Ben Sin Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Ehhh..... Nå er vel ikke båtførerprøven til for å lære folk å "kjøre" båt som du sier. Derav heller ingen praktisk opplæring. Dette er et teoretisk kurs. Det praktiske plikter du å lære deg på andre måter. Men tviler ikke på at du er veldig flink til å kjøre båt Toby. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Jeg vet at det er et teoretisk kurs, det er ikke båtfører prøven i seg selv jeg kritiserer, men det at det skal bli et slags "båt sertifikat." Da hjelper det ikke med bare et teorikurs... Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Helt enig med Toby, synd ingen andre har skjønt det men de er nok mere interessert i avgifter til staten isteden. Det hjelper lite med beviset så lenge en kjører båt som mannen med bil med hatt. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
roaldbj Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Jeg vet at det er et teoretisk kurs, det er ikke båtfører prøven i seg selv jeg kritiserer, men det at det skal bli et slags "båt sertifikat." Da hjelper det ikke med bare et teorikurs... Jeg har ikke tatt noe standpunkt enda til obligatorisk båtførerbevis. men er det slik å forstå at Toby her argumenterer for D5L-sertifikat, hvor det stilles krav til å ha disponert båt en viss periode før man får sertifikatet? Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 (redigert) Jeg vet ikke helt hva D5L sertifikat innebærer, så derfor skal jeg ikke uttale meg om det. Jeg mener heller ikke at man må ha hatt båt en periode før man kan ta dette sertifikatet, da er man omtrent like langt. Jeg mener at man bør ha en praktisk del med en "oppkjøring" i tilleg til den teoretiske biten som i dag heter båtførerprøven. Redigert 27.November.2007 av Toby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 D5L sertifikatet har både en teoretisk del og en praktisk prøve som innebærer ferdigheter i bl.a. å legge til kai og å utføre svingesirkler. Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Ja, da er det noe av det samme. Men jeg mener at å ha båt i en viss periode før man kan ta det blir akurat som et krav om å ha disponert bil i en periode før man kan få ta lappen. Man tar jo kurset for å lære å kjøre båt.... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Jeg gir meg ikke helt på dette.... Da hjelper det ikke med bare et teorikurs... Jeg hører gang på gang at det ikke hjelper med teorikurs for båtførere. Det kan jeg ikke forstå at stemmer. Det må vel være et greit utgangspunkt at båtførere har et minimum av teoretisk kunnskap om det å ferdes til sjøs? Jeg har ikke tatt noe standpunkt enda til obligatorisk båtførerbevis. men er det slik å forstå at Toby her argumenterer for D5L-sertifikat, hvor det stilles krav til å ha disponert båt en viss periode før man får sertifikatet? Jeg tolker det ikke dithen at Toby argumenterer for et D5L kurs, men Toby kan korrigere meg hvis jeg tar feil. Særlig du roaldbj vet jo at dette er et svært omfattende kurs som en svært liten del av fritidsbåtfolket tar seg råd/tid/mulighet til å ta. Jeg er heller ikke sikker på, det vil si, jeg er helt sikker på, at å innføre D5L som krav til å føre fritidsbåt på under 15 meters lengde, ikke er det rette. Jeg er for obligatorisk teoretisk opplæring, som en start. Og, som jeg har skrevet før: Uten dispensajoner i hytt og pine. Det krever mer byråkrati enn sunt er. Noen vil fortsatt hevde at dette ikke har noe for seg, men det er altså jeg, Ben Sin, uenig i. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Diskusjon knyttet til minimumskrav for å føre båt under 15 meter vil sikkert bestå enda en stund. I sommer har jeg har observert et økende antall større båter (både motorbåter og seilbåter) hvor jeg oppfatter at føreren ikke har hatt tilstrekkelig kontroll over fritidsbåten. Jeg har selv vært med i et titalls tilfeller hvor andre medhjelpere har hindret uheldig tillegging til kaiplass og hvor fører har tilkjenegitt at båten har vært ny. Heldigvis har det ikke oppstått personskade i noen av disse tilfellene. I et tilfelle var det et mindre barn ombord uten redningsvest. Jeg funderte i etterkant på hva jeg skulle ha gjort dersom dette mindreårige barnet hadde rullet overbord under tilleggingen... