Jump to content

Hva er viktig ved valg av nye seil?


Hallaron

Recommended Posts

Sendte ut mail til 14 seilmakere for å få tilbud på nye seil til båten min, fikk to svar! Sente til de andre på fax, fikk 4 svar til - det må være j.... gode tider i seilmakerbransjen siden de har råd til en slik arrogant holdning til henvendelser fra kunder. Men det er jo så sin sak. Sitter nå med tilsammen 8 tilbud på seil (to fra sverige). Som spenner fra under 20 lapper til langt over 40. Cruising genoa og stor til Maxi 95. De lokale seilmakerne (Arendal og Lyngør) er de som i særklasse har gitt den beste oppfølgingen, men de er også blandt de dyreste.

 

I tilbudene vrimler det av laminatduker og dakron, cross cut, triradial, trippelsydd og enkeltlaminat og vårherre vet hva. Det er mulig, eller rettere sagt det er meget sansynlig, at noen av de brave herrer her på BP, har noen meninger og synspunkter på hva som er viktig og riktig å legge vekt på ved valg av nye cruising seil. Jeg er ikke uten videre på jakt etter å kjøpe de billigste seilene, med mindre det er de som gir mest "valuta for pengene" Mitt bruk vil vel være en og annen onsdagsregatta, men i all hovedsak, turseiling.

 

Er det noen som har lyst til å mene noe om hva som er viktig og hva som er mindre viktig ved kjøp av nye seil. Kom igjen !

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Sendte ut mail til 14 seilmakere for å få tilbud på nye seil til båten min, fikk to svar! Sente til de andre på fax, fikk 4 svar til - det må være j.... gode tider i seilmakerbransjen siden de har råd til en slik arrogant holdning til henvendelser fra kunder. Men det er jo så sin sak. Sitter nå med tilsammen 8 tilbud på seil (to fra sverige). Som spenner fra under 20 lapper til langt over 40. Cruising genoa og stor til Maxi 95. De lokale seilmakerne (Arendal og Lyngør) er de som i særklasse har gitt den beste oppfølgingen, men de er også blandt de dyreste.

 

I tilbudene vrimler det av laminatduker og dakron, cross cut, triradial, trippelsydd og enkeltlaminat og vårherre vet hva. Det er mulig, eller rettere sagt det er meget sansynlig, at noen av de brave herrer her på BP, har noen meninger og synspunkter på hva som er viktig og riktig å legge vekt på ved valg av nye cruising seil. Jeg er ikke uten videre på jakt etter å kjøpe de billigste seilene, med mindre det er de som gir mest "valuta for pengene" Mitt bruk vil vel være en og annen onsdagsregatta, men i all hovedsak, turseiling.

 

Er det noen som har lyst til å mene noe om hva som er viktig og hva som er mindre viktig ved kjøp av nye seil. Kom igjen !

Turseil med en og annen onsdagsregatta , det er også mine ønsker og jeg har kjøpt seil for et par uker siden.

 

Min mening er å droppe crosscut , gå for triradial sying istedet.

Når det gjelder dukvalget så ser jeg liten vits i å velge dacron når prisforskjellen opp til en polyesterlaminat duk er marginal og da får du en duk som er mye mer strekkstabil.

Regner med du har fått tilsendt dukprøver med tilbudene.

 

Jeg har fått prøver fra 5 loft og samtlige har nesten identiske duktyper de ønsker å selge om man vil ha en cruisinglaminat , dimension polyant CX er det vanligste mens elvstrøm bruker DC UVM som er nesten kliss lik men har UV beskyttelse og er "muggbeskyttet" , den er også litt glattere enn den de andre bruker.

 

Går man opp i pris derfra så får man mer eksotiske "nettinger" i seilet , fordelen er ytterligere strekkstabil duk men det blir da dyrere samt at holdbarheten er litt lavere ,velger man en mer eksotisk variant så bør seilet kles med beskyttelses duk på begge sider (tafetta) for å øke levetiden , bakdelen er da at vektbesparelsen blir bortimot oppspist.

 

Har du fått dukprøver ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

På min forrige båt valgte jeg Pentex fiber. Det er en ekstra stabil polyester fiber. Seilene kan oppleves litt mer klumpete enn dacron men holdbarheten er meget god. Pentex

 

Jeg mener fortsatt at man bør ha litt igjen på budsjettet til Spectra eller Dyneema fall. Og helst skjøter også hvis det rom for det. Du får ikke full uttelling for din seilinvestering hvis du har fall eller skjøter som ikke er helt stumme. Det er egentlig først når du har stumme fall du merker hvordan du kan flytte busen og endre innfallsvinkelen ved hjelp av fallspenningen. Hvis du har utblåste dacronseil og polyesterfall i dag vil du merke stor forskjell. I tillegg til redusert krenging og bedre trimbarhet, som nye seil alltid gir.

