Jump to content

Fjernstyring av kuleventil ( septikkran)


topa

Recommended Posts

Noe slikt tviler jeg på at du får kjøpt ferdig (selv om jeg ofte blir overrasket over hva som kan finnes til salgs) Men det er da ikke alt for vanskelig å lage noe slikt selv? Kjøp to bremsewire for sykkel m/strømpe. En til å åpne og en til å lukke ventilen. Så må du bare få festet strømpa ordentlig så den ikke får muligheten til å skli fram og tilbake.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Jeg har ikke så stor tro på at denne løsningen er til hjelp for deg, men dette er fjernavstegningen av diesel til motorene ombord. Du må nok ha grovere dimensjon for å få det til. Men jeg skjønner spørsmålet ditt. Alternativt kan du kanskje lage en enda mindre inspeksjonsluke du kan komme til med en forlengelseshendel til stengehåndtaket.

 

stengekran.jpg

Link to post

Jeg hadde nok ikke gått for noen reodor felgen løsning her (ventil under vannlinjen), hadde rett og slett kjøpt en elektrisk operert ventil til dette ("Fail to close" logikk)... mener det ha har vært oppe i annen tråd her for en tid tilbake.. prisen for syrefastventil og "elektrisk aktuator" koster vel ett par tre-lapper +/-, dette er vel ikke all verden vil jeg tro..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Takk Roaldbj du har det meste, fint med bilde. Det var noe sånt jeg tenkte på og da ser jeg at dette funker for andre.

Siden dette er slangen fra el-kverna så er dimensjon på krana ikke så stor , tror det kan være 1 1/2" og er ganske lett. Jeg ser du bare kan styre krana i en retning og må manuelt åpne igjenn . Men det er sikkert ok , for din løsning er vel for nødsfall.

For septik krana kunne jeg hatt en fjær som automatisk lukket og en wire som kan trekk for å åpne. Jeg vil jo merke på wiren om fjæra trekker tilbake og krana er lukket. Alternativet må være å bruke et styrestag i strømpe som kan skyve og trekke.

Link to post

Det er faktisk slik at denne stengeanordningen, som er CE godkjent og orginalmontert, både stenger og åpner ventilen.

Jeg ville ha montert med en leddarmet og stiv stål-stang. I tillegg pleier jeg å spraye på vannfordriver og olje på alle skroggjennomføringer. Dette utfører jeg gjerne 5 -6 ganger i sesongen, eller kanskje oftere. Da går de lettere. Jeg koser meg med å gå rundt omkring og inspisere skroggjennomføringer, pakkbokser o.a. Jeg antar at du på balticen din kan tømme septikktanken både manuelt og elektrisk. Har du to eller en septiktank? Og hvor ligger den.

Link to post

Har en tank som ligger under senga i akterkabinen ,115 liter. Det er en liten luke for å komme til kranene for el-kvern og manuell pumpe som har en mye større ventil , men den bruker jeg ikke. I tillegg har jeg slange til landmottak. Ved å løfte på madrassen så kommer jeg lett til luka og krana. Det å lage fjernstyring var mest for å ha noe å holde på med, når det blir lett å tømme så kan man gjøre det oftere og det blir vel mindre luktproblem hvis det ikke er noe i tanken

Link to post

Forstår.

For det første er det en svært god båt du har.

Yanmar 290 er etter mitt skjønn den optimale motoren for denne båten. Antar at du også har med aktermontert dråperor fra Bolsvik. Anbefalker videre at du 2 - 3 ganger i sesongen kjører ferskvann gjennom septikktanken din. Jeg mener å huske at overdelen av tanken ligger over vannlinjen, slik at du ved å fylle på fersk vann inn i dette hullet for avsug kan sirkulere tanken og fjerne endel rester. Jeg pleide å gjøre dette 3/4 time. Det undrer meg at Scand ikke har laget en lettere tilgjengelig avstangningsventil på septikken. Det er også lurt å helle på en kopp med eddik i toilettet en gang i uka under høysesongen, da slipper du at det dannes for mye urinsten i septikktanksystemet grunnet kjemiske reaksjoner mellom saltvann og urin.

Link to post

Tror ikke jeg kan kjøre ferskvann på avsugventilen uten å passe på å kjøre el-motor for tømming. Tanken ligger delvis over vann som du sier, men jeg tror ikke det renner gjennom el-kvern eller manuell pumpe uten at disse kjøres. Jeg har prøvd dette og da stiger tankmåler. En gang glemte jeg å følge med og da gikk det vann ut lufteslangen, men det vel greit av og til det også for å unngå urinstein i denne.

Link to post

Du har sikkert rett i dette med å sette pumpa i åpen stilling. Men slangen mellom pumpe og skroggjennomføring er helt åpenbart lagt i bue over vannlinjen ( det hadde vært lettere å ikke gjort dette) og dermed vil ikke vannet renne ut denne veien. De har vel lagt slangen over vannlinjen for å unngå at vann kommer inn i båten dersom noe skjer med pumpa eller slangeklemmer og ventilen i skroggjennomføring står åpen. Jeg må nok kjøre inn ferskvann, følge med på tankmåler og starte el-pumpa av og til.

Link to post
Jeg har en kuleventil ved skroggjennomføring for tømming av septik via el-kvern. Denne krana sitter litt kronglete til. Er det noen som har ide til fjernstyring av denne med ca 1,5 m avstand. Håndtaket skal dreies 90 grader.

 

 

Kan du ikke bare legge inn en god svanehals på septik slangen fra kværna ned til gjennomføringen. Da kan ventilen normalt stå åpen og du trenger kun stenge og åpne den ved opplag.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Kan du ikke bare legge inn en god svanehals på septik slangen fra kværna ned til gjennomføringen. Da kan ventilen normalt stå åpen og du trenger kun stenge og åpne den ved opplag.

...slik har jeg også lagt opp til... Jeg sjønnner vel egentlig ikke hvorfor man skal stenge ventiler for alt mulig hele tiden?

Selfølgelig er det jo en sikkerhet, men hvor stor er egentlig faren for at en kuleventil påmontert en kvalitetsslange med doble klemmer skal begynne å lekke??? la oss si man bytter slange, ventil og gj.føring feks hvert 3-5 år? Ville vel tro at det er sikkerhet på et ganske høyt nivå?

 

Hilsen ERik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Dersom det ikke lager problemer for septikkverna å løfte kloakken over en svanehals ( tror det er snakk om 20 cm for å være over vannnivået) så har jeg ingen problemer med å la ventilen stå åpen. Ventiler for kjølevann og toalettinntaket står alltid åpen. Kjølevannslangen med 2 klemmer er solid og går over vannivå til inntaksfilter, så det regner jeg som sikkert. Toalett inntaket er en armert gjennomsiktig slange , den tror jeg ikke er over vannivå, men står alltid åpen. Nå er båten min fra 2006 så slangene er vel gode ennå. Skal jeg være bekymret så må det være for toalett inntaket. Men jeg har vannalarm med sms varsling og start av lensepumpe.

Er det noen som har septikkvern som går via svanehals før utløp.

Link to post

Fjernstyring av kuleventiler i bunn har jeg god erfaring med. Disse har blitt laget ved at tynne stålstenger har blitt bøyd i en krok i enden, tredd inn i hull i armen ytterst på kuleventilen, og operert ved å dra/skubbe i dette handtaket. Omtrent som stangen jeg benytter til å åpne loftsluken.

Denne løsningen brukes på bunnventiler på en del båter i proffmarkedet for livbåter og mob-båter.

Oso

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...