Jump to content

Transport av Laguna 1180fb fra Tønsberg til Haugesund

Frikar

Recommended Posts

Om båten er i god stand må jo dette være en grei tur? Du kan gå i beskyttet farvann store deler av turen helt ned til Lanoland (les Mandal). Så har du et stykke som kan være litt ruskete rundt Lindesnes og oppover mot Stavanger, men med et øre til værmeldingen før du reiser hjemmefra burde jo det være mulig å plotte inn en dag med fint vær. Hva marsjer denne her på da? 20 knop eller noe? drøyt 250 nm totalt, fin tur en weekend! En må vel slå av litt på farta innimellom, men å klare turen på en weekend burde være realistisk... De brenner sikkert mindre diesel enn du ville brukt på transport, så blir du kjent med båten og får en fin tur på vannet også!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Sjekket priser i våres da jeg fikk min båt fra Oslo til Kr.sand. Fikk den beste prisen av Halvorsen Transport i Risør som er stor og proff på båttranport. Veldig bra oppfølging også. De kan ta relativt store båter også - ikke alle som kan det. Men du er vel forberedt på at det koster noen kroner å tranportere båter i den størrelsen langs landeveien regner jeg med.

Jeg tok min gamle båt med samme bredde på bil fra Gøtebord og til Stathelle, men den var kun 9m og når flybridgen ble demontert så målte den 4,20 på bilen. Den ble kjølrt på vanlig lastebil med en vanlig enkelakslet henger i tillegg på grunn av lengden på båten.. Det var vistnok et eller annet med hvor mye av båten som kunne stikke ut bak på bilen.. Jeg kjenner ikke reglene her... Om det skal være disp her vet jeg ikke, men jeg kjørte selv følgebil på denne transporten..

Når det gjelder Tønsberg-Haugesund så er jo korteste vei over Haukeli, men der er det jo lettere kaos for tiden, i Haukelitunnellen og Røldalstunnelen.... med maks høyde på litt over 4 meter.... om jeg ikke husker feil, vet ikke 3,5 meter vil by på noen probelmere her... Det kan jo by på en utfordring i allefall... så da blir det vel E18 og E39 som bli løsningen vil jeg tro, en del lenger og en ferge..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

vet ikke 3,5 meter vil by på noen probelmere her...

Det må naturlig nok søkes om disp på 3,5 bredde og du må gi en lyd om det ble godkjent for kjøring over Haukelid. Møter en et vogntog i et av tunnellene er det 100% umulig å komme forbi hverandre, ergo må trafikken stoppes i andre enden før din båt går gjennom... Tror nok jeg ville vurdert båtfrakt. Bror til en kompiss av meg prøvde seg over Haukelid med en Tristan 315, den er vel 320... Ble stoppet på fjellet og det ble mye frem og tilbake før de fikk fortsette, men der manglet altså dispensasjonen, jeg vet ikke om de ville fått det eller ikke... Men hvis en har kjørt disse tunnelene der oppe så er det lett å se at det ikke går bra med en bil som er 1 meter bredere enn maks bredde på vogntog... Mange av vogntogene som går gjennom kjører midt i tunnelen fordi de er så høye at det lett tar opp i hvis de må legge seg helt ut, syns til og med det blir trangt med vanlig bil der

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Forsto meg ikke helt på rutetabellen med de båtene men uansett så er det ofte dyrer med å få sendt med båt, også tar det lenger tid, også trenger jeg noen til å transportere den fra sjøen å hjem i hagen........

Har fått pris av en på ca 20.000,- kanskje dette er en "normal" pris for transportører men da har de en ok dagslønn......( jada jeg vet de har en del utgifter etc)

Takker for råd så langt, skal undersøke på mandag. Noen andre som vet om noen?

Dispensasjon over fjellet? Da er det vel transportørens jobb å ordne dette? Heia norge :flag:

Frikar

Dispensasjon over fjellet? Da er det vel transportørens jobb å ordne dette?

Disp over Haukeli kan du glemme ,du blir henvist til sørlandet med ekstra km og ferjekost.

Med denne kostnaden samt følgebil og kjøring kun til bestemte tider på døgnet blir det nok billigerer med båtfrakt.

Har du fått en pris på 20.000,- alt inkl bør du slå til da det er en rimelig pris

Redigert av kringeland (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Har så langt fått pris på 22500,- og 20.000,- og da reiser jeg ned å kjører følgebilen selv.

Venter på flere priser i løpet av dagen så får vi se i kveld......

Bare en mnd igjen nå....................

Godt det snør nå så eg slippe det når båten kome rundt juletider. Dette blir den ultimate til far / fra far julepresangen noengang........... Toppa heile driden....

Frikar

Nå har jeg kasta bort flere timer igjen på å "spare masse penger" , etter å ha kontaktet 7 transpotfirma og motatt pristilbud fra 4 så ender jeg opp med den jeg begynte med på 20.000,-. Avtalen var å gi pristilbud innen i dag å de som ikke har gjort dette vurderer jeg ikke av prinsipp.......

Ikke alltid det er så mye å spare på å være lur, men så er det heller ingen ting å tjene på å være etterpåklok...............

Takk for innspill, må nok bare bite i taren igjen å gi meg :nonod:

Frikar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...