Link to post

Å legge inn all informasjonen blir fort en meget lang posting. Men jeg kan prøve å gi en kortoppsummering. Det rimeligste tilbudet kommer fra 123seil. Blandt de norske er disse i særklasse de rimeligste, men også de seilene med minst areal og de som, for mitt ukyndige øye, virker enklest. Noen som kjenner til 123seil?

 

Nr to på listen kommer fra et firma som i Maxi kretser har godt renome, det heter garbo (www.garbo.us) Her virker det å være greie turseil med seilnr, maxi logo, rev, og alt som skal til. Han han hatt tilhold i Norge hadde jeg nok bestilt hos ham i det jeg fikk tilbudet.

 

Etter disse to blir bildet mer uklart, det er flere mulighter fra hver tilbyder og noen har også ulike størrelser å tilby. Doyle i Lyngør har utpreget seg med grundige og tolmodige forklaringer på mine spørsmål. Desverre er de også ganske dyre, så jeg har ikke avgjort om jeg kan ta meg råd til løsnigen fra de. Vil også trekke frem Z-seil her på Hisøya som var raskt på pletten med svar og fulgte opp med forklaringer på telenefon. Hadde pris vært et ikketema, hadde det helt avgjort blitt en av disse to.

 

De andre svarene jeg har fått skiller seg ikke ut på den ene eller andre måten, mulig det er jeg som ikke har lest grundig nok.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Jeg kjøpte meg ny selvslående fokk i fjor, og var da gjennom det samme..

Jeg sendte forespørsel på epost til en haug av seilmakere, og fikk få svar.

 

Gran svarte, men på en dårlig måte uten noen veiledning i hvilket seil jeg bør velge, de fleste andre var noe bedre.

 

Den som utmerket seg i positiv retning for meg var Elvstrøm Sobstad, med Espen Kamperhaug.

 

Der fikk jeg svar på mailen veldig fort, god veiledning i hvilket seil han mente var best for mitt bruk, gratis måling av båten, osv.

 

Leveringstiden ble også overholdt, og jeg var knallfornøyd, noe jeg fortsatt er.

 

Mitt neste seil kommer nok også fra samme sted og selger!

Link to post

Min 20 gamle genoa begynte å revne ifjor (ikke bare i sømmene, som jeg hadde flikket på noen år) og jeg måtte ha nytt seil. Jeg gjorde noe få forespørsler og Rolly Tasker fra Gran var det gunstigste tilbudet jeg fikk. Det gamle ble levert for måltagning og jeg fikk nytt seil etter noen uker. Jeg har brukt det en sesong og vært godt fornøyd. Det er et standard dacron seil uten noen fixfaxerier. Jeg har ikke fartsdilla og bruker båten bare til turbruk. Jeg satser på at det nye seilet holder 20 nye år. Storseilet er nå 21 år og vi for se hvor lenge det holder.

 

Eivind

Link to post
Det gamle ble levert for måltagning og jeg fikk nytt seil etter noen uker.

 

Brukte du det gamle seilet som mal for nytt og fikk laget et i eksakt samme størrelse/form ?

Det var litt merkelig , samtlige seilmakere jeg snakket med ville måle båten og var ikke interessert i å måle det gamle seilet da de mente at de ville lage seilet optimalt etter båten og ikke gamble på at det gamle seilet var optimalt.

Link to post
Har alltid lurt litt på hvordan Doyle seilene er.

Hva skiller disse fra de andre bortsett fra pris?

 

Tjaa for mit ukyndige øye er det et par ting som har utmerket seg, de kan levere stående spiler i genoaen. Disse skal sørge for at seilet beholder fasongen også når det er halvveis utrullet. jeg lurer derfor på en 190 % genoa med stående spiler. Maxi'en er jo underrigget og det hadde vært greit med et så digert forseil... Ingen andre har kommet med dette forslaget...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Jeg har ikke fartsdilla og bruker båten bare til turbruk. Jeg satser på at det nye seilet holder 20 nye år. Storseilet er nå 21 år og vi for se hvor lenge det holder.

 

Eivind

 

Jeg kjenner nesten ingen som ikke også bruker sin seilbåt på tur. Da blir det andre faktorer enn farten som teller mest. Det betyr ikke at familien setter pris på overdreven krenging, logjerrighet og dårlig høydetagning. Det er nemlig hva du kommer til å oppdage at du har hatt, når du får skiftet ditt utblåste storseil. Jeg mener det er helt feil å stille lavere kvalitetskrav til turseil. Selvfølgelig skal man velge duk med optimal holdbarhet, og du vil heller ikke ha så flat profil på seilene at rormannsjobben blir en konsentrasjonsprøve. Men seilgleden øker definitivt med en båt som er lett å trimme og som skyter fart i steden for å bare krenge. Og det er noe hele familien setter pris på.