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Snubla tilfeldigvis over en test på www.dinside.no med noen spørsmål fra båtførerprøven i sommer, kansje flaks siden det er "100 år" siden eg tok båtførerbeviset, men eg skåra full pott. MVH Leidulf Da har du minst en feil; for det har nemlig den prøven - og det er årevis siden jeg gjorde dem oppmerksom på dette! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sleipner93 Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Kan man spørre hva denne feilen er? (Jeg burde kanskje vite det? ) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 He He Når en båt har seilene oppe og motoren i gang, regnes båten som.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Båtfører prøven er bare en dum formalitet spør du meg. Du lærer omtrent ingenting om å kjøre en båt. ... Det er en i mandal som har rigget en båt til båtfører kurs med praktisk undervisning, men han får ikke lov til å starte opp kurs i den av en eller annen grunn... Man lærer lite om praktisk manøvrering, det har du helt rett i. Lærer at man skal tilpasse farten etter forholdene, fortrinnsvis ta bølgene med baugen samt gå til kai opp mot vind/strøm, men ikke så mye mer. Det man derimot lærer er mye annet som er greit å kunne. Bruk av kart, hva de forskjellige sjømerkene betyr, litt førstehjelp rettet mot de mest aktuelle problemstillingene for båtbrukere (nedkjøling/brannskade), fordeler og ulemper ved forskjellige flytemidler, samt regler om bruk av disse. Vikepliktregler, lanterneregler og hvilke begrensninger som gjelder for alder/sertifikater i forhold til båters størrelse/ytelse. Alt over er ting man ikke lett lærer av seg selv bare av å være mye ute i båt. Når det gjelder å ha båtførerkurset i båt så har vi det her ikke i sin helhet ute i båt, for det meste drives klasseromsundervisning, det har jo heller ingen hensikt å være ute i båt konstant når man skal lære de mer teoretiske deler av pensum, men hvert kurs inneholder en båttur hvor alle får prøvd ut sin nye lærdom i praksis. For å drive båtførerkurs kreves vel minimum en person med D5L, samt en autorisert sensor, men ellers vet jeg ikke om noen begrensninger. Du får spørre han i Mandal ved neste anledning. Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Teorikurs er en fin begynnelse, men det kommer nok til å sje like mange ulykker selv om man kan alle reglene. Det blir jo akurat som å kun ta teorikurs til billappen også kan du kjøre bil.... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Hva mener du skal til for å gi god nok opplæring da Toby? Er det kanskje ingenting som nytter, slik at vi skal gi blaffen? Ser vel ikke helt sammenhengen din med billappen. Og det er heldivis ingen som har foreslått at den praktiske prøven for sertifikat på bil skal bort. Teorien må faktisk på plass, før man kan ferdes sikkert i trafikken. Og alle bør kunne alle reglene. Jeg har aldri påstått at man kan å føre båt fordi teorien er på plass, men jeg mener det er helt avgjørende for å i det hele tatt ferdes på sjøen. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Teorien er selvfølgelig helt avgjørende for å kunne kjøre båt, men alene så hjelper den ikke så mye som den ville ha gjordt hvis det hadde vært en praktisk bit også med, slik at man kunne se dette i praksis sammen med en "kjørelærer." Jeg mener det skulle ha vært først teori slik som båtførerprøfen er i dag også deretter et par timer i båt, gjerne flere forskjellige båttyper. Da kunne kurslederen sett om du greide å håndtere båten eller om teorien bare har gått inn i et øre og ut gjennom det andre. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Ok, selv om jeg fortsatt mener at teorikunnskaper hjelper. Ser du for deg en løsning for praktisk gjennomføring av dette? Det gjør dessverre ikke jeg. