ole-2 Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 (redigert) Snakk med en seilmaker, da får du ferdige bokstaver og tall. De er laget i selvklebende spinnakerduk. Redigert 25.November.2007 av ole-2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Jeg vet ikke hvor stor Genoa 1 er. Kanskje det er en 150% Genoa, men jeg tror den har sånn helt vanlig størrelse Genoa 1 for Maxi 95. Er det lavt skåret så tror jeg du får mer duk ned mot dekk der hvor det gir mer fart? Det er Karl-Otto Book som har sydd den den gang han jobbet for Doyle, nå er han hos Seilmaker Iversen i Bergen, han kan kanskje gi råd? Les gjerne artikkelen i siste Seilas om B. Andeas Bull-Hansen der han begrunner hvorfor han har en høyt skåret Genoa på sin Maxi 84, det er mye samme som jeg tenker. Såvidt jeg oppfattet forrige eier på min båt så ville han ha seil som var maximalt av det som han kunne få uten få redusert LYS-tallet. For Maxi 95 så er gode turseil en bra Genoa 1, et bra storseil, og en genakker for lettvindsforhold, evt en "super-genoa", som er den mange av dem hadde tidligere. En kamerat av meg har dette seilet (original stand), det er mye tynnere og lettere enn ordinær genoa og skjøte på den bakre cockpitskinnen. Hans er omsydd til rulleprofil, men mister fort formen hvis det begynner å blåse litt. Vi prøvde det på regatta en gang det var lite vind, og visst økte det farten, samtidig som vi klarte bra høyde. Kanskje det er den som heter 190%? Sakser fra Dansk Maxiklubb: "Super-genua, Max-genua eller Genua I special. Kært barn har mange navne. Det er det dyreste forsejlog har en sejler først gjort investeringen, må man ikke fortænke ham i at forsvare den med alle til rådighed stående argumenter, men hvad får man reelt for pengene - ja, det er netop, hvad man kalder et godt spørgsmål. Ud over en ekstra sæk til "lasten" og et væsentlig større sejl at få forbi masten på kryds - for at nævne et par ulemper først - så får man jo visse fartmuligheder. Opgjort efter Scandicap takseres disse muligheder til 0,05 i form af større handicap. Knobreglen opgør hastighedsforøgelsen til gennemsnitlig 0,07 knob ved 6 sekundmeter og 0,04 knob ved 9 sekundmeter med fortsat aftagende effekt ved tiltagende vind. Denne gennemsnitsbetragtning kan Torben Møller imidlertid uddybe efter to års erfaringer med sejlet. Hans bedømmelse er at fartgevinsten er størst på bidevind og foran for tværs og forsvindende på slør og læns. Båden holder virkelig god højde med sejlet og kan bære det langt op i vindstyrker selvom fordelene ebber ud ved 5-6 sekundmeter. Med i de driftsøkonomiske betragtninger bør retfærdigvis også tages hensyn til den levetidsforøgelse genua I får i takt med brugen af super'en." Klassereglene/ norsk Maxiklubb: 5. SEIL 5.1 Alminnelige bestemmelser. Kun heretter nevnte spesifiserte seil er tillatt ved regatta som klassebåt, og kun ett av hvert seil får medtas ombord. Kun ett av hvert seil får anvendes i samme regatta. De angivne likmål får ikke overskrides med mer enn 2 %. Storseil, genua og spinnaker skal være utstyrt med båtens nasjonale registreringsnummer i følge IYRU's bestemmelser, min. høyde 300 mm. 5.2 Storseil. Storseilet får ikke strekkes utenfor de angitte målemerkers innekant på mast eller bom (10600 resp. 3600 mm). Flyndra til storseilet får max. være 115 mm i bredde målt vinkelrett på forliket, eksklusivt forlikets tauvirke. Storseilets bredde inkl. mastelikets tauvirke, målt ved akterlikets midtpunkt får max. være 2300 mm. (E-mål: 3400 mm, P-mål: 10600 mm). Spilenes lengde er fritt. Fullspileseil tillates. Glidelås i seilet er ikke tillatt. Antall rev er fritt. Trimmingsrev, Cunningham er tillatt. Kevlar og Mylar seil er tillatt. 5.3 Genua. Stor Genua (supergenua) Seilets maksimale mål LP: 6300 mm. Forlik: 11800 mm. Genua 1 Seilets maksimale mål LP: 5000 mm. Forlik: 11600 mm. Den kan uansettt ikke erstatte Genoa 1, som er det seilet du bruker 90% av tiden. Jeg har et nytt knallseil (Genoa 2) fra Doyle, nesten ikke brukt, på stagkrok, men kommer ikke til å bry meg med å sy det om, det blir liggende på loftet. Jeg har forresten montert baugspyd - og det er jeg kjempefornøyd med. Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 26.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Nå hadde jeg 99% sikkert bestemt meg for å gå for en av de lokale, så dukker det opp et meget godt tilbud fra Boding seil, noen som har erfaring med dem? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Hallaron Svart 27.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Løfter denne igjen, jeg lurer på et tilbud fra boding, noen som har erfaring med dem? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.