Hank Startet 24.November.2007 Del på Facebook Startet 24.November.2007 Kom over denne diskusjonen om hvorvidt biodiesel ikke bør stå i tanken om vinteren. Hva mener BP medlemmene om saken? http://www.praktisktbatagande.se/Default.a...osts&t=1468 Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.November.2007 Del på Facebook Svart 24.November.2007 (redigert) Er det noe stort salg av bodiesel til fritidsbåtflåten i Norga da mon tro.... personlig ble jeg litt mere bekymret fordi jeg har svensk diesel i tanken nå som jeg fylte i slutten av juni i Fiskbackskil, men har nå planer om fylle på litt norsk grønndiesel snart slik at det blir mere diesel i tanken.. Redigert 24.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hilmar 2 Svart 24.November.2007 Del på Facebook Svart 24.November.2007 Mener og ha hørt oat biodiesel ikke er så miljøvenlig lenger? Det er så mye engergi som må til for og fremstille biodiesel i forhold til tradisjonell diesel. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hank Svart 24.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2007 Fant linken til artikkelen på Albin 25 klubbens hjemmesider. Der skrev de dette: "Tidigare har rekommendationen varit att man ska fylla bränsletanken inför vinterförvaringen. Detta på grund av att man då slipper kondensvatten. Nu är det enligt Svenska Petroleum Institutet (SPI) dags att tänka i nya banor. Sedan augusti 2006 är det möjligt för bensinbolagen att blanda i fem procent FAME i miljöklass1 dieselbränsle. Det är just det dieselbränslet man får i dagens dieselpumpar. FAME är en färskvara med begränsad hållbarhet. Eftersom Fame är nedbrytbart börjar det snabbt växa mikroorganismer i tanken. Dessa fastnar sedan i våra filter och ställer till bekymmer under sommaren. " Läs mer om det här i sista numret av praktiskt båtängande (sid 72) eller på http://www.praktisktbatagande.se/?tabid=18...amp;m=6706#6706 Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 24.November.2007 Del på Facebook Svart 24.November.2007 (redigert) Dette har jeg ikke opplevd som noe problem, har nå i to sesonger kjørt på nærmest 100% biodiesel, nærmest 100% . da jeg ikke gadd tømme tanken før første ladning 100% biodiesel kom på, og fordi jeg under ferien har vært nødt til å tanke underveis. For å være sikre seg kan en jo fylle på vinterdiesel eller diesel og noen liter parafin. Jeg beklager, men denne artikkelen i Praktisk Båtägande bærer preg av å ha en mere akedemisk enn praktisk vinkling. Det er mye synsing ute å går. Redigert 24.November.2007 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Den opprinnelige artikkelen får jeg ikke til å virke Jeg så en annonse i avisen her om dagen om at all Statoil diesel nå er innblandet 7 % bio-diesel. jeg har en del statoil diesel på tanken. Håper den ikke råtner eller lager noe annet kluss til våren. Er det like mye bio-diesel hos de andre leverandørene? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Generelt om biodiesel Skal du benytte biodiesel, uavhengig av om du har fabrikkgaranti eller ikke, bør du være oppmerksom på følgende momenter: Dieselfilter. Biodieselens alkaliske egenskaper gjør at slagg og avleiringer - som har oppstått som følge av bruk av fossil diesel - i tank og drivstoffsystemet løsner og samler seg i bilens drivstoffilter. Dette er i hovedsak et problem når man begynner å benytte biodiesel for første gang. Det anbefales derfor at man bytter fileter etter at man har kjørt tom første eller anddre tank med biodiesel. Deretter er det anbefalt at man bytter filter noe oftere enn vanlig. Motorolje. Fordi biodiesel kan forringe kvaliteten på smøreolje, anbefales det å holde øye med kvaliteten på motoroljen. I noen tilfeller der det forekommer lekkasje av drivstoff inn i motoroljen, anbefales å halvere tiden på bytteintervallene av motorolje. Lagring og holdbarhet. Biodiesel er et biologisk produkt og har derfor begrenset holdbarhet. Normalt regner man ca. seks måneder som holdbarhetstiden for biodiesel. Enkelte tilsetninsgtoffer kan forlenge denne tiden. Kupevarmer. Enkelte dieselfyrte kupevarmere kan fungere dårlig på biodiesel. Her er vilkårene for de to vanligste produsentene Webasto og Eberspächer Kilde http://www.zero.no/transport/bio/bruk Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 (redigert) For de som liker biodiesel her er heimligheten på hvordan den produseres og hva som går med av andre stoffer. http://www.sft.no/nyheter/dokumenter/uniol...e_biodiesel.pdf Innsatsstoffer i tonn pr. år. Rå vegetabilske og animalske oljer ........... 112 000 Metanol .............. 10 800 Kalium hydroksid (88%) ............. 1 400 Natrium hydroksid (50 % vandig løsning) ......... 450 Fosforsyre ........ 380 Svovelsyre ........ 380 Prosessvann ............ 6 000 Additiver for forbedring av kuldeegenskaper blanding av fenoler i glykol, max. verdi .-....... 200 Antioksidanter (eks. BHT) max. verdi ,,,,,,,,,,,,,,,,,, 100 Redigert 8.November.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sail S Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 I sverige nå er standard diesel til båter 15% biodiesel og alle svenske båter må bruke denne hevdes det, mens jeg med en norskregistrert båt fikk lov til å fylle gammel diesel. Er det noen som har noe erfaring med å la den bladningen stå over vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
MAGDA Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 Normalt så blandes det ikke biodiesel i farget diesel.Det er kun i blank diesel til kjøretøy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.