Link to post
Tjaa for mit ukyndige øye er det et par ting som har utmerket seg, de kan levere stående spiler i genoaen. Disse skal sørge for at seilet beholder fasongen også når det er halvveis utrullet. jeg lurer derfor på en 190 % genoa med stående spiler. Maxi'en er jo underrigget og det hadde vært greit med et så digert forseil... Ingen andre har kommet med dette forslaget...

 

Det med stående spiler kan vel alle levere vil jeg tro, jeg har det i min selvslående fokk fra Elvstrøm Sobstad.

 

I tillegg er det sydd inn no greier i forliket som gjør at formen beholdes ved innrulling, uten dette ville ikke formen blitt beholdt, da seilet ikke er flatt i utgangspunktet.

Link to post
Det med stående spiler kan vel alle levere vil jeg tro, jeg har det i min selvslående fokk fra Elvstrøm Sobstad.

 

I tillegg er det sydd inn no greier i forliket som gjør at formen beholdes ved innrulling, uten dette ville ikke formen blitt beholdt, da seilet ikke er flatt i utgangspunktet.

 

Tja da har de bare vært flinke til å tenke ut hva som hadde vært fornuftig for meg......

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
og Lyngør)

Har en kamerat som kjøpte ny seilgarderobe herifra. Seilene er kun noen få år. Nå må de syes på nytt pga at seilene kun var teipet. Dette gjelder kryssfokk tror jeg. Dette var ei pakke til 70 tusen så kvaliteten skulle være ok. Vedkommende har sendt seilene til en annen seilmaker for å bli sydd på nytt. Vet ikke om dette er en type som bare skulle tapes. Bare et lite obs.

Så vær påpasselig med sømmene.

Link to post

Blir det stor forskjell på farten med gamle og nye seil?

Jeg seiler rundt med orginalt storseil som er 30 år gammelt.

 

Jeg har et helt nytt og ubrukt seil som jeg nesten synes er for pent til å bruke... :crazy:

Ville båten seilt mye fortere om jeg hadde tatt det nye seilet i bruk?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Hei 1/2-Geir.

Da jeg kjøpte min Maxi 95 La Perla i våres fikk jeg med fantastiske Doyle seil med stagkroker som er mellom fem og to år gamle. Genoa 1 i laminat, Genoa 2 (husker ikke, det ligger på loftet), Storseil dacron fullspilet med max kappe, samt en nesten ny spinnaker av racingklasse. Min oppsummering etter sommeren er at det er stor forskjell på bruksområdet, også innenfor Maxi 95 seil, og at man skal velge seil deretter.

Genoa 1 (Laminat) er et max-størrelse seil, dvs det subber helt i dekk, og går laangt bak. Jeg fikk det sydd om til rull. Han som hadde båten før meg brukte båten aktivt i regatta, og har gode plasseringer i Færder'n og Hollenderen, samt lokale regattaer i Bergensområdet, og derfor den flotte seilgarderoben. MEN: hvis jeg skulle bestilt seil selv nå, så hadde jeg satset på disse seilene: Rullegenoa som er mindre enn max-målene, gjerne skåret litt høyt for å lette passering av babystag, for at de ikke skal presse sånn på rekkestøttene, og ikke minst for at jeg skal kunne se litt under genoa'n når jeg seiler på kryss/ slør. Om selve seilet er av godt, super eller superduperkvalitet i er ikke så viktig når man seiler mest tur, og i regattasammenheng vil trimming, taktikkkunnskaper, hvordan båten ser ut under vannlinjen utgjøre 90% av plasseringen, og de optimale superseilene kanskje 10% ( de gangene du seiler regatta i mye vind, for ellers har nok ikke våre båter noen sjanse). Et bra storseil med størst mulig kappe, slik som jeg har, er nok en fordel til hverdags også, fordi du får faktisk litt ekstra drag der. Eneste ulempen er at det kan "henge" litt i akterstaget når du jibber i lite vind, men det går veldig greit. Spinnakeren solgte jeg til en som er mer interessert i regatta enn meg, og har kjøpt en brukt gennaker og spinnaker for de pengene jeg fikk. Som du skjønner er turseiling viktigst for meg, og derfor innretter jeg båten (og seilene) deretter. Ellers så vil jeg anbefale at du spør om råd i Maxiklubben, og Maxi95-forbundet, for det er helt utrolig hvor mye kompetanse som finnes der. Mvh, Even

