikten og komforten, spesielt hvis flere personer satt helt akter. Nå reiser baugen seg minimalt ved akselrasjon og den holder plan mye lengre når det slakkes ned. Samtidig går den også rettere i sjøen men vil allikevel legge seg noe ved sidevind. En annen fordel er at ved tomgangskjøring og lav fart så peker trimplanene automatisk nedover slik at man får lavere dorgefart og mere retningsstabil båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...