Jump to content

Da var båtførerbeviset skaffet.

isbjorn

Recommended Posts

Takk for tipset om å sende inn gammelt dokument!

Da er det bare å finne fra diplomet som jeg fikk da jeg hadde opplæring på "Spero" med Jacob Stendal på ungdomsskolen sånn ca i 1968. Vi fikk bare diplom fordi vi ikke hadde fylt 16 år. Synes å huske at vi hentet opp sjøstjerner og kråkeboller fra sjøbunnen også.

Om sommeren pleide jeg å møte Stendal - og Spero - i Risør hvor han hadde hytte.

Nå følte jeg med plutselig litt gammel, gitt!

Oslo Sjøskole - historikk

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Min kone fikk båtførerbeviset i posten på julaften.... Da ble det julekvelden. Henne begynte i ny jobb i fjor våres, i skoleverket, har 2mnd ferie og begynte såvidt i sommer med å kjøre ut litt alene sammen med barna så da ble det kurs på henne i bursdagsgave. Syntes det var greit da ho har stedsans som en stor familie pose med cheese doodles. Selv tok jeg det for 2 år siden......

Aefro

Var nok ikke så lett, nei! Her er svaret jeg fikk fra Norsk Test:

Vi kan dessverre ikke godkjenne din søknad om båtførerbevis.

Kun diplom som er utstedt av godkjent sensor og på Vis Sjøvetts diplom, der det helt entydig fremgår bestått båtførerprøve, kan det utstedes Båtførerbevis til søkeren. I følge Sjøfartsdirektoratets retningslinjer er det vedlagte diplom ikke nok for å godkjenne din søknad.

Takk for tipset om å sende inn gammelt dokument!

Da er det bare å finne fra diplomet som jeg fikk da jeg hadde opplæring på "Spero" med Jacob Stendal på ungdomsskolen sånn ca i 1968. Vi fikk bare diplom fordi vi ikke hadde fylt 16 år. Synes å huske at vi hentet opp sjøstjerner og kråkeboller fra sjøbunnen også.

Om sommeren pleide jeg å møte Stendal - og Spero - i Risør hvor han hadde hytte.

Nå følte jeg med plutselig litt gammel, gitt!

Oslo Sjøskole - historikk

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

• 1 måned senere...
Jeg besto nylig eksamen etter den nye ordningen med nasjonal digital prøve hos norsktest.no. Båtførerbeviset er ankommet, men synes lista for å bestå er svært høy. Har andre meninger her?

:santa:

Hei!

Har nettopp bestått prøven :flag:. Tok denne hos Kobbernaglen Småbåtforening i Kopervik på Karmøy.

Synes selv at kvaliteten på kurset var meget god.

Kursholderen visste tydeligvis hva han snakket om og hadde "vært ute ei vinternatt" før.

Ting ble gjennomgått flere ganger og de mange eksemplene (selvopplevde) gjorde at for meg ble det lettere å huske deler av pensum.

Opplevde ikke prøven som vanskelig i det hele tatt.

Det ble avholdt 10 kurskvelder (18-21) og ingen av disse var på noen måte kjedelige.

Dette er jo selvfølgelig avhengig av interessen for evnet, men det virket ikke som om noen kjedet seg.

når det er snakk om båtførerprøven så er det jo nyttig med den info om hvor en kan sende det gamle fra -82 og få en litt nyere et. men en ting lurer jeg på. hvis jeg har lyst til å kurse meg meg litt i navigering? finnes det bevis for dette og hva og hvor blir dette gjennomført? i vestfold? og evt hva er kostnader ved et slikt kurs? kjører jo nesten bare vestfol.sverige og der kjenner jeg meg jo igjen!!!!!!!! til detblir TÅKE..... frua skal på båtførerkurs..... synd det ikke er praksis på disse kursene...

Etter å ha vært på oppe på mørkeloftet å funnet fram vitnemålet fra 8 og 9 klasse på undomskolen (hadde båtførerprøven som valgfag) tok jeg en tlf til norsk test for å forhøre meg om framgangsmåten for å få båtførerbeviset, der fikk jeg besked om å sende dem kopi av vitnemålet, passbilde og adresse så skulle de sende meg et bevis i kredittkort format.

Det er jo hyggelig at Norsk test er så lite byråkratiske, men det sies også noe om hvor useriøs hele ordningen er. Norsk test har jo ingen peiling på om passbildet virkelig viser personen eller om det på andre måter er dokument-falsk. Andre skriver jo også om sine uleselige lefser som tydeligvis blir omgjort til formelle laminert bevis med bilde. Skal man ha pass eller vanlig førerkort er det jo helt andre å prossedyrer. Hvis disse gamle båtførerbevisene blir godkjent som erstatning for "offentlig" båtførerbevis i en ny lov om obligatorisk sertifikat viser det at staten selv ikke tar dette på alvor. Det blir som sertifikatet barna får på Tusenfryd...bare med den forskjell at båtpolitiet kommer til å straffe med hard hånd de som ikke finner lefsa av et sertikat på lotftet . Det grunnleggende problemet er jo at det ikke finnes noe register over hvem som har tatt det.

Nei glem hele dette useriøse tøyse om krav om obligatorisk båtføreprøve.....og i mellomtiden skal jeg lete etter mine gamle ferdighetsmerker fra speideren og svømmeknappen i tilfelle det dukker opp flere krav fra staten om ferdigheter vi må dokumentere at vi kan...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...