 

PS - glemte at jeg fikk sydd inn skum i forliket på Genoa 1 og at det nok er en fordel ved revet rulleseil.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post

Tusen takk for svaret Festina Lente! du ga meg litt å tenke på. Alle mine tre seilbåter har vært båter med litt underdimensjonert rigg/seilareal. Jeg er derfor svært sugen på en stooor Genoa. Men som du sier, så blir det en del seil å dra rundt og dersom det går helt til dekket er det en stor sjangs for at det blir hengende i rekkestøtter og stag. Du har fått denne sydd om nå, er det slik at du ruller inn litt av den og seiler bare med deler av den ute, selv om vinden kunne tilsi hele seilet ute?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Blir det stor forskjell på farten med gamle og nye seil?

Jeg seiler rundt med orginalt storseil som er 30 år gammelt.

 

Jeg har et helt nytt og ubrukt seil som jeg nesten synes er for pent til å bruke... :crazy:

Ville båten seilt mye fortere om jeg hadde tatt det nye seilet i bruk?

 

For å si det slik.

 

Hadde du hatt motorbåt og din 4bladede propell manglet 2 av bladene og du hadde en ny propell liggende , ville du da spart den slik at neste eier får glede av den eller ville du montert den med en gang og opplevd skikkelig prestasjonsøkning nå som du selv bruker den ?

 

Nytt storseil kontra 30år gammelt betyr mindre krenging,mer fart,mer høyde , senere reving.

Link to post

Hei igjen.

Jeg bruker selvsagt hele kluten i vind opp til frisk bris. Dvs, noen ganger har jeg revet litt på genoaen istedetfor å reve storseilet, men synes vel at jeg får mer krengning da enn når jeg rever storen. Ulempen med en max-sydd genoa (med Max mener jeg max tillatt pga LYS) er at den kommer så tett i skjøteblokken, og at jeg får mindre muligheter til å variere plasseringen av blokka. På maxi 95 er skinnen så kort i utgangspunktet, at man trenger det som er. Dette med en eller flere propeller som Enzo skriver om blir et lite anvendelig bilde. Hvis du seiler tur vil du jo også ha mest mulig fremdrift, det er bare det at ulempene på denne båttypen ved å ha et seil som er lavt skåret fremfor et litegranne mindre seil som er høyere skåret utgjør ganske mye i tur-komfort,og er nesten ikke målbart i regattasammenheng på Maxi 95, med mindre du har skikkelige ambisjoner. Ved å leite mye på nettet har jeg det inntrykket at også andre Maxi-95 eiere gått for litt høyere skjæring. Det er irriterende med et seil som alltid henger seg fast i babystaget. og ikke minst - det glemte jeg å nevne isted! ALLTID må løftes tilbake over rekkestøttene etter hvert slag hvis du har full genoa ute. Det er slikt som man merker godt iløpet av en sommer, pluss at det er et sikkerhetsaspekt ved å måtte gå på dekk hver gang du har slått for å få seilet opp og innenfor rekkestøttene! Når du seiler alene (og det gjør jeg oftest) bør du også tenke på slikt når du skal planlegge seil. Seiler du mest regatta, så har man folk til slikt...men da satser man ikke på maxi 95, gjør man?

Mvh, Even

 

OPS, så ikke Enzo, at du svarte Junker 22, beklager...

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Såpass ja. Planen er å spare seilet til en langtur (jeg har planer om) i 2010, men det er kansje bedre og bare bruke det... :rolleyes:

 

Du seiler vel neppe et seil i filler på et par år, og om du har planlagt langtur ala Valkyrien vil vel uansett den seilingen du gjør hjemme på to sesonger bare tilsvare 14 dagers skikkelig havseilas?

 

Og vedr regatta-ambisjonene er de svært små. Det er jo noe som heter at to seilbåter på samme kurs er ensbetydende med regatta, men det er tur som absolutt er mitt hovedfokus.. du sier du ville gått ned fra Max i forhold til Lysregler, ned til 150% eller enda mindre?

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Dere er veldig overbevisende... :headbang::lol:

Får ta det i bruk til neste sessong da. Har lært det av far, nye klær ligger alltid 2 år i klesskapet før de tas i bruk...

 

Det er ikke nummer og kjennemerke i det nye seilet. Går det ann å kjøpe et svart stoff med lim på baksiden som jeg kan klippe ut kjenningsmerke og tall av? Eller er det best å få seilmaker til å sy på?

 

Skal forresten ikke så langt som Valkyrien, dessuten skal jeg andre veien... :wink:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...