Enzo Startet 24.November.2007 Link til dette innlegget Startet 24.November.2007 Det er mye kjøldiskusjoner her og skader rundt grunnstøtinger , de fleste her har vel vært nedpå en eller annen gang , hadde vært greit å høre hva skadeomfanget ble. Fart ved impact ? Sand eller på fjell ? Skadeomfang ? Kostnad ved reparasjon av forsikringsselskap ? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 24.November.2007 Link til dette innlegget Svart 24.November.2007 (redigert) Har dokumentert min grunnstøting tidligere her og her. Siden dette var med Bavaria 34, 2000 modell. Rett på stein (for motor) i 7.5 knop. Treffpunkt ca 20 cm opp på kjølen, så har det forsåvidt interesse i andre tråder her også. Prisen til forsikringsselskapet var på 170 000.- (noe jeg ALDRI ville gått med på å betale selv). Hvor mange timer og hvor mye glassfiber får man for 170 000.- ? Ser ikke hvordan de kunne rekke det på 3 uker...hvor det de fleste dager ikke skjedde stort.... Redigert 24.November.2007 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mini Svart 24.November.2007 Link til dette innlegget Svart 24.November.2007 Har også gått på grunn flere ganger, den ene gangen er omtalt her. (Innlegg nr. 4) Båten var en Albin Cumulus, skadene var en knust litersflaske med Famous Grouse og to bøyde låsebeslag til motorluken. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 24.November.2007 Link til dette innlegget Svart 24.November.2007 Smalt på solid berg med en Hero 114 i ca. 7 knop. Treff langt nede på kjølen og trykte akterkanten av kjølen godt opp med påfølgende kraftig lekkasje. Hadde nok folk og bøtter ombord til å holde båten flytende til vi fikk løftet den på land med rekvirert mobilkran. Kostnaden husker jeg ikke - vesta tok den støten. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Siden dette var med Bavaria 34, 2000 modell. Rett på stein (for motor) i 7.5 knop. Treffpunkt ca 20 cm opp på kjølen, så har det forsåvidt interesse i andre tråder her også. Det er greit å lese om dette som er fakta i motsetning til det som andre bedriver i en annen tråd her.... Nå har ikke jeg vært nedpå med min, men snakket med en annen B39 eier som hadde vært i kontakt med moderjord på den samme måten som surprise beskriver her, for motor på autopilot i Sandefjorden, han gikk rett på i rundt 5 knop på høsten i fjor, brukte båten frem til slutten av januar i år da den ble løftet opp for reparasjon hos Wector Yachting på Stathelle (Jeg lå ved siden av han i opplag).. Det var mindre strukturelle skader i området rundt kjølen som ble utbedret, det ble også boret ut i skroget for å sjekke for eventuell delaminering i selve skroget, hvilket det ikke var... Ellers så har en nabo både på brygga og på feltet som har en 30 foter som går på grunn titt og ofte etter eget utsagn, også for fulle seil i 7 knop... det synger non jævlig i båten, men eller ikke noe annet. Kikket nå litt på han da han fotalte meg det... men greit nok, jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
GeirT Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Båten var en Albin Cumulus, skadene var en knust litersflaske med Famous Grouse Alvorlig nok det der. Uforsiktig omgang med alkohol - fører til store tap ! Å så rypesaft da - SNADDER ! Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Interessant råd. La oss håpe den kan holdes seriøs uten å vrøvles til. La meg også prøve litt seriøsitet. Med Alo'en var jeg på to ganger. Første gangen under navigasjon i mørke og svært lav fart. Ca. 2 knop. Kjørte oppi ei steinur, og plundret mye for å komme løs. Såret stolthet, men ingen skader. Andre gangen kjørte jeg på en stein for motor. Igjen ca. 2 knop. Et j--- brak og bråstopp, men ingen skader. Den Utrangerte ble grunnstøtt under utlån. Ca. 3 knop. Nedre 10 cm. av kjølen trykt 4-5 cm. tilbake. Utbedret neste vinter ved hjelp av feisel. Og så vet