Jump to content

Da var båtførerbeviset skaffet.

isbjorn

Recommended Posts

Jeg holder på å lese til denne båtførerprøven nå , har tidligere tatt yachtmaster lappen hos Norsk seil og navigasjonsskole og der lærte jeg mye om praktisk håntering av båt og navigasjon og sjøveisregler men det er mange år siden.

Personlig må jeg si at båtførerprøven som er nå er såpass bra lagt opp at om man ikke har satt sin fot i en båt før så vil man være betydelig bedre rustet til å unngå farlige situasjoner med et slikt sertifikat i lomma da man tross alt blir satt inn i reglene for vikeplikt og navigasjon på husmornivå samt teoretisk handlig ved fortøyning osv og da er man temmelig mye bedre rustet enn uten den dagen man tar i bruk en båt.

Så mye bedre er det ikke å få det om man ikke skal ut på fjorden med en sjåførskole og det er utopi å tro at man skulle kunne få gjennomført.

Redigert av Enzo (see edit history)
Fikk også tilsendt nytt bevis etter å ha maila kopi av det gamle (som faktisk hadde vert i sjøen en gang for lenge siden, og var nesten uleselig) til test.no

Snubla tilfeldigvis over en test på www.dinside.no med noen spørsmål fra båtførerprøven i sommer, kansje flaks siden det er "100 år" siden eg tok båtførerbeviset, men eg skåra full pott. :cheers::flag::lol:

MVH

Leidulf

hmm tok den... fikk forresten bestått... 11 poeng, jeg skammer meg :blush:

.... Jeg tok båtførerprøven hos Poseidon for snaut to år siden. Spørsmålet er om jeg da ligger i den såkalte Båtførerdatabasen?.....

Ja, mine registreringer skal være rimelig ajour.

Pr idag har jeg ca 800 liggende inne hos Norsk test i Kirkenes og vi skal ikke langt ut på nyåret før 1000 passeres - men såvidt jeg forstår er det ca 100.000 norske båtførere som trenger sitt bevis innen første halvdel av nærmeste fremtid, så det kommer til å bli travle tider :sailing::wink::sailing::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Må man ha en slik passfoto funksjon da?

Trengs ikke noen spesiell funksjon. Går fint å få nærmeste person eller selvutløser til å ta et bilde hvor hode/hals og kanskje til og med skuldre er innenfor bildekanten. Husk også å ha lys og monoton bakgrunn, jeg pleier å stille elevene mine opp mot lerretet jeg har kjørt projektor på. Bakgrunn med tydelig mønster (trepanel, blomstertapet) er ikke bra, tror heller ikke de liker mørk bakgrunn.

Deretter trimmer man vekk det overflødige slik at man sitter igjen med et rektangel som ser noenlunde passfoto ut i proporsjoner og innhold, men ikke i størrelse. Norsk Test holder 80 kb som fin størrelse for passbilde, det er gjerne rundt 450x480 pixler i god JPEG-kvalitet. Produsenten krymper selv ned bildet til passbildestørrelse for bruk på kortet.

• 2 uker senere...
Er ikke så bevandret i denne fotoverden,men du tok bildet selv.Må man ha en slik passfoto funksjon da?

Noe sen tilbakemelding men jeg har ikke sett innlegget ditt før nå, men som Penny beskriver så var det ingen spesielle krav. Tok bildet med et vanlig digitalkamera uten noen spesielle innstillinger. Tok dette med en lys vegg som bakgrunn og i godt lys. Justerte ned størrelsen på bildet så det ble ca 40kb.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg besto nylig eksamen etter den nye ordningen med nasjonal digital prøve hos norsktest.no. Båtførerbeviset er ankommet, men synes lista for å bestå er svært høy. Har andre meninger her?

:santa:

Gratulerer med båtførerbeviset! Du har tydeligvis bestått på den solide måten!

For skal man ta Retningslinjene for båtførerprøven bokstavelig - og det skal man; så er det faktisk ganske meget stoff som skal beherskes før man får båtførerbeviset. Dessverre har det vært litt "tilfeldigheter" med hensyn til hvordan dette har vært praktisert opp gjennom tidene; noe som igjen har ført til at båtførerprøven av og til omtales i nedsettende vendinger.

