Jump to content

Raymarine S1 Wheel Autopilot på Maxi 95?

Hallaron

Recommended Posts

Raymarine S1 Wheel autopilot. Lurer på å kjøpe denne og montere i Maxi 95'en. Noen som har erfaringer i så måte? Med denne kombinsajonen? Ca 10 laken for alt som trenges for å få den montert... Alle sier jeg ikke må montere hydraulisk styring på maxien, og da blir det plutselig mange færre muligheter å velge mellom på autopilotfronten... Takksam for inspill !!

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg tror S1-piloten går meget bra på Maxien.

Den funker på rat mmed både høy og lav utveksling pga. rorgiveren. Baserer seg på faktisk rorvinkel, og er dermed ikke så følsom for antall omdreininger/rattutslag.

Har den selv på min båt, og har montert nøyaktig lik på min brors.

Etter to slike monteringer, er jeg veldig kofortabel med at den både er lett å sette opp og å bruke.

tja.. tror det i alle fall, det er http://www.yachtbits.com/raymarine/s1_wheel_pilot_system.php denne. Etter spesifikasjonene skal den være midt i blinken, men jeg er bare lit nyskjerrig på erfaringer til folket, hvordan er denne?

Redigert: Etter du sier Amalie 36 så høres det bra ut. Det ser forøvrig ut til at vi har mye lik instilling til seil og motor, men jeg har nok ikke flagget mine meninger så direkte som deg :lol:

Da ser det ut til at jeg får legge en jobbetur til Oslo og kjøpe en da..

Har du koblet den sammen med noen GPS kartplotter ?

Redigert av hallaron (see edit history)

Kikket innoom sida di Amalie 36, det virket jo veldig greit. Har savnet autopiloten i sommer, så det er nok bare å hive seg rundt og bestille en.. Noe skal en jo drive med frem til April, og total oppussing av akterlugaren kan jo ikke ta hele tiden. Må jo montere litt gadgets også :-)

Dersom du benytter hydraulisk styring vil jeg uten tvil anbefale hydraulisk autopilort.

På Maxi 95 er styringe noe man blir tipset om å kikke litt ekstra på, min maxi har en styring som minner om teleflex en hadde på jollene, men den har virket prikkfritt til nå (bank i bordet). En god del forståsegpåere, inkludert en kollega av meg som har betydelig erfaring, advarer mot hydraulisk styring; en mister enhver tilbakemelding fra roret når en seiler. Om det er tilfelle er det nok ikke så greit med hydraulisk styring. Derfor har jeg ventet med å gjøre noe med styringen. Dessuten virker det, og disse dagene driver jeg og leser tilbud på seil til øyet blir stort og vått. Når seilinvesteringen er gjort blir nok båtkontoen satt betydelig tilbake, så derfor hadde det vært hyggelig med en autopilot som var billig (relativt) og enkel å montere..

Jeg har en eldre modell av denne styringen i min Maxi 95, fungerer fint. Motoren til styringen er lagt under bordplaten og er derved helt ute av veien.

Når det gjelder styringen i båten din skal du ikke bekymre deg om den før den begynner å glippe. Disse styringene er bra, men båtene begynner å bli gamle og inne i mekanismen er det en tannhjulsoverføring av aluminium? som blir svekket etterhvert. tegnet på at tannhjulene er slitne er at det glipper.

Båtsystem AB har erstatningstyringer som er "sydd" sammen for Maxi 95. For mere info finnes det en fin bildeserie på Garbos hjemmesider Garbo - styring

Redigert av pete (see edit history)

Jeg vet at Seilmaker Iversen i Bergen fikk i retur en bestilt Raymarine autopilot fra en Maxi-95 eier som ikke klarte å montere den på båten, så vær obs. Du kan evt. ringe dem og få bekreftet hvilken type det var, slik at du ikke går i samme fella. Gi et ord om hvilke autopilot du ender opp med, for jeg skulle gjerne byttet min Autohelm 3000, men den fungerer ennå så...er det forresten noen som har liggende en fjernstyring til en 3000?, på min båt så var den blitt borte.

Mvh, Even

Jeg kontaktet Malfix og fikk forståelsen av at denne kunne brukes på min -95. Det kan jo være en idè å kontakte ham igjen å få det bekreftet. I det jeg ikke har lyst til å legge om til hydraulisk styring, ser jeg ikke at jeg har noen andre valg enn å satse på denne.. Finnes det noen andre som kan kobles på rattet uten at jeg installerer hydraulikk?

Leste noe her på BP om en nye serie piloter fra Raymarine som er på vei. Selv lurer jeg på å bytte ut min ST 4000 med en S1 for å få rorgiver og den nye typen display. Ser for meg at mellomlegget ved å bytte alt ikke blir mye større enn ved å kjøpe rorgiver løst hvis man handler fra usa. Men er det nye piloter også for seilbåter med rattmontering rundt hjørnet? Blir nok raymarine på meg videre pga at jeg har en trådløs fjernkontroll som jeg er vanvittig fornøyd med.

Billigste jeg har sett er 1093US$ for en S1, om en regner 150US$ i frakt ender en på 8500,- totalt sett. Malfix selger denne pakken for 10' NOK og da er det greit, serlig med tanke på reklamasjon - mener å ha hørt noe om at Raymarine fraskriver seg alt garantiansvar på varer som eksporteres fra USA+

tror nok at jeg går for denne pakken, men vil gjerne ha avklart at det ikke blir noen problemer i forhold til å få montert det. Alt kan jo fikses og tilpasses, men om jeg ender med en diger ombygging med mange laken i kostnader, kunne jeg heller tenkt anderledes helt fra start..

Finnes det noen andre som kan kobles på rattet uten at jeg installerer hydraulikk?

Det finnes jo annet som hverken kobles på rattet eller krever installert hydralisk styring. F.eks. denne eller denne. Ein kollega av meg har den hydrauliske varianten og er strålende fornøyd med det sammen med "teleflex"-styringen han har. Men kanskje du ikkje har plass til ein slik drivenhet... Monterer du ein slik variant har du også reservestyring om den faste mot formodning skulle ryke...

Ellers er det jo masse bra og brukt på ebay, finner noe der heile tiden slik at kollegaene mine "mobber" meg for å ha for mykje dippedutter i båten :wink:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Billigste jeg har sett er 1093US$ for en S1, om en regner 150US$ i frakt ender en på 8500,- totalt sett. Malfix selger denne pakken for 10' NOK og da er det greit, serlig med tanke på reklamasjon - mener å ha hørt noe om at Raymarine fraskriver seg alt garantiansvar på varer som eksporteres fra USA+

Hør på SeaSea Gøteborg. Der fikk jeg et meget bra tilbud, og kjøpte min.

Med dagens kurs, blir prisen grei selv om du stopper på grensa og betaler moms. Den svenske får du jo igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...