Jump to content

Da var båtførerbeviset skaffet.

isbjorn

Recommended Posts

Jeg vet at det er et teoretisk kurs, det er ikke båtfører prøven i seg selv jeg kritiserer, men det at det skal bli et slags "båt sertifikat." Da hjelper det ikke med bare et teorikurs...

Jeg har ikke tatt noe standpunkt enda til obligatorisk båtførerbevis. men er det slik å forstå at Toby her argumenterer for D5L-sertifikat, hvor det stilles krav til å ha disponert båt en viss periode før man får sertifikatet?

Jeg vet ikke helt hva D5L sertifikat innebærer, så derfor skal jeg ikke uttale meg om det.

Jeg mener heller ikke at man må ha hatt båt en periode før man kan ta dette sertifikatet, da er man omtrent like langt. Jeg mener at man bør ha en praktisk del med en "oppkjøring" i tilleg til den teoretiske biten som i dag heter båtførerprøven.

Redigert av Toby (see edit history)

Jeg gir meg ikke helt på dette....

Da hjelper det ikke med bare et teorikurs...

Jeg hører gang på gang at det ikke hjelper med teorikurs for båtførere. Det kan jeg ikke forstå at stemmer. Det må vel være et greit utgangspunkt at båtførere har et minimum av teoretisk kunnskap om det å ferdes til sjøs?

Jeg har ikke tatt noe standpunkt enda til obligatorisk båtførerbevis. men er det slik å forstå at Toby her argumenterer for D5L-sertifikat, hvor det stilles krav til å ha disponert båt en viss periode før man får sertifikatet?

Jeg tolker det ikke dithen at Toby argumenterer for et D5L kurs, men Toby kan korrigere meg hvis jeg tar feil. Særlig du roaldbj vet jo at dette er et svært omfattende kurs som en svært liten del av fritidsbåtfolket tar seg råd/tid/mulighet til å ta. Jeg er heller ikke sikker på, det vil si, jeg er helt sikker på, at å innføre D5L som krav til å føre fritidsbåt på under 15 meters lengde, ikke er det rette.

Jeg er for obligatorisk teoretisk opplæring, som en start. Og, som jeg har skrevet før: Uten dispensajoner i hytt og pine. Det krever mer byråkrati enn sunt er.

Noen vil fortsatt hevde at dette ikke har noe for seg, men det er altså jeg, Ben Sin, uenig i.

Ben Sin

Diskusjon knyttet til minimumskrav for å føre båt under 15 meter vil sikkert bestå enda en stund.

I sommer har jeg har observert et økende antall større båter (både motorbåter og seilbåter) hvor jeg oppfatter at føreren ikke har hatt tilstrekkelig kontroll over fritidsbåten. Jeg har selv vært med i et titalls tilfeller hvor andre medhjelpere har hindret uheldig tillegging til kaiplass og hvor fører har tilkjenegitt at båten har vært ny. Heldigvis har det ikke oppstått personskade i noen av disse tilfellene. I et tilfelle var det et mindre barn ombord uten redningsvest. Jeg funderte i etterkant på hva jeg skulle ha gjort dersom dette mindreårige barnet hadde rullet overbord under tilleggingen...

Båtfører prøven er bare en dum formalitet spør du meg. Du lærer omtrent ingenting om å kjøre en båt.

...

Det er en i mandal som har rigget en båt til båtfører kurs med praktisk undervisning, men han får ikke lov til å starte opp kurs i den av en eller annen grunn...

Man lærer lite om praktisk manøvrering, det har du helt rett i. Lærer at man skal tilpasse farten etter forholdene, fortrinnsvis ta bølgene med baugen samt gå til kai opp mot vind/strøm, men ikke så mye mer. Det man derimot lærer er mye annet som er greit å kunne. Bruk av kart, hva de forskjellige sjømerkene betyr, litt førstehjelp rettet mot de mest aktuelle problemstillingene for båtbrukere (nedkjøling/brannskade), fordeler og ulemper ved forskjellige flytemidler, samt regler om bruk av disse. Vikepliktregler, lanterneregler og hvilke begrensninger som gjelder for alder/sertifikater i forhold til båters størrelse/ytelse.

Alt over er ting man ikke lett lærer av seg selv bare av å være mye ute i båt.

Når det gjelder å ha båtførerkurset i båt så har vi det her ikke i sin helhet ute i båt, for det meste drives klasseromsundervisning, det har jo heller ingen hensikt å være ute i båt konstant når man skal lære de mer teoretiske deler av pensum, men hvert kurs inneholder en båttur hvor alle får prøvd ut sin nye lærdom i praksis. For å drive båtførerkurs kreves vel minimum en person med D5L, samt en autorisert sensor, men ellers vet jeg ikke om noen begrensninger. Du får spørre han i Mandal ved neste anledning.

Hva mener du skal til for å gi god nok opplæring da Toby? Er det kanskje ingenting som nytter, slik at vi skal gi blaffen?

