Jump to content

Vinterlagring av biodiesel

Hank

Recommended Posts

Er det noe stort salg av bodiesel til fritidsbåtflåten i Norga da mon tro.... personlig ble jeg litt mere bekymret fordi jeg har svensk diesel i tanken nå som jeg fylte i slutten av juni i Fiskbackskil, men har nå planer om fylle på litt norsk grønndiesel snart slik at det blir mere diesel i tanken..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Fant linken til artikkelen på Albin 25 klubbens hjemmesider. Der skrev de dette:

"Tidigare har rekommendationen varit att man ska fylla bränsletanken inför vinterförvaringen. Detta på grund av att man då slipper kondensvatten.

Nu är det enligt Svenska Petroleum Institutet (SPI) dags att tänka i nya banor. Sedan augusti 2006 är det möjligt för bensinbolagen att blanda i fem procent FAME i miljöklass1 dieselbränsle. Det är just det dieselbränslet man får i dagens dieselpumpar.

FAME är en färskvara med begränsad hållbarhet. Eftersom Fame är nedbrytbart börjar det snabbt växa mikroorganismer i tanken. Dessa fastnar sedan i våra filter och ställer till bekymmer under sommaren. "

Läs mer om det här i sista numret av praktiskt båtängande (sid 72) eller på

http://www.praktisktbatagande.se/?tabid=18...amp;m=6706#6706

Dette har jeg ikke opplevd som noe problem, har nå i to sesonger kjørt på nærmest 100% biodiesel, nærmest 100% . da jeg ikke gadd tømme tanken før første ladning 100% biodiesel kom på, og fordi jeg under ferien har vært nødt til å tanke underveis. For å være sikre seg kan en jo fylle på vinterdiesel eller diesel og noen liter parafin.

Jeg beklager, men denne artikkelen i Praktisk Båtägande bærer preg av å ha en mere akedemisk enn praktisk vinkling. Det er mye synsing ute å går.

Redigert av pete (see edit history)
  • 1 år senere...

Den opprinnelige artikkelen får jeg ikke til å virke :confused: Jeg så en annonse i avisen her om dagen om at all Statoil diesel nå er innblandet 7 % bio-diesel. jeg har en del statoil diesel på tanken. Håper den ikke råtner eller lager noe annet kluss til våren. Er det like mye bio-diesel hos de andre leverandørene?

Generelt om biodiesel

Skal du benytte biodiesel, uavhengig av om du har fabrikkgaranti eller ikke, bør du være oppmerksom på følgende momenter:

Dieselfilter. Biodieselens alkaliske egenskaper gjør at slagg og avleiringer - som har oppstått som følge av bruk av fossil diesel - i tank og drivstoffsystemet løsner og samler seg i bilens drivstoffilter. Dette er i hovedsak et problem når man begynner å benytte biodiesel for første gang. Det anbefales derfor at man bytter fileter etter at man har kjørt tom første eller anddre tank med biodiesel. Deretter er det anbefalt at man bytter filter noe oftere enn vanlig.

Motorolje. Fordi biodiesel kan forringe kvaliteten på smøreolje, anbefales det å holde øye med kvaliteten på motoroljen. I noen tilfeller der det forekommer lekkasje av drivstoff inn i motoroljen, anbefales å halvere tiden på bytteintervallene av motorolje.

Lagring og holdbarhet. Biodiesel er et biologisk produkt og har derfor begrenset holdbarhet. Normalt regner man ca. seks måneder som holdbarhetstiden for biodiesel. Enkelte tilsetninsgtoffer kan forlenge denne tiden.

Kupevarmer. Enkelte dieselfyrte kupevarmere kan fungere dårlig på biodiesel. Her er vilkårene for de to vanligste produsentene Webasto og Eberspächer

Kilde

http://www.zero.no/transport/bio/bruk

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

For de som liker biodiesel her er heimligheten på hvordan den produseres og hva som går med av andre stoffer.

http://www.sft.no/nyheter/dokumenter/uniol...e_biodiesel.pdf

Innsatsstoffer i tonn pr. år.

Rå vegetabilske og animalske oljer ........... 112 000

Metanol .............. 10 800

Kalium hydroksid (88%) ............. 1 400

Natrium hydroksid (50 % vandig løsning) ......... 450

Fosforsyre ........ 380

Svovelsyre ........ 380

Prosessvann ............ 6 000

Additiver for forbedring av kuldeegenskaper

blanding av fenoler i glykol, max. verdi .-....... 200

Antioksidanter (eks. BHT) max. verdi ,,,,,,,,,,,,,,,,,, 100

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...