TMS Startet 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2004 Til tross for at skovelhjulet er fri for skjell og løper fritt, kalibrering av hastighet er satt til maks (2,5) viser loggen kun ca 3 knop når båten går i 7 knop. I tillegg går dybdealarmen, som jeg har satt til 5 meter, støtt og stadig når dybden er større enn ekkoloddet klarer å registrere. Dette har medført at jeg må skru av alarmen. Noen som har tips, erfart det samme ? MVH TMS Sitér dette innlegget TMS Link to post
bliss X Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Det med loggen har jeg opplevd flere ganger, og da har det vært skoveljulet som tilsynelatende har gått fritt, men ikke fritt nok. Det skal uhyre lite til. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Hadde samme problem i forrige båt. Fant ut at et av skovlene var brukket...men det hadde du sikkert sett?? Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
TMS Svart 9.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Skovelhjulet er helt og løper øyensynlig lett rundt. Forrige båt med Tridata ST 50, hadde ikke samme problemet. selv med en del groe mistet det betydelig mindre hastighet. Sitér dette innlegget TMS Link to post
bliss X Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Men hvor lett? Mener du skal kunne knipse til det og det skal snurre i nokså mange sekunder. Husker ikke tallet, (12?) men fikk tipset fra Belamarin. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 9.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Skal sjekke neste gang jeg er i båten. Takk for tipset Sitér dette innlegget TMS Link to post
PanPan Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 I tillegg går dybdealarmen, som jeg har satt til 5 meter, støtt og stadig når dybden er større enn ekkoloddet klarer å registrere. Dette har medført at jeg må skru av alarmen. Noen som har tips, erfart det samme ? ...hmmm.... det blir litt høyt-tenking... Selv har jeg to ekkolodd ombord, det ene er et kombinasjons-instrument Silva SeaStar med logg og ekkolodd i samme display. På dette har jeg ingen "tuning" eller justeringsmuligheter for ekkoloddet. Her har jeg til nå ikke fått feil signaler om dybde, men jeg kan miste bunnsignalet fra 60 meter og dypere av og til. System nr. 2 er et Seafahrer 600 instrument, her kan jeg regulere signalforsterkningen. Maks dybde er 200 meter, det er ikke uvanlig at jeg får respons ned til en 150 - 160 meter. Men hvis signalforsterkningen er satt for høyt, får jeg typisk varsel om dybde 2 +- 0,4 meter, uansett hva dybden er. Her kan jeg stille forsterkningen slik at denne forstyrrelsen forsvinner. Hvor gammelt er opplegget ditt? Kan det ha skjedd noe med instrumentet ditt (siden du også har problemer med loggen)? Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 9.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 hvis signalforsterkningen er satt for høyt, får jeg typisk varsel om dybde 2 +- 0,4 meter, uansett hva dybden er. Her kan jeg stille forsterkningen slik at denne forstyrrelsen forsvinner. Hvor gammelt er opplegget ditt? Kan det ha skjedd noe med instrumentet ditt (siden du også har problemer med loggen)? Helt nytt, ny båt i mars 2003, loggen fungerte fin noen måneder. Ekkoloddet har viser alt fra 1 til 4-5 meter når dybden er over ca 130-140 meter, med den følge at alarmen går og skremmer vettet av meg... har derfor skrudd av alarmen Om det har skjedd noe med instrumentet, kanskje jeg har tastet meg helt ut på viddene, men tror ikke det. Vet ikke om "fortserkningen" kan stilles på ST 60 MVH TMS Sitér dette innlegget TMS Link to post
PanPan Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Helt nytt, ny båt i mars 2003, loggen fungerte fin noen måneder. Ekkoloddet har viser alt fra 1 til 4-5 meter når dybden er over ca 130-140 meter, med den følge at alarmen går og skremmer vettet av meg... har derfor skrudd av alarmen....Kanskje en ide å snakke med leverandøren - etter hva jeg forstår må instrumentene dine være dekket av garantien? Men OK, la ikke dette hintet avskjære andre til å komme med innspill, for all del! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Har aldri opplevd noe problem med dybdemåleren på ST60. Min har fungert perfekt i de årene jeg har hatt den. Giveren er montert innvendig i et rør som er fylt med olje. Kan det ha noe med monteringen av giveren å gjøre? Står den utvendig eller innvendig? Eneste problem jeg har hatt med instrumentet er som sagt dette skovelhjulet som er veldig følsomt. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 NB Glemte dette: Jeg har nesten aldri brukt alarmen, men har også lagt merke til at dybdevisningen enkelte ganger kan stoppe på et helt sprøtt tall dersom dybden blir for stor. Kommer ikke det av at svingeren registrerer et eller annet objekt (fisk manet e.l) en kort stund tro? Bruker bare alarmen ved ankring. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Jeg har også vært borti at dybdemåleren på ST60 viser typisk 5 meter hvis det blir dypere enn måleren klarer å registrere. Litt slitsomt når dybdealarmen står på... (Har ikke ST60 selv) GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Bemerkning til Lasse og GeirKS: Fenomenet at man får signal om dybder mindre enn 5 meter når "det store dypet forsvinner" tror jeg er et vanlig fenomen. Som nevnt foran har jeg et Seafahrer 600 instrument hvor jeg kan "tune" signalet som sendes ut. Hvis jeg på en måte demper det, forsvinner signalet "dybde mindre enn 5 meter" og instrumentet gir riktig dybde så sannt det mottar bunnekkoet. Jeg kan ikke trekke en bastant konklusjon her, men jeg ville ha meldt feilen til leverandøren innenfor garantiperioden. Men et spørsmål til TMS: Har denne forstyrrelsen du beskriver i din første posting vært der hele tiden, eller har den kommet etter hvert? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Har også samme problem med ekkolodd type Humminbird. Blir dybden for stor, kan den av og til vise 1 - 1,5m. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Har samme type problem med Echopilot hvis det skulle være noen trøst. Er dybden større enn max for instrument, låser det seg på max dybde eller det fanger opp noe støy i grunne vannlag og blir stående på denne dybden inntil man kommer grunnere igjen. Ja, alarmen har også jeg måtte slå av da den utløses nesten hele tiden. Sonaren fanger opp noe på 2-3 meter og alarmen går, men man kan da se på bunnprofil plottet at det bare er støy. Særlig stratifiserte -lagdelte vannmasser gir noen ganger falske alarmer. Jeg skal ta og kjøpe nytt display til gamle ST 40 dybdemåleren slik at jeg har to, dette fordi det hender noen ganger at Echopiloten roter seg helt bort i overflatestøy og ikke fanger opp bunn i det hele tatt. Har standard sonar giver - kanskje proff giveren hadde vært bedre da denne er mer smalt strålende? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Har samme instrument selv. Har ikke problemer med logg-delen på tridata'n, men på en tidligere båt hadde jeg en VDO logg som fikk tilsvarende problemer. I hvert av bladene på skovlhjulet satt det en liten magnet som registreres når den fyker forbi en spole (antakelig) inne i giveren. På VDO'en falt to av disse magnetene ut (kunne se de små runde hullene etter dem i enden på skovlene). Dette førte til at instrumentet kun viste halv fart, antallet 'registreringer' ble halvert med to istedenfor fire magneter. Tror dette skjedde i forbindelse med løft av båten da stroppen havnet rett over logg-giveren. Du får røske ut giveren og se etter små hull i enden på skovlene. Liker forresten godt den gummi-flappen som Raymarine har i gjennomføringen til giveren. Greier å få ut giveren og stappe i blindpluggen før det har kommet en liter vann inn. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
GeirFrode Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 på en tidligere båt hadde jeg en VDO logg som fikk tilsvarende problemer. I hvert av bladene på skovlhjulet satt det en liten magnet som registreres når den fyker forbi en spole (antakelig) inne i giveren. På VDO'en falt to av disse magnetene ut (kunne se de små runde hullene etter dem i enden på skovlene). Dette førte til at instrumentet kun viste halv fart, antallet 'registreringer' ble halvert med to istedenfor fire magneter. Tror dette skjedde i forbindelse med løft av båten da stroppen havnet rett over logg-giveren. Du får røske ut giveren og se etter små hull i enden på skovlene. Tror jeg har sånn giver på min VDO-logg. Den har jeg aldri fått til å vise riktig hastighet, så den hadde jeg egentlig gitt opp. Lurer faktisk på om det ikke er noe med de hullene i skovlene? Mener jeg har sett at det er et eller flere hull der. Dette går det sikkert ikke an å gjøre noe med, annet enn å bytte skovel, eller????Kan disse magnetene fyke ut hvis en er uforsiktig med høyttrykkspyleren og spyler rett på skovelen tro? Den får jo ganske stor fart har jeg sett, selv om jeg prøver å unngå å spyle rett på. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Tror jeg har sånn giver på min VDO-logg. Den har jeg aldri fått til å vise riktig hastighet, så den hadde jeg egentlig gitt opp. Lurer faktisk på om det ikke er noe med de hullene i skovlene? Mener jeg har sett at det er et eller flere hull der. Dette går det sikkert ikke an å gjøre noe med, annet enn å bytte skovel, eller???? Kan disse magnetene fyke ut hvis en er uforsiktig med høyttrykkspyleren og spyler rett på skovelen tro? Den får jo ganske stor fart har jeg sett, selv om jeg prøver å unngå å spyle rett på. Hei. Et lite hint. Bak på min VDO logg er det fininnstilling av loggen. Man kjører en fast distanse begge veier som på forhånd er gitt i nautiske mil. Så sjekker man loggen om den viser distansen som er utseilt, hvis ikke kan man justere dette bak på loggen. Og så prøve igjen til den viser rett. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Hei. Et lite hint. Bak på min VDO logg er det fininnstilling av loggen. Man kjører en fast distanse begge veier som på forhånd er gitt i nautiske mil. Så sjekker man loggen om den viser distansen som er utseilt, hvis ikke kan man justere dette bak på loggen. Og så prøve igjen til den viser rett. Glemte nok å nevne at jeg har prøvd å justere loggen i alle mulige stillinger. Det er noen små skyvebrytere eller lignende bak på instrumentet, mener jeg å huske. Endte opp med å justere max, men den viser fortsatt for lite. Har kjørt testmila i Mossesundet frem og tilbake mange ganger, og loggen viser en del for lite. Vet sånn cirka hvor fort jeg kjører allikevel, men det hadde vært greit å kunne lese av utseilt distanse, for det blir jo også feil. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Glemte nok å nevne at jeg har prøvd å justere loggen i alle mulige stillinger. Det er noen små skyvebrytere eller lignende bak på instrumentet, mener jeg å huske. Endte opp med å justere max, men den viser fortsatt for lite. Har kjørt testmila i Mossesundet frem og tilbake mange ganger, og loggen viser en del for lite. Vet sånn cirka hvor fort jeg kjører allikevel, men det hadde vært greit å kunne lese av utseilt distanse, for det blir jo også feil. Da var jo den grei, men er instrumentet gammelt kan det være skit og lort inni. En rengjøring inni som vel bør utføres på verksted. Inne her er det vel gode gammeldagse tannhjul og div. Bare en ide Ingenting skal jo være uprøvd. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Da var jo den grei, men er instrumentet gammelt kan det være skit og lort inni. En rengjøring inni som vel bør utføres på verksted. Inne her er det vel gode gammeldagse tannhjul og div. Bare en ide Ingenting skal jo være uprøvd. Takker for tips.Instrumentet er noen år, men er av den digitale typen. Det virker ganske tett i huset, så jeg tror ikke det er noe skitt inni heller. Har en mistanke om at det kan være sprengt på en eller annen måte med en høyttrykkspyler, men er ikke sikker. . Er ganske sikker på at det er noe med giveren, ihvertfall. Kanskje den står feil i forhold til vannstrømmen rundt den eller noe sånt. Tviler egentlig litt på det også, siden den sitter på siden litt akter der skroget er helt rett. Skal sjekke nærmere det med magneter i skovlene litt lenger ut på våren, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 10.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Men et spørsmål til TMS: Har denne forstyrrelsen du beskriver i din første posting vært der hele tiden, eller har den kommet etter hvert? Vært der hele tiden. Og giveren er montert vha skroggjennomføring, slik at giveren stikker ut under båten. Tror egentlig at ST 60 er noe dritt.... MVH TMS Sitér dette innlegget TMS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.