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 (redigert) Teorikunnskaper hjelper selvfølgelig bedre enn ingenting, men det er ikke nok til at det kan kalles "båt lappen" slik som staten nå ønsker fra og med 1. juni 08 (?) Når det gjelder praktisk gjennomføring så ser jeg ikke at det skal være så vanskelig. Hvis de som holder båtfører kursene har en båt som er godkjent for dette, så er det vel bare å ta med seg kursdeltakerne ut fra "klasserommet" og over i båten. Jeg tenker ikke på at man skal ha privat timer med bare deg og en kjørelærer, men at alle på kurset får prøve seg litt og kan lære av sine egne og andre kursdeltakeres feil på kurset... Redigert 28.November.2007 av Toby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 (redigert) Fin info i denne tråden må jeg si. Har akkuratt sendt en e-mail til Norsk test og bestilt nytt bevis. Jeg tok båtførerprøven hos Poseidon for snaut to år siden. Spørsmålet er om jeg da ligger i den såkalte Båtførerdatabasen? Jeg finner selvsagt ikke det gamle beviset men om jeg er registrert der så skulle det vist gå greit. Bestille nytt Båtførerbevis For at Norsk Test skal kunne lage Båtførerbevis, må du kunne dokumentere dette på en av måtene under: Kopi av gammelt båtførerbevis, Kopi av vitnemål der Sjøfart/Båtliv/Båtførerprøven e.l. er valgfag, At vi finner deg i Båtførerdatabasen. Båtførerkort (Utstedt av Norske Båtskoler) Båtførerdiplom Stemplet og signert utskrift av sensorsprotokoll/bekreftelse fra sensor Redigert 28.November.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Penny Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Teorikunnskaper hjelper selvfølgelig bedre enn ingenting, men det er ikke nok til at det kan kalles "båt lappen" slik som staten nå ønsker fra og med 1. juni 08 (?) Når det gjelder praktisk gjennomføring så ser jeg ikke at det skal være så vanskelig. Hvis de som holder båtfører kursene har en båt som er godkjent for dette, så er det vel bare å ta med seg kursdeltakerne ut fra "klasserommet" og over i båten. Problemet er at det er et misforhold mellom hvor mange kursholdere som finnes (spesielt med egnet båt!) og hvor mange som i løpet av få år vil få behov for båtførerkurs. Mener å ha sett et regnestykke hvor det fremgår at det vil bli problematisk å rekke å holde båtførerkurs for alle som skal ha de neste få årene når det blir obligatorisk, resultatet kan bli at båtbrukere tvinges på land når påbudet kommer, så får de ikke bruke båten igjen på flere år, frem til det blir ledig plass hos en kursholder. Det er med den nåværende løsningen hvor mange kurssteder ikke inkluderer praksis. Skal man påby praksis i tillegg må hvert kurssted bruke mer tid på hver elev, og da kan man bare glemme å få regnestykket til å gå opp. Jeg støtter absolutt idéen om at praksis vil gjøre båtførerbeviset mye mer verd, men det må fungere i virkeligheten, og det kan bli vanskelig nå. Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Jeg tok båtførerprøven hos Poseidon for snaut to år siden. Spørsmålet er om jeg da ligger i den såkalte Båtførerdatabasen?... Stemplet og signert utskrift av sensorsprotokoll/bekreftelse fra sensor Med så ny eksamen bør du ha kommet med i databasen, hvis så ikke er tilfelle kan vi ordne med sensorbekreftelse. Jeg må løpe nå, men sender du IM med ekte navn kan jeg slå opp rundt kl 22 i kveld og se om jeg finner deg i databasen. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Helt topp, IM er sendt Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frivakten Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Vel vitende om at obligatorisk båtførerbevis er like om hjørnet, sørger ungdommene fra Nøtterøy og Tønsberg for å skaffe seg den nødvendige formelle kompetansen for å føre sine båter. Kom ikke her og si at ungdommen ikke tar tak! Båtførerkurs i regi av NSSR Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Finn Erik Svart 10.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2007 Har også ungdomsskole-beviset liggende (1980, noen eldre?), så da blir det å sende inn på meg også Men det er helt klart at den dagen Polti' vinker meg inn og skal sjekke, så er det beviset fra ungdomsskolen med en pubertal Honduras som blir fisket fram, det nye blir godt gjemt i lommeboka.. Ja mitt er nok eldre så jeg er nok værre i følge mange kommentarer i denne tråden Jeg sendte nå inn kopi av mitt DIPLOM fra ungdomskolen datert: 27/4 1969 Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2007 Da var mitt nye Båtførerbevis mottatt i posten, funket jo bra dette Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.