jeg at en tidligere eier, ihuga regattaseiler, gikk på under spinnakerseilas. Fart anslått til 7-8. Innerliner løsnet i området foran motor, akterkant av benker i en meters bredde. Utbedret neste vinter ved å injisere lim og laminere innerlineren fast. Og en omgang med feiselen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Dette med jern kjøl kontra bly kjøl er jo også interesant ang skadeomfang ved landkjenning. Har selv jern kjøl men skulle vel helst hatt bly av forskjellige grunner. Har jo seil en del forskjellige båter og vi har jo ofte "tynt hvor langt innover en flott havn vi kan komme, og det resulterer jo i at vi kjenner bunnen, Og jeg merker jo stor forskjell på disse to typer kjøl. Det blir jo mye hyggeligere "dunk" med bly enn stål. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Det blir jo mye hyggeligere "dunk" med bly enn stål. Men evt. skader på skrog må vel bli like? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Sydvesten Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 (redigert) Men evt. skader på skrog må vel bli like? Nei, de blir nok mindre med blykjøl siden bly er mykere en stål og dermed vil en få en større plastisk deformasjon i blykjølen og en del av energien vil gå med her og dermed vil mindre energi overføres til skroget... Redigert 25.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Jern kotra bly. Ofte har jernkjøler en større anleggsflate som den er festet i båten med. En blykjøl har gjerne mest nederst bulb. Skadene som båten for er gjerne stort sett de samme. Dette med 2 identisk like båter. En blykjøl demper(tar opp) kreftene når du går på. Gjerne deformering i større eller mindre grad. En jernkjøl blir det "knapt en ripe i". Har vært med å kline på moder jord under regatta. Ikke altid like spennede med full garderobe oppe. Skipperern her gamblet. Ingen skade skjedde. Også noen følinger. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Min båt (ref grunnstøting i innlegg #2) har altså jernkjøl. (Hadde jern på forrige båt også - og det var et definitivt minuspoeng ved Bavariaen - men på det tidspunktet stod ikke bly på 'ekstrautstyrslista' til Bavaria 34). Grunnstøtingen kom som et HÆ******TES smell. Sjokkbølgene forplantet seg i kroppen, og endte som en ringelyd i fyllingene i jekslene. I nærheten av jernstaker kjenner jeg fortsatt ekkoet av den ringingen i jekslene........ Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
baatsman Svart 25.November.2007 Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Surprise Jeg tror deg på det. Jernkjøl er sånn sett ikke ikke det mest humane. Det er forbannet ekkelt. Alt rister, men tenna mest Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 25.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2007 Jeg gjorde et hederlig forsøk på å vippe jorden ut av bane med å seile rett på i 7knop , resultatet ble som følger. Blyet nederst på kjølen fikk en bulk på størrelse med et par lommebøker , motorluka (hengslene bøyd) kom som et prosjetil rett på meg som sto nede midt i salongen , skroget fikk ingen skader men innerlineren som er limt til skroget mistet taket i området bak kjølen og det ble skjært ut innerliner i området rundt kjølen for å komme til skroget for å sjekke dette fra innsiden. Gelcoat i området bak kjølen ble slipt ned osv for inspeksjon men det ble ikke funnet noen skader. Jeg har som sagt blykjøl og dufouren har innvevd noe kevlargreier i kjølområdet som visstnok skal gjøre dette sterkere. Selv har jeg en permanent ujevnhet i ene triceps etter at jeg ble kastet rett i bordet nede i salongen. Jeg har fått en ny nerve i kroppen som gjør at jeg er mer på vakt og mer nervøs , nesten så jeg føler at jeg som har dundra skikkelig på burde få reduksjon i forsikringspremien siden jeg er 100% mer forsiktig nå enn jeg var før. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.