Ser vel ikke helt sammenhengen din med billappen. Og det er heldivis ingen som har foreslått at den praktiske prøven for sertifikat på bil skal bort. Teorien må faktisk på plass, før man kan ferdes sikkert i trafikken. Og alle bør kunne alle reglene.

Jeg har aldri påstått at man kan å føre båt fordi teorien er på plass, men jeg mener det er helt avgjørende for å i det hele tatt ferdes på sjøen.

Ben Sin

Teorien er selvfølgelig helt avgjørende for å kunne kjøre båt, men alene så hjelper den ikke så mye som den ville ha gjordt hvis det hadde vært en praktisk bit også med, slik at man kunne se dette i praksis sammen med en "kjørelærer."

Jeg mener det skulle ha vært først teori slik som båtførerprøfen er i dag også deretter et par timer i båt, gjerne flere forskjellige båttyper. Da kunne kurslederen sett om du greide å håndtere båten eller om teorien bare har gått inn i et øre og ut gjennom det andre.

Teorikunnskaper hjelper selvfølgelig bedre enn ingenting, men det er ikke nok til at det kan kalles "båt lappen" slik som staten nå ønsker fra og med 1. juni 08 (?)

Når det gjelder praktisk gjennomføring så ser jeg ikke at det skal være så vanskelig. Hvis de som holder båtfører kursene har en båt som er godkjent for dette, så er det vel bare å ta med seg kursdeltakerne ut fra "klasserommet" og over i båten. Jeg tenker ikke på at man skal ha privat timer med bare deg og en kjørelærer, men at alle på kurset får prøve seg litt og kan lære av sine egne og andre kursdeltakeres feil på kurset...

Redigert av Toby (see edit history)

Fin info i denne tråden må jeg si. Har akkuratt sendt en e-mail til Norsk test og bestilt nytt bevis. Jeg tok båtførerprøven hos Poseidon for snaut to år siden. Spørsmålet er om jeg da ligger i den såkalte Båtførerdatabasen?

Jeg finner selvsagt ikke det gamle beviset men om jeg er registrert der så skulle det vist gå greit.

Bestille nytt Båtførerbevis

For at Norsk Test skal kunne lage Båtførerbevis, må du kunne dokumentere dette på en av måtene under:

Kopi av gammelt båtførerbevis,

Kopi av vitnemål der Sjøfart/Båtliv/Båtførerprøven e.l. er valgfag,

At vi finner deg i Båtførerdatabasen.

Båtførerkort (Utstedt av Norske Båtskoler)

Båtførerdiplom

Stemplet og signert utskrift av sensorsprotokoll/bekreftelse fra sensor

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Teorikunnskaper hjelper selvfølgelig bedre enn ingenting, men det er ikke nok til at det kan kalles "båt lappen" slik som staten nå ønsker fra og med 1. juni 08 (?)

Når det gjelder praktisk gjennomføring så ser jeg ikke at det skal være så vanskelig. Hvis de som holder båtfører kursene har en båt som er godkjent for dette, så er det vel bare å ta med seg kursdeltakerne ut fra "klasserommet" og over i båten.

Problemet er at det er et misforhold mellom hvor mange kursholdere som finnes (spesielt med egnet båt!) og hvor mange som i løpet av få år vil få behov for båtførerkurs. Mener å ha sett et regnestykke hvor det fremgår at det vil bli problematisk å rekke å holde båtførerkurs for alle som skal ha de neste få årene når det blir obligatorisk, resultatet kan bli at båtbrukere tvinges på land når påbudet kommer, så får de ikke bruke båten igjen på flere år, frem til det blir ledig plass hos en kursholder. Det er med den nåværende løsningen hvor mange kurssteder ikke inkluderer praksis. Skal man påby praksis i tillegg må hvert kurssted bruke mer tid på hver elev, og da kan man bare glemme å få regnestykket til å gå opp.

Jeg støtter absolutt idéen om at praksis vil gjøre båtførerbeviset mye mer verd, men det må fungere i virkeligheten, og det kan bli vanskelig nå.

Jeg tok båtførerprøven hos Poseidon for snaut to år siden. Spørsmålet er om jeg da ligger i den såkalte Båtførerdatabasen?

...

Stemplet og signert utskrift av sensorsprotokoll/bekreftelse fra sensor

Med så ny eksamen bør du ha kommet med i databasen, hvis så ikke er tilfelle kan vi ordne med sensorbekreftelse. Jeg må løpe nå, men sender du IM med ekte navn kan jeg slå opp rundt kl 22 i kveld og se om jeg finner deg i databasen.

• 2 uker senere...
Har også ungdomsskole-beviset liggende (1980, noen eldre?), så da blir det å sende inn på meg også :yesnod:

Men det er helt klart at den dagen Polti' vinker meg inn og skal sjekke, så er det beviset fra ungdomsskolen med en pubertal Honduras som blir fisket fram, det nye blir godt gjemt i lommeboka.. :lol:

Ja mitt er nok eldre så jeg er nok værre i følge mange kommentarer i denne tråden :flag:

Jeg sendte nå inn kopi av mitt DIPLOM fra ungdomskolen datert: 27/4 1969 :sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...