Jump to content

Gummibåt på slep

ter-av

Recommended Posts

Har selv 3-meters gummijolle påmontert en 8hk motor på slep bak 27 fots snekke. Synes det er viktig å ha med denne jolla på tur, og å ha den på slep er eneste alternativ for oss med vår båt. Prøv deg frem med lengden på slepetauet. Pass på at jolla blir liggende greit på en hekkbølge under slep. Så lenge det da går fremover, så går alt av seg selv, uten problemer. Ser at mange har den fryktelig langt bak. Ser ikke noe poeng i det. Det blir bare en masse tau å holde styr på. Vi har selv fått innarbeidet en vane at en av "mannskapet" tar hånd om tauet og får det inn, når vi skal inn mot havn. Da har vi en løkke på tauet som vi enkelt fester i båten slik at jolla henger helt inntil akter. Slik henger den også når vi skal ut fra fortøyningsstedet, og vi slipper den ikke helt ut, før vi er i fart fremover igjen.

Har aldri tenkt noe på drivstoff-forbruk med jolla slepende bak. Egentlig helt uinteressant. Jolla skal være med på tur uansett.

:sailing:

Hei,

Vi har stort sett alltid med vår 10 fots gummibåt (type med oppblåsbar kjøl) med 9,9hk. Har ikke plass til å få den opp i båten i vår Nidelv 26. Men jeg synes det er en fin sikkerhet i tilfelle brann eller grunnstøting. Det er bare å hoppe om bord å dra i snora.

Det som jeg synes er viktig er å ha stroppet fast bensintank forut i gummibåten slik at du får litt tyngde her. Ellers kan buagen "lette" ved sterk motvind.  Blått tau / ikke synke tau som slepetau så får du ikke tau i propellen. Ved tilegging trekker jeg den litt opp på badeplattformen da er den ikke i veien. Om kvelden har jeg 2 faste tamper som festes i badeplattformen slik at den kan ligge på tvers bak og er ikke i veien for andre båter.

Jolla veier i underkant av 100kg med full tank og legges på hekkbølge nr. 2 i fortrengerfart. Da kan jeg ikke se utslag på loggen (har testet dette). I halvplanerfart rundt 12 knop må jeg slippe ut tauet en del. Farten jeg mister er ubetydelig kanskje en kvart knop. Dieselforbruket merker jeg følgelig ingen forskjell på.

Jolla er kjekk og ha! Kjempespennende for ungene (m. pappa) å dra på oppdagelsesferd eller hoppe litt i bølgende. Legge ut ekstra anker, hjelpe nabobåten, tur i butikken, hente vann og litt diesel m.m.

Av og til er den litt i veien og krever litt ekstra arbeid / hensyn men noe skal man jo drive med på sjøen.

Lykke til med gummibåten!

Trude III

Det kan være et problem at jolla tar seg en flyvetur når det kommer ei vindkule. Er den da festet på "vanlig" måte med hanefot og ett tau, kan den oppføre seg som en propell og lande opp ned.

Jeg bruker nå alltid to enkelttau og ikke hanefot. Er det fare for noe vind, klosshaler jeg den mot hekken og fester ett tau i hvertkryssholt. Så langt har dette fungert veldig bra.

Motor på jolla ser jeg på som en uting, og har derfor ikke den å tenke på.

Jeg har en Quicksilver 250 som jeg alltid sleper med meg på tur. Sleper mest uten motoren påmontert, men noen ganger, og helst i ferien, så sitter motoren fast på jolla. Ihvertfall hvis jeg kjører innaskjærs og tar livet med ro. Når jeg har motoren sittende på jolla undes slep, så har baugen en tendens til å ligge veldig høyt. Dette har jeg løst ved å tre slepetauet fra festene på sidene av jolla og igjennom den ene metallringen som sitter midt foran i underkant på jolla. (Håper det ble forståelig) Da presses baugen på jolla noe ned, og den slår ikke i bølgene på samme måte som når slepetauet går direkte ut fra festene på siden.

Flytetau er en selvfølge! Har aldri fått tauet i propellen selv om jeg har måttet slå full revers med mye tau ute.

Har heller aldri hatt problemer med at jolla snurrer hvis det blåser mye i fra siden. Kan kanskje komme av av Quicksilveren er ganske bred og tung.

Det hender at den er på tur opp forbi moderskipet hvis det blåser skikkelig medvind, men det pleier å ordne seg ved å justere lengden på tauet den ene eller andre veien.

Det eneste som en må huske på, er å dra jolla inntil moderskipet før en skal inn til land. Bør også passe på å legge jolla på riktig side i forhold til vindretning og andre båter, og slik at den ikke blir i veien når du skal fortøye.

Alt i alt litt mere å passe på, men jeg mener det er verdt bryderiet å ha jolla der.

Pleier å ha gummibåten stuet vekk under seilas. Til nå har den blitt lite brukt, - man er for makelig, det tar tid og pumpe opp og etter bruk få luften ut. Men nå blir det vel en annen lek, håper jeg. :confused:

Jeg har bestillt en Michelin kompressor modell 811 som også er egnet til å ta luften ut av en gummibåt.

Den kan bestilles via http://www.naf.no/eway/default0.asp? (Norges Automobilforbund)

Den store 811 modellen har lys og kan i tillegg til dekk og fotballer blåse opp badedyr, gummibåter, basseng, hoppeslott med mer. Uttapping av luft gjøres like raskt ved å reversere luftstrømmen, og nødvendige adapter er inkludert. Michelin kompressor modell 811

Oversiktlig, digitalt display som viser alle verdier – BAR, PSI og KG. Integrert lys letter arbeide i mørke.

Bilde

Artikkelnr: 528-110   Medlemspris : 395 Kr   Ikke-medlem : 495 Kr  

Noen som har erfaring med denne?

HAr ikke erfaring med denne, men ut fra beskrivelsen føler jeg behov til å henvise til at det finnes 2 typer av slike småmompressorer på markedet:

type 1 leverer LITE luft med HØY trykk, har typisk manometer, gjerne noe tilbehør som lampe osv. Den er ikke egnet til å fylle gummibåter.

type 2 har typisk ingen tilbehør, bråker forferdelig og leverer mye luft med moderat trykk. Den kan også brukes til å tømme en båt. Men den er uegnet til å fylle bildekk, fotballer.

Ut fra din beskrivelese er den en type som kan begge deler. Noe sånt har jeg aldri sett før.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...