Jump to content

Varme i motorrom og truster problem

Van Marken

Recommended Posts

Er en landkrabbe som har fått meg båt i sommer og trenger litt hjelp av erfarne sjøfolk som det synes mange av her :sailing:

Har en 40 fots motorbåt og har hørt at det er viktig å ha varme i motorrommet og nær vannledninger i frostperioder. Har dere noen forslag til hvilke type oppvarming som kan være aktuell?

Trusteren i baugen har ligget i saltvann en tid pga. lekkasje inn i båt. Senere skylt med ferskvann . Den virker ikke for øyeblikket og lurer på om denne pga. dette kan være totalt ødelagt eller det er mulighet for reparasjon. Og i så tilfelle er dette et arbeid man kan utføre selv?

Jeg vet ikke hvor du har båten din, men generelt er det lurt å tappe ut alt ferskvann før vinteren kommer. Det er viktig at alt blir tappet ut av varmtvannsbereder dersom du har slik. Etter at vannpumpa har tappet ut så mye som mulig kan det være lurt å bruke trykkluft for å få ut de siste restene. Vannpumpa bør også tømmes så godt som mulig for vann.

Baugpropellen din kan du forsøke å demontere fra tunnellen. Det kan være så enkelt at det er dannet rust på hjulet hvor børstene overfører strøm til rotoren. Hvilket merke er baugpropellen?

Hei.

I Maritim sin katalog har jeg funnet noen varmerør som ser interessante ut til f.eks varme i motorrom.

De fåes fra 45W til 270W med lengde fra 30cm til 180cm.

Er det noen med erfaring fra disse varmerne?

22292_auto.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har hatt disse rørene i min båt et par år,et under motorblokk og et i cabin,holder fin lunk både i motor og cabin.Har også en liten 45 w ved vannpumpen,vet aldri om den er helt tom!Har skrudd klypene på en plankebit,da blir det fin sirkulasjon rundt røret.Lettvint å flytte rundt.Rørene har lav overflatetemperatur så det er ingen som brenner seg. Billige er de også.

Er livredd for vifteovner og lyspærer i båten så disse er midt i blinken,når jeg ligger for landstrøm tidlig i sesongen er de fine å ha i rommet under køya,de holder madrassene tørre og varme.

De bruker så lite strøm så de tar aldri sikringene.

Er også godkjent i henhold til IP 44 så de tåler noen vanndrypp.

Lars H, jeg har ikke testet ut de du har linket til, men kunne tenke meg å gjøre dette senere.

Jeg tenkte jeg bare skulle nevne (men du vet kanskje om det produktet fra før/urelevant mht til bruk ??), i garasjen har jeg innlagt vann. For at dette ikke skal fryse har jeg kjørt varmekabel med termostat på. Dette er bare en tynn slange som avgir varme. Den varmer automatisk når temperaturen nærmer seg nullpunktet.

Fordelen slik jeg ser det med denne, er at du kan legge denne rundt de deler du frykter for skal fryse. Jeg tror ikke prisen var alt for gal heller såvidt jeg husker.

Van Marken, oppbevares båten på vann eller på land ?

Hei og takk for gode råd :smiley:

- Denne landkrabben har flyttet i båten og trives stort der. :sailing: Regnet nettopp ut at det var ca 44m2 å boltre seg på under tak, så det blir som en liten hytte.

Det står konstant varme på i salongen over motorrommet, så det er mulig frosten ikke klarer å skade vannrør eller annet, men disse varmerørene så ut til å være en svært god ide og jeg vil forsøke å få tak i de. Opplevde nettopp at strømmen gikk i marinaen der jeg ligger og da ble det fort kaldt. Det er vel de episodene jeg tenker mest på og vil sikre meg mot om skulle skje i en frostperiode. Varmen i motorrommet ser jeg for meg også kan være godt for motorene? Starter vel lettere også når de er "lunkne"? Båten ligger i sjøen og på fine dager tar vi ut en tur og da er jo greit om motorene ikke alltid er kalde? Friskt og godt på flybridgen i solskinn. Det gjelder bare å kle seg.

- Ellers vil jeg forsøke å skru ut baugmotoren og se om det kan være som du nevner, rust på hjulet hvor børstene overfører strøm til rotoren. Har fått en tilbakemeld fra en leverandør som fikk se noen bilder jeg hadde tatt av baugmotoren og mente at det kunne være type "Vetus". Har ikke brosjyrer og vanskelig å se navnet uten å skru den ut.

Hei.

I Maritim sin katalog har jeg funnet noen varmerør som ser interessante ut til f.eks varme i motorrom.

De fåes fra 45W til 270W med lengde fra 30cm til 180cm.

Er det noen med erfaring fra disse varmerne?

22292_auto.jpg

Lars H.

Jeg monterte en i båten for et par uker siden og den virker ok. har ikke sans for vifteovner. Den har ok overflate temperatur, men den er kanskje mest egnet om vinteren da den tar litt plass, alternativ er at man plasserer den under køye7motorrom ell. Holderene var av plastikk og virket ikke spesielt solide, hvis noen skulle trå på varmer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...