Jeg kjenner f.eks tilfeller hvor kurset arrangeres i løpet av en helg, med så utvannet undervisning at deltagerne må få lov til å bruke læreboken under prøven for å ha en sjanse til å bestå. Denslags er trist siden det bidrar til å sette hele båtførerbeviset i et dårlig lys :headbang:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Jeg kjenner f.eks tilfeller hvor kurset arrangeres i løpet av en helg, med så utvannet undervisning at deltagerne må få lov til å bruke læreboken under prøven for å ha en sjanse til å bestå. Denslags er trist siden det bidrar til å sette hele båtførerbeviset i et dårlig lys

De nye reglene er noe helt annet enn tidligere - etter hva jeg er opplyst: http://norsktest.no/produkter/sjofart/Info...foring_2007.pdf

ikke tillatt med bøker på eksamen, og heller ingen lokal "sensor".

http://norsktest.no/index.php?l=produkter/...art/index2.html

Regjeringens arbeid:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/Press....html?id=271753

Sjøfartsdirektoratets konklusjon/innstilling. Forutsatt at forskriftsarbeidet og

nødvendige forberedelser og tilpasninger i ordningen ferdigstilles av det offentlige

innen 1. januar 2008, foreslås det at fritidsbåter med lengde større enn 10 meter og

HK større enn 200, skal tilfredsstille kravene 1. juni 2008.

http://www.sjofartsdir.no/upload/Vis%20Sj%...20arbgruppe.pdf

Redigert av Metrosen (see edit history)
....., og heller ingen lokal "sensor"......

Norsk test liker veldig godt å gi inntrykk av at det nå kun er gjennom deres testsenter at man kan ta båtførerprøven.

Det er imidlertid IKKE tilfelle. Dette er det nemlig Sjøfartsdirektoratet som har kontrollen med. Vi som har vår autorisasjon som sensor fra tidligere fortsetter som før og Sjøfartsdirektoratet utsteder også nye autorisasjoner. Baatskolen POSEIDON har f.eks ganske nylig fått godkjent to nye sensorer for å dekke det stadig økende behovet.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Ser at noen mener at gamle gubber født før 1950 skulle "få" båtførerbeviset bare på grunn av alder? Tror heller ikke at prøvene før var dårligere enn dagens. Jeg tok "båtlappen" i 1973 mens jeg seilte til sjøs. 1.styrmannen var lærer på kurset som ble arrangert av "Velferden" i Rotterdam. De var autorisert av direktoratet. Kurset varte i 2 uker med 3 timer hver dag. Kapteinen ombord var sensor sammen med en fra velferden. Hver kandidat ble kalt inn til kapteinens lugar og måtte svare for seg og vise hva de kunne. Bare 5 av 8 besto. Beviset var godkjent helt til nå. Da sendte jeg dette inn med nytt bilde til Norsk Test og fikk nytt. Å få utstedt nytt båtførerbevis er ikke annerledes enn å fornye bilsertifikatet sitt. Man har da ikke sittet i sofaen i 40 år heller. Jeg har hatt båt i hele mitt voksne liv, og er ikke blitt mindre erfaren med årene. Litt respekt for eldre sjøfolk her, takk! :santcheer1:

• 2 uker senere...

Jeg sendte spørsmål til mine kontakter i Sjøfartsdirektoratet forleden dag og fikk nettopp følgende svar:

Viser til din henvendelse under.

Saken ligger i Departementet for behandling.

Forslaget er fortsatt 1. trinn i juni 2008.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Reppe

fung. underdirektør

Sjøfartsdirektoratet

Så det ser ut for at vi har en travel vår i vente :wink:

Jeg har mer enn 200 som starter båtførerkurs denne måneden, og mer vil det nok bli . . . .

Saken ligger i Departementet for behandling.

Forslaget er fortsatt 1. trinn i juni 2008.

Jeg forstår jo at Båtskolene vil ha dette på plass.

Business er business.

Men etter mitt begrep er de altfor sent ute til å tre dette over hue på folk allerede om 4mnd. :nonod:

Dette skal vel også vedtas av Stortinget ved lovendring.

Jeg tipper, at om og hvis, dette blir vedtatt, blir 1.trinn ikke før tidligst 2009.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...